Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lyanna
#1054031
Hallo! Ik ben nieuw hier op dit forum, hier gekomen via kattenplaza toen ik iets meer wilde weten over barf en kvv. De situatie is als volgt:

Ik heb drie katten, twee dames en een heer. De dames (Lara en Rosie) zijn zusjes, de heer (Sam) is een zoon van Lara.
Bij Sam is blaasgruis geconstateerd, niet in heel erge mate, maar toch. Het hele gepeupel is toen kwa menu overgestapt op Hill's C/D omdat ze constant uit elkaars bakjes eten en Sam toch van de blaasgruis af moest. Ze lusten het allemaal, dus dat is het probleem niet.

Probleem is wel dat Lara al een hele tijd onder de korstjes in haar hals zit. Wij dachten eerst dat het kwam omdat ze nogal veel door het weiland zwerft en vaak met teken thuiskomt, die ze dan uit haar huid probeert te krabben. We checken haar elke dag overigens. Ik begon hieraan te twijfelen doordat ik wat rond aan het lezen was en las dat dit soort korsten ook vaak een teken van voedselallergie kan zijn. Afgelopen maandag zijn we met alle poezels naar de dierenarts geweest - ze zien er allemaal prima uit kwa vacht, gewicht, tandjes, oortjes, alleen Lara heeft volgens de DA inderdaad last van voedselallergie. Niet zo heel erg, zei hij, en hij raadde ons aan om het zo maar te laten, omdat het vaak heel lastig is om te achterhalen waar ze dan precies allergisch voor zijn.

Thuisgekomen vond ik dit toch eigenlijk niet zo'n fijne oplossing. Aangezien ze er al last van had voordat we overstapten van de brokjes die ze eerst hadden (Royal Canin en Iams) naar Hills, vermoed ik dat ze allergisch is voor een bestanddeel dat in alle brokjes zit. Mijn idee is graan. Het is een gok, maar ik moet ergens beginnen. Dus ik moest op zoek naar iets dat ze allemaal konden eten, en tegelijkertijd goed was voor zowel Sam met zijn blaasgruis als Lara met haar allergie.

Ik heb ze nu allemaal over laten stappen op Carnibest. Dat gaat wonderbaarlijk goed - Sam is wel wat kieskeurig, maar aan het eind van de dag hebben ze alledrie hun bakje leeggesmikkeld.

Dat was een hele introductie voor een aantal vragen, sorry hoor!

- Wat zijn jullie ervaringen met Carnibest met een blaasgruiskat? Ik heb hem nu de Natuurvoer variant gegeven, vanavond wil ik overstappen op de Diabeetmix omdat daar nog minder koolhydraten inzitten.
- Zijn er mensen met ervaring met CB in combinatie met voedselallergie?
- Kan het zijn dat de CB ook gedragsveranderingen bewerkstelligt? Sam is de afgelopen twee dagen in een enorme knuffelkont veranderd die niets liever doet dan bij je zijn en ronken zodra je ook maar een vinger naar hem uitsteekt. Geen probleem hoor, ik vind het alleen maar schattig, maar ik vroeg me af of dit nu toeval is of niet. Rosie, die normaal vrij rustig is, mept ineens een speelmuis van voor naar achter de kamer door?? Ik zie verder geen negatieve veranderingen, ze zien er verder goed uit, geen diarree, geen overgeven. Alleen dat ze lopen te jengelen om meer voer, dus misschien geef ik nog net iets te weinig.

Kortom, ervaringsdeskundigen gevraagd :D
Door Hekate
#1054049
Hoi hoi,

Welkom op barfplaats allereerst. En die lange intro is niet erg, dat heb ik ook gedaan in mijn eerste draadje. :D

Mijn kater eet Carnibest omdat hij een slecht gebit had. Dus op je vragen over blaasgruis kan ik geen antwoord geven. Er zijn hier wel andere mensen die katten met blaasgruis hebben. Ik geloof dat voor hen vers voeren of in 1 keer de oplossing was, of dat ze nog een tijdje appalazijn er doorheen gemengd hebben om de urine nog zuurder te maken.

Lees maar eens in de hoek medisch, er staan genoeg verhalen!

