Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jessyke
#1054548
Hallo.

Mijn hond (kruising mops/Pincher 4jaar oud) heeft in juli eens een aanval gehad,maar omdat dit toen maar 1malig was ben ik niet met hem naar de da gegaan. Maar hij heeft nou vorige week zaterdag meerdere aanvallen gehad dat elkander snel opvolgde.

Ik ben met hem naar de dierenarts gegaan omdat zijn aanvallen niet vanzelf stopte. De da heeft vastgesteld dat mijn hond epilepsie heeft. Hij heeft hem een spuitje gegeven zodat de aanvallen zouden stoppen. Ik ben ook meteen moeten beginnen met medicatie toe te dienen. (Fenobarbital) Iedere dag s'morgens en s'avonds een half pilletje. Maar ik heb totaal geen uitleg gekregen van de dierenarts.

Mijn hond is nou na al deze dagen zeer onrustig, hij jankt de hele tijd en staat niet stevig op zijn poten. Hij loopt heel schuins, valt vaak, zijn achterste poten willen niet mee en hij loopt zich soms ergens tegen aan. Hij heeft ook veel meer honger en dorst dan normaal.

Is dit normaal na zo'n aanvallen? Of komt het door de medicatie (dat hij die nog moet wennen of ..) ??
Of zou dit de bijwerkingen zijn van de spuitje die hij gekregen heeft? Mijn da zegt van wel maar ik heb niet echt veel vertouwen in hem.

Kan iemand me meer info geven a.u.b.?
Hopelijk kan er iemand me helpen.

Alvast bedankt.
Door Chaos
#1054558
Hoi,

Ik heb zelf helemaal geen ervaring met epilepsie, maar er zijn hier vast wel anderen die je kunnen helpen.
Er is een website waar je misschien wat aan hebt: www.epilepsiebijhonden.nl

Sterkte ermee
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1054559
ik ben geen kenner moet ik toegeven..
maar als de aanval al enkele dagen geleden was zou ik nu zeggen dat zijn toestand verder veroorzaakt wordt door een hersenbeschadiging ten gevolge van de epileptische aanval..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1054571
spreeuwtje schreef: ik ben geen kenner moet ik toegeven..
maar als de aanval al enkele dagen geleden was zou ik nu zeggen dat zijn toestand verder veroorzaakt wordt door een hersenbeschadiging ten gevolge van de epileptische aanval..

Nee, dat blijkt wel. Als je er toch niks van weet houd je reactie dan bij een"veel sterkte" ofzo in plaatst van dat je iemand de stupen op het lijf jaagt met je hersenbeschadigingberichten.

De verschijnselen die TS beschrijft zijn toe te schrijven aan de Fenobarbital.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1054642
Mijn hond is nou na al deze dagen zeer onrustig, hij jankt de hele tijd en staat niet stevig op zijn poten. Hij loopt heel schuins, valt vaak, zijn achterste poten willen niet mee en hij loopt zich soms ergens tegen aan. Hij heeft ook veel meer honger en dorst dan normaal.
dit komt echt niet door de pheno hoor.. dan zou de dosering veel te hoog zijn..
en ik zou t op prijs stellen als je jouw reacties wat zou willen matigen..
je mening geven is prima.. maar de manier waarop is nergens voor nodig..
Door kojak
#1054646
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jessyke
#1054656
kojak schreef: precies dezelfde reactie hebben wij ook op de Fenobarbital, dit is nu na ongeveer 2 weken medicatie minder en hij is weer redelijk de oude.
wij hebben de dierenarts hier nog over gebeld die zei dat we de medicatie maar moesten verhogen! maar dit hebben wij niet gedaan omdat ik wist dat er een reactie op de medicatie kwam, het is vanzelf over gegaan.
ook was hij heel erg hyperactief.

maar echt veel informatie kan ik je er niet over geven omdat ik er zelf ook nog maar heel weinig van weet, kan je alleen vertellen dat het bij ons hetzelfde was..op het epilepsie forum is heel veel informatie te vinden.
Ja, hij is ook heel erg hyperactief. Normaal gezien is ie van zijn eigen al hyper en nou nog meer dan anders.
Nog een paar daagjes afwachten kijken of zijn reactie beter wordt. Er zijn momenten dat het goed gaat en dan weer iets minder.

