Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Rami
#10575
Beste 'Barfplaatsers',

Heel graag zou ik advies, raad krijgen over het volgende...nee, laat ik eerst zeggen dat ik al weken aan het lezen ben op Barfplaats (een in mijn ogen zeer goede, informatieve site) en dat ik al heel veel te weten ben gekomen.
Onze  hond een Golden Retriever/Labrador-mix (geboren in Frankrijk, we hebben hem al vanaf pup) is nu bijna vier jaar en al een jaar tobt hij met zijn huid. Jeuk, rode en allengs zwarte huid (vooral buik, borst, oksels) en haaruitval.
Na meerdere bezoeken aan de dierenarts en nadat ik de prikken en het smeren met Prednisonzalf meer dan zat was, hebben we het bloed van Balou laten testen in Utrecht. De uitslag: allergie voor verschillende huisstofmijten. Hopen dat het met goed stofzuigen en dieetvoer beter zou gaan. Niet echt, eerlijk gezegd:  helemaal niet.
Inmiddels was ik aan het lezen geslagen, voornamelijk op deze site. Sinds een week of vier krijgt Balou nu Carnibest (eerst Rodi omdat het makkelijker te krijgen was) omdat ik, mede door Barfplaats, overtuigd ben geraakt over het belang van vers vlees voeren. Zo’n huisstofmijtallergie komt immers niet zomaar ergens vandaan; ik heb echt het idee dat ik zijn immuunsysteem moet ‘opkrikken’.
Echter, de jeuk (en dan bedoel ik het tot bloedens toe krabben) lijkt te verergeren. Misschien is ‘ie aan het ontgiften, ik heb immers gelezen dat dat wel een week of zes kan duren.
Afwachten wil ik natuurlijk wel, maar ik zou erg graag toch iets aan de jeuk (en de open plekken, op dit moment heeft hij er twee) willen doen.
Wat ik o.a. heb gelezen: wassen met groene zeep, deppen met teatrea oil, of calendulazalf smeren. Maar wat zou ik voor dit specifieke probleem het beste kunnen doen?
Daarnaast las ik iets over Pollen Extra Veterinair (Puur Natuurlijk te Weesp), kan ik dat ‘gewoon’ bij de dierenarts vragen of is dat ook via Internet te verkrijgen? Bij een andere thread zag ik iets staan over zilverwater en weer bij een volgende het een en ander over visleveroliecapsules.
Nogmaals: veel adviezen en veel over alternatieve remedies gelezen, maar over het probleem van huisstofmijtallergie ben ik (volgens mij) niet niets tegengekomen. Omdat ik nu zo ‘op mijn eigen houtje’ bezig ben en het voor Balou, tot nu toe, niet op lijkt te schieten, zou ik een tip heel goed kunnen gebruiken.
Namens mij, en natuurlijk namens Balou, alvast heel veel dank!

Vriendelijke groeten,
Rami
Door sylvia
#10576
Hoi Rami,er valt mij één iets op in je vehaal namelijk dit:
Jeuk, rode en allengs zwarte huid (vooral buik, borst, oksels) en haaruitval.  
Er gaat bij mij hier een hele grote bel rinkelen die roept schildklier Als ik jou was liet ik even een T 4 test doen bij je dierenarts. De symptomen die je hier noemt passen precies,ook kan hier bij zitten ,een stijfbewegings apparaat,graag warme plekken op zoeken. (hoeft niet kan wel)
#10577
Dag Sylvia,

Bedankt voor je (snelle) bericht. Schildklier (niet goed functionerde denk ik dan), je laat me schrikken!
Ben zo gefixeerd op die huisstofmijtallergie dat ik niet aan iets anders gedacht heb.
Stijf bewegingsapparaat, dat is volgens mij niet aan de hand. Hoewel ik zijn conditie de laatste dagen ook wat minder vindt (maar dacht dat dat met de 'overgang' naar vers vlees te maken kon hebben).
Warme plekken opzoeken merk ik ook niet zo zeer. Maar zoals je zelf zegt: hij hoeft natuurlijk niet alle symptomen te hebben.
Toch maar weer naar de dierenarts dus.
Nogmaals dank.

