Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#1058802
K'eyush is nu bijna een half jaar oud. Ik ben begonnen met 3 maaltijden per dag en ben alweer een tijdje bezig met 2 maaltijden per dag... Ja, ik weet 't, het is wat vroeg... Maar die iniemini maaltijden zijn voor hem hap-slik-weg... En nog heb ik 't idee dat als ik bijv. een eend in 2en sta te verdelen dat hij hem gerust ook wel in 1 keer op kan... ::) ;D Maar dat wordt wel wat veel als ik 's morgens ook nog wat moet geven.... Is 't een slecht idee om hem al op 1 maaltijd per dag te gaan zetten? Of kan dat prima.... Bij Ikijok heb ik het allemaal heel rustig opgebouwd (ook vanwege een gevoelig maag-darm stelsel) en mijn "verse nare ervaringen" toendertijd met Lex... K'eyush is qua maag/darm stelsel heel stabiel, en hij lijkt er zo aan toe te zijn om met 1 maaltijd per dag mee te draaien.... Maar is dat wel verstandig, of ben ik te ongeduldig? Wat vinden jullie?

Rachel.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1058832
Ik denk dat je het wel kunt proberen, 1x per dag. Wat je ook zou kunnen doen is de overgang 1 maaltijd steeds kleiner maken (bv beetje groentemix met wat spiervlees of ene eitje, huttekasen etc.) en de andere steeds groter om uiteindelijk de kleine maaltijd te laten vervallen.
Door Malamoods
#1058847
Nitus schreef: Ik denk dat je het wel kunt proberen, 1x per dag. Wat je ook zou kunnen doen is de overgang 1 maaltijd steeds kleiner maken (bv beetje groentemix met wat spiervlees of ene eitje, huttekasen etc.) en de andere steeds groter om uiteindelijk de kleine maaltijd te laten vervallen.
Dat doe ik al, omdat ik onregelmatig voer (qua tijd, maar ook in hoevelheid). Hij kan dus al wel de wat grotere maaltijden aan... Maar omdat hij nog in de groei zit en er hier wordt geadviseerd zulke jonge honden nog 2 of zelfs 3 keer dag te voeren, vroeg ik me af of het nog niet te vroeg is om over te schakelen naar 1 maaltijd... Maar omdat het ook "zelf samenstellen" is en je dus ook inspeelt op de behoefte van de hond, vroeg ik me af of ik het niet gewoon kon proberen... Wat zou 't nadeel kunnen zijn van 1 maaltijd voor 'n jonge hond? En waar moet ik opletten als ik overschakel? Buiten 't feit of hij 't op eet... Op de vertering (ontlasting) letten? Of nog meer?

Rachel.
Gebruikersavatar
Door kira
#1058859
Hier is het bij iedere hond anders gegaan. Kleine beer zat bij 11 weken al op 2 maaltjes per dag en met 6 maanden op 1. Haar zus die nu hier is zat toen nog op 3 per dag en had dat ook duidelijk nodig. Zus zit nu met 10 maand ook op 1 per dag. Het vreemde is trouwens dat kleine beer vanaf haar 6 maanden in formaat en gewicht veel meer is toegenomen als haar zus. Haar zus lag altijd op kop in gewicht en formaat, nu is kleine beer groter en bijna 15 kilo zwaarder, met 6 maand was het verschil een paar kilo. Dus ik denk dat je moet afgaan op jouw gevoel en als dat is dat jouw jongen (is toch een vent?) het met 1 maaltijd afkan, zou ik dat doen en evt. in de ochtend groente met ei gemengd?
Door Malamoods
#1058869
kira schreef: Hier is het bij iedere hond anders gegaan. Kleine beer zat bij 11 weken al op 2 maaltjes per dag en met 6 maanden op 1. Haar zus die nu hier is zat toen nog op 3 per dag en had dat ook duidelijk nodig. Zus zit nu met 10 maand ook op 1 per dag. Het vreemde is trouwens dat kleine beer vanaf haar 6 maanden in formaat en gewicht veel meer is toegenomen als haar zus. Haar zus lag altijd op kop in gewicht en formaat, nu is kleine beer groter en bijna 15 kilo zwaarder, met 6 maand was het verschil een paar kilo. Dus ik denk dat je moet afgaan op jouw gevoel en als dat is dat jouw jongen (is toch een vent?) het met 1 maaltijd afkan, zou ik dat doen en evt. in de ochtend groente met ei gemengd?
Ja, 't is een vent...