Ook wat betreft voedsel allergie kan je het beste wat rondzoeken in de medische hoek. De gemakkelijkste stap heb je zelf al verzonnen. Glutenvrij eten!
Katten zijn vlees eters van nature, geen graan eters. In de meeste brokken zit meer dan 80% granen en maar 20% vlees. En dan heb je al geluk, in de hele goedkope brokken zit soms maar 4% vlees.

Het gemakkelijkste begin is dus om alle gluten weg te laten. Dat kan door kvv te gaan voeren, zoals Carnibest. De enige kvv met graan die ik ken is Prins. En dat zijn ook minimale hoeveelheden.
Als dat ook niet wil, kan je vrij van granen eten gaan geven. Dan bedoel ik dus ook geen rijst. Carnibest is dan niet zo een goede oplossing meer, behalve de CB diabetis versie. Deze is helemaal zonder granen. En het kan geen enkel kwaad om je kat die te voeren als ze geen diabetis hebben!
Als je meer wilt varieren zal je dan een andere graan vrije kvv soorten. Hier kunnen andere mensen je ook beter bij helpen. Ik heb alleen nog maar CB gevoert aan mijn kater.
Tot slot als er dan nog steeds sprake is van allergie kan je een eliminatie dieet proberen te geven. De basis is dat je 1 soort vlees voert voor een bepaalde periode. Gaat dat goed, dan weet je dat daar geen allergie voor is. Daarna voeg je een tweede soort toe. Wederom kijk je dat een bepaalde hoeveelheid tijd aan. Meer informatie daar over kan je ook vinden in de medische hoek!


Tot slott het gedrag!
Mijn kater is 5 jaar oud. Ik heb hem pas een paar maanden. Hij stond bekend als een ongelooflijke luie theemuts bij de vorige mensen. Sinds hij een tijdje CB eet is hij veel actiever geworden. Hij heeft vaker van die momenten dat hij even de kolder in zijn kop heeft. En ook op normale momenten is hij vrij vaak te overtuigen dat spelen leuk is. Ik heb een paar van die momenten gefilmd, de vorige mensen kenden hem niet meer terug, zo hadden ze hem nog nooit gezien!

Dus ja, volgens mij kan voeding ook effect hebben op gedrag. En dan met name op de hoeveelheid energie die je katten hebben en hoe lekker ze zich voelen. Lijkt me logisch dat een kat die lekker in zijn vel zit zich ook anders gedraagt. En dan dus ook anders in de positieve zin meestal.

Geniet van je katten, en hopenlijk zijn alle allergie problemen al opgelost door glutenvrij te eten!
Door Lyanna
#1054097
Hoi Hekate, dank je wel voor je snelle antwoord - ik heb net je hele verhaal met Fred zitten lezen. Jeetje, ik geloof dat ik geluk heb dat die gekke beesten van mij zo ineens eten wat de pot schaft! Jij hebt er zo te zien wat meer mee te stellen gehad.

Ik ga het stelletje eerst maar eens een tijdje CB geven - maar eens even kijken of ze de diabetes versie allemaal lekker vinden. Ik heb inmiddels ook de vleesmix in huis, maar daar zit inderdaad rijst in. Eens kijken of zowel Lara als Sam er van opknappen.

Mocht dat nou zo zijn dan ga ik denk ik ook maar, net als jij, snacken. Sam lust rundvlees, dat weet ik, want een weekje geleden stond ik rundvlees te snijden voor de goulash van die avond, en gaf ik hem een stukje. Allemachtig, alsof hij ineens een tijger was geworden! Smak knaag grom ... erg grappig. Maar goed, eerst maar eens kijken hoe ze het lichamelijk doen op CB alleen, dan heb ik zeg maar een soort ijkpunt van waaruit ik andere dingen ga geven.

Grappig dat jij ook gedragsverschil merkt. Omdat ik nog maar twee dagen voer weet ik niet of het bij mij nu toeval was, maar ik zal het in de gaten houden.
Door Hekate
#1054100
Bij mij is de gedragsverandering wat geleidelijker gegaan. Maar dat is misschien ook niet zo vreemd als je bedenkt dat hij niet in 1 keer is overgstapt. En ik kende Fred nog niet zo goed in het begin, dus veel kleine dingetjes zal ik niet herkennen. Tenslotte was hij helemaal nieuw voor me.

