Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Magic
#1051706
Even een vraag aan mede fokkers en dierenartsen etc.

Hoe slecht/gevaarlijk zijn schijnzwangerschappen voor de gezondheid van je hond?
Als je een oudere hond hebt die vaak schijnzwanger is en een nestje(s) heeft gehad, is het dan beter om de baarmoeder er uit te halen of kan de baarmoeder als die er goed uit ziet blijven zitten?

Men zegt vaak na 100 dagen laten castreren of tussen twee loopsheden in.
Maar wat als je hond om de 5/6 maanden loops word wat is dan beter vroeg laten helpen als
de hond dus waarschijnlijk nog bezig is met de schijnzwangerschap of later met de kans dat de hond weer tegen een loopsheid aan zit?
Door Adinda
#1053098
Ik ben geen DA of fokker maar wilde wel even reageren als je dat niet erg vind.

Mijn Beagle teefje was al met 6 mnd loops en schijnzwanger.
De fokster heeft mij verteld dat dit ook erg vroeg was en als ik niet met haar wilde fokken het beter was op te laten steriliseren/castreren.
Dit omdat de melkklieren anders verstopt kunnen raken en de kans op melkklierkanker bij elke loopsheid toe nam.

Het is ook hoe ouder de hond is als je deze laat steriliseren/castreren hoe meer risico's het voor de hond mee brengt, net als bij mensen.
Ook als de hond ouders is neemt de kans op baarmoederontsteking toe en moet de hond alsnog geopereerd worden wat meer risico's meebrengt door de minder goede omstandigheid.

Ik heb Lilo niet laten castreren (alles weg laten halen) maar steriliseren (alleen de eileiders door laten laseren) omdat ze dan een veel kleinere wond had, snellere genezen was en minder lang ziek was.
Door Red_Hunter
#1055580
Adinda schreef:
Ik heb Lilo niet laten castreren (alles weg laten halen) maar steriliseren (alleen de eileiders door laten laseren) omdat ze dan een veel kleinere wond had, snellere genezen was en minder lang ziek was.
Maar helpt dit dan wel tegen schijnzwangerschap, want als je alleen de eileiders doorsnijdt dan blijven de hormonen toch gewoon werken?
Dus ze blijft loops worden alleen kan ze geen pups meer krijgen.
Of bedoel je dat de eileiders weggehaald zijn met een kijkoperatie?
Volgens mij helpt het doorsnijden alleen niet, maar ik ben ook geen dierenarts.

Groetjes Trudie
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1055701
Adinda schreef: Ik heb Lilo niet laten castreren (alles weg laten halen) maar steriliseren (alleen de eileiders door laten laseren) omdat ze dan een veel kleinere wond had, snellere genezen was en minder lang ziek was.
Weet je dat zeker? Als de eierstokken blijven zitten, worden ze nog steeds loops en hebben ze nog net zoveel kans op het ontwikkelenvan melkkliertumoren en baarmoederontsteking. Ik neem aan dat je bedoelt dat de eierstokken zijn weggehaald?
Wist je trouwens dat vroege castratie bij de beagle vaak leidt tot ontstekingen van de vulva?
Door Adinda
#1057262
.....dit is wel grappig, had ook al bij een andere topic gekletst over een zelfde soort onderwerp.
Maar ze wordt niet meer loops dus ik denk dat ze wel haar eierstokken hebben weggehaald....ik weet dat ze iig niet haar baarmoeder hebben weggehaald want dan zou ze een grote snee hebben enz.
Nu had ze maar een inimini sneetje.

Nee, dat wist ik niet dat ze dat kon krijgen, vulva ontsteking,heb ik echt noooooit van gehoord, ook niet van de fokker.

Die had ik juist nog gevraagd wat ik heb beste kon doen.
Er waren namelijk mensen die mij hadden verteld dat ik haar beter kon castreren/steriliseren voordat ze loops werd, mij leek dat helemaal geen goed idee.
Dus de fokker opgebeld en die zeiden ook dat ze zeker 1x loops moet worden.
Door *wendy*
#1057306
De fokker van mijn nieuwe pup heeft mij aangeraden Ruby in ieder geval niet voor 18 maanden leeftijd te laten helpen ivm de groei. Bij Ruby word dit dus evt na haar 2de loopsheid.
Door Adinda
#1057323
Omdat ze dan uitgegroeid moet zijn denk ik!

Beagles zijn rond 9mnd uit gegegroeit, je heb natuurlijk altijd uitzondering.
Alleen werd Lilo al met 6mnd loops, gevalletje apart.
Door Adinda
#1057474
Hahahahaa, jaa, mijn dogo is ook ongeveer met 3jaar echt uitgegroeid.
Ghe ghe, daar ging het niet over, maar toch wel leuk om zo over te brabbelen :D
Door Moos
#1057610
Adinda schreef: Omdat ze dan uitgegroeid moet zijn denk ik!

Beagles zijn rond 9mnd uit gegegroeit, je heb natuurlijk altijd uitzondering.
Alleen werd Lilo al met 6mnd loops, gevalletje apart.
Teven kunnen vanaf 6 maanden loops worden (ik ken er zelfs met 5.5 maand). Dat is dus niet zo bijzonder ;) ;)
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1057664
Dat klopt 6 maanden is wat vroeg maar niet uitzondelijk.
Maar ook een beagle is met 9 maanden niet uigegroeid, okè de groei in de hoogte zit er goeddeels op, maar voor de rest gaat het nog wel even door.
Vergelijk maar eens een hondje van 9 maanden en eentje van twee jaar b.v.
Door Adinda
#1059499
Nee, ik bedoel ook uitgegroeid in de hoogte.
Ik zie ook wel dat een beagle van 9mnd er heel anders uitziet dan een beagle van 2jaar.
En de fokker zei tegen mij dat ze het vroeg vond, met haar ervaring en 4beagle teefjes vond ze 6mnd erg vroeg!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door