Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bieb
#1054197
NOu 11 hondjes dus, laat er een ff achterwege is mijn pup van 4 weekjes die nu nog in het nest ligt, niet dat ik die ook niet vers kan gaan geven maar geef die enerque en vind ik voor de pups ff makkelijker.

begin ik met de kleinste
Xena een pyreneese herder. ongeveer 10 kilo 4%(is nog een jonge hond van 7 maandjes)
ik kom dan op: 4000 gram per week.
50% vleesbotten = 1000 gram
15% groente = 600 gram
15% orgaan = 600 gram
20% spiervlees = 800 gram

ik wil haar geven:
ma: 150 gram kippenekjes(ik breek ze dan want is de 1e keer dat deze eet)
       85 gram groentemix(boontjes met worteltjes gemalen)
       85 gram pens
       120 gram kopvlees

di:    200 gram vis(moet ik nog op zoek naar)
        een groot vlees bot om af te kluiven(is een bot die dragend is heb ergens gelezen dat het bot niet als bot meegerekent moet worden, maar hte vlees wat er nog aan zit wel??)
        50 gram groente mix en een ei

wo:  150 gram kipgehakt(gemalen karkas met vlees)
         85 gram groentemix (met fruit)
         85 gram kippemaagjes
         120 gram runderlever

do: 150 gram bot(ga opzoek naar een ander diersoort dan kip)
       85 gram lamsvlees
       85 gram groente/fruitmix
       120 gram kopvlees

vr: 150 gram konijnkarkas(moet ik dus ook nog vinden)
      85 gram  groentemix
      85 gram pens
      120 vis
         
za: 150 gram kippenekjes
       85 gram runderstrotjes
       85 gram fruit en wat yoghurt
       120 gram rundersnippers

zo:  smorgens 400 gram smuldier compleet( dit doe ik omdat wij meestal een van de 2 weekend dagen weg zijn, ik kan het complete pakje meenemen en het is smorgens makkelijker geven als we vroeg weg moeten
       s'avonds pens

nou ben benieuwd of dit wat is voor Xena
ik moet dus nog achter wat adresjes aan maar kan dat pas zaterdag doen op de markt
Gebruikersavatar
Door nova
#1054204
Heel goed gepoogd, maar 50% van 4000 gr. is bij mij 2000 gr ;)
Dus even opnieuw aan het tellen.
succes, pffff, elf honden, je hebt heel wat te rekenen.  ;D
Door brie
#1054281
je eerste menu :D

zal eens proberen te noteren wat me opvalt.

Ik zie als berekening 600 gram orgaan staan, nu, als ik al het orgaan bij elkaar optel kom ik niet verder dan 460 gram, waarvan 3x 85 gr=255 gram pens en 205 gram aan maagjes en lever. Klopt niet helemaal  :-\ Ik mis de niertjes en hartjes (wat onmisbaar is) en het percentage pens is hoog. Ik vind persoonlijk dat pens niet meer dan de helft van je hoeveelheid orgaan mag beslaan.

Het is nogal wat om al deze kleine hoeveelheden op een dag te voeren...al die kleine porties afwegen en verpakken  :-X dat moet vast makkelijker kunnen op de één of andere manier.

even makkelijk gerekend:

per week dus ongeveer:
2000 gram vleesbot
800 gram spiervlees
600 gram orgaan
600 gram overig

dit alles verdeeld over 6 dagen (want 1 dag smuldier) kun je bijvoorbeeld ook dit doen: (ik noem maar wat hoor)

maandag:  330 gr vleesbot  +  400 gr spiervlees
dinsdag:    330gr vleesbot  +  300 gr orgaan
woensdag: 330 gr vleesbot  + 300 gr overig (groente, eitje etc)
donderdag:330gr vleesbot + 400 gr spiervlees
vrijdag:      330 gr vleesbot + 300 gr orgaan
zaterdag:    330 gr vleesbot + 300 gr overig
Zondag : 400 gram smuldier + ?  (ik zou hier een portie spiervlees geven en de hoeveelheid spiervlees door de weeks minderen omdat ze anders zoveel op een dag krijgt)

Hè, nu ik jou berekening zie klopt het volgens mij allemaal niet met wat je opschreef voor jezelf  ???
Kijk en reken het nog ff na.

Maak het voor jezelf niet te moeilijk met al die rare hoeveelheden. als je dat voor 11 honden moet doen ben je zooo lang bezig...
Maak porties die voor jezelf makkelijk te verpakken zijn...De meeste bestellingen krijg je toch per kilo aangeleverd. Deel je dat door 3, en dan zit je al gauw aan die 330 gram (snap je me nog?)

