Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1054519
Goed, okay, juist.

Soms doe ik dingen niet zo handig..... icon_wink.gif)

Ik heb dus nu bij de visboer vandaan, naast de gewenste gebakken vis voo mezelf ook eh... juist ! rauwe vis voor Tristan.

De graat/staart, dat ga ik wel redden, dat krijg ik wel in porties. Beetje kracht, schaar en klaar. Lekker invriezen.
(Ik neem evan aan dat de graat zelf voor een sheltiepup van 6 mnd, die probleemloos een eendenek wegknabbelt geen probleem is??)

Juist.. maar dan... eh pompom.. die KOP!
Die is dus ruim 500 gram en zoals te verwachten.. behoorlijk compleet! Alles zit erop en eraan... ja, duh! icon_wink.gif

Kan ik dat nou gewoon in stukken hakken/knippen/snijden en dat gewoon als een dagportie uitdelen? Dan krijg je dus wel dingen (yuckie) als dat hij de ene dag een oog heeft en de andere dag wat meer 'vlees' van dat beest. Kan ik alles wat op/aan de kop zit voeren? Moet ik bijv met de tanden (eh.. nog niet gezien ... zullen er wel aanzitten) nog voorzichtig zijn? Moet ik die eruit halen ofzo?

Tristan krijgt op dit moment 2 x per dag eten en hij krijgt ca 60-70 gram per keer. Zou ik dat voor die zalm ook aanhouden of juist per keer wat meer of minder?
Hij krijgt meestentijds carnibest. Maximaal 1 maaltijd per dag krijgt hij 'anders' dus echt rauw. Hij krijgt niet elke dag iets anders overigens, ik denk dat hij gemiddeld 4 dagen per week een keer 1 maaltijd wat anders krijgt; dat kan divers zijn; kipnekje, kipvleugeltje, pens, kwartelkarkasje, vleesmix Herby, kalskopvlees.. in ieder geval niet extra orgaanvlees.

Wie laat zijn licht weer even schijnen?

Suzanne
#1054679
Daarom nemen we een volgende keer ook een Deense Dog ;-)))))

(grapje!)

ach... ik heb mij verzoend met het idee dat als ik het wil geven ik het in porties MOET verdelen!  En dus ga ik dat gewoon maar doen; het is niet anders. Lukt het niet, om welke reden dan ook, dan vraag ik het aan mijn man.

Groetjes,
  Suzanne
#1054735
Wij staan (Jan dan) ook zalmkoppen door midden te hakken,even de kop ergens tussen klemmen en dan met een hakbijl (ikea) doormidden hakken,de kop hakken we eerst van de graten af,

die hakken we ook doormidden anders is het nog te veel voor de honden en die krijgen ze dan ook als maaltijd,de ene keer graat en de andere keer een halve kop.

We kopen meestal 4 a 5 koppen met graat en al in ene keer dan heb je voorlopig genoeg.
#1054753
Hm... als ik echt zoveel geweld moet gebruiken om zo'n kop in delen te verdelen is het waarschijnlijk voor onze sheltie-pup gewoon veel te hard?  Ik zal vandaag 's gaan kijken hoe ik dit ga aanpakken maar als ik twijfel gaat hij de kliko in; ik neem toch geen risico.

Het 'graat-deel' ging prima. Was ook behoorlijk goed bevleest.. paar keer gemept op de graat en dat kon meneertje goed wegknagen!  Leuk gezicht overigens ;-))

Suzanne
#1054756
Kun je eten van hem "afpakken" (ruilen voor iets anders lekkers?)? Anders zou ik hem gewoon een kwartier tot een half uur laten knagen aan de kop, daarna afpakken, afspoelen en opnieuw invriezen. Je kunt dit volgens mij gerust 2 tot 3 keer doen, als de kop dan nog niet op is, kun je het restje weggooien.
#1054758
Ik zou het ook proberen op de manier van Natasja. Er zelf af laten knagen tot hij genoeg heeft voor 1 maaltijd en de rest later weer geven. Maar eh, is een maaltijd alleen zalm niet te vet? Ik geef Rakker altijd een kipkarkas en een halve zalmmoot, anders gaat hij geheit aan de race :-[
#1054793
*Natasja* schreef: Kun je eten van hem "afpakken" (ruilen voor iets anders lekkers?)? Anders zou ik hem gewoon een kwartier tot een half uur laten knagen aan de kop, daarna afpakken, afspoelen en opnieuw invriezen. Je kunt dit volgens mij gerust 2 tot 3 keer doen, als de kop dan nog niet op is, kun je het restje weggooien.
Doorgaans kan ik dingen van hem afpakken, in die zin dat hij daarbij niet gromt ofzo... maar als hij iets heel lekker vind, gaat hij er wel mee aan de haal ;-)    Ik zou in zijn bench kunnen voeren, maar ga gewoon stomweg proberen om het in porties te krijgen.. buiten dat is, en de honden binnen! ;-)

Moet ik maar niet zo'n grote bek hebben bij de viskraam en niet mauwen... het is gratis tenslotte!

Groetjes,
  Suzanne
#1054794
Dian schreef: Ik zou het ook proberen op de manier van Natasja. Er zelf af laten knagen tot hij genoeg heeft voor 1 maaltijd en de rest later weer geven. Maar eh, is een maaltijd alleen zalm niet te vet? Ik geef Rakker altijd een kipkarkas en een halve zalmmoot, anders gaat hij geheit aan de race :-[
Of het te vet is.. ik denk het niet. Althans niet in de zin dat hij er last van krijgt. Hij krijgt incidenteel een stukje zalmmoot als maaltijd (ja, zucht, dat moet ik zelf opeten eigenlijk) en daarvan gaat hij zeker niet aan de race. We proberen het gewoon.. lukt het niet, tsja..... dan hebben we het geprobeerd he? ;-)

Hij krijgt (althans, dat is de bedoeling) deze zalm 1 x per dag, de andere maaltijd van die dag is carnibest. Hij krijgt dan de dag erop weer 2 x carnibest. Zijn hoofdvoer is en blijft (voorlopig) carnibest, maar ik wil 'm wel zoveel mogelijk andere dingen daarbij aanbieden!

Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door