Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door wenche
#1054398
Omdat ik weer ff helemaal in moet komen na een barfstop, gooi ik toch mijn menu hier even neer...
Ik ben uitgegaan van 3% van zn lichaasgewicht (30 kg) omdat hij de laatste tijd toch een beetje afviel op de barf en hij nu net weer een beetje goed op gewicht zit... dit kan ik eventueel nog afbouwen naar 2% of gewoon zo laten als ie niet te dik wordt...
Er moet ook even bij gezegd worden dat ik sommige dingen iets aangepast heb qua "gewicht" zodat ik op een beetje ronde gewichten uit kwam, dus vandaar dat de % ietsiepietsie hoger liggen...

Maandag: 550 gr Kippennekken, 150 gr groente, 100 gr rundernier, 100 gr kopvlees, 50 gr tafelrestjes (bv ei, yoghurt etc)
Dinsdag: 550 gr konijnkarkas, 150 gr groente, 100 gr lamshart, 100 gr paardenspiervlees, 50 gr tafelrestjes
Woensdag: 550 gr runderribben, 150 gr groente, 100 gr kippenmagen, 100 gr wildafsneidsels, 50 gr tafelrestjes
Donderdag: 550 gr kipkarkas, 150 gr groente, 100 gr konijnenhart, 100 gr spiervleessnippers (rund), 50 gr tafelrestjes
Vrijdag: 550 gr geitenvlees(+bot en rib), 150 gr groente, 100 gr pens, 100 gr haasspiervlees, 50 gr tafelrestjes
Zaterdag: 550 gr parelhoenkarkas, 150 gr groente, 100 gr kippenhart, 100 gr geitenvlees, 50 gr tafelrestjes
Zondag: afwisselend lamskop en hertenkop (er van uitgaande dat de inhoud van het hoofd er nog in zit) met 100 gr konijnenlever, 50 gr tafelrestjes

Ik doe elke dag alles, omdat ik anders in de knoop kom met de hoeveelheden en ik anders bv de groenten vergeet (zoals de vorige keer ook wel gebeurde) en op deze manier gaat het volgens mij prima...

Opmerkingen hoor ik graag, kan ik alleen maar van leren :)



Dit is overigens een menu voor 5 weken... na die 5 weken wordt het menu weer anders... en ik ga weer voorzichtig vis introduceren (is ie niet zo heel dol op, dus daar krijgt ie af en toe een stukske van, als ik vis voor mijzelf bereid, ong 1x per week... dit kan ik dan het best verwisselen voor ??)
Laatst gewijzigd door wenche op vr 26 sep 2008, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1054537
Ik heb niet de percentages nagerekend want ik neem aan dat je dat zelf gedaan hebt maar mij valt het volgende op:

1. Runderribben: deze vind ik persoonlijk te hard en zou ik dus niet geven
2. Er staat erg veel hart en geen lever. Lever zou ik zeker toevoegen.
3. Vis kan i.p.v. elk vleesbot; ik zou dus voor de runderribben kiezen. Kun je die achterwege laten :D
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op vr 26 sep 2008, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wenche
#1054547
Ok, runderib weg, konijnenhart vervangen voor kippenlever (heb ik zelf ff geintepreteerd)
De percentages zitten op 61% vleesbot, 11-12% spiervlees en hetzelfde percentage aan orgaan, 16% groente, 5% tafelrestjes
Door Anthraciet
#1054549
Ik zou het percentage groente wat lager doen en daarvoor in de plaats meer spiervlees geven. Waarschijnlijk zitten bij die 5% tafelrestjes ook al wel groente, dus dan heb je het dubbelop.
Zelf zit ik eerder aan 10-12% groente, maar door de tafelrestjes wisselt dat nog wel eens 8)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1054620
[quote="wenche"]
Ok, runderib weg, konijnenhart vervangen voor kippenlever (heb ik zelf ff geintepreteerd)
De percentages zitten op 61% vleesbot, 11-12% spiervlees en hetzelfde percentage aan orgaan, 16% groente, 5% tafelrestjes
[/quote]

Nou, schijnbaar kun je aan konijnenhart komen dus ik zou dit niet vervangen door kippenlever. Je geeft immers ook al kippenmagen en kippenhart. Ik zou het i.p.v. de magen geven. En dan af en toe eens nier i.p.v. hart ofzo maar pens en lever echt iedere week geven.
Ook ik vind het percentage groente aan de hoge kant maar als jouw honden het lekker vinden, lekker zo laten.
Door dinnee
#1054796
Ik vind 61% bot wel erg veel! Zelfs als het uit 30% bot en 70% spiervlees zou bestaan vind ik het nog veel... Lamskop en hertenkop, net als konijnenkop bevatten erg veel bot tegenover de rest (hersens en zo) en meestal krijgen ze er erg droge keutels van. ;) Ik zou proberen het aandeel vleesbot erg terug te schroeven 40% is meestal meer dan genoeg. Het spiervlees zou ik opvoeren naar 25-30%
Door wenche
#1054900
[quote="dinnee"]
Ik vind 61% bot wel erg veel! Zelfs als het uit 30% bot en 70% spiervlees zou bestaan vind ik het nog veel... Lamskop en hertenkop, net als konijnenkop bevatten erg veel bot tegenover de rest (hersens en zo) en meestal krijgen ze er erg droge keutels van. ;) Ik zou proberen het aandeel vleesbot erg terug te schroeven 40% is meestal meer dan genoeg. Het spiervlees zou ik opvoeren naar 25-30%
[/quote]

Ik heb de hond al regelmatig lamskop gegeven, maar in combinatie met lever of pens, blijft zijn ontlasting net zo mooi als de rest van de week...
Heb zijn menu aangepast... ipv de kippenmagen heb ik nu kippenlever, ipv de runderribben ga ik vis introduceren en dit ga ik voeren op maandag, zodat maandag een halve vasten dag wordt ivm de lamskop....
Door Laura2004
#1054907
Wil je persee iedere dag, bot, vlees, orgaan, groente en tafelresten (dit reken ik trouwens nooit mee, dat geef ik gewoon extra, lijkt me ook een heel gedoe om dat af te moeten wegen) geven?

