Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Serena
#1056623
Hoi,

Wanneer moet ik mijn kitten laten inenten ?

De jonge kat ( kitten) is nu ca. 5 maanden oud. Ik heb haar tot nu tu veel in het huis gehouden, het is geen ras kat, een mix .

Ik heb haar tot nu tu alleen maar Carnibest gegeven. Zij doet het erg goed op.

mijn kitten naam  "Sisi "  is prima in orde.  goed gezond. geen probleme.. 

Moet ik de kitten wel inenten voor katten ziektes ?

Ik heb gehoort van een Alternativ dierenarts dat je zom;s wel kan wachten tot de kitten een grote kat is.

wat denken jullie daar van ?  ???

Groetjes
#1056657
Welke inentingen heeft je kitten tot nu toe allemaal gehad? Meestal krijgen ze tot 12 weken (3 maanden dus) een aantal inentingen en wormkuurtjes. Daarna hoef je in principe pas weer te enten wanneer er in het entingsboekje staat (beetje afhankelijk van welke enting is gebruikt)
Door verwonderd
#1056660
of een titer laten bepalen of sommige entingen wel nodig zijn na een jaar  (aanvullinkje op Brie)

beter gezegd:

...of na een jaar voor het inenten een titer laten bepalen of sommige entingen al wel nodig zijn (aanvullinkje op Brie)
Laatst gewijzigd door verwonderd op di 30 sep 2008, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door verwonderd
#1056690
@ Brie: ja dat bedoelde ik ook hoor, dus na een jaar. zo heb ik het ook met Lo gedaan weet je nog? Omdat die tweede inenting tegen kattenziekte in haar kittentijd niet was gegeven door een misverstand van de da. Maar toch bleek in juli na die titerbepaling dat zelfs die ene inenting met 11 weken afdoende is geweest!
#1057077
Serena schreef:,

Wanneer moet ik mijn kitten laten inenten ?

De jonge kat ( kitten) is nu ca. 5 maanden oud. Ik heb haar tot nu tu veel in het huis gehouden, het is geen ras kat, een mix .
Moet ik de kitten wel inenten voor katten ziektes ?
Ik heb gehoort van een Alternativ dierenarts dat je zom;s wel kan wachten tot de kitten een grote kat is.

och, je moet helemaal niks natuurlijk,...
bedenk wel dat een aantal inentingen de dood kunnen voorkomen,
en een aantal virusjes een flinke verkoudheid teweeg kunnen brengen....

http://www.traditionelesiamezen.nl/Medi ... schema.htm
Door Serena
#1057432
Bedankt voor de info.

Ik heb nog geen 1 inentingen gehad. .. :-\

Wel een wormkuuur. meer niet.

Ik zal zo een afspraak maken bij de DA.

Heb je ook inentingen op homeopatische manier ? of alleen chemisch ?

Groetjes
#1058259
Serena schreef: Heb je ook inentingen op homeopatische manier ? of alleen chemisch ?

Adjuvant: elke factor die de immunorespons versterkt bij contact met het antigeen.
Antigeen: exogene = lichaamsvreende stoffen, meestal eiwitten, die het vermogen hebben in het lichaam antistoffen op te wekken en met deze een verbinding aan te gaan (om ziekteverwekkers aan te kunnen pakken)


Een alternatief
Een alternatief voor enten is het gebruik van nosodes. Dan wordt er een homeopathische verdunning van de ziekte gemaakt en dat kan dan worden gegeven volgens een vastgesteld voorschrift. Dit geeft ook bescherming tegen ziektes. Bij een onderzoek in Brazilië bleek onlangs dat de meningococcennosode bij mensen ongeveer 90% bescherming gaf. Dat is een vergelijkbare bescherming als de enting geeft. Zelf hebben we niet zoveel ervaring met het gebruik van ziektenosodes en durven we er nog niet zoveel over te zeggen. Wat ook kan is een nosode van de entstof geven na de enting. Dat is dus gepotentieerde entstof. Dat zou de nadelige effecten van de enting tegen moeten gaan. Ook hiermee hebben we nog niet veel ervaring maar het kan in elk geval geen kwaad. Een mogelijkheid is om pups en kittens nosodes van de ziektes te geven tot ze de leeftijd hebben gekregen dat ze een enting goed kunnen verwerken (12 weken) en ze dan met enkele weken tussentijd de verschillende entingen apart van elkaar te geven. Na elke enting kan dan de entingsnosode gegeven worden om de nadelige effecten van de entingen op te heffen.

Titers
Het is bij ons nu mogelijk om de hoeveelheid antilichamen (titer) tegen parvo en hondenziekte te bepalen. Dat kan gebeuren op het tijdstip dat de hond eigenlijk geënt zou moeten worden. Als de titer hoog genoeg is, dan is een enting niet nodig. Als de titer te laag is zou een enting mogelijk nodig zijn.
Het vervelende is echter dat de bescherming tegen ziektes niet alleen door antilichamen plaatsvindt. Er worden ook geheugencellen aangemaakt en opgeslagen. Op het moment dat het lichaam in contact komt met een ziekte kunnen deze geheugencellen geactiveerd worden en kunnen ze bescherming geven. Er is geen methode om te ontdekken of deze geheugencellen ook daadwerkelijk aanwezig zijn. Zo kan het dus gebeuren dat een dier lage antilichamentiter heeft en toch beschermd is. Een ander nadeel van deze methode is dat sommige dieren die geen hoge titer ontwikkelen op een enting, dat ook niet doen als ze vaker geënt worden. Op de een of andere manier is het lichaam niet in staat om voldoende antilichamen te maken. Vaker enten geeft dan wel de nadelige bijwerkingen maar geen titer, zodat je nog steeds niet weet of hij nu beschermd is of niet. Al met al veel onzekerheden. We weten veel nog niet, dat maakt het moeilijker om beslissingen te nemen.


http://www.holistischedierenartsen.nl/default2.asp
http://www.bouvierforum.nl/archive/index.php/t-778.html
Laatst gewijzigd door flin op vr 03 okt 2008, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door