Groeten,
Rami
Door sylvia
#10578
hoi Rami,laat je nog wel de uitslag weten?
Kijk het hoeft niet zo te zijn maar ik las je bericht en dit had ik gelijk zoiets van ojee das de schildklier.
Ik ben heel benieuwd wat eruit komt.
#10579
Ja, natuurlijk laat ik het weten! De afspraak is al gemaakt. Kan helaas pas woensdag terecht.
Weet je (voor 'ondertussen' zeg maar) wat ik tegen de jeuk/open plekken kan doen?  Of zijn er andere mensen die nog tips hebben?
Ik hoor het graag.

Groeten,
Rami
Door sylvia
#10580
Ja, natuurlijk laat ik het weten! De afspraak is al gemaakt. Kan helaas pas woensdag terecht.
Weet je (voor 'ondertussen' zeg maar) wat ik tegen de jeuk/open plekken kan doen?  Of zijn er andere mensen die nog tips hebben?
Ik hoor het graag.

Groeten,
Rami
zilverwater werkt heel erg goed,ik wilde het eerst nooit zo geloven,maar Ellen was elke keer zo enthousiast dat ik het ook eens gehaald heb,en inderdaad het is geweldig spul.Ik heb zelf een spray flacon,je kan het ook in gewone flesjes kopen geloof ik.Ik zelf heb het nog niet inwendig gebruikt maar bij uitwendig gebruik zie je heel snel resultaat.
#10582
Hallo Rami,
Hoop echt voor je, dat vers vlees de klachten van je hond vermindert en dat er niets met de schildklier is. Zelf heb ik een allergische hond gehad (huisstofmijt, katten en mensen) en daarbij hielp vers vlees niet. De hond heeft vanaf dat hij één jaar was tot zijn 7e op vers vlees gestaan (zelf klaargemaakt en Rodi). Geen enkele verbetering qua allergie. Homeopathie sloeg evenmin aan.
Toen kreeg de hond darmproblemen en na een speciaal dieet, dat ik ook zelf moest samenstellen uit maccaroni of rijst, lamshart en lamslever (dacht ik), wat olie en een ietsie pietsie zout en dat alles gerelateerd aan het lichaamsgewicht van de hond, is hij (o, vloek op de barfplaats) op brokken gegaan en dat was het enige dat hij nog verdroeg. Tegen de plekken van de allergie ben ik tot aan zijn dood toe blijven smeren met cortisone-zalf, omdat het echt het enige was dat een beetje hielp.
Heb ook een stabilisatiekuur laten maken, maar ook die hielp niet.
Hoop voor jou echt dat er iets is dat helpt, want ik heb 9 jaar getobt met die hond en zijn humeur werd er ook niet beter van.
Sterkte.
#10583
Dag Oebaya,

Het is natuurlijk vreselijk om te lezen over een hond waarbij niets heeft geholpen tegen de allergie en toch voel ik op een of ander manier gesterkt.  Ik (en natuurlijk vooral Balou) ben dus niet de enige die zo aan het tobben is, of aan het tobben is geweest.

De dierenarts (waar ik overigens best tevreden over ben, hij staat - gelukkig- open voor dingen uitproberen zoals vers vlees en alternatieve geneeswijze) heeft me al een beetje voorbereid op het feit dat het waarschijnlijk een zich voortslepende kwestie is. Maar ik heb nog steeds hoop, we hebben immers nog lang niet alles uitgeprobeerd.

Oebaya, nogmaals dank voor je uitgebreide reactie.

Overigens: waar wordt zo'n allergie nu eigenlijk door veroorzaakt, weet jij dat? Heeft het iets met het immuunstysteem te maken, is het erfelijk of pure pech?

Groeten,
Rami
Door sylvia
#10584
Gelukkig heb je tegen woordig goeie luchtzuiveraars en die helpen fantastisch voor mensen en honden met een huisstof allergie.Vroeger kon ik zelfs iemand met twee whippets die allergies waren voor menselijke huidschilfers,en die vrouw heeft tooen haar hele huis volgehangen met een luchtzuiverings instalatie,wat toen nog een prijzige zaak was en inderdaad een hele instalatie. Ze hebben daar heel veel baat bij gehad.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door