Mij lijkt het heel onhandig om iedere dag op deze manier te voeren, maar als jij dit prettig vindt moet je het natuurlijk zo doen ;)
Door Laura2004
#1054908
Ik zal het even wat duidelijker zeggen, ik zou bijvoorbeeld 3 keer in de week orgaanvlees geven, 2 keer in de week groentemix, 4 keer in de week spiervlees en 6 keer in de week vleesbot en tafelrestjes zou ik misschien 2 keer in de week geven (als jij dat persee nodig vindt), zelf geef ik nooit yoghurt, wel 2 keer in de week een eitje, maar om dat nou mee te rekenen vind ik onnodig.
Door Laura2004
#1054909
Oeps, ik heb niet goed gelezen, ik zie nu dat je het zelf handiger vindt om alles op één dag te geven. Mij lijkt het echt heel veel rompslomp, weet je hoe ik het doe, ik maak gewoon een weekmenuutje in word, dat print ik uit en dat 'plak' ik met een magneetje op de koelkast, zo weet ik precies wat ik die dag wil voeren  ;)
Door wenche
#1054913
Het orgaanvlees en spiervlees voor de dag (dus bv de maandag) doe ik bij elkaar in 1 zakje, het vleesbot in 1 zakje en een zakje groente, zo weet vriendjelief ook dat ie 3 zakjes moet hebben...
Ik heb ook een uitgeprint menuutje op de koelkast hangen... dus ook wel makkelijk ;)

Mijn ervaring met DeeJay is ook dat als ik orgaan/spiervlees niet elke dag doe, dat ie zn bot sneller laat liggen...
Vandaar handiger om elke dag alles te geven... als ie dan een dag wat minder eet van het een, dan wordt dat de olgende dag weer opgevuld... en die tafelrestjes weeg ik ook niet zo nauw af hoor hahah (en yoghurt/kwark is ie gewoon vreselijk dol op ;)


Ik kan trouwens ook gewoon gemalen, ongezoute en ongebakken noten geven toch???
Door dinnee
#1054976
Ja hoor, gemalen is prima. Ik geef zelf altijd notenpasta (van de reform winkel) daar zit ook geen zout in o.i.d. en dan hoef ik zelf niet te malen. :) Let er wel op dat je geen Macadamianoot geeft, deze is erg giftig voor honden. Dat is een Australische noot, vrij groot en rond. Lijkt een beetje op een opgeblazen hazelnoot, maar dan ronder.
Door oDB van Angela
#1056638
[quote="Laura2004"]
Wil je persee iedere dag, bot, vlees, orgaan, groente en tafelresten (dit reken ik trouwens nooit mee, dat geef ik gewoon extra, lijkt me ook een heel gedoe om dat af te moeten wegen) geven?

Mij lijkt het heel onhandig om iedere dag op deze manier te voeren, maar als jij dit prettig vindt moet je het natuurlijk zo doen ;)
[/quote] Ja ik vind het ook onhandig.. ik geef iedere dag iets anders, maar wel gewoon 1 diersoort.. dus ene dag alleen een schapenpens, andere dag zalmkoppen, weer andere dag orgaan met een bot als toetje, dan weer een dag vleesmix met groente/kwark/ei prutje erdoor, (vind ik makkelijker mengen met vleesmix) en ga zo maar door, kan ook best zijn dat ze de ene dag teveel aan grammen krijgen en de andere dag net even te weinig, ik geloof niet dat dat veel uitmaakt..
Door oDB van Angela
#1056640
[quote="wenche"]
Het orgaanvlees en spiervlees voor de dag (dus bv de maandag) doe ik bij elkaar in 1 zakje, het vleesbot in 1 zakje en een zakje groente, zo weet vriendjelief ook dat ie 3 zakjes moet hebben...
Ik heb ook een uitgeprint menuutje op de koelkast hangen... dus ook wel makkelijk ;)

Mijn ervaring met DeeJay is ook dat als ik orgaan/spiervlees niet elke dag doe, dat ie zn bot sneller laat liggen...
Vandaar handiger om elke dag alles te geven... als ie dan een dag wat minder eet van het een, dan wordt dat de olgende dag weer opgevuld... en die tafelrestjes weeg ik ook niet zo nauw af hoor hahah (en yoghurt/kwark is ie gewoon vreselijk dol op ;)


Ik kan trouwens ook gewoon gemalen, ongezoute en ongebakken noten geven toch???
[/quote]

even off topic.. Als je hond een kruising met een Groenendaeler zou zijn.. dus mechelaar x Groenendaeler dan zou het logisch zijn dat ze zwart was, immers is het zwart van de Groenendaeler dominant. Echter als de Groenendaeler niet zuiver zou zijn, kan het wel, lagen er in het nestje ook zwarte pups?
Door wenche
#1056651
OT: ik kreeg hem pas met 4 maanden, maar volgens mij lagen er alleen "mechel"pups in het nest... ik heb geen van de andere baasjes (waarvan ik er een paar achterhaald heb) gehoord over en zwarte pup...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door