Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1060410
Mijn hond heeft sinds 15 september een prednisolon kuur, (5mg, twintig stuks) vanwege zijn enorme jeukklachten (zie ook eerder topic)Echter staat hij nu op een tabletje om de dag. Ik heb hier nog ongeveer tien tabletjes, wat inhoudt dat ik nog bijna drie weken zo door moet gaan. Maar de klachten zijn al lang over. Ik heb hem streng op een schoon kvv dieet gezet, zonder allergene extraatjes. Maar die kuur gaat nog steeds door. Eigenlijk zit ik hem nu onnodig vol met rotzooi te stoppen, en wil hier van af. Kan dit zomaar? Of moet ik echt die kuur afmaken?
Laatst gewijzigd door MariekeLost2 op di 28 okt 2008, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1060411
Nee, prednisolon is geen AB dus je MOET de kuur niet afmaken. Maar je kunt ook niet zomaar stoppen, dit spul moet worden afgebouwd. Ik zou contact opnemen met de da en een afbouwschema regelen.
Door Mevroi Kruim
#1060496
Als ik het goed heb (maar Edith weet dat vast beter) legt prednison het immuunsysteem ongeveer lam. Stop je dan ineens dan is dat systeem niet weer opgestart en dat kan problemen geven. Langzaam afbouwen geeft het lichaam de kans om ook weer rustig aan op te starten.
Door Lizzy
#1060501
Als ik het goed heb, stopt het lichaam met de aanmaak van corticosteroïden wanneer je pred gaat gebruiken. Als je dan stopt met pred, neemt het lichaam de aanmaak van corticosteroïden niet direct weer over. Waardoor er dus tijdelijk nul corticosteroïden in het lichaam terecht komt. Je moet dus langzaam afbouwen zodat de bijschorsnier de kans krijgt weer zelfs corticosteroïden aan te gaan maken.
Door Fido
#1060530
[quote="Lizzy"]
Als ik het goed heb, stopt het lichaam met de aanmaak van corticosteroïden wanneer je pred gaat gebruiken. Als je dan stopt met pred, neemt het lichaam de aanmaak van corticosteroïden niet direct weer over. Waardoor er dus tijdelijk nul corticosteroïden in het lichaam terecht komt. Je moet dus langzaam afbouwen zodat de bijschorsnier de kans krijgt weer zelfs corticosteroïden aan te gaan maken.
[/quote]

Ja en dan kan er heel vervelend ziektes ontstaan zoals addison en aan cushing gelijkaardig complicaties, dat wil je niet :-X
Door MariekeLost2
#1060603
Correctie: ik had het over tien tabletjes, ik heb er nu nog acht. Het rare is dat hij mij helemaal geen afbouwschema heeft meegegeven. Het schema was als volgt:
Vijf dagen lang, 5 mg per dag
Vervolgens om de dag 1 tablet van 5 mg. En daarna gewoon stoppen. Ik heb al een keertje gebeld of ik kon stoppen, maar dat wilde hij niet. Het is een goede DA, maar hij moet niets hebben van kvv of barfen, of het feit dat je even moet nadenken wat voor rotzooi er je in zo'n hond stopt. Maar wat nu?
Door Lizzy
#1060606
[quote="MariekeLost2"]
Correctie: ik had het over tien tabletjes, ik heb er nu nog acht. Het rare is dat hij mij helemaal geen afbouwschema heeft meegegeven. Het schema was als volgt:
Vijf dagen lang, 5 mg per dag
Vervolgens om de dag 1 tablet van 5 mg. En daarna gewoon stoppen. Ik heb al een keertje gebeld of ik kon stoppen, maar dat wilde hij niet. Het is een goede DA, maar hij moet niets hebben van kvv of barfen, of het feit dat je even moet nadenken wat voor rotzooi er je in zo'n hond stopt. Maar wat nu?
[/quote]

Dan zal dit zijn afbouwschema zijn.... Ik kan er eerlijk gezegd niks zinnigs over zeggen, of dit goed is of dat het beter kan.

Ik vind het trouwens bijna een "contradictie in terminus", dat jouw DA een goeie DA is maar niks van vers/rauw moet hebben of van mensen die nadenken over de troep die ze in hun hond stoppen :-\.
Door Fido
#1060610
Wat voor ras is je hond?

