Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Desta
#1059230
Tja, misschien beetje domme vraag. Normaal gesproken gaf ik mijn pups tot ongeveer 8 a 10 maanden puppyvoer. Nu voer ik dus vers en krijgt phenna 4% van haar lichaamsgewicht. Maar... tot wanneer reken ik haar tot pup? Tot ze helemaal uitgegroeid is?
Door Lizzy
#1059236
Even copy/past:

Een pup eet gemiddeld 5% tot 10% van het huidige gewicht. En de 5% is dan voor een pup van een groot ras. De 10% is voor een pup van een heel klein ras. Ook hier geldt dat de juiste hoeveelheden voer, voer je op het oog. 5% a 10% staat gelijk aan 50 gram tot 100 gram per kilo lichaamsgewicht aan voer.

Wanneer pups bij 4 weken worden afgespeend met BARF, dan kun je de pups naar behoefte voeren. Voer ongeveer 4 a 5 keer per dag. Houd je ervan om gerichtere hoeveelheden te voeren: voer dan ongeveer 5% a 10% van het huidige lichaamsgewicht. Dat staat gelijk aan 50 gram a 100 gram per kilo lichaamsgewicht. De juiste hoeveelheid voer, voer je op het oog.

Opgroeiende pups: de pup groeit en hoe ouder pup wordt, de minder je gaat voeren. Mijn pup (dalmatier) at op 8 weken en 10 weken zo'n 7% van haar lichaamsgewicht (van haar huige lichaamsgewicht dus dat was zo'n 8 a 11 kilo). Bij 5 maanden at ze nog maar 5% van haar lichaamsgewicht (ze woog toen ongeveer 20 kilo en dus at ze zo'n 1000 gram per dag). Toen ze 7 maanden was, at ze ongeveer 3% van haar lichaamsgewicht. Ze woog toen vast een kilo of 26 en dus at ze nog maar een gram of 700 a 800 per dag. Voor een pup van een kleiner ras geldt dat je de hoeveelheid voer al eerder kunt verlagen. Voor een pup van een groter ras geldt dat je mogelijk de hoeveelheid voer langer hetzelfde houdt. Maar, ook hier geld weer: de juiste hoeveelheid voer, voer je op het oog. Wordt je pup te dik, groeit hij/zij te snel: geef je minder. Wordt je pup te mager: geef je meer.
Door Desta
#1059243
Oh geweldig... da's duidelijk! Desta is nu 6 maanden en krijgt (heb het ff precies berekend) zo'n 5% van haar lichaamsgewicht. Ze ziet er prima uit en ook de da was erg tevreden :D dus da's mooi. A.s. zondag show dus dan zal ik ook wel horen of ze er een beetje goed uitziet en dan bedoel ik vooral haar conditie natuurlijk. Ik houd het nog ff lekker zo vol. Nog 10 dagen en dan klomt de kleine Haiko, dus dan zie ik dat ik zo'n 7 a 8% gaan voeren. Gaat goed komen!! Bedankt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door