Rachel.
Door Lizzy
#1058988
Laura2004 schreef: Ik vraag me weleens af waarom puppy's zoveel maaltijden per dag moeten eten, kan iemand mij dit uitleggen?
Een pup van 8 weken heeft een minimaagje. En een pup van 8 weken die 8 kilo weegt en 7% van zijn lichaamsgewicht moet eten: die eet 560 gram per dag. Dat wil je niet in 1 keer in dat maagje stoppen, in zo'n klein frummeltje. Verder denk ik dat met oog op de groei het geen kwaad kan als ze voedingsstoffen verdeeld over de dag binnen krijgen.
Door Malamoods
#1058997
Lizzy schreef: Een pup van 8 weken heeft een minimaagje. En een pup van 8 weken die 8 kilo weegt en 7% van zijn lichaamsgewicht moet eten: die eet 560 gram per dag. Dat wil je niet in 1 keer in dat maagje stoppen, in zo'n klein frummeltje. Verder denk ik dat met oog op de groei het geen kwaad kan als ze voedingsstoffen verdeeld over de dag binnen krijgen.
Begrijp ik het goed dat je daarmee wil zeggen dat ik K'eyush dus beter nog 2 maaltijden kan blijven geven? Of is dit puur en alleen een antwoord op Laura haar vraag?

Rachel.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1059177
Tika is nu ook 6 maand.
Ook zij krijgt al een hele tijd 2 maaltijden per dag.
De laatste paar dagen ben ik ook aan het afbouwen naar 1 maaltijd per dag.
De hoeveelheid eten die ze nodig heeft is al een tijdje stabiel, en ik heb de totale dag hoeveelheid zelfs al iets verminderd.
Ik geeft nu de laaste  dagen 's morgens alleen nog iets voor het idee, een appeltje, pensstaafje of wat kwark met een half banaantje. Vanaf morgen of overmorgen wil ik dan helemaal naar 1 maaltijd per dag.
Volgens mij is ze er gewoon wel aan toe. Lekker 's avonds haar buikje vol eten, en dan lekker 's nachts uitbuiken. Dan is ze tenminste lekker verzadigd na het eten, en is het niet 2 x per dag zo'n hap slik weg maaltijdje.
Door Lizzy
#1059182
Lizzy schreef: Een pup van 8 weken heeft een minimaagje. En een pup van 8 weken die 8 kilo weegt en 7% van zijn lichaamsgewicht moet eten: die eet 560 gram per dag. Dat wil je niet in 1 keer in dat maagje stoppen, in zo'n klein frummeltje. Verder denk ik dat met oog op de groei het geen kwaad kan als ze voedingsstoffen verdeeld over de dag binnen krijgen.
Dit is een antwoord op Laura's vraag.
Gebruikersavatar
Door pike
#1059683
Ik zit ook al een tijdje te denken of ik niet naar een maaltijd zou kunnen. Duc is nu 7 maanden en eet al een hele tijd 2x per dag.  Ik vind nu ook de botjes zo klein worden, zeker nu hij zelf best wel groot is geworden en alles goed en snel weg krijgt. Zit ik een karkasje in tweeën te knippen, terwijl hij makkelijk zo'n hele aankan en daar ook wat meer kluifwerk aan zou hebben. Als dat geen kwaad kan dan ga ik hem denk ik komende week ook omzetten naar 1 maaltijd per dag.
Door Malamoods
#1060905
Lizzy, ik ben ook wel benieuwd wat jouw mening is over het overzetten van een pup van 6 maanden (van een groot ras) naar 1 maaltijd... Zou jij willen reageren? ;)

Rachel.
Door Red_Hunter
#1061541
Ik heb mijn pup van 6 maanden op twee maaltijden, maar ik heb mijn volwassen honden ook op twee maaltijden en dat blijft zo bij mij.
Toen ik haar kreeg met 16 weken stond ze al op 2 maaltijden, dus dat hij nu op 2 maaltijden staat is volgens mij niet vroeg zoals je zei.
Verder kan ik je niet helpen omdat ik mijn honden nooit op 1 maaltijd heb gehad.

Groetjes Trudie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door