Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bieb
#1053994
Ik heb dus 11 honden, een nog zogend dus die kan langzaam mee.

maar hoe bereken en begin je en waar haal je alles weg.

wat geef je een hond die op brokkenvoer gewoon high enegrie zit omdat hij anders te mager word.

vb mijn beauceron reu van toch wel bijn 50 kg. die dus snel afvalt.

heeft iemand voor hem ene bereking en een voorbeeld menuutje. niet om makkelijk te doen maar gewoon omdat ik niet weet waar ik mee moet beginnen

alvast bedankt!
Door brie
#1054027
Zo, 11 honden...dat zijn er nogal wat om mee te beginnnen  :-X Supergoed dat je met je 11-tal wilt gaan barfen, want er gaat met zoveel honden best veel tijd en energie inzitten lijkt me. 
Maar je bent niet de enige hier op dit forum met een groot aantal vreetschuren, dus wat dat betreft ervaringsdeskundigen genoeg denk ik  :D

Voor dat je gaat beginnen lijkt het me handig dat je je goed inleest en een plan gaat opstellen van hoe je het aan wilt gaan pakken. Zo maar in het wilde weg beginnen "en we zien wel hoe het schip strandt" lijkt in deze situatie geen goede optie.
Ik denk ook dat het belangrijk is om zelf aan de slag te gaan met menu's, voordat je hier menuutjes krijgt van andere mensen. Op die manier leer je zelf beslissen en goed te kijken waar je honden het wel of niet goed op doen.
Je zou bijvoorbeeld voor alle honden een basis menu kunnen aanhouden waarbij je elke hond 2,5 tot 3% voert van het lichaamsgewicht en voor je hond die wat extra nodig heeft kun je een hoger percentage aanhouden van bijvoorbeeld 4%.
Het zou natuurlijk wel mooi zijn als je hier je plan de campagne zou plaatsen voor de nodige feedback  :)

Adresjes zijn er genoeg te vinden. Zo zijn er een aantal leveranciers die door heel Nederland leveren, en die ook een mooi uitgebreid assortiment hebben. In de desbetreffende onderwerpen hier vind je er genoeg.
Wellicht zit er in de buurt een slager, poelier of slachthuis waar je voor je 11-tal een mooi dealtje mee kan sluiten wat betreft koopjes ed.

Maar voor die tijd: een heeeeleboel vriesruimte aanschaffen lijkt me!!!! ;D ;D
Door Bieb
#1054043
bedankt maar dat inlezen had ik al gedaan en blijf een beetje huiverig dat ik mijn honden niet goed ga voeren. dus dat ze niet binnen krijgen wat ze nodig hebben.

vandaar de vraag een voorbeeld menuutje!!!
ik al het proberen te gaan maken voor een week en dan eens kijken wat jullie ervan vinden.

het enigste wat ik nog wil weten is wat geef je juist wel aan een hond die wat meer nodig heeft en wat geef je juist niet aan een hond die te snel dik word, heb er daar ook 2 van lopen!!!

en er is hier vast wel ergens te lezen welke verhoudingen je in een week m ot geven. lijkt em niet de hele week pens???

en moeten de honden niet wennen aan het eten van vers???
Door brie
#1054067
Je zal toch echt zelf met een menuutje moeten komen waar je zelf helemaal achter staat...
Als je je werkelijk zo goed hebt ingelezen als je schrijft weet je ook wat ze "zouden" moeten krijgen om geen tekorten op te lopen.. (zeker dus niet de hele weeK pens!!!!!)

