Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Dazzle
#103837
Heb sinds kort Barfplaats.nl ontdekt en...... ben al helemaal om. Mijn Rottweiler pup van 12 weken zit nu sinds 2 weken op vers vlees (carnibest). Nu heb ik gelezen dat het verstandig is om vitamine C toe te voegen aan het eten i.v.m. HD. Zeker bij een ras als de Rottweiler. Graag jullie mening hierover. Bij voorbaat hartelijk dank.
Door Lizzy
#103843
Hoi Dazzle, allereerst: welkom op Barfplaats! En wat leuk (en goed) om te horen dat jouw pup versvlees krijgt!

Tja, de meningen over het toevoegen van vitamine C zijn verdeeld. De een zegt: Ja, geven want er zijn aanwijzingen dat het helpt om HD te voorkomen. Ik vraag me af of deze honden brokken kregen want slechte voeding is mijnsinziens ook een mede oorzaak van HD. Maar goed, andere zeggen weer dat je niet dagelijks vitamine C moet toevoegen omdat de hond zelf vitamine C aanmaakt en het hondenlijf met deze aanmaak van vitamine C stopt wanneer je dit in supplementen toe dient.

En ja, wat is nu de waarheid? Ik weet het ook niet... Hier kun je in ieder geval meer lezen over vitamine C:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=810

En: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=814

En: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=813

En hier kun je het artikel (tis wel in het Engels) van Mogens Eliasen lezen die eigenlijk zegt dat je niet moet supplementeren:

http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01vitaminC.pdf
Door Janet
#103846
Nog een rottkwijler ;D. Gezellie.

Ik heb het niet gedaan. Exact vanwege de reden die al genoemd is: het lichaam wordt lui en maakt het niet zelf meer aan.

Carnibest bevat voldoende voedingsstoffen, ook voor een pup. Als de voeding voldoende en gevarieerd is, hoef je het niet toe te voegen. Wil je per se iets geven, dan zou ik gaan voor wat extra groentenmix met vitamine-C rijke groenten of een fruitmix.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#103860
Hoi Dazzle, welkom op Barfplaats, hier ook 2 Rottweilers ;D. Toen zij pup waren wist ik niet van dat onderzoek dat jij waarschijnlijk in de bieb hebt gelezen. Ik weet niet of, als ik nu een pup had, hem extra vitamine-C zou geven, en dat is om dezelfde redenen die Janet al noemde.
Ik denk wel dat ik hem al vroeg liet onderzoeken met de PennHip methode, dan kun je misschien aan de hand van die uitslag alsnog beslissen of het nodig kan zijn om extra Vit-C te geven.
Door Dazzle
#103894
Wat leuk dat er nu al 5 reakties zijn gekomen op mijn vraag. Ik ga alles nog eens goed nalezen en zal dan een beslissing nemen. Wil het gewoon goed doen met deze hond. Heb ook nog een oudere hond van 9 jaar (een teefje) en die heeft veel gezondheidsproblemen, o.a. een nierprobleem. Dazzle is trouwens de naam van deze hond. De pup heet Boaz.

In ieder geval bedankt voor de reakties.

Groetjes,

Ingrid
Door Janet
#103901
Vandaar dat je w.s. wat voorzichtiger bent met het voer van Boaz? Toch kun je ook met extra supplementen verkeerd doen hoor, zeker als de hond gezond is en goed voer krijgt, wees er wat voorzichtig mee.
Door Eef+Stippels
#105725
Welkom Dazzle, fijn dat je op vers bent overgegaan!!

Ik geef mijn dobermann nu al een aantal weken extra vitamine C tegen zijn vieze voorhuid. Deze is namelijk niet rood of ontstoken maar toch komen er groene klodders af :P (alleen schoonmaken helpt niet).

Ik las op de site van de dobermannvereniging dat vitamine C en karnemel/yoghurt hier tegen helpt. Karnemelk kreeg hij al elke dag. Het heeft inderdaad een tijdje geholpen, maar nu niet meer. Kan ik dus nu beter stoppen met het geven van extra vitamine C?
Door Lizzy
#105742
Ik denk dat je in een kuurtje best vitamine C kunt geven en zelfs in grote hoeveelheden (tegen een puspiem - je moet voor een puspiem trouwens wel zure vitamine C geven en bijv. geen Ester C). Maar ik denk dat je gewoon niet te lang achter elkaar vitamine C moet geven. En misschien is het ook wel goed om niet alle dagen vitamine C te geven.
Door Peet
#105744
Beau liet ook altijd van die groene druppels vallen....maar nu krijgt hij een aantal supplementen, waaronder 1000 mgr vit C om de dag....geen druppels meer! Hier werkt het dus prima!
Door Peet
#105746
...waarbij ik wel moet aantekenen dat Beau bijna 10 is en de nodige probleempjes.....Hij is dus niet de doorsnee-gezonde-jonge-hond....
Een normale gezonde hond die goede voeding krijgt heeft m.i. geen supplementen nodig.....
Door Sander
#105749
In brokken zit volgens mij vaak helemaal geen vit. C. Deze vitamine is namelijk vrij warmtegevoelig. Frabrikanten zullen het ook niet zo snel toevoegen, want "een hond kan het toch zelf aanmaken". In principe is dat ook zo, maar in bepaalde situaties kan een hond behoefte hebben aan meer vit. C. In een natuurlijke voeding zit wel wat vit. C, dus ik denk dat er dan minder snel een gebrek ontstaat. Ik zou alleen nog extra C toevoegen is blijkt dat de hond het echt nodig heeft.
Door gertie
#105758
[quote="Evelyn"]
Welkom Dazzle, fijn dat je op vers bent overgegaan!!

Ik geef mijn dobermann nu al een aantal weken extra vitamine C tegen zijn vieze voorhuid. Deze is namelijk niet rood of ontstoken maar toch komen er groene klodders af :P (alleen schoonmaken helpt niet).

Ik las op de site van de dobermannvereniging dat vitamine C en karnemel/yoghurt hier tegen helpt.
Karnemelk kreeg hij al elke dag. Het heeft inderdaad een tijdje geholpen, maar nu niet meer. Kan ik dus nu

beter stoppen met het geven van extra vitamine C?
[/quote]

Hoi Evelyn

Heb je al geprobeerd om een papje van groenzeep(uit de ouderwetse pot) te maken en hier dan zijn penis mee schoon te spoelen? Je moet een lichte oplossing maken met veel water en weinig groenezeep. Wil je het goed spoelen kun je bijv. een spuitje gebruiken. Dit een paar dagen doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door