Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door sonia
#1056571
[quote="*wendy*"]
Ik heb je op een ander forum ook antwoord gegeven  ;)
En ik hoop dan ook dat Hitam nog reageert. Zij is toen 1 v.d. mensen geweest die mij
uitleg kon geven waarom vers voor "betere" bespiering kon zorgen dan brok en dat ik er dus
goed aan deed om Gandor op vlees te houden. Ik had nl toen van een andere DA het advies gekregen
de mobillity support te gaan voeren maar dan van Hills (weet even de benaming van de hills variant niet).
Echter ik stond er niet achter (en Gandor gelukkig ook niet want die kreeg gelijk jeuk en ik heb het dus geen week volgehouden, brokken zijn naar asiel gegaan en die waren er blij mee) maar mijn vriend wilde het zo graag proberen  ::)

Anyway...doen wat je gevoel je zegt.
[/quote]

Hoi

Natuurlijk kom ik hier ook mensen tegen die ook op voernatuurlijk zitten ;)

Mijn gevoel zegt kvv beter dan brok, maar op brok is dan meer onderzok naar gedaan, weet wel als ik mijn andere honden op kvv zet met af en toe en brokdag dat ze zich beter voelen, vooral kenji is dan veel energierijker, ook vroeger eens een zak gekregen van goedkope brok en deze gegeven aan de honden, diarree en na paar weken werd kenji grijs in plaats van zwart, me kvv is pels mooier en dieper van kleur, dus twijfel zeker niet dat kvv slecht is alleen, tja, nu heb ik ook junior maxi brok van royal canin en als ik dan lees wat er allemaal inzit dat in kvv niet zit twijfel ik weer of voor haarzelf dit niet beter is, ze eet nog altijd heel dikwijs kvv, momenteel carnibest en duck uitmuntend, maar ook regelmatig die brok

Barf wil ik niet aan beginnen zeker niet met haar, te veel risico's

Ben op zoek naar een wondermiddel en zal het niet vinden vrees ik, spiersupport had ik ook opgezocht, maar de meeste dingen die ze nu krijgt zitten daar ook al in
Door sonia
#1056573
Das iets dat ik al meer gelezen heb dat ze beter en gelijkmatiger opgroeien met kvv en met sommige brokken hevige groeipijnen hebben, anders moet ik haar eens helemaal op kvv zetten, zonder die brok en zelf zien hoe dit gaat
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1056621
[quote="sonia"]
Das iets dat ik al meer gelezen heb dat ze beter en gelijkmatiger opgroeien met kvv en met sommige brokken hevige groeipijnen hebben, anders moet ik haar eens helemaal op kvv zetten, zonder die brok en zelf zien hoe dit gaat
[/quote]
heel verstandig!
Door Butch
#1056627
[quote="sonia"]
...nu heb ik ook junior maxi brok van royal canin en als ik dan lees wat er allemaal inzit dat in kvv niet zit ...
[/quote]
Wat zit daar dan in dat in kvv niet zit??
Door Laura2004
#1056641
Ik bedoelde te zeggen dat er geen onderzoeken zijn gedaan naar de invloed van verse voeding of barf met betrekking tot kvv, dat dacht ik tenminste en als ze er wel zijn zou ik ze graag willen lezen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1056645
[quote="Butch"]
Wat zit daar dan in dat in kvv niet zit??
[/quote]
in brok zit zoveel toegevoegd rotzooi, denk alleen maar aan hoe of dat het een mooie ronde brok wordt en hoe of dat het komt dat ie zo mooi glimt, en dat is nog niks.
Wat denk je van alle toegevoegde E-nummers en nog meer van die zooi.
Volgens mij moet er ergens een lijst zijn met wat al die nummers betekend en wat er precies allemaal in brokken zit, maar waar die lijst is weet ik niet.... misschien andere?
Door Laura2004
#1056652
[quote="Kruimel"]
Niet mee eens. Sowieso heeft elke eigenschap zowel erfelijke als omgevings-factoren (al kunnen beide heel klein zijn tov de ander) Het is nooit alleen nature en nooit alleen nurture. En verder is er volgens mij, (ff opzoeken) wel onderzoek gedaan aan voeding en HD en heeft voeding wel degelijk invloed, evenals trouwens beweging.
Er wordt bij heel wat rassen al heel lang streng op HD geselecteerd en de resultaten zijn tot nu toe bedroevend. Dat wijst erop dat het iig geen simpel verervende eigenschap is maar ook dat er andere factoren een rol in spelen.
[/quote]
Dat van de beweging weet ik wel, maar ts gaf aan dat dat blijkbaar geen optie is voor deze hond. En ik snap dat HD ook aan omgevingsfactoren onderhevig is, net zoals andere ziektes, maar ik bedoelde dat er (volgens mij) geen onderzoeken zijn waar uit blijkt dat kvv of barf een positieve invloed hebben op HD en ED, als het wel zo is, dan moet mijn opmerking maar genegeerd worden. Ik moet zeggen dat ik ook totaal geen expert ben op dit gebied.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 30 sep 2008, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Red_Hunter
#1056696
[quote="sonia"]
Hoi

dus twijfel zeker niet dat kvv slecht is alleen, tja, nu heb ik ook junior maxi brok van royal canin en als ik dan lees wat er allemaal inzit dat in kvv niet zit twijfel ik weer of voor haarzelf dit niet beter is, ze eet nog altijd heel dikwijs kvv, momenteel carnibest en duck uitmuntend, maar ook regelmatig die brok

