Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Do
#1055030
vandaag is Zelda gebijten ::)
net onder het oor, je ziet er niks van maar het haar op die plek is plakkirig en er begint een vlinke bobbel in te komen, het voelt nu als een kwartel eitje

wat kan ik het beste doen?
ik heb caledula zalf, moet ik het uitknijpen? :-[ :-\ of zeg ik nu iets heel stom?
kan ik het beste het haar op die plek weg scheren|?(wat ik natuurlijk liever niet doe)

de wond is minimaal, een klein gaatje, maar wat had die hond dus blijkbaar smerige tanden
Laatst gewijzigd door Do op zo 28 sep 2008, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#1055040
Ik zou niks gaan uitknijpen nog, ik zou de wond in ieder geval goed ontsmetten en er groene leempasta oid opsmeren. Kai had een flinke bijtwond van Ziggy op zijn oor en ik heb er alleen groene leempasta opgesmeerd en het is goed genezen.

Calendula zalf is volgens mij niet geschikt voor open wonden, dus dat zou ik zelf niet doen....
Door Laura2004
#1055041
Ik heb de calendulazalf er bij gepakt en er staat dat het toegepast kan worden bij lichte verwondingen, zoals schaaf- en snijwonden. En het is maar een klein gaatje, dus ik denk bij nader inzien dat je het toch wel kan gebruiken.
Door Do
#1055042
maar er zit al pus in...of vocht
moet ik dan nog smeren?
Door Laura2004
#1055044
Do schreef: maar er zit al pus in...of vocht
moet ik dan nog smeren?
Ik ben niet zo'n fan van zalfjes smeren op wonden, omdat die wonden dan vettig worden, daarom geef ik de voorkeur aan groene leem, dat droogt helemaal op en het werkt super goed, je kan ook gewoon de wond ontsmetten en er niets opsmeren en gewoon kijken hoe het er morgen uitziet.
Gebruikersavatar
Door Dian
#1055045
heb je geen betadine ofzo? Zou dat kunnen? Smeer je bij kinderen ook op vuile straatwonden enzo
Door Do
#1055048
ik heb het haar wel even uit gekamd, dus de prut eruit gehaald
ik vermoed dat morgen wel dik zou zijn, maar ik wacht even af
het stinkt wel :-X
Door Laura2004
#1055057
Do schreef: ik heb het haar wel even uit gekamd, dus de prut eruit gehaald
ik vermoed dat morgen wel dik zou zijn, maar ik wacht even af
het stinkt wel :-X
Getver :( Dat is toch wel vreemd, zo snel al ontstoken......

Bij Kai is het niet gaan ontsteken, hoe zit het trouwens bij honden met tetanus? Als mensen door een hond gebeten worden krijgen ze toch vaak een tetanusinjectie?
Door Do
#1055059
Laura2004 schreef: Getver :( Dat is toch wel vreemd, zo snel al ontstoken......

Bij Kai is het niet gaan ontsteken, hoe zit het trouwens bij honden met tetanus? Als mensen door een hond gebeten worden krijgen ze toch vaak een tetanusinjectie?
tika is ooit ook gebeten op haar poot 2 lullig gaatjes, svonds een hele dikke poot en hoge koorts, ik hoop niet dat het zo zal gaan
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1055079
Hondenbeten willen helaas nogal eens gaan ontsteken.  :(
Ik zou inderdaad een beetje het haar rond het wondje wegknippen of scheren en het wondje ontsmetten met betadine of propolistinctuur o.i.d. Groene leem lijkt me ook wel goed.
Door Ellen Els en Nina
#1055136
Ik zou de wond ook goed schoonmaken, flink uitspoelen en daarna wat betadine erop. Wonden schoonweken kan ook goed met (gekookt) water met soda of met  badedas (klassiek).
De bult kan ook betekenen dat er onderhouds een kneuzing zit, hoeft niet meteen te duiden op een ontsteking.

Hoe gaat het nu?
Door Do
#1055175
de bult is niet gegroeid

lupa is wel heftig bezig met schoon likken van de wond, laat ik dat toe?
Laatst gewijzigd door Do op zo 28 sep 2008, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door