Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1054901
'k weet niet precies of m'n katten nu aan 't ruien oid zijn, opweg naar een winterjas of er een ander probleem speelt;
maar van alle 3, vindt 'k dat ze er kwa vacht erg dun inzitten,
met hier en daar hele dunne plekken; vooral op de flanken, en richting buik
't zijn 3 rexen , waarvan 2 zonder bovenvacht (dus alleen kroon- en donshaar) en 1 met wat dekhaar, en onderhaar...
we zijn sinds vorig jaar november zo'n beetje op vers overgegaan...dus geen ervaring met winteraanleg van 'n versvacht...

nu ben 'k niet zo voor supplementeren, maar om ze miss toch wat opweg te helpen, wilde 'k extra visolie (hema capsules) bijdruppen, en vit, b-complex toevoegen,
die b-complex zijn pillen (van t Kruidvat) die 'k kan vergruisen, maar hoeveel zal 'k daarvan geven, en hoelang?
de adh voor mensen is 1 tablet per dag....

zelf dacht 'k een halve tablet voor 3 katten per dag, voor 3 maanden?
  of iemand nog andere opties?
Laatst gewijzigd door flin op za 11 apr 2009, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1055058
ben je niet bang voor een teveel aan vitamine b? ik geloof dat in een rauw menu vit. b voldoende aanwezig is. ik zou eerder een extra kuikentje of eitje in het menu doen. hier is dat niet nodig, want ze eten heel veel kuikens.
otje ruift ook, en laat witte kleedjes achter sinds deze week.
Door flin
#1055320
Nutritional deficiencies and excesses both can have detrimental effects; however, genetic defects in some animals also may result in a decrease in absorption of some essential nutrients needed for optimal skin and coat health. The most notable nutrients involved in skin and coat health include protein, fatty acids, and zinc, as well as select vitamins and trace minerals. Each will be discussed in brief in the following paragraphs
....

Other minerals and several vitamins also may have an effect on skin and coat health. Deficiencies in copper will result in a decrease in tyrosine and melanin production that will create a dull, rough coat (Cline, 2004). A deficiency in iodine, responsible for a normal functioning thyroid, will create skin lesions and poor hair coat (Cline, 2004).

Although rare, vitamin deficiencies can result in several skin and coat problems. Vitamin A is important in proper keratinization of the skin. Deficiencies will result in hyperkeratinization, poor hair coat, and alopecia (Watson, 1998). Vitamin B-complex vitamins, namely biotin, will manifest similar deficiency symptoms as vitamin A.

However, most lesions of the skin characteristically occur around the face and eyes (Watson, 1998). A deficiency is rare, although it may be caused in animals fed raw eggs due to avidin, a protein that binds biotin, rendering it unavailable to the animal (Watson, 1998).


http://www.engormix.com/the_importance_ ... 14_MAS.htm

't b-compleks (ander toetsbord, waar de iks 't niet doet) is wateroplosbaar, de A is vetoplosbaar, dus dat durf 'k al helemaal niet in pilvorm toe te voegen...
'k ga ook nog 's wat insecten bij de dierenwinkel halen....die schijnen vol met koper, zink, magnesium, ijzer b-1, b-2 te zitten...
Door maddoc
#1055466
ik zou idd geen vit A supplementeren, vit B complex kan geen kwaad en wie weet heeft het baat,

