Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#1053286
Ongeveer drie weken geleden hebben we bij Julia een heel klein rood bultje ontdekt.
Dat bultje groeide enorm, en anderhalve week later hebben we het laten onderzoeken.
Het blijkt dus een goedaardig gezwel te zijn, maar het groeit enorm hard.
We laten het dinsdag weghalen, want de kans bestaat dat er kwaadaardige cellen zullen ontstaan.
En daar zitten we natuurlijk niet op te wachten.
Er zal aardig wat weefsel weggehaald moeten worden, dus dat worden flink wat hechtingen...

Ik zie er enorm tegenop, maar het moet gewoon gebeuren.
De dierenarts laat haar na de narcose uit zichzelf wakker worden, dus zonder injectie om het sneller te laten gaan.
Dit omdat Julia daar heel slecht op reageert en enorm gaat hallucineren en in paniek raakt.

Ik blijf dus heel de dag in de kliniek, en zal wat boterhammetjes mee moeten nemen.
Als het goed is mag ik ook bij de operatie aanwezig zijn, dit mocht ook toen er bij Romeo wat wratjes en bultjes werden verwijderd.
Het wordt nml door dezelfde dierenarts uitgevoerd, en daar ben ik erg tevreden over geweest toen met Romeo's operatie.

Na de operatie zal Julia dan op een warmtekleedje op de vloer worden gelegd, en mag ik heerlijk uren bij haar zitten tot ze echt goed wakker is.
Zo is er een vertrouwd persoon bij haar.

Veel mensen zullen het misschien raar vinden dat ik erbij wil blijven tijdens de operatie, maar ik vind het erg interessant om te zien hoe dat gebeurt.
En het geeft mij ook een fijner gevoel, dat mocht het zo zijn dat er iets gebeurt en ze niet meer wakker wordt (dat risico is er nou eenmaal altijd) dan weet ik tenminste dat ik tot het eind bij haar ben geweest.
Natuurlijk ga ik daar niet van uit!

Ik hoop toch wel dat dit voorlopig het laatste is dat Julia gaat mankeren, want we hebben al zoveel gezondheidsproblemen met haar gehad in haar korte leven.
Tot nu toe gelukkig nog geen heel ernstige dingen hoor, maar wel erg vervelend voor haar.
Laatst gewijzigd door Staftime op za 11 okt 2008, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JoNoMo
#1053291
heel veel sterkte

ik ben ook altijd bij operaties van mijn dieren.
ik wil zien wat ze doen en hoe het er uitziet als ze wat weghalen
en ook zoals jij schreef als er wat mis gaat ben ik erbij
Door Staftime
#1053292
Ja idd, het geeft mij een enorm gevoel van rust.
Als ik moet gaan zitten wachten haal ik me altijd de meest erge dingen in mijn hoofd en raak ik behoorlijk gestresst.
Toen Julia gecastreerd moest worden was ik er niet bij, en dat was echt zenuwslopend.
Door Do
#1053296
als je weet dat je hond zo gevoelig is zou ik ook helemaal in de stress schieten
ik wens je heel veel sterkte en succes
Door Staftime
#1053312
Dank jullie.

En zeker, ik blijf lekker bij haar.
Gewoon rustig kijken bij de operatie, beetje kletsen met de da over wat ze precies doet enz.
En daarna rustig met een boekje ofzo naast Julia gaan zitten op de grond.
Ze wordt vanzelf rustig wakker en zo kan ik haar gewoon tegen me aan laten liggen en een beetje aaien.
Het is al beangstigend genoeg voor een hond om onder narcose te gaan en in een vreemde omgeving wakker te worden.
Door Lizzy
#1053403
Een echte histiocytoom is niet kwaadaardig en wordt ook niet kwaadaardig en hoeft in de regel niet weggehaald te worden, tenzij de hond er last van heeft omdat deze op een vervelende plaats zit. Ze verdwijnen in de regel gewoon weer vanzelf. Ik heb hier 4 histiocytomen gehad op 3 verschillende honden en er nog nooit 1 weg laten halen. Ze zijn alle 4 vanzelf weer verdwenen.

Meer over histiocytomen door Dr. Paul Mandigers: http://www.bernersennen.net/demeest/mh.html
Door Staftime
#1053409
Ja, ik weet het ook niet.
De dierenarts zei tegen me dat de mogelijkheid bestaat dat er kwaadaardige cellen gaan groeien.
En dat het idd vaak vanzelf verdwijnt, maar dat is meestal alleen bij jonge honden zei ze.
En omdat het zo vreselijk hard groeit, lijkt het ons verstandiger om het te laten weghalen.

Het zit trouwens op een vreselijke rotplek, precies achter haar voorpoot waar haar tuig overheen gaat.
Nu moet ze dus een halsband om, terwijl ze daar niet tegen kan, ze loopt heel de tijd te hoesten en krijgt last van haar keel.
Toen ze nog jonger was is ze een paar keer flauw gevallen omdat de aderen in haar nek worden afgeknepen en ze dan te weinig bloed in haar hersenen krijgt.
Is iets dat vaker voorkomt bij Staffords met een wat dunnere huid.

