Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Anne.
#1058282
Hallo allemaal.

Omdat onze Tibetaan veel maagproblemen had zijn we ongeveer 4 weken geleden overgestapt op ander voer. Energique 4 : lam met rijst.

Tibbie heeft er na weinig of geen last meer gehad van haar maag!! Maar.....ze heeft ontzettende honger gekregen. Haar gedrag is heel erg veranderd. Als zich maar iemand naar de keuken beweegt sprint ze er ook naar toe. Ze loopt voortdurend in de weg. Als we haar eten klaar maken piept ze als een gek. Voorheen heeft ze nooit gebedeld en deed ze dit niet.

Een paar dagen nadat we veranderd waren van voer zijn we bij dierenarts geweest. Tibbie haar anaalklieren zaten helemaal vol en kreeg medicijnen mee. Het bleek dat ze van die medicijnen ook honger en dorst kon krijgen. We hebben dat even afgewacht. Haar anaalklieren zijn nu goed en ze is een week zonder medicijnen. Haar enorme honger blijft.

We hebben haar in de tussentijd meer gegeven dan aanbevolen is. Rijst erbij gedaan en sperzieboontjes. Ze werd ook nog eens behoorlijk dik.
Nu krijgt ze 4 weken dit voer. Ze moet er toch ondertussen aan gewend zijn lijkt mij. Omdat ze niet te mager is vraag ik me af waar die honger vandaan komt.
Kan het aan het voer liggen of is er iets anders aan de hand??

Hebben jullie ook wel eens meegemaakt dat honden ontzettende honger (op het ziekelijke af) krijgen van energique 4? Wat hebben jullie er eventueel aan gedaan?

Sinds 3 dagen geven we haar ook maar weer wat brokjes erbij. Als ze alleen brokjes zou krijgen en nog honger blijft houden dan weten we dat er wat anders aan de hand is. Maar om alleen brokjes te geven willen we eigenlijk niet omdat er dan waarschijnlijk weer maagproblemen optreden

Wat nu?

Bedankt alvast voor de reacties.
Laatst gewijzigd door Anne. op do 02 okt 2008, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *wendy*
#1058287
Ten eerste zou ik de rijst weglaten.

Even een andere vraag. Nept ze je niet verschrikkelijk.
Boy had ook zo'n honger toen hij overging van brok naar vlees.
Gaandeweg kwam ik erachter dat meneer me zat te neppen omdat ie ut zo lekker vond  ::) ;D
Door Anne.
#1058290
Nee, ze nept ons zeker niet. Ze eet zelfs nog aarde en blaadjes als ze denkt dat het ook maar een beetje eetbaar is. Ze heeft echt verschrikkelijke honger. Hiervoor vertoonde ze dit gedrag nooit. Ook niet bij eten wat ze erg lekker vond.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1058312
rijst zou ik ook niet erbij doen.
eet ze heel snel, ik bedoel dat ze het zo naar binnen laat glijden?
Dan doet ze natuurlijk erg weinig moeite(dat hoeft natuurlijk ook niet bij kvv)misschien dat je haar wat kan geven waar ze langer mee bezig is, een lekkere penslap of wat spiervlees, iig iets waar ze lekker op kan knagen.
Door Nynke
#1058394
ik ging ook voor Barf, begin eens met een lekker lapje spiervlees en een paar kippennekken o.i.d. Dan moet je hond wat meer moiete doen voor het eten en zal hij ook meer voldaan zijn.

Hoeveel weegt je hond en hoeveel krijgt hij per dag te eten ?
Door Anne.
#1058413
[quote="Nynke F"]
Hoeveel weegt je hond en hoeveel krijgt hij per dag te eten ?
[/quote]

Tibbie (teefje) is een Tibetaanse Terriër van 8 jaar, weegt 10-11 kg en krijgt per dag 2 schijven energique + een beetje rijst en nu dus ook wat brokken.

Volledige barf zal hier helaas niet lukken, we hebben 3 honden, en dat wordt onderling ruzie over botten.

Ik kan wel proberen Tibbie alleen iets te geven waar ze wat langer over doet... Wat kan ik dan het beste geven? Het moet dus zeer lichtverteerbaar zijn ivm haar maagproblemen. En waar kan ik dit dan halen?
Door M.P
#1058486
mijn cockers hebben ook altijd honger, ze eten ook gras , aarde , wortels en takjes...geen last van

groetjes
Door Laura2004
#1058495
[quote="Anne."]
Tibbie (teefje) is een Tibetaanse Terriër van 8 jaar, weegt 10-11 kg en krijgt per dag 2 schijven energique + een beetje rijst en nu dus ook wat brokken.

Volledige barf zal hier helaas niet lukken, we hebben 3 honden, en dat wordt onderling ruzie over botten.

Ik kan wel proberen Tibbie alleen iets te geven waar ze wat langer over doet... Wat kan ik dan het beste geven? Het moet dus zeer lichtverteerbaar zijn ivm haar maagproblemen. En waar kan ik dit dan halen?
[/quote]
Als ruzie maken om botten de enige reden is.... Dan zou ik gewoon gaan barfen en de honden leren dat ze elkaar met rust moeten laten als ze een bot hebben, dat is niet zo ingewikkeld, of in aparte kamers laten eten  ;)
Door pallas
#1058509
Ik heb je wel zien schrijven over honger, maar je zegt niets over haar gewicht.
Is ze magerder geworden?

