Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#1063169
Even een vraagje aan ervaren Barfers: hoeveel kilo bevroren vlees past er in bijvoorbeeld een vrieskast van 100 liter? Ik heb me laten vertellen dat dit ongeveer 1/3 is, dus zo'n 30 tot 35 kilo. Klopt dat ook? Tweede vraag: kan een vrieskast ook in een schuur staan? Volgens een verkoper niet want als het gaat vriezen is de enkelwandige muur van de schuur niet isolerend genoeg; het gaat goed tot nul graden maar bij vorst schijnt je diepvries het te begeven... Is het in dat geval een optie om de vriezer uit te zetten omdat de buitentemperatuur dan toch beneden de nul graden is? Ga op vrieskastenjacht maar hoor (lees) graag wat jullie praktijkervaringen zijn zodat ik in één keer de juiste vriezer koop.  ;) Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1063170
hoeveel er in past, rekenen is niet mij sterkste kant
Wat ik wel weet is dat er speciale vriezers zijn die je wel in een garage of schuur kunt zetten.
De 'gewone' vriezers dus niet!
Ik heb een kleintje in de garage staan en zodra het buiten gaat vriezen, vriest de vriezer dus niet meer.
Uitzetten helpt niet, want je vlees gaat dus ontdooien!
Buiten vriest het hier niet -18 dus je vlees ontdooit iets.
Althans bij mij wel!
Die vriezer wordt dus alleen gebruikt tot het buiten gaat vriezen, en dan gaat al het vlees naar boven!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1063177
[quote="yazzie"]
Even een vraagje aan ervaren Barfers: hoeveel kilo bevroren vlees past er in bijvoorbeeld een vrieskast van 100 liter? Ik heb me laten vertellen dat dit ongeveer 1/3 is, dus zo'n 30 tot 35 kilo. Klopt dat ook? Tweede vraag: kan een vrieskast ook in een schuur staan? Volgens een verkoper niet want als het gaat vriezen is de enkelwandige muur van de schuur niet isolerend genoeg; het gaat goed tot nul graden maar bij vorst schijnt je diepvries het te begeven... Is het in dat geval een optie om de vriezer uit te zetten omdat de buitentemperatuur dan toch beneden de nul graden is? Ga op vrieskastenjacht maar hoor (lees) graag wat jullie praktijkervaringen zijn zodat ik in één keer de juiste vriezer koop.  ;) Alvast bedankt voor jullie reacties.
[/quote]

Die 1/3 klopt wel en dan heb je een schommel omdat je b.v. meer vlees en kippennekken kwijt kunt in kilo's dan geitenribben.

Alleen vriezers met een A (of AA) label kunnen in een ongeïsoleeerde schuur. Bij strenge vorst kapt die ermee omdat die denkt dat het koud genoeg is, dit is bij zo'n klein vriezertje niet zo'n ramp, want dan zal het ook wel koud genoeg zijn. Maar als het zomers erg warm wordt moet je vriezer overuren draaien om de zaak bevroren te houden en dat is gewoonweg slecht voor je vriezer én voor je portomonee.
Door yazzie
#1063186
Dank voor jullie snelle reacties! Kort omschreven heb ik twee keuzes: of een vrieskast in de schuur of een nieuwe koel-vriescombinatie in mijn keuken. Helaas heb ik onvoldoende ruimte om in mijn woning de vrieskist te plaatsen. Keuken is te klein daarvoor, bijkeuken heb ik niet, gang en hal veel te smal (dan moet je over de vrieskist heen klimmen) en om een vriezer nou in de woonkamer of slaapkamer te zetten, vind ik ook niks. Wel, het ziet er dan toch naar uit dat ik moet kiezen voor een nieuwe koel-vriescombinatie in de keuken. Schuur vond ik sowieso een onprettig idee want daar zitten ook spinnen, dus eigenlijk ben ik wel blij met jullie reacties  ::) Ik ga dus kijken voor een koel-vriescombi met zoveel groot mogelijke vriescapaciteit. Ik heb twee Duitse herders te voeren á 40 kg schoon aan de haak dus dat wordt redelijk snel bij bestellen.
Door Red_Hunter
#1063191
Ik heb wel vriezers in de schuur staan zonder problemen.
Zelfs mijn zus in Lapland heeft haar vriezer in de schuur staan en ook zonder problemen, ik zal alleen eens vragen wat ze doet als het -40 is ;)