de visolie heb ik van www.glucosamine.com,

ik kijk altijd naar de hoeveelheid EPA en DHA die erin zit (vergelijk per 500 of 1000mg en kijk dan hoeveel er in een bepaalde capsule zit) en dan is die van de glucosamine.com veel geconcentreerder (of de Doils maar dan is die van glucosamine.com voordeliger) dan die van de Hema (laatste keer dat ik ze vergeleek dan he ;).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1056307
Visolie en B-complex kan geen kwaad. Te veel aan B-vitamines plassen ze weer uit.
Door invriezen verlies je erg veel zo niet alle B1, dus geregeld niet-ingevroren dingen geven of B supplementeren is een goede optie.
En sporenelementen willen ook nog wel eens iets te kort zijn, dus die insecten is ook een goed idee. Heb ik nooit eerder over gedacht. Eten ze dat goed?
Door Robian
#1056312
Tannetje, voor zover ik weet wordt bijna al het vlees door slagers wel een keer ingevroren.
Als jij schrijft dat B1 door invriezen verloren gaat heb je dan niet altijd een vitamine B1 tekort?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1056490
Volgens mij wordt niet al het vlees ingevroren. Ze krijgen het vaak vers, wel gekoeld maar niet bevroren.
Ik weet niet of echt al de B1 verloren gaat bij invriezen maar wel veel.
Door Robian
#1056675
Volgens de slager die ik een keer gesproken heb wordt het in de praktijk in 90% van de gevallen wel ergens een keer ingevroren voordat het verkocht wordt.
De enige manier waarop je zeker weet dat het niet ingevroren is geweest is het direct bij het slachthuis kopen.

Het lijkt me bijna dat niet al het B1 verloren gaat want anders hadden we dat toch wel aan onze beestjes gemerkt. Of denk ik nu te simpel  8)
Door flin
#1057078
Hitam schreef: Volgens mij wordt niet al het vlees ingevroren. Ze krijgen het vaak vers, wel gekoeld maar niet bevroren.
Ik weet niet of echt al de B1 verloren gaat bij invriezen maar wel veel.
't schijnt,  maar kan nog niet direct de vinger op 't artikel leggen, dat idd een flink, zeg 30 tot 60 % aan vit b- terugloop in gevroren vlees ...
Hitam schreef:
En sporenelementen willen ook nog wel eens iets te kort zijn, dus die insecten is ook een goed idee. Heb ik nooit eerder over gedacht. Eten ze dat goed?
zolang ze hupsen, springen, of andere trucs uithalen, krunchen ze lekker weg....voornamelijk slangenvoer dus : lees: sprinkhaan, krekel....voor 'n behoorlijke slangenvoerprijs,
die dus indoors gevangen (losgelaten) behoren te worden,  en natuurlijk gaan alle andere creepies hier in huis ook op....

    edit: krekels & sprinkhaan = geen slangenvoer, maar agamen voer
Laatst gewijzigd door flin op wo 01 okt 2008, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1057081
ik zou ook wel eens een bakken sprinkhanen voor ot en sien dan willen halen, maar vinden alle katten die dingen lekker? ze eten hier wel eens vlieg of spin, maar ik heb er meestal niet zo veel.
en ik heb helemaal geen zin in een sprinkhanenplaag in huis, zeker niet omdat ik ze wss zelf toch niet kan vangen als ik ze uit het bakje heb gelaten.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1057187
Robian schreef: Volgens de slager die ik een keer gesproken heb wordt het in de praktijk in 90% van de gevallen wel ergens een keer ingevroren voordat het verkocht wordt.
De enige manier waarop je zeker weet dat het niet ingevroren is geweest is het direct bij het slachthuis kopen.
Ik heb niet zoveel ervaring met slagers, dus zou best kunnen hoor.
Robian schreef: Het lijkt me bijna dat niet al het B1 verloren gaat want anders hadden we dat toch wel aan onze beestjes gemerkt. Of denk ik nu te simpel  8)
Nee, zo denk ik ook. Ik heb begrepen dat het voor een heel groot deel verloren gaat. Ik heb op de opleiding othomoleculaire zelfs geleerd dat alles verloren gaat. Maar dan zouden heel veel honden en katten met een B1 tekort moeten rondlopen en dat zie ik niet.
Onze honden krijgen uitsluitend spul dat ingevoren is geweest en ik heb ze een poos B1 bijgegeven, maar ik merk absoluut geen verschil.
Dus helemaal snappen doe ik het niet maar ik snap wel meer niet.

