Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door sonia
#1056361
Mijn berner van 7 maanden staat zo'n beetje onder behandeling bij 2 DA, ze heeft HD e ED en weinig kracht vanachter door te weinig spiermassa, ze kan niet echt lang wandelen of zwemmen door omstandigheden en dus ook geen spiermassa opbouwen door beweging, krijgt wel een produkt op aanraden van de DA met creatine in voor spieropbouw

Heel het verhaal wil ik weer niet uit de doeken doen, sommige zullen het nog wel weten over Maja de zieke pup van broodfok

De ene dierenarts zet, direct stoppen met kvv en junior giant brok geven, waarom stoppen met kvv, niet goed voor jonge honden met pootproblemen, geen goede verhoudingen van calsium en te veel eiwitten, waren zijn woorden

andere DA zegt, direct stoppen met die brok, geeft groeipijnen en onstabiel groei met nog meer problemen en ofwel volwassen brok geven of kvv of mengen kvv met brok

ik twijfel enorm nu wat ik moet doen met eten, wie heeft er gelijk, wat als de ene dierenarts gelijk heeft en ik verder doe met kvv en daarom ze nog slechter word, wat als die kvv dokter gelijk heeft en ik brok blijf geven

ben altijd maar aan denken en zoeken op internet, op andere forums, lees dan weer kvv heel goed voor zo'n honden, krijgen sterkere spieren door kvv

dan lees ik weer, kvv niet goed, honden met pootproblemen moeten zo weinig mogelijk vlees krijgen en meer granen en minder vlees

is er iemand op deze forum die dus echt er over geleerd heeft of gelezen, lezingen gevolgd en me raad kan geven, geen raad uit ondervinding alleen, maar ook profecioneel vlak, want 1000 mensen geven kvv met goed resultaat en zeggen, dat dit beste is, maar gaan uit op hun eigen ondervinding en niet op wat eigenijk onderzoek heeft uitgewezen

sonja
Door Laura2004
#1056379
Er wordt geen onderzoek gedaan naar kvv en barf (dat levert nl geen geld op, tenzij de vleesindustrie er ooit een markt in ziet, maar ja, dat lijkt me sterk), dus ja, als dat het enige is dat jou kan overtuigen, dan gaat dat niet lukken.

HD en ED is een erfelijke aandoening, dat heeft niets/weinig met voeding te maken. Brokken zijn slecht voor iedere hond, granen zijn slecht voor iedere hond en dus ook voor een hond met HD. Als jij dit niet gelooft dan moet je brokken geven.

Als jij er van overtuigd bent dat rauwe natuurlijke voeding het beste is voor een hond dan moet je dat blijven geven, maar als jij wetenschappelijk onderzoek nodig hebt om je daarvan te overtuigen, dan heb je een beetje pech, want daar word geen onderzoek naar gedaan.
Door Fido
#1056387
[quote="Laura2004"]
Er wordt geen onderzoek gedaan naar kvv en barf (dat levert nl geen geld op, tenzij de vleesindustrie er ooit een markt in ziet, maar ja, dat lijkt me sterk), dus ja, als dat het enige is dat jou kan overtuigen, dan gaat dat niet lukken.

HD en ED is een erfelijke aandoening, dat heeft niets/weinig met voeding te maken. Brokken zijn slecht voor iedere hond, granen zijn slecht voor iedere hond en dus ook voor een hond met HD. Als jij dit niet gelooft dan moet je brokken geven.

Als jij er van overtuigd bent dat rauwe natuurlijke voeding het beste is voor een hond dan moet je dat blijven geven, maar als jij wetenschappelijk onderzoek nodig hebt om je daarvan te overtuigen, dan heb je een beetje pech, want daar word geen onderzoek naar gedaan.
[/quote]

Niet helemaal mee eens op dit moment zijn wij bezig met een onderzoek.

Waarom? omdat wij overtuigd zijn dat er verschil inzit en we het onderbouwd op papier willen hebben staan voor aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal die mensen die dat nodig hebben ;) ;D
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1056393
[quote="Fido"]
Niet helemaal mee eens op dit moment zijn wij bezig met een onderzoek.

