Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door boedha!
#1057592
Hallo!

Ik ben erg benieuwd wat jullie van de samenstelling van mijn menu vinden en waar ik hem nog op moet aanpassen om de ideale samenstelling te krijgen!

Ik heb 2 perzen van 1.5jaar oud, het katertje weegt 4kg en de poes 3.5kg. Ze eten circa 120g. per dag in 2 voerbeurten, waarvan de helft KVV. Ik heb dan ook de helft van de BARF percentage's aangehouden, verder heb ik het orgaan beperkt omdat ik begrepen heb dat dit ook verwerkt zit in de CB.

Ondanks dat ze al redelijk lang op de Barf zitten en bij de fokker ook met regelmaat karkasjes e.d. aten, zijn ze nog niet erg fan van botvlees. Mijn botvlees bestaat hierdoor uit drumsticks, kippenvleugels, parelhoenkarkasjes en complete de pakketjes eendagskuikens, muizen (dit reken ik als botvlees). Kippennekken e.d. worden hier niet aangeraakt.


KVV: CB
Vlees bot: parelhoenkarkassen, eendagskuikens, muizen, kippenvleugels en drumsticks.
Orgaanpakket: 3 soorten orgaanvlees
Vlees: rund, kip, paard, lam, kalkoen, geit.
Vis: zalm, witvis, tonijn, sardien.

Maandag ochtend: 60g. KVV
Maandag avond: 30g. Orgaanpakket div.  en 30g. vlees

Dinsdag ochtend: 60g. KVV
Dinsdag avond: 60g. Vlees

Woensdag ochtend:60g. KVV
Woensdag avond: 60g. Vlees

Donderdag ochtend:60g. KVV
Donderdag avond: 60g. Vlees

Vrijdag ochtend: 60g. KVV
Vrijdag avond: 60g. Vlees bot,

Zaterdag ochtend: 60g. KVV
Zaterdag avond: 60g. Vis div.

Zondag ochtend: 60g. KVV
Zondag avond: 60g. Vleesbot

3 tot 4x per week 's avonds laat jogurt, ei of kattenmelk.

Alvast bedankt! groetjes Nadia
Laatst gewijzigd door boedha! op wo 01 okt 2008, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1057797
volgens mij zijn je lekkur opweg!!!

zelf zou 'k muis als compleet pakketje rekenen; mits een volwassen muissie (dus niet als vleesbot) en
1-dagskipjes als bijna kompleet;dwz ;oa weinig calcium,

je menu, buiten de cb, is moeilijk na te rekenen omdat je verder niet aangeeft wat in 'n orgaan-pakket zit, en hoeveel muis (kompleet) er dan tussen vleesbot inzit...

als 'k 't zo nareken, zoals je er zelf (muis als vleesbot...) mee aan de slag gaat, dan kom 'k op:

8.3 % orgaan...pakket?
en
33% vleesbot
spiervlees = rest

heb je al n's duif, kenijn, haas, kwartel, hamster geprobeerd? zijn ze hier wild van..... :D

uhmmmm, de helft van BARF % aanhouden is niet helemaal terecht denk 'k;
't is wel de helft BARF die je voert, maar de % blijven 't zelfde?
en ja, idd iets minder ingewanden, want al ruim voorzien in kvv, maar kwa vleesbot, zou 'k toch richting 50% denken?l
Door boedha!
#1059968
flin schreef: zelf zou 'k muis als compleet pakketje rekenen; mits een volwassen muissie (dus niet als vleesbot) en
1-dagskipjes als bijna kompleet;dwz ;oa weinig calcium,
Welke plaats in het menu moet ik dit geven en moet ik andere percentages omlaag brengen als ik dit als compleet reken?
flin schreef: je menu, buiten de cb, is moeilijk na te rekenen omdat je verder niet aangeeft wat in 'n orgaan-pakket zit, en hoeveel muis (kompleet) er dan tussen vleesbot inzit...
Orgaanpakketjes bestaan uit hart en lever (ik kan bij de slager en op de site waar ik bestel hier geen andere variaties in vinden) Muizen geef ik niet op een vaste dag, ze krijgen dit dus niet standaard 2 of 3x per week.
flin schreef: heb je al n's duif, kenijn, haas, kwartel, hamster geprobeerd? zijn ze hier wild van..... :D
hamster staat me op een of andere manier tegen..misschien iets te veel huisdiermateriaal :-\ Kwartel raken ze niet aan en de rest heb ik nog niet geprobeert. is duif niet erg groot?
flin schreef: uhmmmm, de helft van BARF % aanhouden is niet helemaal terecht denk 'k;
't is wel de helft BARF die je voert, maar de % blijven 't zelfde?
en ja, idd iets minder ingewanden, want al ruim voorzien in kvv, maar kwa vleesbot, zou 'k toch richting 50% denken?l
Je hebt inderdaad gelijk, ik zou dus van het totaal aan grammen wat ik voer, de vaste Barf % aan moeten houden! wat blond zeg..

Thanks voor je reactie!
Door Mevroi Kruim
#1060242
Een heel prooidier is compleet, je trekt het dus van de totale hoeveelheid af. Als jouw kat bv 100 g/dag krijgt en de muis weegt 20 dan krijgt je kat nog 80 g die dag.
Ik geef de eendagskuikens erbij en reken ze dan ook als compleet, ik ga verder niet moeilijk zitten doen. Ze eten er geen kilo's per week van dus dan maak ik me niet zo druk.
Door flin
#1060698
boedha! schreef:
Orgaanpakketjes bestaan uit hart en lever (ik kan bij de slager en op de site waar ik bestel hier geen andere variaties in vinden)
miss n's bij je poelier vragen? heb je enig idee wat de verhouding hart/lever in 't pakketje is?
hamster staat me op een of andere manier tegen..misschien iets te veel huisdiermateriaal :-\ Kwartel raken ze niet aan en de rest heb ik nog niet geprobeert. is duif niet erg groot?
hamster is idd effe wennen...de duif is hier vergelijkbaar met kwartel, kwa gewicht, 'k krijg ze hier zonder veren, en 't ziet eruit als 'n kaal kipje.....katten vinden 't heerlijk
Je hebt inderdaad gelijk, ik zou dus van het totaal aan grammen wat ik voer, de vaste Barf % aan moeten houden!
...en dan wat minder ingewanden, die zitten dus al flink in kvv, en 'k zou ook voor dieren kiezen die niet in je kvv zitten...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1061811
de duiven hier zijn 2x zo groot als kwartels. ik heb grote duiven, of kleine kwartels. de duiven die ik voer, zijn gewone postduiven. alsof ze van de dam zijn geplukt. ik hak de pootjes er wel vanaf, zodat de ringetjes niet in sien verdwijnen. duif pluim ik wel zo veel mogelijk. om te zorgen dat niet mn hele huis onder de veer zit, maar ook omdat ze sneller haarballen krijgen van dikke veren.

ik koop altijd losse orgaantjes, en verwerk dat liever zelf in mn menu.

hamster werd hier door ot niet zo op prijs gesteld (sien eet dat zowiezo niet). misschien omdat er geen staart aanzit, want staarten zijn erg lekker. of omdat hij nogal fors was, of misschien toch een andere smaak.
ratten zijn hier favoriet, en gerbil. muis is ook wel lekker.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door