Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Migudu
#1053366
Hoi allemaal,

Ik ben me ondertussen helemaal aan het inlezen in het topic "barf voor beginners".
Daar staan echt handige tips in.
Voor mij en voor Migudu dus ook is barf iets heel nieuws.
Echt barf dan, want hij krijgt al wel drie dagen per week haaksbarf.
Migudu is gek op kluiven, misschien dat dat scheelt.

-Met welk soort bot/vlees kan ik het beste beginnen? En als je begint met barf, krijgt hij dan
meteen wel genoeg voedingsstoffen binnen?
-Hoe maak je precies zo'n groentemix?
-Hij krijgt nu nog 4 keer per week brokken, helemaal mee kappen, of langzaam mee stoppen?
-Is het niet vreselijk eng, om je hond voor het eerst botten te horen en zien kraken?
Niet voor mij hoor, maar voor hem...

Er zullen vast nog meer vragen volgen.

Groetjes,
Gerda
Door Lizzy
#1053395
-Met welk soort bot/vlees kan ik het beste beginnen?

Een hond die nog nooit eerder vleesbot heeft gehad, die geef je het beste eerst kippennekken of eendennekken of beide. Daarna schakel je over op vleesbotten die groter zijn, van kleinere dieren zoals kip, eend, parelhoen, konijn, haas, etc. Dan geef je bijv. de karkassen.
-En als je begint met barf, krijgt hij dan meteen wel genoeg voedingsstoffen binnen?
Dat hangt helemaal af van wat jij hem gaat voeren. Ga je 5 maanden lang alleen runderkopvlees, runderpens en kippennekken voeren: dan krijgt hij al na een week of 10 tekorten want dat is te weinig afwisseling. Maar maak je een verstandig menu met voldoende afwisseling: dan komt je hond absoluut niks te kort.
-Hoe maak je precies zo'n groentemix?
Dit is misschien een handige reportage voor je: http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=47. Zo maak ik mijn groentemix. Ik gebruik dan een zeer dure champion juicer maar een blender of keukenmachine werkt ook.
-Hij krijgt nu nog 4 keer per week brokken, helemaal mee kappen, of langzaam mee stoppen?
Het kan beide. Zo lang je dan maar zachte vleesbotten blijft voeren (kippennek en eendennek) en de brokken niet tegelijkertijd met vleesbot voert. Natuurlijk zal het je niet verbazen dat op zich mijn advies is om die brokken zo snel mogelijk de deur uit te werken :)
-Is het niet vreselijk eng, om je hond voor het eerst botten te horen en zien kraken?
Ja ;D
Nee joh, welnee, dat is hartstikke leuk! Voor zowel voor jou als voor je hond! Je ziet dan pas wat voor dier je in huis hebt (een carnivoor).
Niet voor mij hoor, maar voor hem...

Er zullen vast nog meer vragen volgen.

Groetjes,
Gerda
Vraag maar gerust hoor Gerda, daar is dit forum voor!
Door Migudu
#1053496
Stel, hij heeft 1000 gram per dag nodig.
En we beginnen er net mee, geef ik hem dan 1000 gram kippennek/eendennek, om mee te beginnen?
En dat is dan genoeg voor een dag?
En hoe lang valt hij dan ongeveer onder de beginnelingen?

Groetjes,
Gerda
Door sandrra
#1053531
Migudu schreef:

-Is het niet vreselijk eng, om je hond voor het eerst botten te horen en zien kraken?
Niet voor mij hoor, maar voor hem...

Er zullen vast nog meer vragen volgen.

Groetjes,
Gerda
Nee hoor, tenminste ik vond t een geweldig iets zoals je hun kaken aan t werk ziet. en t plezier wat ze in eten hebben.
Ik hield het bij Khami vast want die slikte die kippennekken zo door, maar dat kostte me bijna m'n vingers ::)
Je moet zelf weten of je eerst nog brokken geeft of niet als je maar zorgt dat er op z'n minst 8 uur tussen brok en vers zit.
Persoonlijk zou ik ze de meteen de deur uit doen. Of als nog heel veel hebt aan t plaatselijke asiel doneren. :)
Door Nyncke
#1053603
Waarom moet er 8 uur tussen versvoer en brokken inzitten?

Eerlijk gezegd deed/doe ik bij Cadiz al regelmatig smuldierpakjes door de brokken. Verhouding 2/3 brokjes 1/3 smuldier. Nu vanavond heb ik ook een globale inschatting gemaakt en 2/3 brokjes 1/3 haring gegeven.
Door Migudu
#1053657
Nyncke schreef: Waarom moet er 8 uur tussen versvoer en brokken inzitten?

Eerlijk gezegd deed/doe ik bij Cadiz al regelmatig smuldierpakjes door de brokken. Verhouding 2/3 brokjes 1/3 smuldier. Nu vanavond heb ik ook een globale inschatting gemaakt en 2/3 brokjes 1/3 haring gegeven.
Volgens mij heeft dat te maken met het maagzuur.
Honden die brokken eten hebben een ander soort maagzuur dan wanneer ze vers eten.
Correct me if I'm wrong.

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door pike
#1053708
Migudu schreef: Stel, hij heeft 1000 gram per dag nodig.
En we beginnen er net mee, geef ik hem dan 1000 gram kippennek/eendennek, om mee te beginnen?
En dat is dan genoeg voor een dag?
En hoe lang valt hij dan ongeveer onder de beginnelingen?

Groetjes,
Gerda
Zelf geef ik nooit alleen maar vleesbot, want dan hebben ze veel te veel moeite met poepen. Hier is slechts de helft van de maaltijd vleesbot. Je kan er spiervlees en/of orgaanvlees en/of groente bij geven.
Wanneer je met kippenekken begint en hij verteert die goed (dat zie je aan de ontlasting) kan je eendenekken proberen of kippevleugels, gaat dat goed neem je een karkasje van kip of parelhoen. Je kan het zo langzaamaan verder uitbouwen. De spijsvertering moet zich helemaal gaan instellen op het botverteren. Bij de ene hond gaat dat sneller dan bij de andere, het valt dus niet te zeggen hoe lang hij beginner is. Je merkt dat vanzelf aan de ontlasting.  ;)
Door coby.p
#1053834
gerda, je zou ook de helft kippenekken, en de helft kvv kunnen doen
of geef er een penslap bij, vinden mijn honden zaaalig
is ook erg goed voor het gebit
en hoe zwaar is migudu ongeveer?
mijn newfs krijgen een kilo, die zijn rond de 50 kilo
kan me zo voorstellen, dat migudu wel een stuk zwaarder is

coby
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door