Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Truus
#1061853
Zijn er ook andere pijnstillers die je een hond mag geven anders dan de medicijnen van de DA?
Op Vlieland hebben ze geen dierenarts maar gelukkig had de huisarts wel pijnstillers voor honden. Wat te doen als je zelf niks voor handen hebt?
Enig idee?
Laatst gewijzigd door Truus op ma 06 okt 2008, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#1061883
tristan schreef: Bedoel je of je pijnstillers voor mensen aan je hond mag geven?

Toevallig las ik vorige week deze:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg638403

Is een ouder topic dus ik weet niet of het nog wel klopt.
Ja, dat bedoel ik maar weet ook niet of het klopt. Bedankt voor je link naar dit onderwerp.
Zelf dacht ik op dat moment b.v. aan sinaassprilletjes en dan de kinderdosering omdat je dan ook naar het gewicht moet kijken neem ik aan of een kwart paracetamol maar goed...ik durfde niet zo goed en daarom zou ik dit wel eens willen weten voor als het nog een keer voorkomt.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1061888
Eenmalig voor nood, kun je beter ibuprofen geven dan paracetamol. Paracetamol is veel giftiger voor honden.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1061889
ik zou geen paracetamol geven.

kun je niet op andere manieren de pijn stillen? dus bv een zere en dikke poot koelen met een icepack of zakje doperwten. een zere buik een kruikje tegen aan leggen.
#1061928
Linda (Timmy) heeft een keer een artikel hierover geschreven. Staat in de Barfplaats Bieb:


Er zijn diverse soorten pijnstillers, waaronder paracetamol, aspirine (acetylsalicylzuur) en ibuprofen de bekendsten zijn. Ze hebben allemaal hun bijwerkingen en ze kunnen bij overdoseringen al gauw gevaar opleveren.
Veel mensen (en ook dierenartsen) raden aan bij pijn paracetamol te geven. Tot nu toe echter is er over de werking van paracetamol bij honden erg weinig bekend. Men weet eigenlijk niet eens wat nu de juiste dosis zou kunnen zijn. Wat ze wel weten is de veilige dosis van 15 mg/kg 3x daags maar of die echt werkzaam is... dat weten ze dus niet. In hoge doses (en wat is hoog?) kan dit middel leververgiftiging veroorzaken.
Aspirine is een NSAID, net als ibuprofen (Brufen) en naproxen (Aleve). Dit zijn ook niet de lekkerste medicijnen en kunnen inderdaad maagbloedingen veroorzaken. Echter van deze medicijnen (in ieder geval van aspirine en naproxen) zijn de juiste doses bekend:
Aspirine: 10-20 mg/kg 2x daags
Naproxen: 2mg/kg per 48 uur.

Ibuprofen zou ik niet gebruiken, omdat veilige doses niet bekend zijn en er al vaak honden op een kleine dosis een maagzweer met bloedingen kregen.

Aleve (naproxen) is in Nederland een vrij nieuw middel. In de VS echter wordt het al langer gebruikt en is de veilige dosis ook bewezen.

Als ik dus een pijnstiller zou moeten aanraden, dan zou ik kiezen voor in de eerste plaats aspirine of naproxen, gewoon omdat we daar de werking en dosis van kennen.
In de tweede plaats zou paracetamol ook kunnen, maar zou ik alleen geven als het "gewone" pijn is, bijvoorbeeld na operaties o.i.d. Bij andere soorten pijn, en dan bedoel ik vooral de gewrichtspijnen e.d. zou ik kiezen voor liever naproxen, behalve als het langdurig gebruikt moet worden.

Laatste waarschuwing: nooit paracetamol bij katten gebruiken!

Gr.
Linda


Alles verder goed met Timo en Mila?  :-* :-*
Door Red_Hunter
#1062407
Ik zat ook wel eens met dit probleem, buikpijn en geen pijnstiller aanwezig.
Ik heb aan de dierenarts pijnstillers gevraagd voor op voorraad te hebben en dat was geen probleem.
Ik heb toch liever pijnstillers speciaal voor dieren en nu heb ik dus altijd wat in huis.

Groetjes Trudie
Door Truus
#1065523
Bedankt voor jullie info. Ik neem in het vervolg Traumeel mee denk ik. Timo had de eerste week teveel gedaan dus vreselijke spierpijn en last van z'n gewrichten bleek achteraf. Hij is ookal 13 jaar en ondanks zijn leeftijd ging hij de eerste week als een speer maar moeten we daar dus echt rekening mee gaan houden.
De huisarts was overigens echt aardig kundig . Moet wel bij gebrek aan een Dierenarts op het eiland.
Sta je daar in een HA praktijk medicijnen voor een hond op te halen ;D.
Door Lil
#1067481
Gelukkig gaat het weer iets beter.
Traumeel is altijd fijn om mee te nemen en rimadyl is tegenwoordig vrij te koop in de dierenwinkel dus dat zou dan eventueel ook voor noodgevallen mee kunnen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door