Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door stephany
#1063507
Ik heb vandaag de bestelling binnen gekregen. Maar vraag me nu dus af hoe jullie die portie's maken!!??
Aangezien het allemaal bevroren is, laten jullie het ontdooien of hakken jullie het bevroren in stukken?
Zoals het hart en lever en spiervlees kan ik begrijpen dat je het kan hakken.
Maar hoe doen jullie het dan met nekken, en karkassen???
mag je anders ook een beetje losweken in warm water en dan weer de vriezer in?
Door Anthraciet
#1063513
Ik laat alles in kiloverpakkingen zitten en gooi het zo de vriezer in. Ik heb per dag 3 kilo nodig, dus haal ik dan 3 zakjes uit de vriezer.

Maar in principe kan je de karkassen en nekken vaak ook wel loswrikken en anders kan je het ietsje laten ontdooien en daarna gewoon weer in de vriezer gooien hoor ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#1063620
Beetje laten dooien, even wrikken met een schroevedraaier of zo, en een nieuw pakje maken op gewenst gewicht.
Krijg ik een kilo pak, dat gaat hier makkelijk per dag in een hond( grote honden).
Het eerste pond geef ik vandaag met wat anders, morgen de tweede pond met weer andere dingen.
makkelijk zat.
Ach , op termijn heb je voor alles wel een manier gevonden van omgaan met  ;)
Overigens kun je veel dingen gemakkelijker snijden met een beetje vorst nog in het vlees
Succes
Gebruikersavatar
Door pike
#1064024
Alles wat bevroren is gaat hier zo de vriezer in. Als ik wat nodig heb haal ik het er uit, en voer ervan tot het op is. Een kilo vleesbot is binnen 2 dagen op, een kilo spiervlees met drie dagen. Alleen orgaanvlees voer ik niet op. Als ik het nodig heb haal ik er een kilo uit, maar na ontdooien (gedeeltelijk, maar soms ook geheel) gaat het in porties terug de vriezer in. Als je alles van tevoren verdeelt heb je heel veel kleine zakjes in je vriezer wat het geheel nogal onoverzichtelijk maakt. Bovendien, als je je menu aan wil passen zit je met een probleem want dan kloppen de gewichten niet meer.  ;)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1065063
Ik portioneer ook niet maar gooi het zo in de vriezer. Mijn honden eten samen 500 gram per dag dus dat is wel handig. Alles wat per kilo verpakt zit, krijgen ze dus twee maaltijden achter elkaar. Omdat dat voor mij het handigste is en ik het niet moeilijker wil maken dan nodig.
Door stephany
#1065229
Dank jullie wel! ik heb gister een kilo spiervlees uitgelegt en vanmorgen was het nog half bevroren. ik kon het heel goed in porties snijden en heb de andere helft weer terug gelegt! Denk dat ik voortaan maar zo blijf doen. En lukt het een keertje niet dan staat de volgende dag het zelfde op het menu.
Door dinnee
#1065369
Ik maak van bot porties van 500 gram en van de rest (spier en orgaan) porties van 200 gram. Deze zakjes gaan per diersoort in een grote plastic zak waar ik met watervaste stift op schrijf wat voor dier er in zit. Dan kan ik iedere dag gewoon een paar zakjes van verschillende dieren nemen. :)

