Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1050830
Hoi,

Vandaag heb ik nieuwe kvv gehaald voor mn hondje, nu HaaksBarf. Dit wilde ik graag vanavond gaan geven, dus moest het even snel ontdooien. Ik heb het buiten gezet in de zon, en afgedekt met een magnetron deksel. Na een uurtje keek ik er naar en zaten er  ook onder die magnetrondeksel vliegen. Het kan dus dat de vliegen ook even op het eten hebben gezeten, het was nog gedeeltelijk bevroren. Ik heb het erna in de koelkast gezet. En was eigenlijk van plan het gewoon te geven zo, maar las hier allemaal enge verhalen over eitjes en maden. Wat denken jullie? Zitten er nu eitjes of maden in, en kun je dat zien/ruiken? Zouden jullie je hond het nog geven of niet?

Ik denk dan, als ik buiten eet, komt er ook wel eens een vlieg op mn eten, en dat eet ik daarna gewoon nog op...

Groetjes
Shanna
#1051026
Hoi,

Dank voor de snelle reacties. Ik heb toch besloten het niet te geven. Wilde geen risico lopen. Had het inderdaad niet in de zon moeten ontdooien, ik deed dat omdat ik het eten om 14:00 diepgevroren had gekocht en 's avonds al een portie wilde geven. Ik dacht dan gaat het wat sneller en het is toch afgedekt (er zitten heel kleine luchtgaatjes in die magnetron afdek-deksel, maar daar kunnen vliegen dus toch doorheen). Maar het was eens en nooit weer, hoor. Nu heb ik een andere portie eten ontdooit in de magnetron, ik weet het dat is niet ideaal, maar kon even niet anders. Normaal ontdooi ik 's avonds voor de volgende avond in de koelkast.

Groetjes
Shanna
#1051376
Hier heeft meneer wel eens maden opgegegeten  :-X
Voor hem een nieuwe vleesdelicatesse  >:( :( :o
Niets geen problemen mee gehad, wordt gewoon verteerd door het maagzuur. In het "wild" eten ze graag lekker bedorven vlees, honden zijn namelijk ook aaseters.

De verhalen die ik van vliegen en maden ken zijn verhalen dat ze in wonden gaan zitten en dan heb je dus een probleem. Ik ken geen problemen met het opeten van vliegen of maden.
#1051414
vleesvliegen

De volwassen vliegen leven ongeveer 5 weken  en zetten honderden eieren af op vlees, vis of ander voedselrijk afval. De vliegen kunnen rottend materiaal op grote afstanden ruiken. De eieren komen na een dag uit. De larven of maden verpoppen na 6 - 12 dagen.
Met uitzondering van de dambordvlieg eten de larven aas. De larven van de dambordvlieg zouden echter jagen op andere vliegenlarven.
Onder natuurlijke omstandigheden vindt de verpopping in het algemeen plaats in de grond. In gebouwen zullen ze een donkere geschikte schuilplaats zoeken. De verpopping tot volwassen vlieg duurt ongeveer anderhalve week.
Schade
Kan ziektekiemen overbrengen en voedsel bederven (bacterien). Komt eerder buitenshuis dan binnen voor.


en dit geldt dan natuurlijk voor mensen die vooral vlees goed moeten verhitten, en oppervlaktes schoon dienen te houden....
'k geloof niet dat rauwgevoerde honden/katten hier een probleem mee kunnen hebben....
#1053938
Ik zou het ook gewoon nog geven. Eitjes of maden (eiwitrijk hapje) kunnen echt geen kwaad en eventuele bacterieën die de vliegen overbrengen overleven het maagzuur niet. Een hond loopt de hele dag aan van alles en nog wat te likken, dan ben je toch ook niet bang dat hij een enge bacterie binnen krijgt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door