Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elf
#1055430
Over een week of 5 krijgen wij een pup erbij! Doodles kwam van een fokker die rauw voerde en was dus gewend om te barfen. Onze nieuwe pup gaat brokken krijgen. Uiteraard is het de bedoeling dat hij bij ons rauw gaat eten, KVV gecombineerd met barf.
Wat kan ik het beste doen? Eerst alleen KVV voeren om te wennen en langzaam barf introduceren of hem meteen mee laten barfen (uiteraad beginnen met kippennekken e.d.)?

Raar, ik voer al jaren vers en nu er weer een pup komt ben ik ineens weer onzeker...... ;)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1055434
Frappant, he, dat je met een pup meteen weer onzeker kunt worden!
Had ik ook precies zo.
Tika heeft 2 dagen kvv gekregen. Zij had bij de fokker ook voornamelijk brokken gehad, en soms smuldier.
De eerste dagen had ze moeite met de overgang naar haar nieuwe thuis en at ze slecht. Voor mijn eigen geruststelling dat als ze dan wat at, ze tenminste kompleet at, heb ik toen kvv gegeven. Hoewel dat natuurlijk onzin is, want in een paar dagen lopen ze natuurlijk echt nog geen tekoten op!
Vanaf de derde dag heeft ze gewoon gebarft, met kippenekken en kwartels als bot.
Ze heeft totaal geen problemen met haar spijsveretering gehad.

Alvast heel veel plezier met de voorpret van je nieuwe pup!
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1055468
ook hier heel herkenbaar :). Bantu kwam (gelukkig) al uit een nest waar KVV en af een toe een botteding gevoerd werd. Maar toch vond ik het behoorlijk eng, zo'n klein frutseltje en ik heb BP ook gebombardeerd met vragen over de het wel en wee van mijn poedel frutsel op rauw!!
Ik heb haar de eerste paar weken KVV gegeven met wat barfdingen erbij (kip, eend parelhoen, konijn, kwartel, sardien). Maar het heeft best wel een paar weken geduurd voordat ik helemaal zeker van mijn zaak was en ik haar volledig op barf heb gezet.
Terwijl er toch mensen waren die zeiden de pups gelijk over te zetten, vond ik het gewoon een beetje eng en heb haar dus daarom eerst op CB gehad.
Gewoon doen wat je beste lijkt.......en vooral GENIETEN ;)
Door Beppie1
#1055475
Ook hier is Aiji begonnen met kvv, komend van een brokkenvoerende fokker
Heerlijk vond ze dat, maar het barfen was hier niet echt de bedoeling, kvv vonden we prima

Nu wisselen we het af, en ik merk toch dat ze toen niet echt heeft hoeven kauwen(had ook nog echt fijngemalen CB genomen)
Volgend jaar als ons 2de hondje hopelijk komt ga ik meteen met klein barf-dingetjes erbij voeren. nekje, vleugeltje ed...gewoon mee met Aiji
Gelukkig is de fokker dan ook over op vers, zelfs beginnend barfen hopelijk!!!
Door Red_Hunter
#1055560
Ik ben ook begonnen met KVV en geef daar dan elke keer wat BARF bij, zoals kippennekken, sardientjes, eendennekken, parelhoennekken en kwartels en altijd wat van het spiervlees dat mijn andere honden krijgen. zo breid ik het steeds verder uit. Weet nu wel dat sardientjes altijd wat dunne ontlasting veroorzaken ook al zijn het er maar twee en de rest KVV.

Groetjes Trudie
Door Elf
#1056198
Ik denk dat ik inderdaad ga beginnen met KVV en als dat helemaal goed gaat (waar ik niet aan twijfel) ga ik barf introduceren. Weer eens de beginnersdocumentatie doorlezen binnenkort!  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#1056271
Toen hier een pup erbij kwam had ik hetzelfde, een beetje onzeker met zo'n klein hummeltje. Dus had ik wat kvv ingekocht om mee te beginnen. Maar ik heb maar één maaltijd gegeven. Ik vond het, gewend aan barf,  zo'n vieze smurrie  ::) dat ik de rest heb weggekieperd  :-[ Toen dus gelijk aan de kippenekken.  8)
Door Lizzy
#1056273
Gefeliciteerd met je pupseltje! Leuk!
Ik zou 'm gelijk overzetten op barf. Het is nergens voor nodig om eerst die gemalen handel te geven hoor! Tenzij jij dat zelf prettig vindt natuurlijk.... Maar ik zou hem dus gelijk over zetten op barf en met zachte geplette vleesbotjes en hele kwarteltjes enzo.
Door Laura2004
#1056302
Lizzy schreef: Gefeliciteerd met je pupseltje! Leuk!
Ik zou 'm gelijk overzetten op barf. Het is nergens voor nodig om eerst die gemalen handel te geven hoor! Tenzij jij dat zelf prettig vindt natuurlijk.... Maar ik zou hem dus gelijk over zetten op barf en met zachte geplette vleesbotjes en hele kwarteltjes enzo.
Dit wilde ik net gaan zeggen, gelijk overzetten op barf en als je onzeker bent gewoon vragen stellen hier.

En gefeliciteerd! Ik wist helemaal niet dat er een puppie bijkwam ;)
Door Elf
#1058494
Lizzy schreef: Gefeliciteerd met je pupseltje! Leuk!
Ik zou 'm gelijk overzetten op barf. Het is nergens voor nodig om eerst die gemalen handel te geven hoor! Tenzij jij dat zelf prettig vindt natuurlijk.... Maar ik zou hem dus gelijk over zetten op barf en met zachte geplette vleesbotjes en hele kwarteltjes enzo.
Wat voor zachte botjes kan ik dan het beste nemen? Kippen- en eendennekken, kwartel? Wat nog meer?
Door Lizzy
#1058604
Elf schreef: Wat voor zachte botjes kan ik dan het beste nemen? Kippen- en eendennekken, kwartel? Wat nog meer?
Ja, om te wennen wat kippennekken en eendennekken en kwartel. Als pup dat goed verteerd, kun je delen van kip, parelhoen, konijn, eend, etc. gaan geven. Eigenlijk alle kleine dieren zeg maar. Ook zalmkop gaat nu wel. Als dat ook allemaal goed gaat  en pup eet netjes en verteerd goed: kun je zelfs wat kalfswervel, geitenribben en lamsribben proberen. Maar, de meeste puppen eten daarvan het bot niet op. Dus valt zo'n vleesbot (totdat ze het bot wel opeten) onder spiervlees. Geef geen enkele ribben, dat niet. Gewoon ribben aan een rijtje, zeg maar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door