Als ik porties maak laat ik alles half ontdooien, dat duurt meestal een uur of 4 a 5. Dan snijdt het zich het makkelijkste.
Door hetty2
#1065674
Ik heb 1 kleine hond, die eet per week maar iets meer dan 2 kg! Ik sta dus wel als er een lading vlees binnen komt een halve dag te snijden en hakken.
De vleugels en nekken zijn bevroren goed uit elkaar te trekken, daar maak ik dan porties van 150 gr van. De karkassen trek ik ook uit elkaar, daar snij ik dan de pootjes vanaf en halverwege de rug draai ik het karkas in tweeen, dat worden dan ook porties van ongeveer 150 gr. Niertjes, hartjes en levertjes zijn ook goed van elkaar af te trekken. Tegen de tijd dat ik klaar ben met als een neanderthaler dode dieren uit elkaar te trekken, is het spiervlees al wat minder bevroren en kan ik er met een stevig mes doorheen, daar snij ik dan plakken van van ruim 100 gram.
Doordat ik uren bezig ben, is het vlees wel eens bijna ontdooit tegen de tijd dat het naar de vriezer gaat. Maar als ik zie hoe de hond van de week een hartje had verstopt om het 3 dagen later op te eten... dan maak ik me geen zorgen erom dat vlees even ontdooit is geweest.
Ik heb nu een menu met voor ieder week 7x vleesbot, 4x orgaan en 4x spiervlees, met lekker veel variatie in diersoort. Dit betekent voor elke week 15 zakjes!! Ik vind dat eigenlijk zonde van al dat plastic en het werk met die zakjes, dus als iemand daar nog een tip voor heeft!!!
Gebruikersavatar
Door pike
#1065929
Als je kleine porties hebt, waarom doe je het dan niet in kleine diepvriesbakjes?
Het orgaanvlees gaat bij mij in die kleine bakjes, er gaat max. zo'n drie ons vlees in. Als je per keer 100 gram spiervlees nodig heb, zou ik er gewoon 200 gram in doen en dat dan 2 dagen na elkaar voeren. Het blijft in de koelkast trouwens ook langer dan 2 dagen goed . Je afwisseling smeer je dan gewoon over wat langere tijd uit. Want het is natuurlijk zonde van je vriesruimte als je er halfvolle bakje in zet.
150 gram kippenekjes passen er ook vast wel in.  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1067969
ik ben ook zakjes grootverbruiker. bakjes zijn hier geen optie, omdat de porties zo klein zijn. dat heb je met katten, die ook nog eens meestal niet hetzelfde eten.
ik verpak de porties in boterhamzakjes. alle boterhamzakjes van hetzelfde spul gaan dan weer in 1 grote zak met zipsluiting. op die grote zak schrijf ik met een stift wat er in zit. deze grote zak herbruik ik weer. per dag gebruik ik dus een paar boterhamzakjes.
cb hak ik bevroren in stukken, en dat gaat zonder boterhamzakje in een grote zak.
Door laura86
#1067975
Ik laat het ook een beetje ontdooien (is vaak al genoeg ontdooit als het hier aankomt). Vervolgens sta ik de halve middag alles in diepvrieszakjes te proppen. Echt feest dus als er weer een nieuwe bestelling is  :D Maar dat krijg je als je hond geen kilo per dag eet...
Door hetty2
#1068260
[quote="koekje"]
ik ben ook zakjes grootverbruiker. bakjes zijn hier geen optie, omdat de porties zo klein zijn.[/quote]
Ja, dat heb ik dus ook... vooral bij spiervlees en orgaanvlees zijn het van die kleine porties.....
Bakjes lijkt me lastig, dat neemt dan wel heel veel plek in beslag.
Voorlopig blijf ik dus ook een halve dag inpakken als er een bestelling binnen komt. Ach, zo erg is het eigenlijk ook niet, je ziet tenminste wat je hond eet! En ik heb weer heeeel wat geleerd over de anatomie van een dier. Zo herkende ik dus vanmiddag de maag die in de fazantekarkas zat, Paco zat er heerlijk op te knauwen, met inhoud en al  ???
Gebruikersavatar
Door pike
#1068434
[quote="hetty2"]
Ja, dat heb ik dus ook... vooral bij spiervlees en orgaanvlees zijn het van die kleine porties.....
Bakjes lijkt me lastig, dat neemt dan wel heel veel plek in beslag.
Voorlopig blijf ik dus ook een halve dag inpakken als er een bestelling binnen komt. Ach, zo erg is het eigenlijk ook niet, je ziet tenminste wat je hond eet! En ik heb weer heeeel wat geleerd over de anatomie van een dier. Zo herkende ik dus vanmiddag de maag die in de fazantekarkas zat, Paco zat er heerlijk op te knauwen, met inhoud en al  ???

[/quote]
die gooi ik altijd weg  :-[  vamwege al het graan dat er in zit
Door claudiaB
#1068493
[quote="koekje"]
ik ben ook zakjes grootverbruiker. bakjes zijn hier geen optie, omdat de porties zo klein zijn. dat heb je met katten, die ook nog eens meestal niet hetzelfde eten.
ik verpak de porties in boterhamzakjes. alle boterhamzakjes van hetzelfde spul gaan dan weer in 1 grote zak met zipsluiting. op die grote zak schrijf ik met een stift wat er in zit. deze grote zak herbruik ik weer. per dag gebruik ik dus een paar boterhamzakjes.
cb hak ik bevroren in stukken, en dat gaat zonder boterhamzakje in een grote zak.
[/quote]

Yep, zo doe ik het ook! werkt goed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door