Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#105688
Whoofer heeft gisteren een aanval gehad van misselijkheid (waarbij ze opzwelt - na zo'n aanval heeft Whoofer eenmaal een maagtorsie gehad). Deze aanval was absoluut vele malen erger dan ik ze de afgelopen jaren heb meegemaakt. Ik was even bang dat we het ook niet zouden gaan redden en het weer uit zou draaien op een maagtorsie. Maar, gelukkig niet.

Het is ons opgevallen dat het steeds vaker optreed, deze aanvallen, en dat ze steeds erger lijken te worden. En het lijkt verband te houden met haar leeftijd (bijna 11) en met het feit dat zij altijd op dieet is. Zij heeft dus vaak honger (zeg maar "trek" want het is gewoon een smulpaap). Zij is nu op gewicht voor haar rug, maar dit verergerd dus haar "bloat" aanvallen....

Ik heb nu het gevoel dat zij of dood zal gaan aan deze maagproblemen of dat zij dood zal gaan aan rugproblemen omdat ze te zwaar is. Want de enige manier om deze aanvallen een beetje onder controle te houden (lijkt het) is door haar 's avonds yoghurt te geven (met maagzuurremmer in natuurlijke vorm) en 's morgens een banaan. Maar alleen daardoor neemt haar gewicht dus al toe en da's weer een ramp voor haar hernia.

Ja, en wat doe je dan??
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#105695
kiezen uit twee kwaden en haar toch een "volle" maag gunnen; hoe erg zal het effect op haar rug zijn als je die banaan en yoghurt geeft. Het is toch ook droevig dat zij zo vaak honger heeft dat ze er misselijk van wordt..

Lastig hoor.
Door Lizzy
#105703
Hoi Truus, ja, ze krijgt ook nog Fyto. Voornamelijk bij het ontbijt. Want teveel Fyto maakt haar ook weer misselijk ???. Maar nu is ze dus vaak voor het ontbijt niet lekker (en vaak weer later op de middag).

Ik ben dus ook geneigd om te zeggen "dan maar wat dikker", maar als ik terug denk aan het moment dat ze verlamt in de kamer lag.... was ook niet prettig... en misselijk zijn is ook niet prettig....
Door Peet
#105711
aggosshh....wat je noemt " between a rock and a hard place"....

misschien iets verzinnen wat wat langer in Whoofer maag blijft ipv yoghurt (is toch snel verteerd). Spercieboontjes? Fruitmixje met wat fyto? of een beetje rijstepap? Dat vult wel lekker en zet niet meteen aan....
Sterkte hoor!!
Knuffel voor Whoofy!
Door Timmy
#105722
Ik zou de normale hoeveelheid voeding over meerdere portie's per dag verdelen, zodat ze altijd wat in haar maag heeft en dus wat minder "honger" heeft.

Gr.
Linda
Door Lizzy
#105724
Rijstepap is misschien wel een goed idee... Ik heb wel het idee dat vooral zetmeelhoudende producten juist de zuuraanval stoppen. Ik vrees overigens wel dat eigenlijk alles vrij snel bij Whoofer aanzet... Ze is gewoon snel een dikkertje.

Overigens krijgt ze al 3 maal per dag te eten. Dit is dus exact wat Mogens Eliasen bedoelt he. Ze is gewend om om 09:00 uur eten te krijgen en je moet haar dus niet om 09:05 uur eten geven.....
Door Timmy
#105734
Denk dat drie maal daags zelfs nog te weinig is. Ik zou denken aan ongeveer 5-6 maal daags....

Waarom mag je haar niet om 09.05 eten geven? Of bedoel je dat ze dan ontregelt raakt, ofzo?

Gr.
Linda
Door Lizzy
#105739
Hoi Linda, ja, ze begint om 08:30 uur (of eerder) al maagzuur aan te maken en om 09:00 uur verwacht madammeke eten. Geef je haar IETS later eten: misselijk.....

OK, ik ga haar toch maar 5 maal per dag eten geven en toch vrees ik dat ze dan in totaal iets meer eten moet hebben. De maaltijden worden anders namelijk te klein. En te weinig eten: misselijk. En ik vrees dat ze dan toch iets zal aankomen. Ik zal mijn best doen om dat in de klauw te houden...... Mmmm, ik maak me echt zorgen over Whoofer. Gevoelsmatig gaat zij geen 15 jaar worden.... :-\
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 05 jun 2004, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#105748
Hee Liz

Dat zijn minder leuke berichten >:(

Ik zou net als de meeste ook kiezen voor iets meer eten. Het nadeel van dikker worden is er dan wel, met als gevolg problemen van de hernia maar ze heeft dan wel een leuker leven. Er moet toch een compromis in te vinden zijn?
Door Peet
#105754
ach Lizzy...ik ken je gevoel ook zo goed...Ik had nooit gedacht dat Beau nog eens 10 zou worden....Maar ik hou me altijd vast aan de gedachte: kwaliteit boven kwantiteit.....

Dus als Beau maar 10 wordt (het liefst moet hij natuurlijk de oudste Herder van NL worden), dan heeft hij 10 mooie jaren gehad, ipv 12 waarvan de laatste 2 met hangen en wurgen....
Ik weet 't, het is makkelijk gezegd, maar toch...Ik weet dat jij alles doet voor Whoofer wat mogelijk is om haar een zo goed mogelijk leven te bieden, naar haar omstandigheden. Meer dan dat kan je niet...
Knuffel voor jullie beiden!!! :-* :-*
Door ine
#105755
Jeetje, Lizzy, wat naar voor Whoofer en jullie!
Ik probeer even mee te denken, maar weet niet echt veel.
Hoelang duurt het, dat eten in de maag en uit de maag is, dus hoelang zit bv. 50gr in de maag, voor het weer doorgaat?
Heeft dat ook met de hoeveeelheid te maken?
Zolang de maag werkt, zal het niet dat zuur aanmaken, toch?
Maar stel, dat je dus kleine maaltijden geeft, heeft Whoofer dan ooit een voldaan gevoel?
Jeetje, wat moeilijk zeg!
Er is een vrij onschuldig middel op de markt. het is een rode poeder(......gelée??), die met een beetje water, een soort film in de maag en darm maakt. Dikkie heeft het ooit gekregen en dat hielp hem tijdelijk. Waren wel darmproblemen, maar misschien weten Linda of Tannetje, waar ik het over heb. Misschien iets om nog te proberen?
Sterkte en knuffel voor Whoofer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door