De kippennekken hoef je echt niet door te knippen. Je kan ze even platslaan met een hamer, of ze vasthouden terwijl je hond ze eet.
Het geven van een knaagbot alleen voor het vlees, daar zie ik het nut niet van in. Ik zou er nooit gerust op zijn dat dat wel goed zou gaan. Geef dan liever gewoon spiervlees.
Op een flinke lap pens, of een goed karkas lopen ze ook wel een poos te knagen, daar heb je geen recreatiebot voor nodig.

Je zou eventueel ook kunnen bestellen bij een leverancier. ic rotterdam, herby, lupa-barf, gelukkig dier... allemaal leveranciers die het voor de deur komen brengen.

succes maar weer  ;D
Door Bieb
#1054308
heb ik dan zo mis gerekend:
Xena een pyreneese herder. ongeveer 10 kilo 4%(is nog een jonge hond van 7 maandjes)
ik kom dan op: 4000 gram per week.
50% vleesbotten = 1000 gram
15% groente = 600 gram
15% orgaan = 600 gram
20% spiervlees = 800 gram


ze is 10 kilo en wil haar 4% geven dat is dan toch 4% van 10 kilo??? is 400 gram per dag keer 7 is 2800 per week.

dan 50% vleesbot = 28 keer 50 = 1400 gram
dan 15% groente en orgaan = 420 gram
en 20% spiervlees = 560 gram

heel fout gerekend dus

en ik hoef dus niet elke dag die 50%, 2 keer 15% en 20% te geven maar over de hele week. dat wist ik niet
als ik hem nu goed bereken wordt hij zo:
maandag:  230 gr vleesbot  +  280 gr spiervlees
dinsdag:    230gr vleesbot  +  210 gr orgaan
woensdag: 230 gr vleesbot  + 210 gr overig (groente, eitje etc)
donderdag:230gr vleesbot + 280 gr spiervlees
vrijdag:       230 gr vleesbot + 210 gr orgaan
zaterdag:    250 gr vleesbot + 210 gr overig
Zondag : 400 gram smuldier + ?  (ik zou hier een portie spiervlees geven en de hoeveelheid spiervlees door de weeks minderen omdat ze anders zoveel op een dag krijgt)

en geef je dan qua orgaan vlees, op een dag bv pens en hartjes
en hoe pas je vis hieraan toe
Door brie
#1054362
hahaha, inderdaad wel een paar kilootjes teveel  ::)  (had het zelf ook wel even na kunnen rekenen, maar goed, ik ging er klakkeloos van uit dat het wel zou kloppen)

Ziet er goed uit, nu kun je mooi gaan afwisselen met verschillende diersoorten.

Alleen nog 1 ding waar ik niet zo bij stil stond. Ze krijgt natuurlijk al 400 gram smuldier op zondag..Dat komt er nog eens extra bovenop per week..
Op zich lijkt me dat niet zo'n ramp, maar het zou wel eens kunnen zijn dat dit dan net iets teveel wordt en ze binnen no time wat vatsig wordt  ;)

Maar goed, mijn ouders hebben ook een purenees herdertje van net een jaar, dus ik weet hoe overfanatiek ze kunnen zijn!!!!hahaha
Misschien ligt dit percentage haar dan wel goed..
Door Bieb
#1054373
ja het is een stuiterbal vandaar ook al de 4%

ik ga nu eerst de adresjes af lopen om te zorgen dat ik wel elke week genoeg heb.

bedankt!
Door dinnee
#1054799
Misschien een kleine tip. :) Als je 11 honden allemaal het zelfde voert, hoef je minder verschillende menu's te maken. Dus iedereen kip op maandag en vis op dinsdag (ik zeg maar wat!). Dan kan je alle gewichten bij elkaar optellen en hoef je niet zo veel zakjes in te vriezen (bijvoorbeeld 6 kilo konijn voor 11 honden, is dan voor 1 dag). Als je dan per dag een aantal kilo's voer laat ontdooien kan je ze, als ze ontdooit zijn, in porties verdelen. Scheelt ook weer wat voorbereidend werk!
Door Bieb
#1054882
ja zo ga ik het ook doen, het blijft natuurlijk extra werk door het afwegen maar ga het mezelf idd niet moeilijker maken.

ben al een heel eind op weg met adresjes!!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door