Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rossi
#1062688
Nou mijn buurvrouw stond net aan de deur, ik had helaas ff geen tijd want ik zat te eten maar ga er om 20:15 heen vanavond, ze had wat vragen over vers voer voor haar hid Kai, de Flatcoated Retriever.

Ik had haar vorige week een pakje smuldier gegeven om te proberen en had er al verteld wat Rossi hier allemaal te eten krijgt, dat wilde zij ook wel. Nou had ze dat dus gezegd tegen iemand bij haar jachttraining les, Kai volgt dus jachttraining.
En die persoon zei: "nou dan kun je je jachttraining ook wel vergeten, want als ze eenmaal vlees hebben gegeten ... "

::)


Dus ... wat moet ik nou straks gaan zeggen?
Ik kan wel zeggen dat het onzin is, maar zal toch met argumenten kunnen komen... tips?
#1062729
Is gewoon bullshit. Ik doe met bijna al mijn jachthonden jachttraining en ze hebben nog NOOIT het wild met een haar gekrenkt. Apport is apport en eten is eten. Ze weten dat verschil heel goed te maken. Ik ken ook mensen die hele prooidieren voeren waaronder haas, eend deze honden zullen het echt niet in hun hersenpan halen om de eend onderweg op te eten. De setting is ook heel anders. Ine, Do hiero barfen ook of geven kvv en zij lopen ook op hoog niveau met hun hondjes jacht. Tik maar eens in de zoekfunctie in, jacht of jachttraining, krijg je vanzelf diverse hits terug.
#1062817
en vergeet niet dat er ook veel mensen zeggen dat je hond agressief wordt nadat ie eenmaal bloed heeft geproefd....

Hier loopt (nou ja ligt op het moment op de bank te snurken) een Ridgeback rond ze gaat wel graag achter konijn een haas aan. vederwild niet. Maar als het in de bak ligt dan is het: geef mijn portie maar aan Max en Dany. Dus het omgekeerde is er ook.

het blijft lastig denk ik om mensen te overtuigen. Het is al moeilijk genoeg soms om precies uit te leggen waaarom je geen brok geeft maar vlees. en dan is het geven van Smuldier nog wel iets heel anders dan voeren van hele prooi.

en zoals Cindy al schrijft: er zijn genoeg barfende jachthonden. Vroeger jaagden ze toch ook en toen hadden we niet eens honden b&@Kken....hoe deden ze het dan?
#1063096
Agressief, jagen wild op, oncontroleerbaar, verscheuren prooi.....is niets van waar.
Met Stanley doe ik jachttrainen en speuren. Af en toe train ik met konijn, duif of ganzenveer, dat gaat na lang proberen eindelijk goed. Maar nog steeds durft hij geen fazant of eend in zijn bek te nemen.
Whooper komt uit leuke lijnen waar ook jacht mee is gedaan, maar hij is liever lui dan moe. Opjagen of wat dan ook, daar ziet hij totaal het nut niet van in. Ik loop dagelijks met mijn honden in verschillende losloopgebieden waar erg veel wild zit. Nog nooit ellende gehad, waarvan ik denk dat komt omdat mijn hondjes prooien eten. Integendeel eigenlijk. Is ook het eerste wat je aangeleerd krijgt tijdens de jachtraining, 'respect voor de natuur'. Whooper is wel een kadavervreter, daar gaat zijn neus op. Maar dat was juist op brok obsessiever dan dat het nu is. Door het aanleren van ruilen is het te controleren. Omdat hij weet dat er iets tegenover staat, komt hij nu vaak dode prooi voorbrengen. Dat heb ik dan weer liever dan dat hij honderden meters van me vandaan is en het lekker staat op te vreten. Ook dit gedrag heeft niets van doen dat ze dagelijks konijnen, haas en vis naar binnen werken. Brokkenhonden zijn wat dat betreft net zo erg, zo niet nog erger als het om levend wild gaat.
Door Danny
#1063119
;D, ah ha nou dames hier op barfplaats die jachttraining doen...als onze hondjes het niet goed doen dan komt dat dus door het vlees...
Kunnen we in elk geval iets de schuld geven...

Nee hoor onzin, als Gina eend eens moet halen dan denkt ze daarbij echt niet aan de eendennek die ze de avond ervoor gekregen heeft....
Dan is ze aan het werk en niet aan het dineren!
Zijn zat mensen die jachttraining doen met hun barf honden, laat ze hier een smee lezen zou ik zeggen!
#1063362
Ik doe met Xayenne ook mee aan KNJV proeven en Map , met wild dus.
Ook trainen we met wild, Xayenne heeft nog mooit iets van het wild beschadigd.
Ze is juist heel zacht in de bek.
Ze krijgt van mij allerlei soorten vlees te eten ook wild, vind ze heerlijk.
Maar als ze werkt is het niet van haar, maar voor mij, en dat verschil weet ze heel goed.

Marijke
Door Staftime
#1063665
Ik heb juist een vermoeden dat honden die Barfen minder de neiging hebben om die 'jachtprooien' op te eten.
Een hond die brokken krijgt, heeft nog steeds behoefte aan gezond vers vlees.
En zal naar mijn idee dus eerder verse prooidieren op willen eten.

