Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elles0512
#1054024
Hoi,

Ik weet niet zo goed waar ik deze topic het beste kan plaatsen ???, maar ik ben erg benieuwd of iemand mij antwoord kan geven op de volgende vraag: Worden de dieren waar "wij"het vlees vandaan halen geslacht dmv van een schok of gebeurd het ook dmv snee in de hals en dat het dier dan leeg bloedt? En als dit laatste gebeurd, zijn de dieren dan snel dood, of is het een lijdensweg?
Hoe gebeurd het bij kuikens, muizen en andere knaagdieren, weet iemand dit?
Excuus voor mijn misschien shockerende vraag, maar ik loop al best lang met deze vraag rond, wist alleen niet goed hoe ik het duidelijk moest formuleren, zonder mensen te beledigen.
Ik zou het zelf nl heel erg vinden dat dieren geslacht worden en daarvoor een lijdensweg hebben gehad.

Gr Elles
Door Lucienne
#1054032
Vlees dat bij een islamitische slager vandaan komt is ritueel geslacht, dat schrijft het geloof voor. Verder worden de dieren over het algemeen gedood door stroom of een pen die in de kop geschoten wordt. ( wel een beetje een luguber praatje).
Door Laura2004
#1054045
Het hangt er vanaf waar je je vlees haalt, als je het bij de islamitische slagerij haalt dan wordt het ritueel geslacht (halal) en als het geen halalvlees is dan wordt het op de reguliere manier geslacht. Als je meer wilt weten over de verschillende slachtwijzen raad ik je aan op gewoon informatie op het internet te zoeken.
Door Lizzy
#1054144
Het meeste van het vlees dat je hier in NL kunt kopen is van dieren die eerst worden verdoofd voor het slachten. Bij de Islamitische Slachterij worden de dieren niet eerst verdoofd maar ritueel geslacht.

In de wet is daarom vastgelegd dat dieren voor de slacht bedwelmd of verdoofd moeten worden om het snel bewusteloos te maken of ongevoelig voor pijnprikkels. Onnodige opwinding of pijn moet het dier op die manier bespaard blijven.

Om duidelijk te maken waar de onverdoofde slacht mee vergeleken wordt, geven wij een paar voorbeelden van bedwelmingsmethoden die wel zijn toegestaan. Pluimveeslachterijen verdoven kippen vaak met een elektrische schok. Die krijgen ze toegediend met een metalen staaf tegen hun kop. Vaker worden ze, hangend aan een lopende band, door een waterbad gehaald waar stroom op staat. Veel varkensslachterijen maken gebruik van CO2-bedwelming. De varkens worden in een afgesloten ruimte opgesloten, waar ze tenminste één minuut worden blootgesteld aan het gas. De varkens raken langzaam buiten bewustzijn. Bij koeien bestaat de ‘verdoving’ meestal door een schot in de kop: de koe krijgt een masker op dat waarna een pin tussen de ogen geschoten wordt.

Bij slachten zonder verdoving raakt het dier buiten bewustzijn door verbloeding. Bij het aansnijden van één halsader duurt het verbloedingsproces ontoelaatbaar lang. Op deze grond wordt onverdoofd slachten als zeer dieronvriendelijke slachtmethode beoordeeld. Maar bij een juiste manier onverdoofd slachten hoeft het lijden niet langer te duren dan bij verdoofd slachten. Ook heeft het dier niet noodzakelijk meer last van stress. Als namelijk de twee halsaders tegelijkertijd doorsneden worden, het zogenaamd dubbel aansnijden, gaat het verbloeden vele malen sneller. De bloeddruk valt vrijwel meteen weg en het dier is binnen een paar tellen buiten bewustzijn. 

Door het onverdoofd dubbel aansnijden is een dier net zo snel (zo niet sneller) buiten bewustzijn als met verdoving. Bij een juiste manier van onverdoofd slachten is het dierenleed dus niet groter dan bij verdoofd slachten. Maar omdat dit alleen geldt als de slacht correct wordt uitgevoerd, is het van groot belang dat onverdoofd slachten alleen plaatsvindt onder strenge controle en nadat een ontheffing is verleend.