Je zou bijvoorbeeld de volgende percentages aan kunnen houden:
(maar dit kan zo enorm varieren, er zijn hier mensen die hogere percentages vleesbot aanhouden, of juist meer aan "overig", het is maar net waar je hond het het beste op doet, en dat weet je pas als je het probeert)

vleesbot: 40 %
spiervlees: 30%
orgaan: 20%
overig: 10%  (eitjes, groentes, kefir, honing, tafelrestjes en eventueel supplementen, wat je maar wilt)

Voor een hond van 30 kilogram kom je dan, een voerpercentage van 3% per dag aangehouden, op:

3% van 30 kilogram= 900 gram per dag= 6300 gram per week
Dit bestaat dan (verdeeld over de week) uit:

vleesbot 40%= 2520 gram  (neem voor het gemak 2500 gram, dus 2,5 kilo)
spiervlees 30%= 1890 gram
orgaan 25%= 1575 gram
overig 10%= 630 gram

Zelf geef ik eens per week òf pens òf vis en meestal geef ik vleesbotten samen met orgaan. Dit ivm de droge ontlastig van alleen vleesbotten.


Ik weet niet wat je honden nu krijgen? Als ze brokken krijgen zou je ervoor kunnen kiezen om eerst een poosje kvv te geven en dan na een paar weken geleidelijk over te stappen. Maar ik ben destijds cold turkey overgestapt en ik heb nooit problemen gehad.
In het begin zou je wel ontgiftingsverschijnselen kunnen verwachten..

En altijd beginnen met makkelijke beginnersbotten, vooral gevogelte is daar heel geschikt voor: kippennekken, kipkarkassen, parelhoenkarkassen, eend, kwartel. Geef de eerste tijd nog geen ribben, koppen ed..dat is echt veels te hard voor de beginners.
Een hond die snel aankomt geef je gewoon wat minder voer(bijv 2% per dag)...en andersom ook, een hond die erg snel mager wordt krijgt verhoudingsgewijs wat meer (bijv 4 %)...
Er zijn wel diersoorten die vetter zijn dan andere soorten, maar ik ben persoonlijk van mening dat het percentage wat je voert dan best omhoog kan.

Nogmaals: Je zal echt zelf een menuutje moeten gaan maken. Niemand kan je hier vertellen wat jij je honden moet geven en  welke percentages je moet aanhouden. Dat verschilt per hond..en de enige manier waarop je daarachter komt is door een menu te maken, hier neer te zetten  ;), en dan een poos gaan proberen. Je merkt snel genoeg of er iets niet helemaal lekker ligt, en dan pas je het weer aan.
Als je je aan je menu houdt en voldoende afwisselt in vleesbot/ spiervlees en orgaan, dan lopen je honden echt niet zomaar tekorten op!
Door Laura2004
#1054141
Bieb schreef:
en er is hier vast wel ergens te lezen welke verhoudingen je in een week m ot geven. lijkt em niet de hele week pens???

en moeten de honden niet wennen aan het eten van vers???
De verhoudingen zijn een leidraad, het hangt heel erg af van hoe jouw hond er op reageert en jij moet ook besluiten volgens welke methode je jouw honden wilt voeren, Billinghurst (BARF) of volgens het prooidiermodel (Lonsdale, volgens mij), de meeste hier houden de verhoudingen van Billinghurst aan (ongeveer!). Ik heb twee honden en ze krijgen niet precies dezelfde verhoudingen qua voeding en mijn teefje krijgt in verhouding ook meer te eten dan mijn reu, omdat zij heel actief is en een beetje nerveus is.

En nee, je moet niet de hele week pens geven....

En idd honden moeten wennen aan het eten van vers (maar ik neem aan dat je dat ook op het forum hebt gelezen), je begint met beginnersbotjes, zoals kippen- of eendennekjes,kippenvleugeltjes en kwartels, als dit allemaal goed gaat, dus geen diarree ed. kan je wat grotere botten geven, zoals eendenkarkas, parelhoenkarkas, konijn etc. Pas als dit allemaal goed gaat kan je als je dat wil botten geven van grotere dieren, zoals lamsribben, kalfsribben, lamsnek etc.