Als een hond echt veel honger heeft kan je dat na een goeie week al merken.
Als ze niet is afgevallen zijn er een paar mogelijkheden:

- Ze vindt het gewoon geweldig lekker
- Ze heeft nog last van teveel maagzuur aanmaak ivm het overschakelen van brok naar KVV
- kvv is gemalen voer, dat heel snel weer uit de maag weg is, kan zijn dat ze meer last heeft van een leeg gevoel in de maag.
Door Helma
#1058545
Je moet voeren op het oog. Zoals al eerder gevraagd...is ze magerder geworden?
Mijn hond weegt 8,5 kilo en krijgt ook 2 schijven....
Dus wellicht kan ze er nog een schijfje bij hebben??

Groetjes Helma.
Door Red_Hunter
#1058616
[quote="pallas"]
Ik heb je wel zien schrijven over honger, maar je zegt niets over haar gewicht.
Is ze magerder geworden?

[/quote]

Ze schreef wel over he gewicht, ze schreef dat ze dikker was geworden.

Ik denk dat ze het gewoon heeel erg lekker vindt.

Groetjes Trudie
Door Lizzy
#1058619
Nee, volgens mij is ze aangekomen.

Er zijn, in mijn ogen, 2 dingen aan de hand:

1)Ten eerste voer je je hond met een gemalen voedsel. Dit passeert zeer snel het spijsverteringssysteem, waardoor een hond honger krijgt. Daarom ben ik ook (o.a.) voorstander van BARF. Je voert dan het vlees, vleesbot en orgaanvlees in grote stukken. Dit passeert minder snel waardoor de hond langer een verzadigt gevoel houdt.

2)Het voer dat je nu geeft is arm aan koolhydraten. Brokken zijn zeer rijk aan koolhydraten. Koolhydraten leveren de hond zeer snelle (goedkope en waardeloze) energie. Wanneer je nu de koolhydraten uit het menu weg laat, krijgt de hond dus honger. En trek in snelle makkelijke koolhydraten. Dit is een gewenningsproces. Maar, als je je hond nu maar rijst en brokken blijft geven: went dit nooit.

Een hond heeft geen koolhydraat nodig. De hond haalt zijn energie uit eiwit en vet. Maar, jouw hond moet daar dus aan wennen. Ik zou zeggen: stop acuut met het voeren van allerlei extra's die koolhydraten bevatten. Dus, geen rijst, een brood, geen pasta, geen brokken.

En geef haar daarnaast liever dingen waar ze wat aan heeft. Zoals bijv. een extra stukje spiervlees (runderkopvlees of lamsvlees of geitenvlees ofzo). En af en toe een vleesbotje, in de vorm van een eendennek ofzo. En af en toe een lekker rauw vet visje zoals een sardientje. Breng dit natuurlijk wel in mindering op haar voer (Energique). Dus, geef bijv. 2 keer per week een extra eendennek. En twee keer per week een extra stukje spiervlees. En 2 keer per week een sardientje. En 1 keer per week een rauw eitje, met schil. En kijk dan is hoe het gaat. Geef ook gerust (hoef je niet in mindering te brengen) restjes van de groente van jouw eigen maaltijd. Geef alleen geen prei en ui. Maar, als je wat andijvie of broccoli of worteltjes of peultjes of witlof over hebt: geef dit dan gestoomd of licht gekookt of gepureerd aan je hondje.
Gebruikersavatar
Door kira
#1058629
Denk dat Lizzy een heel goed gemotiveerd antwoord heeft gegeven. Onze grote beer heeft ook een periode gekend waarin ze alles vrat dat ze te pakken kon krijgen, en leek te barsten van de honger. Een bezoek aan de homeopaath heeft ons op dat punt (en andere punten) veel uitkomst gegeven. Ze heeft nadien nog één keer zo'n periode gekend, toen hetzelfde middel gegeven en het was weer voorbij. Dus mocht ze niet lijken te wennen, is dat misschien nog het proberen waard.
Door Anne.
#1058657
Bedankt voor de reacties.

Tibbie is inderdaad aangekomen. Ze krijgt nu in de ochtend rond 6 uur haar eten en staat om 11.00 uur alweer (letterlijk) te springen om eten. Als ze alle 3 (we hebben ook 2 Greyhounds) hun eten krijgen is Tibbie als eerste klaar. Het liep al eens mis doordat Tibbie zo'n honger had en dus in de bak van een ander ging eten, terwijl deze nog niet klaar was (gevolg: veel gegrom en gedreig).
In ieder geval, bedankt voor de tips Lizzy. Ik heb alleen geen idee of dit gewoon kan met haar maag? Brokken, rodi(worst), en ook van die buffelhuid kauwbotjes kan ze niet verdragen  :-\  Er werd ons aangeraden iig geen rund te geven, omdat dit niet lichtverteerbaar was..? Hoe zit dit dan met ei, lamsvlees of geitenvlees en eendennek? Ik ben niet zo thuis in barf e.d. maar kun je dit allemaal gewoon 'zo' bij de slager halen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door