Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hetty2
#1060480
Ik heb voor mijn hond toch wel het ultieme dierendagkado: de dag ervoor kwamen er een paar dozen van Herby. Dit betekent dat ze precies vanaf dierendag een keurig uitgedokterd barf-menu krijgt ipv wat gerommel met KVV en vleesbotten. Toen ik alles aan het verpakken was heeft ze regelmatig wat restjes gekregen en ze heeft er van gesmuld. Het zag er trouwens allemaal mooi uit!

Ik vond het een enorm karwei om alles uit te zoeken. Ik had dan ook, om uit te zoeken wat ze lekker vindt en wat niet, van van alles 1 kg gekocht. Ik heb voor iedere week een grote zak met kleine porties erin gemaakt. Dat komt per week op 7x 150 gr vleesbot, 4x80 gr orgaan en 4x 105 gr spiervlees. Dat is onderhand meer zakjes dan vlees ;)  Ik had helemaal uitgedokterd hoe de soorten dier over de week verdeeld moesten worden. Doe ik dus voortaan niet meer, want wat was dat een karwei! Als ik gevarieerd inkoop krijgt ze vanzelf wel gevarieerd te eten...

Dat verdelen van de karkassen ging prima, ik heb ooit bij een slager gewerkt, dus ik griezel niet van een botje doorhakken. Bij de fazant kreeg ik wel wat problemen met mijn maag  ??? Maar wat ik echt ontzettend eng vond om te doen was het verdelen van de zalmkop. Balen dat mijn hond het zo lekker vindt want ik vind het echt afschuwelijk om door te hakken. Zal dat ooit wennen.... ???

Verder valt me nu pas op dat ze orgaan niet lekker vindt. Omdat er in KVV al veel orgaan zit gaf ik haar nooit vers orgaan. Het stukje pens dat ze vrijdag kreeg at ze bijna het grasveld bij op, zo lekker. Maar de verse levertjes en niertjes (van eend en konijn) eet ze niet op. Wat kan ik hier aan doen?? Vanmorgen bijvoorbeeld kreeg ze een stuk kipkarkas met niet zo verschrikkelijk veel vlees eraan, dus wilde ik graag dat ze gelijk haar levertjes op zou eten zodat ze niet verstopt zou raken. Nu heb ik voor vanavond een stukje spierbok liggen. Dus ik zou dat door elkaar kunnen hakken, maar ik vind het eigenlijk zonde om er gehakt van te maken. Iemand een idee??
Door Lizzy
#1060487
Je kunt de lever even kort koken of bakken. Misschien dat ze dan wel lekker vindt. En misschien volgende keer mengen met pens en dan een paar uur voordat je het geeft al door elkaar mengen. Als dat allemaal ook niet lukt: kun je nog biologische lever proberen van rund of lam ofzo. Dat smaakt vaak minder heftig dan van eend/konijn/kip.
Door Staftime
#1060763
Hier ook een hond die absoluut geen lever of niet wilde eten.
Ik heb het op deze manier gedaan:

De lever en nier in hele kleine stukjes geknipt, en een heerlijk groentemixje gemaakt met verschillende groentes, knoflook en rauwe verse walnoten.
Dit vindt hij erg lekker, dus dat heb ik door het orgaan geroerd, even laten staan en toen at hij het zo op.
Langzaam heb ik de stukjes steeds groter gelaten en steeds minder groentemix erdoor gedaan.
En nu is hij zover dat hij rustig een hele rundernier of een halve kilo kippenlever in één keer weg eet zonder er iets door te doen.
Door hetty2
#1061126
Ik heb de lever vanmiddag even gekookt en in stukjes gesneden. Ik moet zeggen, het rook best lekker die gekookte lever  :D
Paco vond dat ook en heeft het heerlijk opgesmuld. Voorlopig zit ik daar dus aan vast.
Met groente ga ik ook zeker nog proberen. Alleen was de groentemix die ik nu in de vriezer heb zitten niet al te best bevallen, brocolli is niet populair geloof ik. Volgende keer gaan er in ieder geval noten doorheen, want daar is ze dol op!
Door Staftime
#1061233
Een teentje knoflook doet vaak ook al wonderen.
Maar als alleen noten voldoende is, dan kan je het daarbij houden natuurlijk.
Succes ermee iig, soms is het een heel gedoe, maar ze leren vaak uiteindelijk de smaak te waarderen.
Romeo vindt zowel lever als nier nu heerlijk.
Door annielaumen
#1061242
Lever en niertjes zou je ook kunnen vermengen met pens
Wat kipkarkas erbij
Astrid zit ook altijd te miepen met lever en niertjes
Op deze manier gaat dit prima :)
Door Red_Hunter
#1061533
Mijn reu at in het begin wel altijd lever en nier maar de lever laat hij al een tijd liggen en die bak ik nu een beetje, alleen de buitenkant, en verdorie nu laat hij sinds kort ook zijn nier liggen.
Biologisch hielp bij hem helaas niet, dus sta ik nu te bakken in de olijfolie. Pas at hij zijn nier wel toen ik er olie overheen gegooid had, dus dat is misschien ook een optie.

Groetjes Trudie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door