Onze honden worden al voorzien in die behoefte, en hebben dan juist minder de drang om het op te eten.
Hun lichaam heeft het niet meer extra nodig.
Bij een brokkenhond is dat nog wel het geval, het lichaam van zo'n hond komt iets tekort, dus lijkt me dat zo'n hond veel meer zin heeft in een lekker vers hapje.

Ik merk dit bij mijn eigen honden heel erg.
Toen ze nog brok aten wilden ze heel vaak dode eenden en duiven van de straat plukken en langs de slootkant vandaan.
Nu ruiken ze er even aan (zelfs dat vaak niet eens) en lopen zonder enige interesse door.
Door Jolly
#1063712
Danny schreef: ;D, ah ha nou dames hier op barfplaats die jachttraining doen...als onze hondjes het niet goed doen dan komt dat dus door het vlees...Kunnen we in elk geval iets de schuld geven...

Nee hoor onzin, als Gina eend eens moet halen dan denkt ze daarbij echt niet aan de eendennek die ze de avond ervoor gekregen heeft....
Dan is ze aan het werk en niet aan het dineren!
Zijn zat mensen die jachttraining doen met hun barf honden, laat ze hier een smee lezen zou ik zeggen!
oww is dat het, weten we dat ook weer.
Pim moet dus weer op de brokken. ;)
#1070491
Bentie doet ook jachttraining en die krijgt kvv met ook barf. Ze heeft een keer een beetje te hard in een kraai gebeten, maar voor de rest is alles heel gebleven. Ze is dol op wild en de eendjes die leven mogen gewoon lekker blijven zwemmen in de vijver, ze zwemt er lekker tussendoor. Bent is dol op wild, ik geef geen hele prooidieren, wel kipkarkassen, eendenrug etc. Ze zoekt het wild op en brengt het gelijk naar mij toe. Cadeautje voor mij. Ik ben er wel bang voor geweest, maar zolang ze niet weet dat het stuk vlees wat ze krijgt een eend is die ze kan eten, zie ik niet zo gauw het gebeuren.

Het breken van de botten is tijdens de jachttraining en de proeven verboden. Dat mag een woeffie nooit doen. Maar soms kan het ook uit irritatie zijn of dat ze gewoon een klein foutje maken. Bentie is voor de rest ook zacht in haar bek, behalve met die ene kraai die al half kapot was toen ze die moest apporteren.

Tevens krijgt Bentie haaksbarf als kvv en dat vind ze ook super lekker.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op vr 17 okt 2008, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#1070651
ik heb het ooit aan de hand gehad dat er een dode duif op het gras lag maar spickel had ze nog niet aangeraakt tot ik de duif in haar voerbak lag . Toen keek ze me aan tot ik het komando eet gaf en toen heeft ze hem pas opgeeten en niet eerder ook al was ze er alleen bij
#1079635
Dit is ook een puntje van discussie hier in huis.

Ik heb met een van de honden (stabij) mollen gejaagd, die kreeg ook de boutjes, en ze eet af en toe karkassen. Geen probleem: ze heeft nooit een mol beschadigd en als ze konijn krijgt laat ze het pootje liggen: daar zit bont om. Dat wil ze dus niet.

Onze wetter is langzaam aan toe aan karkassen (jonge prul nog), maar mijn vrouw wil liever niet dat ze die krijgt, vanwege het feit dat ze al vrij moeilijk lost in het veld.
Ben eens rond gan vragen en hoor dat de honden van praktijkjagers nooit karkas krijgen of zelfs bloed, ze liggen weliswaar vaak naast de jager wanneer die vilt, maar de bout krijgen ze niet. Ze zijn veel te bang dat de honden er van gaan vreten als er eens een beschadiging aan het wild zit.

Ik hoor verder dat de paar honden hier die soms te hard in de bek zijn ook honden zijn die karkassen krijgen thuis.

Dat roept dan toch de vraag op of dat nou komt doordat de honden weten wat ze apporteren en de link leggen met misschien eten, of dat het domweg een gebrek aan appèl is?

De wetter krijgt voorlopig dus even niks wilders dan kippennekken en zo, eend en konijn doen we dus niet (althans niet heel).
Maar wat praktijkervaringen zouden fijn zijn hierover!
Door Borke
#1079643
Er zijn toch meerdere mensen hier die Barfen en jagen.
Neem Ine die dat met een aantal van haar labjes doet en regelmatig mee op pad gaat met jagers in Duitsland en daar zelfs een jachtrevier heeft.
Do doet fanatiek met haar 2 flatjes ook jachttraining, Cindy (die hier boven reageert) ook, Jolly met haar labjes ook en zo zijn er nog wel meer te bedenken.
Dan heb ik het allemaal over mensen die ook echt officiele wedstrijden lopen en diploma's behalen.

Gevoelsmatig durf ik zelf niet met huid en haar te voeren, omdat ik vrees dat dit ongewenst zelfstandig jagen stimuleert, maar dat wordt ook tegengesproken door mensen die dat nu juist wel voeren.
Borke - dol op konijn - heeft eens een konijn 'gevangen'.
Het dier was ziek denk ik, reageerde traag.
Wat deed Borke, die zat met zijn snuit het konijn in de flank te duwen, zoals hij ook met de katten doet om te spelen...

Voor Rinne Roos zal het niet uitmaken volgens mij, ze lost of ze doet het niet.
Wat maakt het dan uit of ze wel kippennekken eet en niet kipkarkas  ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door