Danku voor de info en het vertellen van je eigen ervaring met je hond !!
Door K&D
#1054676
Ik zou zeggen: meld je aan bij het epilepsie bij honden forum! Daar kunnen ze je heel veel ondersteuning en informatie geven over epilepsie.
Gedragsveranderingen zijn niet abnormaal bij gebruik van Phenobarbital. Het middel onderdrukt het centrale zenuwstelsel en kan zich uiten o.a. door ongecoordineerd gedrag. Ik denk dat de dosering wat te hoog is, je moet het nl. opbouwen tot er een dosering is gevonden die weinig bijwerkingen heeft, maar wél werkt. (therapeutische dosis) Als ik jou was zou ik ook valium in huis halen. Mocht je hond weer meerdere toevallen achter elkaar krijgen, dan kun je proberen die te doorbreken met valium. Maar daar kunnen ze je op het epi-forum ook meer over vertellen.
Het is puzzelen wat bij jou hondje het beste werkt. Er zijn meer middelen die bij honden gebruikt kunnen worden.
Geef je je hond al verse voeding? Veel honden met epi zijn ook gevoelig(er) voor granen en chemische conserveringsmiddelen die in brokken zitten. Ik zou overstappen op kvv of gaan barfen met je hond. Alles wat troep is kan een aanval triggeren. Dus heel erg oppassen met anti-vlomiddelen, entingen en wormkuurtjes!
Heel veel sterkte.
Door Timmy
#1055281
spreeuwtje schreef: dit komt echt niet door de pheno hoor.. dan zou de dosering veel te hoog zijn..
Jay heeft zich inmiddels aangemeld op mijn forum, maar de dosering is inderdaad veel te hoog. Gizmo krijgt met zijn gewicht van 6kg een dosering die voor een 20kg zware hond als onderhoudsdosering geldt.
Dus nogmaals, Jay: gooi die dosering zo snel mogelijk omlaag naar 2x daags een kwart pilletje van de fenobarbital die je hebt!, en zelfs dan is de dosering nog aan de hoge kant, maar zeker beter dan dat je nu geeft. En ga alsjeblieft op zoek naar een andere dierenarts, want deze heeft niet veel kaas gegeten van epilepsie en doseringen.
Door K&D
#1055329
Timmy schreef: Jay heeft zich inmiddels aangemeld op mijn forum, maar de dosering is inderdaad veel te hoog. Gizmo krijgt met zijn gewicht van 6kg een dosering die voor een 20kg zware hond als onderhoudsdosering geldt.
Mijn hemel  :o 't arme dier  :-[ Geen wonder dat hij zwabbert als een dronkeman.
Die DA heeft inderdaad de b*llen verstand van epi-medicijnen >:(.
Gelukkig maar dat Jay zich aangemeld heeft. Hopelijk lukt het om een goede onderhoudsdosering te vinden. Maar dan zal er wél een DA gevonden moeten worden die er mee op de hoogte is.
Door akishino
#1055544
Ik heb veel aan het epilepsieforum, meer dan aan mijn da.
Ik merk steeds vaker dat er weinig da's zijn die er echt veel van weten.

Ik hoop dat het beter gaat op het moment?
Door jessyke
#1055595
Dankjewel voor alle reacties en alle info die jullie mij hebben gegeven !!!
Ik begin vanavond met de dosering die jullie mij hebben gezegd.

akishino schreef: Ik heb veel aan het epilepsieforum, meer dan aan mijn da.
Ik merk steeds vaker dat er weinig da's zijn die er echt veel van weten.

Ik hoop dat het beter gaat op het moment?
Ik heb me ook al aangemeld bij het epilepsieforum. Bij verschillende forums.
En jah, het gaat wel al beter met me hondje. Hij staat bijna terug stevig op zijn poten en loopt al veel minder wankel. En hij heeft al 8 dagen geen aanval meer gehad.
Door akishino
#1055651
jessyke schreef: Dankjewel voor alle reacties en alle info die jullie mij hebben gegeven !!!
Ik begin vanavond met de dosering die jullie mij hebben gezegd.


Ik heb me ook al aangemeld bij het epilepsieforum. Bij verschillende forums.
En jah, het gaat wel al beter met me hondje. Hij staat bijna terug stevig op zijn poten en loopt al veel minder wankel. En hij heeft al 8 dagen geen aanval meer gehad.
Hartstikke fijn dat het al wat beter gaat.
Ik heb zelfs nu nog bij daikon het idee dat hij last heeft van de phenobarbital terwijl hij een erg lage dosering krijgt. Dus wij zijn nu ook nog aan het zoeken wat het beste voor hem werkt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door