Maar goed, ze moet nu dus een halsband om wat echt niet goed is voor haar.
En de bult groeit hard, te hard naar onze zin.
Hij moet dus gewoon weg.
Door Staftime
#1056785
Ik ben inmiddels alweer een aantal uren thuis met Julia.

Er zitten aardig wat hechtingen in, want de bult was best al groot.
Het is van boven naar beneden gehecht.
Ze kan gewoon lopen zonder moeite, en de trap op kan ze ook.
Maar niet naar beneden, want dan wordt de hechting uit elkaar gestrekt, dus ik moet haar de trap af dragen.

De narcose is helemaal perfect verlopen.
Ze sliep binnen een paar minuten als een roosje, geen misselijkheid.
En ze was eigenlijk vrij snel weer helemaal wakker, en wederom geen misselijkheid.
Ze heeft zelfs al een stukje gedroogde kip gegeten, en niet gekotst.
Dus ik ben heel trots op haar.

Tijdens de narcose is haar hartslag en haar ademhaling perfect gebleven van begin tot eind.

Een stageloper was heel erg onder de indruk van haar mooie schone gebit en haar gezonde tandvlees.
Dus ik heb meteen maar even uitgelegd hoe dat zo schoon blijft zonder dat ik er iets aan hoef te doen 
De assistente was ook wel geinteresseerd in de natuurlijke middelen die ik gebruik bij Julia vanwege haar blaasgruis die ze heeft gehad.
En heeft me nog wat vragen gesteld over waar ik het vlees voor de honden koop en wat ik daar nou voor betaal.

Vond ik erg leuk allemaal.
Eindelijk interesse ipv scheve gezichten en nare opmerkingen.
Dit komt denk ik ook wel omdat Julia er nu heel gezond uitziet, en dat is wel anders geweest.
Ik kreeg eigenlijk alleen maar complimenten over haar, en daar ben ik dan toch wel een beetje trots op.
Ze waren het er ook wel mee eens dat ik nog jaren onderzoek verder zou zijn om er achter te komen dat ze slecht op granen reageert als ik niet aan rauwvoeren was begonnen.

Maar ik ben niet aan het doordraven geweest hoor, want ik weet dat er heel veel honden heel oud worden en gezond blijven op brok.
Heb dus gewoon alleen maar over Julia gesproken en haar granen-intollerantie, dat het voor haar dus beter is deze voeding.
En daar waren ze het mee eens.
Ik ben dus blij dat er niet meer raar over gedaan wordt bij de dierenarts, en dat ze het eindelijk gewoon accepteren dat ik deze keuze heb gemaakt voor mijn honden.
Net zoals ik het accepteer dat een ander weer andere keuzes maakt mbt de voeding voor zijn/haar hond(en).

Al met al een heel geslaagde operatie en leuke gesprekken.
Ik ben er dus ook bij gebleven, en vond het wederom erg interessant om te zien hoe de bult weg werd gesneden en geknipt met een mesje en weefseltang.
Heb ik weer wat bijgeleerd.

Wat wel een beetje lastig was is Julia's incontinentie.
Doordat ze onder narcose was liep alle urine continu naar buiten.
Dus na de operatie is er een soort luierdoek onder haar gelegd.
Dat ding heb ik zeker vier keer moeten vervangen, en nog was haar bil kletsnat ervan.
Door Staftime
#1059907
Het gaat echt ongelofelijk goed allemaal.
Ik ben er eigenlijk gewoon verbaasd over.

Ze heeft helemaal geen ab gekregen, totaal niets.
En er is geen ontsteking ontstaan.
De hechtingen zitten allemaal nog netjes op hun plaats, en de wond is mooi glad.
Ze heeft er zelfs al totaal geen pijn meer aan, ik kan er gewoon aan zitten zonder dat ze daarop reageert.
Gisteren ben ik voor de zekerheid nog even terug geweest voor controle, omdat ik zo onzeker als de pest ben en altijd denk dat er iets niet goed zit.
Maar de da vond dat het er perfect uitzag.

Ik ben er echt van overtuigd dat dit allemaal komt omdat ze zo gezond is geworden door haar voedsel.

Hier wil ik toch de mensen op/van dit forum nogmaals voor bedanken.
Zonder dit forum had ik nooit de info gekregen die ik zo hard nodig had in het begin.
Julia is zo enorm gezond geworden, het maakt me echt emotioneel, omdat ik zo goed besef hoe slecht ze eraan toe was toen ze nog brokken at.
Inmiddels heb ik precies door wat ze wel en niet kan eten, en waar ze slecht op reageert.
Ze krijgt nu dus alleen nog maar voedsel dat goed is voor haar, en dat is zo goed te merken.

Op dit soort momenten, waarop merkbaar is hoe gezond ze is, ben ik echt de gelukkigste persoon van de wereld.
Dus nogmaals bedankt!
Door Staftime
#1060223
Zo ziet het er vandaag uit:

Afbeelding

En het is dinsdag geopereerd, dus ik vind het erg netjes.
Al helemaal omdat het achter haar voorpoot zit, dus tijdens het lopen is het continu in beweging.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door