[/quote]

Een van de redenen dat er veel extra in de brokken wordt gestopt is omdat het gekookte prut is, dus alle vitamine die er in vers vlees van nature inzitten, moeten er bij brokken weer apart aan toegevoegd worden.
Je moet dus ook niet de vergelijking maken tussen wat op papier staat bij KVV en Brok, maar kijk eens wat er in spiervlees, orgaanvlees en in botten zit dan kom je die vitamines waarschijnlijk wel tegen maar dan in een natuurlijke vorm.

Sterkte bij het maken van je keus,

Groetjes Trudie
Door sandrra
#1056717
[quote="sonia"]
Das iets dat ik al meer gelezen heb dat ze beter en gelijkmatiger opgroeien met kvv en met sommige brokken hevige groeipijnen hebben, anders moet ik haar eens helemaal op kvv zetten, zonder die brok en zelf zien hoe dit gaat
[/quote]

lijkt me een goed plan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1056722
Wat ik hiervan gelezen heb denk ik dat het voor zijn skelet nog bar weinig uitmaakt wat deze hond te eten krijgt. Leed is toch al geleden. Omdat die brok niet te knagen vind zou ik 'm voor de rest van z'n leven maar gewoon op de kvv zetten wat hij ogenschijnlijk wel graag eet.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1056791
Ik weet niet wat je wel en niet professioneel noemt. Zoals al opgemerkt is er geen tot weinig onderzoek gedaan dus wetenschappelijk is er weinig bewijs. Maar ervaring des te meer en ik heb niet alleen ervaring met eingen honden maar ook met patiënten (ik ben dierenarts). Bij mij gaat 99,9% van de patiënten op vers over, maakt niet uit KVV of barf. Barf is beter te sturen en heeft wel mijn voorkeur, maar voor veel mensen is dat eng of te ingewikkeld en dan is KVV ook goed.
En ook pups van grote rassen. En dan zie je daadwerkelijk minder groeipijn en betere botten.

Ik kan me herinneren dat Mogens Eliasen in zijn lezing een voorbeeld had van een onderzoek maar ik heb nog niet kunnen achterhalen of en waar dat ooit gepubliceerd is.
Bij dat onderzoek hadden ze labradors gefokt uit ouders met HD en die verschillende soorten voeding voorgezet. Ik weet alleen dat de koolhydraatpercentages verschilden, voor de rest weet ik wat het voor voer was. Toen bleek dat de labradors die geen koolhydraten kregen aanzienlijk betere heupen hadden dan degene die meer koolhydraten kregen.

Dat werkt dus alleen als je helemaal geen brok meer geeft. En al helemaal geen brok en KVV gemengd :o
Door Laura2004
#1056796
[quote="Angelique"]
Wat ik hiervan gelezen heb denk ik dat het voor zijn skelet nog bar weinig uitmaakt wat deze hond te eten krijgt. Leed is toch al geleden. Omdat die brok niet te knagen vind zou ik 'm voor de rest van z'n leven maar gewoon op de kvv zetten wat hij ogenschijnlijk wel graag eet.
[/quote]
Dit bedoelde ik dus ook, misschien een beetje omslachtig op geschreven, ik bedoelde in ieder geval hetzelfde.
Door Laura2004
#1056799
[quote="Hitam"]
Bij dat onderzoek hadden ze labradors gefokt uit ouders met HD en die verschillende soorten voeding voorgezet. Ik weet alleen dat de koolhydraatpercentages verschilden, voor de rest weet ik wat het voor voer was. Toen bleek dat de labradors die geen koolhydraten kregen aanzienlijk betere heupen hadden dan degene die meer koolhydraten kregen.

[/quote]
Maar het lijkt me sterk dat het skelet van dit hondje zal verbeteren door het geven van barf of kvv, blijkbaar is het hondje er slecht aan toe en ik kan me niet voorstellen dat voeding een verschil zal maken.

Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat ts brokken moet geven, want barf is voor iedere hond het beste ook voor een hond met HD/ED, maar ik denk dat het aan de klachten weinig zal veranderen....