Waarom? omdat wij overtuigd zijn dat er verschil inzit en we het onderbouwd op papier willen hebben staan voor aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal die mensen die dat nodig hebben ;) ;D


[/quote]

Waarschijnlijk een overbodige opmerking, maar zorg er voor dat je goed de statistiek doet en dat je groepen groot genoeg zijn om er uitspraken over te kunnen doen. Het is helaas maar al te vaak zo dat dit soort onderzoeken van tafel worden geveegd, omdat de bewijsvoering statistisch niet klopt en dat zou jammer zijn.
Door Mevroi Kruim
#1056402
[quote="Laura2004"]
Er wordt geen onderzoek gedaan naar kvv en barf (dat levert nl geen geld op, tenzij de vleesindustrie er ooit een markt in ziet, maar ja, dat lijkt me sterk), dus ja, als dat het enige is dat jou kan overtuigen, dan gaat dat niet lukken.

HD en ED is een erfelijke aandoening, dat heeft niets/weinig met voeding te maken. Brokken zijn slecht voor iedere hond, granen zijn slecht voor iedere hond en dus ook voor een hond met HD. Als jij dit niet gelooft dan moet je brokken geven.

Als jij er van overtuigd bent dat rauwe natuurlijke voeding het beste is voor een hond dan moet je dat blijven geven, maar als jij wetenschappelijk onderzoek nodig hebt om je daarvan te overtuigen, dan heb je een beetje pech, want daar word geen onderzoek naar gedaan.

[/quote]

Niet mee eens. Sowieso heeft elke eigenschap zowel erfelijke als omgevings-factoren (al kunnen beide heel klein zijn tov de ander) Het is nooit alleen nature en nooit alleen nurture. En verder is er volgens mij, (ff opzoeken) wel onderzoek gedaan aan voeding en HD en heeft voeding wel degelijk invloed, evenals trouwens beweging.
Er wordt bij heel wat rassen al heel lang streng op HD geselecteerd en de resultaten zijn tot nu toe bedroevend. Dat wijst erop dat het iig geen simpel verervende eigenschap is maar ook dat er andere factoren een rol in spelen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1056414
Tja, wat denk je zelf? Je bent sinds 2004 lid van BP en dan nog zoveel twijfel? :-\

Mijn menig (en nee, die is niet met wetenschappelijke onderzoeken onderbouwd): van brok zal je hondje echt niet minder groeipijnen/problemen krijgen op kvv. De kans daarop met brok is zelfs vele malen groter. Belangrijk is wel dat je een goed soort kvv geeft of lekker veel afwisselt (dus geen enkelvoudige soorten e.d.) of je gaat over op BARF.
Door *Natasja*
#1056424
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik hecht meer waarde aan wat ik met mijn eigen ogen zie bij mijn eigen honden met daarnaast de ervaring van andere hondeneigenaren, dan zwaar gesponsorde "wetenschappelijke" onderzoeken.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1056428
[quote="Kruimel"]
Niet mee eens. Sowieso heeft elke eigenschap zowel erfelijke als omgevings-factoren (al kunnen beide heel klein zijn tov de ander) Het is nooit alleen nature en nooit alleen nurture. En verder is er volgens mij, (ff opzoeken) wel onderzoek gedaan aan voeding en HD en heeft voeding wel degelijk invloed, evenals trouwens beweging.
Er wordt bij heel wat rassen al heel lang streng op HD geselecteerd en de resultaten zijn tot nu toe bedroevend. Dat wijst erop dat het iig geen simpel verervende eigenschap is maar ook dat er andere factoren een rol in spelen.
[/quote]

HD heeft een lage erfelijkheidsgraad en wordt grotendeels veroorzaakt door nurture, daarom is er nog steeds HD ondanks screening van ouderdieren.
ED heeft een hogere erfelijkheidsgraad en is veel meer genetisch bepaald.
Door Butch
#1056433
Ik ben op het moment het boek van Ian Billinghurst aan het lezen: grow your pup with bones. Ik heb ook een berner, van bijna 5 maanden. Je zou dat boek eens moeten lezen. Billinghurst is een dierenarts en heel lang al bezig met barf.
Ik weet niet of kvv de goede verhoudingen hebben voor een hond met HD, je zou hem denk ik minder eiwitten en vetten moeten geven: zo langzaam mogelijk laten groeien.
Brokken zijn alleen nog veel slechter dan kvv.
Ik denk dat barf het beste is, omdat je dan heel gericht de voeding aan kan passen aan de behoefte van jouw hond om ervoor te zorgen dat de heupen in ieder geval nog zoveel mogelijk ontwikkelen in de goede richting. En zorg voor goede beweging, niet lang lopen en niet aan de lijn als het even kan. Wel spelen, niet uitglijden en ravotten. Wel op een grasveld draven en lopen, niet springen. Laat die spieren wel zo sterk mogelijk worden.
Ik ben geen expert, maar logisch nadenken kom je een eind mee hoor.
Door Fido
#1056441
[quote="*Dorothea*"]
Waarschijnlijk een overbodige opmerking, maar zorg er voor dat je goed de statistiek doet en dat je groepen groot genoeg zijn om er uitspraken over te kunnen doen. Het is helaas maar al te vaak zo dat dit soort onderzoeken van tafel worden geveegd, omdat de bewijsvoering statistisch niet klopt en dat zou jammer zijn.
[/quote]