Bron: http://www.harmevertwaalkens.pvda.nl/re ... eId/59104/
Door evds
#1054542
Het doden van de slachtdieren, verdoofd of ritueel, mits deskundig uitgevoerd maak ik me niet zo veel zorgen over. Destemeer over het transport, wachttijden, "verzamelstallen", opstallen op het slachthuis zonder eten om schoon te worden voor de slacht, ruwe behandeling ......daar zit hem de stress in die het dier onnodig oploopt.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#1055195
evds schreef: Het doden van de slachtdieren, verdoofd of ritueel, mits deskundig uitgevoerd maak ik me niet zo veel zorgen over. Destemeer over het transport, wachttijden, "verzamelstallen", opstallen op het slachthuis zonder eten om schoon te worden voor de slacht, ruwe behandeling ......daar zit hem de stress in die het dier onnodig oploopt.
Daar dacht ik dus ook aan. Ik denk dat bv koeien net als veel andere dieren heus wel aanvoelen/ruiken dat er iets gaat gebeuren waar ze niet blij van worden. Volgens mij is die periode vele malen erger dan de dood of de manier waarop ze gedood worden.
Door spickenstef
#1074614
ik ben eens pens in het slachthuis hier in belgie gaan halen en toen schoten ze de runderen tussen de ogen . Maar of het nu met een kogel of een stalen pin was weet ik niet . Ze vielen wel onmiddelijk dood neer dus ik denk ook dat ze meer afzien van het transport en 24 uur niet eten dan van het doden zelf
Door Lizzy
#1074623
spickenstef schreef: ik ben eens pens in het slachthuis hier in belgie gaan halen en toen schoten ze de runderen tussen de ogen . Maar of het nu met een kogel of een stalen pin was weet ik niet . Ze vielen wel onmiddelijk dood neer dus ik denk ook dat ze meer afzien van het transport en 24 uur niet eten dan van het doden zelf
Volgens mij is dat niet het doden maar het verdoven.
Door Sylvi@
#1074633
Een koe wordt middels een schietmasker 'gedood' iig is het dan de bedoeling dat de koe dan hersendood is en vervolgens wordt de keel door gesneden waarna/waarmee het hart er mee stopt.
Voor mij is dat iets anders dan verdoven, maar in het stuk van Lizzy hebben ze het wel op deze manier over verdoven :-\ uit deze verdoving kunnen ze iig niet meer wakker worden :-X
Door spickenstef
#1075349
Lizzy schreef: Volgens mij is dat niet het doden maar het verdoven.
ja ik denk ook dat het verdoven was ik vond het geen mooi zicht om naar te kijken dus zo aandachtig heb ik het niet gevolgd
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1076364
Ziehier mijn verslag van een excursie naar het slachthuis (vanuit de opleiding Voeding&Management). Het zou voor iedereen verplicht gesteld moeten worden!!

De biggen/varkens hebben het m.i. het zwaarst. Inladen in vrachtwagens (bedenk daarbij dat menig varken nog nooit buiten geweest is, dus stress!), gebeurt niet zachtzinnig. Met stroomprikkels vooruit gedreven, aan oren de vrachtwagen in gegooid, opgepropt alsof het reeds producten zijn.
De reis; stress, hitte of koude, verkeersherrie etc.
Aankomst slachthuis; de geur en de geluiden jagen de dieren reeds angst aan. De varkens worden de vrachtwagen uit 'geholpen'...denk niet dat ik dat verder nog toe hoef te lichten??
Ze komen vervolgens in een ruimte alwaar er douche-jes aan het plafond hangen om de dieren enigzins te kalmeren, omdat stress negatieve invloed heeft op het vlees.
Eigenlijk direct worden ze wederom met schoppen en stroomstootapparaatjes in de richting van een soort lopende band gejaagd. Het is een soort transportbaan bestaande uit allemaal rolletjes die over dwars liggen. Aan beide zijkanten evenzo rolletjes om de dieren ertussen vooruit te stuwen. Aan het einde van die band krijgt het dier electroden op de voorhoofd wat hem, als ie mazzel heeft, versuft (werkt dus niet bij alle dieren even goed!). Meteen daarna gaat er een haak door zijn achterpoot, waardoor hij op de kop aan een transportband hangt. 1 meter verderop staat dan iemand die de halsslagader doorsnijdt en van daaraf gaat het in rap tempo richting karbonaatje.
De angst in de ogen van de dieren zal ik nooit meer vergeten!
Varkenvlees heb ik nooit meer gegeten!!
:( :'(
Gebruikersavatar
Door Sher
#1091700
Het is vreselijk laf van me, maar ik durf niet eens de beschrijvingen door te lezen. Toch maar weer eens een vegetarisch recept pakken.  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door