Symptomen van B1 tekort zijn verlammingen, slechte hartwerking en oedeem, vermoeidheid, depressie. Bij katten komt het wel eens voor als ze een of twee dagen niet eten, dan lopen ze met hun kopje naar beneden. Ze kunnen hem niet meer optillen. Het is een heel typisch beeld wat redelijk gemakkelijk te herkennen is. Ik heb het nog niet gezien bij een versetende kat.

Nu is B1 ook nodig voor de vertering van koolhydraten, dus misschien hebben versetende dieren minder nodig?
Door flin
#1057345
maddoc schreef: de visolie heb ik van http://www.glucosamine.com,

ik kijk altijd naar de hoeveelheid EPA en DHA die erin zit (vergelijk per 500 of 1000mg en kijk dan hoeveel er in een bepaalde capsule zit) en dan is die van de glucosamine.com veel geconcentreerder (of de Doils maar dan is die van glucosamine.com voordeliger) dan die van de Hema (laatste keer dat ik ze vergeleek dan he ;).
ja, klopt,...'t probleem met de pompflacons is (denk ik) bij te weinig verbruik (of lang staan in de winkel oid) dat 't snel ranzig wordt, en je dan 't hele positieve effect mist...en de HEMA dichtbij is, maar wat betreft de capsules;
't blijft onhandig om die dingen kapot te prikken om te kunnen druppen...en dan blijft er nog flink olie op oa vingers plakken ...  :-[

deze had je gezien?
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 966.0.html
Door flin
#1057352
koekje schreef: ik zou ook wel eens een bakken sprinkhanen voor ot en sien dan willen halen, maar vinden alle katten die dingen lekker? ze eten hier wel eens vlieg of spin, maar ik heb er meestal niet zo veel.
en ik heb helemaal geen zin in een sprinkhanenplaag in huis, zeker niet omdat ik ze wss zelf toch niet kan vangen als ik ze uit het bakje heb gelaten.
da's ook een beetje hier 't probleem; een bakkie vol is teveel....en halve bakkies zijn niet te halen...
ben me nu aan 't inlezen om krekels etc langer in leven te kunnen houden; er moet hier ergens  nog een wandelende-takken-bak zijn, dus da's miss een begin, zeker nu de katten met dit oktober-weer meer binnen zijn, lijkt 't me een mooie voedselverrijking/bezigheid om lekkur bezig te zijn...

    ....'t vervolg gaat spoedig blijken... :D
Door Mevroi Kruim
#1057433
Ook ff rond-geggoogelt en een artikel gevonden dat zegt dat vit. B-gehaltes aardig dalen bij invriezen, zeker bij langzaam invriezen (in onze huishoudvriezertjes). Tussen de 30 en 70% verlies idd. En verder dat de B-vitamientjes zich vooral in het dooivocht bevinden, dus dat vooral niet weggooien maar ook voeren.
Hier merk ik niks van hangende kopjes dus ik denk dat de rest-gehaltes voldoende zijn om de beestjes op de poot te houden. Maar misschien heeft het zin om wat B te supplementeren bij ouwe of zieke katten.
Door Hekate
#1057435
Hmmm, hangende kop als teken van vitamine b tekort...

Hoe snel ontstaat dat en hoe snel is dat weer weg?


Een tijdje geleden heeft mijn kater zich 1 avond lang heel vreemd gedragen. Hij lag als een dweil op de grond. Leek nauwelijks te willen bewegen. Liep met zijn buik schuifelend over de vloer als het ware. Toen ik hem optilde en bij me neer zette op de bank ging hij heel voorzichtig weer terug naar de vloer.

Ik dacht eigenlijk dat hij ergens heel erg van geschrokken was terwijl ik er niet bij was eerder die avond. (Ik was bij vrienden geweest) Ik heb hem gewoon eten gegeven en de ochtend er op was alles weer ok. Als hij toen zich nog vreemd had gedragen was ik zeker met hem naar de dierenarts gegaan.

Is dit ongeveer wat bedoeld wordt? :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door