Groetjes Trudie
Door hetty2
#1063198
Hier ook een vriezer in de garage, waar het tocht onder de garagedeur door. Ik heb geen idee wat er gebeurt als het hard vriest! Maar we hebben ook al jaren geen hele strenge vorst meer gehad.
Ik vond het tegenvallen hoe veel vlees ik kwijt kon in de vriezer. Vooral dingen als karkassen en vleugeltjes nemen veel plek in. Ik heb een vrieskluisje erbij gehuurd. Voor 25 euro per jaar heb ik een ruimte waar ik naar schatting zo'n 70-80 kg vlees met gemak in kwijt kan. Daar kan mijn vriezertje niet tegenop!
Door brie
#1063229
wij hadden dat probleem ook een beetje toen we ons kleine vriezertje aanschaften. er bestaan inderdaad vriezers die tot -20 kunnen, alleen heb je dan weer het probleem dat ze temperaturen boven de 20 of 30 (weet niet meer precies) niet aankunnen.
We hebben de gok maar genomen en de "gewone" vriezer aangeschaft. Geen problemen mee gehad tot nu toe..
Door Marije
#1063364
Ik heb een vrieskist van 110 liter, en hij had groter gekund  ::)
Kan er rond de 40 kg in kwijt, maar dan is het vlees nog niet bevroren, ik had het er gister uitgehaald omdat ik nog andere soorten vlees onderin had liggen, en kreeg het er niet meer in  :-\
Door Nynke
#1063367
ik heb mijn vriezertje ook in de schuur staan en hij heeft nog geen problemen gehad.
Gebruikersavatar
Door pike
#1063370
Ik heb een kast en een kist in de garage staan. Die ligt vrij en is eensteens, dus binnen is het in de winter niet veel warmer dan buiten. Ze doen het prima, ook geen buitensporig stroomgebruik in de zomer. Het zijn wel vriezers waar van gezegd wordt dat ze geschikt zijn voor koele ruimtes.

Als het buiten vriest kun je denk ik nooit je bevroren spullen goed houden buiten de vriezer in een schuur of garage. Want het vriest hier nooit 18 graden of meer. En die temperatuur heb je nodig om je vlees langere tijd te kunnen bewaren. Bij -5 bijvoorbeeld blijven de bacterieën toch nog te actief.

[quote="Red_Hunter"]
Ik heb wel vriezers in de schuur staan zonder problemen.
Zelfs mijn zus in Lapland heeft haar vriezer in de schuur staan en ook zonder problemen, ik zal alleen eens vragen wat ze doet als het -40 is ;)

Groetjes Trudie
[/quote]
Als het -40 is dan heb je geen vriezer meer nodig alleen nog een kist om te zorgen dat de beesten er af blijven  :D

Een derde ongeveer gaat er in en dan zekerheidshalve de ondergrens aanhouden (dus bij 30-35 kg maar 30 doen). Want behalve ribben kunnen ook karkassen soms behoorlijk wat ruimte innemen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1063525
Mijn vriezers staan ook in de schuur en dat zijn verder ook geen bijzondere vriezers. Een A-vriezer is net zo bijzonder als een A-wasmachine. Het gaat er enkel om hoe dik de vriezer zelf geïsoleerd is.
Zet een een C-tje neer en hij doet het echt niet leuk in de schuur hoor :-X
Door sandrra
#1064039
Onze vriezers staan ook gewoon in de garage, tot nu toen is die oude het blijven doen.
Ik denk als t misschien extreem zou vriezen dat er misschien iets mis kan gaan met je vriezer.
Door Chaos
#1064208
Mijn vriezer zal nu zo'n 10-15 jaar oud zijn, en staat al jaren in de schuur. In het vorige huis was dat een enkelsteens vrijstaand schuurtje, en sinds de verhuizing twee jaar geleden is dat een garage tegen het huis aan, gemetseld met dubbelsteens muren die waarschijnlijk de grootste warmte lekkage geeft op de dubbelwandige deur.
De garage wordt vorstvrij gehouden middels een radiator.

Ik heb nog nooit problemen gehad met de vriezer in het oude huis/schuur en verwacht hier zeker geen problemen. Totdat 'ie te oud wordt waarschijnlijk.
Door giulia
#1064289
Ik heb voor het vlees een aprte vriezer gekocht. Mij werd verteld dat een vrieskAst niet in ongeisoleerde ruimtes kan.
Dit i.t.t een vrieskIst, die kan bij wijze van spreke onder een afdak staan, als dat maar droog is.
Ik heb een 225 liter vrieskist gekocht , hij staat hier in een soort kapschuur namelijk.
Ik kan er ruim 100 kilo CB in kwijt, met nog een beetje ruimte voor wat ribbetjes enzo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door