Of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
Door nova
#1056805
[quote="vanaalst"]
in brok zit zoveel toegevoegd rotzooi, denk alleen maar aan hoe of dat het een mooie ronde brok wordt en hoe of dat het komt dat ie zo mooi glimt, en dat is nog niks.
Wat denk je van alle toegevoegde E-nummers en nog meer van die zooi.
Volgens mij moet er ergens een lijst zijn met wat al die nummers betekend en wat er precies allemaal in brokken zit, maar waar die lijst is weet ik niet.... misschien andere?
[/quote]
hier is en kleine lijst met nummers en afkortingen van wat er in brokken kunnen zitten,en wat het kan veroorzaken. de letter achter de stof correspondeerd met wat hieronder bijhoort
***********************************************************



Hier is een vrij complete lijst.
Is dit wat je  ervan dacht?
En eig. wil ik niet weten welke slechte dingen je ervan kan krijgen, wat dan wordt ik niet vrolijk  :-\ :(

A :Kan astmatische reactie veroorzaken
K :Aanwijzingen voor kankerrisico
L :Laxerend
M :Maagdarmklachten
N :Bij hoge dosering netvliesbeschadiging
O :Kan overgevoeligheid veroorzaken
S :Schadelijk voor het afweersysteem
V :Aanwijzingen voor verminderde vruchtbaarheid

**********************************************************

Kleurstoffen
E102 Tartrazine O
E110 Oranjegeel S / Zonnegeel FCF K
E120 Cochenille / Karmijn(zuur) O
E122 Azorubine / Karmozijn O
E123 Amarant K
E124 Cochenillerood A O
E127 Erythrosine O
E133 Briljantblauw FCF K
E154 Bruin FK O
E161g Canthaxanthine N

Conserveermiddelen
E200 Sorbinezuur O
E202 Kaliumsorbaat O
E203 Calciumsorbaat O
E210 Benzoëzuur M,O
E211 Natriumbenzoaat M,O
E212 Kaliumbenzoaat M,O
E213 Calciumbenzoaat M,O
E214 Ethyl-p-hydroxybenzoaat O
E215 Ethyl-p-hydroxybenzoaat natriumverbinding O
E216 Propyl-p-hydroxybenzoaat O
E217 Propyl-p-hydroxybenzoaat natriumverbinding O
E218 Methyl-p-hydroxybenzoaat O
E219 Methyl-p-hydroxybenzoaat natriumverbinding O
E220 Zwaveldioxide A,M,O
E221 Natriumsulfiet A,M,O
E222 Natriumbisulfiet A,M,O
E223 Natriummetabisulfiet A,M,O
E224 Kaliummetabisulfiet A,M,O
E226 Calciumsulfiet A,M,O
E227 Calciumbisulfiet A,M,O
E228 Kaliumbisulfiet A,M,O
E249 Kaliumnitriet K
E250 Natriumnitriet K
E251 Natriumnitraat K
E252 Kaliumnitraat K
E284 Boorzuur V

Anti-oxidantia
E310 Propylgallaat O
E311 Octylgallaat O
E312 Dodecylgallaat O
E320 Buthylhydroxyanisol (BHA) K,O
E321 Buthylhydroxytolueen (BHT) K,O

Emulgeer- en verdikkingsmiddelen (textuurmiddelen)
E407 Carrageen K,S
E412 Guarpitmeel / guargom M
E416 Karayagom L
E520 Aluminiumsulfaat L
E521 Aluminiumnatriumsulfaat L
E522 Aluminiumkaliumsulfaat L
E523 Aluminiumammoniumsulfaat L

Smaakversterkers
E620 Glutaminezuur (glutamaat) O
E621 Mononatriumglutamaat (MSG) O
E622 monokaliumglutamaat O
E623 Calciumdiglutamaat O
E624 Monoammoniumglutamaat O
E625 Magnesiumdiglutamaat O

Zoetstoffen
E420 Sorbitol L,M
E421 Mannitol L,M
E951 Aspartaam O
E952 Cyclamaat K
E953 Isomalt(itol) L
E954 Sacharine K
E965 Maltitol L,M
E966 Lactitol L,M
E967 Xylitol L,M

altijd handig om te weten
Laatst gewijzigd door nova op di 30 sep 2008, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1056807
Ik ben het met Laura2004 en Angelique eens dat het leed natuurlijk al geschied is. Een hond met HD en ED ga je echt niet beter maken met verse/rauwe voeding. Deze blijft echt wel HD en ED houden hoor, wat je ook doet. Aan de andere kant: deze hond is nog niet uitgegroeid. En moet nog wel een endje. Ik ben van mening dat de laatste groei-periode toch beter vers (liefst barf en anders een ordentelijk KVV merk) gevoerd kan worden dan die brokkenzooi. Om alle eerder genoemde argumenten. Ik vind de tip om "grow your pups with bones" te lezen een hele goede. En verder snap ik eigenlijk ook niet waarom TS blijkbaar nog steeds zelf niet overtuigt is :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door