Ik ben wel erg nieuwschierig hoeveel veranderingen ze vorige mensen nog meer zouden zien als ze hem bij mij in het echt zouden zien. Ben alleen bang dat dat er nooit van zal komen. Dus voor mij blijft het altijd raden. ;)


Fred verandert in een kruissing tussen een voetballer en een hoog gooier als hij kuikens krijgt. :D Die moeten dood, dood, DOOOOOD!! ;) En dan te bedenken dat ze al dood zijn. ;)



CB is heel goed te gebruiken als basis inderdaad. Het is complete voeding waar ik niet aan hoef te rekenen. Dus daar naast kan je lekker varieren en proberen wat je katten lusten en leuk vinden op etens gebied. :D Wie weet worden we beiden nog wel eens echte stoere barfsters. ;) Alleen voorlopig nog niet, Fred laat weer stukjes eten staan deze week, dus het snacken komt er ook al niet zo van.
Door Lyanna
#1054120
Voor barfen ben ik een beetje huiverig. Als ik het allemaal zo lees heb ik zoiets van: jeetje, en als ik mijn katten nou perongeluk niet genoeg van bot, spier, orgaan of wat dan ook geef? Zeker met die twee probleemgevalletjes ben ik gewoon bang dat ze dingen tekort komen. En ik denk ook dat mijn man me voor gek zou verklaren als ik met muizen, ratten, chinchilla's of duiven aankwam. Maar goed, dat zou de pret niet mogen drukken he ;)

Nee, eerst maar kvv en dan uitbouwen met hapklare dingetjes met bot erbij. En dan ga ik nog wel eens heeeeeel goed nadenken of ik daarna dan overstap op barf :P
Door Hilde__
#1054168
Lyanna schreef: Voor barfen ben ik een beetje huiverig. Als ik het allemaal zo lees heb ik zoiets van: jeetje, en als ik mijn katten nou perongeluk niet genoeg van bot, spier, orgaan of wat dan ook geef? Zeker met die twee probleemgevalletjes ben ik gewoon bang dat ze dingen tekort komen. En ik denk ook dat mijn man me voor gek zou verklaren als ik met muizen, ratten, chinchilla's of duiven aankwam. Maar goed, dat zou de pret niet mogen drukken he ;)

Nee, eerst maar kvv en dan uitbouwen met hapklare dingetjes met bot erbij. En dan ga ik nog wel eens heeeeeel goed nadenken of ik daarna dan overstap op barf :P
Zo dacht ik een jaartje geleden ;D, maar nu ik zie hoe enorm ze genieten van een kippennekje, ga ik ze zsm helemaal overzetten op Barf (helaas was sardientjes dag niet zo'n succes vandaag :().
Gebruikersavatar
Door koekje
#1054178
poet heeft voedselallergie, en dat werd ook zo gelaten, met zo af en toe een prednisonspuit. ze werd langzaam zieker en kwam steeds slechter in haar vel te zitten, totdat ze deze zomer een grote ontstoken wond onder haar kin had. met de lampenkap was ze nog zieliger, en ik was het beu.
mee naar de DA voor wat standaardtesten (afkrabsel en bloedonderzoeken), en die wezen geen gekke dingen uit. voor mij was voedselallergie het meest waarschijnlijke, en volgens de DA ook. die adviseerde ook het zo te laten, en af en toe prednison te geven. of eventueel hypoallergene brokjes. dat zou betekenen dat poet zo door moest leven, en dat het mss niet langer dan een jaartje zou zijn.

poet lust geen cb, en daar zit rijst in (behalve de diabetesversie). dus voor poet een barfmenu gemaakt.
poet eet geen hele vleesbotjes, dus gemalen vleesbot in haar menu gedaan, en 1x per week een gehamerd stuk nijn.
poet eet ook geen kuikentjes of hele knaagdiertjes.