Ik heb mijn berichtje even aangepast, omdat ik het wat onvriendelijk vond overkomen.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op do 25 sep 2008, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bieb
#1054158
ik ben al een heel eind met het berekenen van percentages en heb het slachthuis gebeld en die heeft ook wel wat.

alleen bv kippen nekjes of kipkarkas, reken je dat alleen als bot of (moet er natuurlijk wel wat aan zitten) reken je dan dus ook het vlees??

ik kan krijgen: kippennekken en karkassen- hartjes, levertjes, magjes en kipgehakt en dat is dan karkassen gemalen zit dus ook gemalen bot in.

dan van het slachthuis runder koppvlees, strotten, pens, snippers, nier en lever.

kan ik met dit een beginners menu gaan maken of moet ik verder zoeken voor meer diersoorten??

en dat kipgehakt is dat misschien ook iets om mee te beginnen???
Door brie
#1054184
Bieb schreef: ik ben al een heel eind met het berekenen van percentages en heb het slachthuis gebeld en die heeft ook wel wat.

alleen bv kippen nekjes of kipkarkas, reken je dat alleen als bot of (moet er natuurlijk wel wat aan zitten) reken je dan dus ook het vlees??


Hoe bedoel je dit precies? Een kippennek bestaat gemiddeld uit 50% bot en 50% vlees. Over het algemeen geldt dat voor vrijwel alle diersoorten (een kipkarkas is wat kaler) vandaar ook dat het vleesbot heet... daarom ligt dat percentage ook zo hoog in je menu. dus ongeveer 40 tot 50% van je menu bestaat uit vleesbotten zoals kippennekken, kipkarkassen. Feitelijk komt dat neer op een percentage kaal bot (zonder vlees dus) op ongeveer 20/ 25%. Als je dus 40% van je menu uit vleesbot laat bestaan is dat zowel het kale bot als het vlees, dat reken je dan gewoon mee



ik kan krijgen: kippennekken en karkassen- hartjes, levertjes, magjes en kipgehakt en dat is dan karkassen gemalen zit dus ook gemalen bot in.

dan van het slachthuis runder koppvlees, strotten, pens, snippers, nier en lever.

kan ik met dit een beginners menu gaan maken of moet ik verder zoeken voor meer diersoorten??


De variatie die je opnoemt bestaat uit 2 diersoorten. Als vleesbotten heb je dan alleen maar de kip. Als spiervlees alleen maar kip en rund, evenals de orgaantjes.
Dit is te weinig! Minimaal 5 diersoorten zou toch wel mooi zijn.. In ieder geval meer afwisseling in je botsoorten zou ik wel doen!


en dat kipgehakt is dat misschien ook iets om mee te beginnen???


Kipgehakt is niks anders dan spiervlees van de kip. Prachtig natuurlijk, (mijn katten vinden het heerlijk) maar samen met het kopvlees van de rund toch te weinig variatie...Het zou mooi zijn als je nog wat meer vleesbotten (bv parelhoenkarkas, eendkarkas, haaskarkas ed) en spiervlees (haasspiervlees, lamsvlees, geitenvlees, hertvlees) ergens anders vandaan zou kunnen halen
Door Bieb
#1054190
ja dat snap ik maar er wordt ook gezegt dat je het best kan beginnen met kippenekjes, om ze er aan te laten wennen toch?? en daarna uitbreiden met andere karkassen

dus dan kan je geen 5 diersoorten in een keer doen toch??

ik doe ook een dagje vis ga zaterdag naar de markt en dan kijken wat de vis boer over heeft en wat bruikbaar is.

ik ben een menuutje aan het maken voor de kleinste en kijk dan wel wat jullie er van vinden
Door brie
#1054195
Oh, op die manier, nu snap ik m ;)

Helemaal goed!
Maar als het goed gaat hoef je geen eeuwen op nekken te blijven hoor!!!
Na een week of 2/3 kun je al wel wat gaan uitbreiden..
De meeste gevogelte soorten zijn vrij zacht en gaat eigenlijk altijd wel goed.

ben benieuwd naar je menu
Door Red_Hunter
#1054404
Kipgehakt is niks anders dan spiervlees van de kip.

Bij onze poelier bestaat het kipgehakt uit gemalen kipkarkassen, dus dat kan verschillen, hier is het niet alleen spiervlees, maar hetzelfde dus als wat Bieb zei.

Groetjes Trudie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door