Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kim666
#1063634
sorry vorige vraag was verkeerd gepost zie ik.
Mijn vraag, als ik aardappels schil dan trekken de honden ze gewoon uit mn handen, eten alles op! Kan dit kwaad? ik heb nooit problemen gehad, maar weeet niet wat t in de hond zelf doet of dat t iets afbreekt,......verder eten ze alle groente afval zo uit de emmer die eigenlijk voor de geiten is, van komkommer tot spercibonen....
Door Nynke
#1063724
ik zou het niet geven. Aardappels is ten eerste zetmeel, daar heeft je hond niets aan. Daarnaast heb ik ergens ooit iets gelezen over giftigheid, ik meen de groene delen of de uitlopers. Ik zou het risico niet nemen.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#1063864
Aardappels worden met enorm veel gif bespoten om uitlopen tegen te gaan en de houdbaarheid te verlengen. Ik zou absoluut voorkomen dat mijn honden ze opeten... Nog los van het feit dat aardappels sowieso geen geschikt voer zijn voor honden.
Door Antonia
#1063869
Ik sluit mij helemaal aan bij de vorige schrijfster.

Ben overigens wel benieuwd waarom jouw honden dat afval zo gretig opeten. Is het een (naar mijn idee verkeerde) gewoonte, of komen ze iets tekort?
Gebruikersavatar
Door pike
#1064013
De aardappel is het meest bespoten produkt, zowel voor als na de oogst. Schillen zijn echt een nono!
Het gif van de aardappel zelf zit doorgaans ook direct onder de schil. Groene plekken in de aardappel wijzen ook op het gif (blauwe plekken ontstaan door gooien en smijten).
Gebruikersavatar
Door pike
#1064489
Tanna schreef: Groene plekken ontstaan als een aardappel teveel licht heeft gekregen, niet door gif.
Deze opmerking klopt maar gedeeltelijk. Aardappels die aan licht zijn blootgesteld bevatten méér gif, en daardoor dus méér groen.  ;)
Door Esther11
#1064503
Hier krijgen ze heel af en toe een geschilde aardappel is dat dan ook slecht en gekookte aardappelen die krijgen ze als ze over zijn we eten niet zo vaak gekookte aardappelen  :D
Gebruikersavatar
Door pike
#1064511
Als ze geschild zijn en de eventuele groene plekken zijn weggesneden is het opgespoten gif weg, en ook het eigen aardappelgif. Zelf geef ik nooit aardappel maar heel af en toe zal het (ook gekookt) geen kwaad kunnen.  ;)
Door Staftime
#1065576
pike schreef: Deze opmerking klopt maar gedeeltelijk. Aardappels die aan licht zijn blootgesteld bevatten méér gif, en daardoor dus méér groen.   ;)
Eigenlijk is het nog veel simpeler.
Alle groene delen van planten van de nachtschade bevatten het meest gif.
Het zelfde bij tomaten, de plant zelf is het meest giftig, maar ook tomaten die nog groen zijn!
Zo za het dus bij aardappels ook zijn, de plant is heel erg giftig, en de groene delen van de aardappel ook.
Door Fynn
#1065591
Ik geef geen aardappelen aan mijn honden.
Vind het geen hondevoer met of zonder schil.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1065646
Esther11 schreef: Hier krijgen ze heel af en toe een geschilde aardappel is dat dan ook slecht en gekookte aardappelen die krijgen ze als ze over zijn we eten niet zo vaak gekookte aardappelen  :D
Nee hoor.
Gebruikersavatar
Door pike
#1065913
Staftime schreef: Eigenlijk is het nog veel simpeler.
Alle groene delen van planten van de nachtschade bevatten het meest gif.
Het zelfde bij tomaten, de plant zelf is het meest giftig, maar ook tomaten die nog groen zijn!
Zo za het dus bij aardappels ook zijn, de plant is heel erg giftig, en de groene delen van de aardappel ook.
Precies.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door