het gaat met poet geweldig. alle korsten zijn weg, en ze is gelukkiger en vrolijker en veel actiever. en dat voor een poes van 13. ook komt ze weer beter op gewicht, ze was eerst nogal mager geworden. haar vacht ziet er ook veel beter uit; glanzend en goed behaard, en haar staart krijgt ook weer een mooie vacht. vorig jaar had ze geen wintervacht gekregen, ondanks dat ze wel iedere dag buiten komt. ik heb voor dit jaar weer hoop op een wintervacht voor poet.

in de barf-afdeling heb ik het menu van poet gezet, ook de uiteindelijke versie. je kan dit integraal overnemen, en zo je eigen menu (toegespitst op je eigen kat) maken. het menu van poet is ook voor mn moeder gemaakt, want die kan niet aan alles zo makkelijk komen als dat ik dat kan.

blaasgruis heb ik geen ervaring mee.

voor knaagdieren en duiven en kwartels kan je bij de frettenstichting kijken. ik geloof dat ze daar ook cb hebben, en misschien ook wel ander kvv. allerlei dingen kan je daar ook los kopen, om eerst eens uit te proberen.
geen idee hoe die wijk daar in breda heet, maar het was niet heel ver van de ikea en van mn zus vandaan.
Door Lyanna
#1054181
Hoi koekje, fijn om ervaringen te horen met voedselallergie!
Het klinkt erg als Lara. Die is nog niet zo oud, 6 is ze, en ik zie gewoon aan haar dat ze niet goed in haar vel zit. Dun staartje, wondjes onder de kin die maar niet willen genezen (en soms ook bovenop de nek), een beetje rafelige vacht. Ook vind ik haar gewicht niet goed: ze weegt maar net drie kilo.

Vanavond heb ik het grut de Diabeetmix voorgezet, en vooral Lara viel er op aan. Alles is op. Sam deed wat moeilijk, maar met iets meer natvoer voor blaasgruis er door heeft hij het ook helemaal opgegeten. Ik heb dus goede hoop.

Ik zal straks eens naar jouw barf menu gaan kijken. Vooralsnog wil ik de komende 6 tot 9 weken doorgaan met dit stramien om eens te kijken of Lara van haar wondjes afkomt, en Sam's urine goed is (ik wil over een week of 6 even urine controle doen). Gaat dat allemaal goed, dan ga ik eens serieus nadenken over barfen.

Ik woon niet ver bij de Ikea vandaan, dus dat is goed nieuws, ik ga meteen even zoeken!!!
----------------
OMG! Dat is nog geen 10 minuten fietsen! Praktisch naast mijn huisarts!! Dank je wel :D
Laatst gewijzigd door Lyanna op do 25 sep 2008, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1054327
Lyanna schreef: Voor barfen ben ik een beetje huiverig. Als ik het allemaal zo lees heb ik zoiets van: jeetje, en als ik mijn katten nou perongeluk niet genoeg van bot, spier, orgaan of wat dan ook geef? Zeker met die twee probleemgevalletjes ben ik gewoon bang dat ze dingen tekort komen. En ik denk ook dat mijn man me voor gek zou verklaren als ik met muizen, ratten, chinchilla's of duiven aankwam. Maar goed, dat zou de pret niet mogen drukken he ;)

Nee, eerst maar kvv en dan uitbouwen met hapklare dingetjes met bot erbij. En dan ga ik nog wel eens heeeeeel goed nadenken of ik daarna dan overstap op barf :P
zoals Hekate 'snacks' tussendoor geeft, naast kvv, kun je zo makkelijk een lekker hapje aanbieden, perfect voor 't schoonmaken van de tanden,
zonder je zorgen te hoeven maken over teveel dit, of te weinig dat?

'k haal hier bij de poelier geplukte duiven en kwartels, die niet veel afwijken van 't uiterlijk van 'n klein kipje? nix gex aan... ;D ;D

maar, je overstap naar vers-voeren lijkt me helemaal de goede!

hier snort een ex-blaasgruiskat, die me meer dan dankbaar is!
Door Lyanna
#1054368
Nou, gisteravond hebben ze voor hun eigen barf gezorgd .... Rosie zat te mauwen in de tuin. Grappig is dat, zowel zij als Lara hebben zo'n apart mauwtje dat me er meteen op attendeert dat ze iets gevangen hebben.