Grote groep ja, dat is best wel een probleem voor dit moment omdat we het onderzoek uit eigen zak betalen :-\
We starten gewoon met 50 honden, dat is voldoende voor de scriptie ;) maar hebben wel al besloten dat we meer honden gaan doen :)
We gebruiken dit (voor)onderzoek om genoeg "bewijs" op papier te krijgen zodat er een voldoende onderbouwing is om hier verder onderzoek naar te doen.
We moeten bij het begin beginnen en vaak is dat klein om groter te kunnen groeien.
Enné vele kleintjes maken ook een grote ;D
Door sandrra
#1056478
Ik kan je alleen vertellen wat ik met eigen ogen heb gezien bij mijn honden.
Mazoe en Khami zijn beide met brok opgegroeid. Mazoe de puppy en junior naar volwassen variant en Khami heb ik van puppy meteen naar volwassen over laten gaan. Waarom? Omdat ik heb gezien hoe knalhard Mazoe groeide op die brokken en dit voor een grote hond nooit gezond is. Ok nu weet ik inmiddels dat brokken sowieso niet gezond zijn en ook dat heb ik met eigen ogen gezien.
Mazoe had nooit gespierde dijen en sinds zij barft heeft zij spiervorming. Khami had wel wat spiervorming, maar is nu nog mooier sinds ze barft.
Dus als ik jou was zou ik zou ik zelfs gaan barfen en als je dat te eng vind een goede KVV's geven, maar zeer zeker geen brok want dit is op alle fronten gewoon slecht.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1056499
[quote="Fido"]
Grote groep ja, dat is best wel een probleem voor dit moment omdat we het onderzoek uit eigen zak betalen :-\
We starten gewoon met 50 honden, dat is voldoende voor de scriptie ;) maar hebben wel al besloten dat we meer honden gaan doen :)
We gebruiken dit (voor)onderzoek om genoeg "bewijs" op papier te krijgen zodat er een voldoende onderbouwing is om hier verder onderzoek naar te doen.
We moeten bij het begin beginnen en vaak is dat klein om groter te kunnen groeien.
Enné vele kleintjes maken ook een grote ;D
[/quote]

Nou 50 dat lijkt me al heel wat. Ik heb proeven gezien met 4 paarden ingedeeld in twee groepen, waarbij ik dacht waar gaat dit over  :-\
Door evenstar
#1056520
Er zijn hier honden groot geworden op brok die behoorlijke groeipijnen gehad hebben. De jongste 3 oa Jazz zijn of groeien met vers op Jazz heeft absoluut geen groeipijnen gehad en de 2 jongste tot nu toe ook niet. Alle honden hier zijn verwanten van elkaar voor mij dus vers
Door *wendy*
#1056542
Ik heb je op een ander forum ook antwoord gegeven  ;)
En ik hoop dan ook dat Hitam nog reageert. Zij is toen 1 v.d. mensen geweest die mij
uitleg kon geven waarom vers voor "betere" bespiering kon zorgen dan brok en dat ik er dus
goed aan deed om Gandor op vlees te houden. Ik had nl toen van een andere DA het advies gekregen
de mobillity support te gaan voeren maar dan van Hills (weet even de benaming van de hills variant niet).
Echter ik stond er niet achter (en Gandor gelukkig ook niet want die kreeg gelijk jeuk en ik heb het dus geen week volgehouden, brokken zijn naar asiel gegaan en die waren er blij mee) maar mijn vriend wilde het zo graag proberen  ::)

Anyway...doen wat je gevoel je zegt.
Door Red_Hunter
#1056566
Sinds ik mijn pups met KVV/BARF laat opgroeien, heb ik geen groeipijnen meer gezien. Ze groeien allemaal rustig en gelijkmatig op. Dat zijn nu al drie honden. De honden ervoor was een grote ellende met pijn, ik heb zelfs een reu maanden aan de metacam gehad tegen de pijn.
Voor mij is dat een prima prive onderzoek geweest.

Groetjes Trudie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door