In het afbouwschema die onze da voorschrijven komt ook een half tabletje voor. Geen dokter naast me en we schrijven het zo weinig voor dat ik niet zo 123 een afbouwschema kan opnoemen ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1060612
[quote="MariekeLost2"]
Correctie: ik had het over tien tabletjes, ik heb er nu nog acht. Het rare is dat hij mij helemaal geen afbouwschema heeft meegegeven. Het schema was als volgt:
Vijf dagen lang, 5 mg per dag
Vervolgens om de dag 1 tablet van 5 mg. En daarna gewoon stoppen. Ik heb al een keertje gebeld of ik kon stoppen, maar dat wilde hij niet. Het is een goede DA, maar hij moet niets hebben van kvv of barfen, of het feit dat je even moet nadenken wat voor rotzooi er je in zo'n hond stopt. Maar wat nu?
[/quote]

Het schema hoort te zijn:
5 dagen 1
7 dagen 1/2
7 dagen om de dag 1/2
7 dagen om de dag 1/4
Door sandrra
#1060639
[quote="MariekeLost2"]
Correctie: ik had het over tien tabletjes, ik heb er nu nog acht. Het rare is dat hij mij helemaal geen afbouwschema heeft meegegeven. Het schema was als volgt:
Vijf dagen lang, 5 mg per dag
Vervolgens om de dag 1 tablet van 5 mg. En daarna gewoon stoppen. Ik heb al een keertje gebeld of ik kon stoppen, maar dat wilde hij niet. Het is een goede DA, maar hij moet niets hebben van kvv of barfen, of het feit dat je even moet nadenken wat voor rotzooi er je in zo'n hond stopt. Maar wat nu?
[/quote]

Sorry maar ik vind dat een goede DA ook openstaat voor andere ideeën. Jij bent het baasje en net als met kinderen mag je toch zeker wel nadenken of je er troep in laat stopen of niet. Ik vind het anders behoorlijk arrogant van die persoon. Maar goed da's mijn mening
Door Greece
#1060687
Ik heb op bp al een paar keer gelezen over cortico's van 5 mg per tablet.
Zelf zijn ze door mijn da ooit voorgeschreven maar dan van 0,5 mg per tablet.
Dat was dan de dexoral. Houdt dat dan in dat dit een heel lichte dosering is of heeft het te maken met het soort?
Door MariekeLost2
#1060689
Tja misschien is het dan wel geen goede DA, maar ik wist gewoon niet wat ik hier mee aan moest. Mijn hond is een halve bordercollie met nog iets anders er door heen. Akita, wetterhoun of stabij. Het is onduidelijk. Hij weegt meestal zo rond de 24/25 kilo.
Door Celicaatje
#1060701
[quote="*Dorothea*"]
Het schema hoort te zijn:
5 dagen 1
7 dagen 1/2
7 dagen om de dag 1/2
7 dagen om de dag 1/4
[/quote]


Hallo,

Ik heb ook een poes die pred krijgt in de zomermaanden ivm korstjes op haar lichaam. Ze heeft een vlooienallergie en op de 1 of andere manier (hoe wij ons best ook doen) krijgt altijd een vlo de kans om haar te bijten. Maar van afbouwen heeft mijn DA ook nooit gehoord hoor :(.
Ik heb 1 hondje met cushing en dat is echt een vreselijke ziekte, alhoewel Vetoryl een goede uitkomst biedt voor haar.

Maar ik schrik er wel van dat je af moet bouwen, het is me nooit verteld en ik stop meestal met geven als ze haar kosrtjes kwijt is en dat doe ik zo al enige jaren. Ik begin steeds meer twijfels te krijgen bij mijn huidige dierenarts eigenlijk :'(, ben al eens een hondje verloren aan cushing wegens een foutieve diagnose en dat kan ik maar moeilijk verkroppen eigenlijk. Ook al eens advies om een poes in te laten slapen terwijl bij een secns opinion heel wat anders aan het licht kwam waardoor ik haar nog 3 jaar een leuk leven heb kunnen bieden.....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door