En ja hoor, mevrouw had een muis te pakken. Wel zielig - het beestje leefde nog, de voorpootjes en het kopje deden het nog prima maar ik denk dat ze het ruggetje gebroken had - de achterhand wou het niet meer doen. Sam kwam er bij neuzen en hap!

Brrrr - ik ben maar weer naar binnen gegaan.
Zometeen maar eens kijken of de frettenstichting open is en toevallig kuikentjes verkoopt ;)
Door Hekate
#1054431
Kuikens worden bijna overal verkocht is me opgevallen.

Alleen, de meeste dierenwinkels lopen er niet mee te koop. Je moet het vaak vragen. Bij de dierenwinkel waar ik ze haal liggen ze niet in de vriezer bij de RODI, maar achter in het magazijn. En dan zitten ze ook nog eens in een mooie witte plastic zak verpak, zodat je dus niet kan zien wat het is aan de buitenkant. ;)

Ik denk dat veel mensen die in een dierenwinkel binnenlopen helemaal niet willen weten dat ze kuikens in de vriezer hebben. Dus de mensen die het wel willen weten, moeten het maar vragen. Ik weet zeker dat je ze snel genoeg vind. :)
Door Lyanna
#1054433
Het gaat hartstikke goed - Sam is nu ook niet kieskeurig meer maar valt aan op zijn Diabeetmix (met theelepeltje natvoer) alsof zijn leven er vanaf hangt. Rosie heeft de Vleesmix ook helemaal goedgekeurd, mjam mjam mamma!
Ik ben hartstikke trots op mijn poezels!

Lara is nog niet binnen ... maar die at gisteravond haar bordje ook leeg. Yay!
Door stani
#1054492
wij hebben ook een kater met blaasgruis :'(
na de overstap van brok naar cb met appelazijn
duurde het 2 weken en hij heeft nergens meer last van  ::)
voor onze poezels niets anders meer
groet
Door Annibal
#1063122
Ik ben ook overgestapt naar aanleiding van het feit dat één van mijn katten (Max) blaasgruis had gehad en we vervolgens aan dieetvoer moesten (wat vervolgens iedereen lustte, hehalve Max). Ik ben ook begonnen met Carnibest, maar na heel veel maanden etteren zijn we er nu duidelijk uit dat Max overgevoelig is voor de meeste KVV's, dus ik kan je alleen mijn ervaringen vertellen betreffende een blaasgruiskat en KVV, maar niet specifiek de blaasgruiskat en Carnibest. Max eet nu vooral vismixen en we BARF-en daarnaast een beetje met hem en wat de blaasgruis betreft ben ik tot nu to dik tevreden. Vandeweek stond ik nog in de keuken terwijl hij op de bak zat en ik hoorde me toch een waterval lopen!

Ik ben superblij dat ik alledrie mijn liefjes op KVV over heb gezet, want die speelsheid en knuffeligheid, die komen echt niet zomaar hoor, dat komt echt door de voeding :) Daarnaast kun je op termijn ook nog verwachten dat hun vachten mooier worden, ze minder gaan verharen, hun poep zal niet meer stinken en hun tanden worden schoner. Die vachten ontstijgen mijn verwachting trouwens, want die van mij hadden altijd al een mooi jasje, maar nú.. De kleuren in de vachten zijn dieper en feller geworden, ze voelen zachter aan en het vachtje is nu zo dik dat je moeite moet doen om op de huid te kunnen kijken. Ohja, en met name Max, die voorheen echt een luie drol was, is superactief geworden, hij speelt bijna de hele avond door en als hij een barfje aan het eten is of net op heeft loopt hij rond met de tred van een überstoere leeuw. Ik denk dat je hier echt goed aan hebt gedaan en dat je blaasgruiskat geen problemen meer zal krijgen. Natuurlijk blijf je hem altijd in de gaten houden en dat is misschien maar goed ook, maar als je eenmaal hebt gezien wat het effect van deze voeding op je dieren is zul je niet snel meer twijfelen :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door