Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door remiteuntje
#1052615
Goedemorgen,

wij weten hier niet zoveel van loopsheid af maar ie geval is onze hond van 9 maanden loops.We hebben hier ook een reu van ruim 4 met prostaat problemen en daardoor besloten dat het Teuntjes eerste en laatste loopsheid is.Mijn vraag is of we haar het beste 4 maanden na de laatste loopsheid laten behandelen?
Beetje off-topic maar ze lijkt ineens ook en stuk volwassener.Het was nogal een bange pupsel met allen interesse voor een bal en nu een serieuze hond die moet werken.Speelt niet zoveel meer en kijkt nu helemaal niet meer naar andere honden.Geen probleem maar ik vroeg mij af of die loopsheid deze verandering teweeg heeft gebracht?
Kan ook zijn dat mijn eigen menselijke gevoelens meespelen.De wereld verging voor mij toen ik ongesteld werd en dat is eerlijk gezegd nog iedere maand zo.
Ben wel wat angstig hoe ze na de operatie zal zijn.Ze is nu wat angstig en haar eerste reactie bij onverwachte enge momenten is snappen en ik begreep dat het mogelijk is dat het nog een graadje erger kan worden?
groetjes Patricia
Door Lizzy
#1052624
Het beste tijdstip is 100 dagen na de loopsheid. Ik heb zelf 100 dagen na het begin van de loopsheid genomen. Dan is het lichaam van de hond weer rustig, hormoontechnisch. Dit is ook het tijdstip dat de schijnzwangerschap vrijwel altijd wel over is (de kans is anders groot - als je dus te vroeg castreert) dat ze schijnzwanger worden en blijven). Ik heb Linga trouwens laparoscopisch laten castreren en moet ik ooit weer een teef laten castreren: dan kies ik zeer beslist weer voor deze methode.

Dat "ineens volwassen worden" herken ik wel hoor. Dat zie ik bij de meeste honden, na de eerste loopsheid. Ik vind ook dat honden die voor de 1ste loopsheid gecastreerd zijn een infantiel karakter houden. Meestal keert na de loopsheid/schijnzwangerschap het jeugdige karakter wel weer terug hoor. Maar ze zijn volwassener dan voorheen.

Hoe de hond zich zal ontwikkelen na de castratie: dat is niet te zeggen. Men heeft het idee dat teefjes die vaak dominant gedrag laten zien wat vaker dominanter gedrag kunnen laten zien. En dat agressieve teefjes (vooral naar sexe genoten en pups) wat agressiever kunnen worden (door het ontbreken van het zachtaardige vrouwelijke hormoon). En dat wat tuttigere/zachte teefjes juist wat pittiger kunnen worden (ook door het ontbreken van het vrouwelijke hormoon). Maar ik zie ook wel dat teefjes die bijv. soms was agressief zijn en vaak dominant gedrag vertonen makkelijker worden na de castratie. Juist omdat het in het lichaam niet meer gonst van de hormomen. Dus in gevallen dat het agressieve of dominante gedrag weer geinduceerd was door de hormoonveranderingen: die teefjes worden vaak wat stabieler.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 23 sep 2008, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door remiteuntje
#1052634
Hoi Lizzy,dank voor de info.Die 100 dagen gaan we doen.
Tsja voor de rest is het maar afwachten.Hebben wel goede hoop.Moet je anders he?Dat het wat feller kan worden was wel de reden om Remi niet te helpen.
Bedankt.
Door sandrra
#1052768
Ik heb beide dames rond de leefijd van 18 maanden laten castreren. Mazoe was toen 2 keer loopsgeweest en Khami 1  keer ( zij werd t pas op haar 1e verjaardag). Ik heb hier voor gekozen omdat t nogal grote honden zijn en ze dan uitgegroeid zijn.

De tijd van castreren/steriliseren was zo'n 100 dagen na de loopsheid.

Verder sluit ik me bij de tekst van Lizzy aan over gedragsverandering.
Door Adinda
#1053335
Lilo was met 6mnd al loops ( is een btj te vroeg voor een Beagle)
Ik heb haar ook na 100dagen laten steriliseren.
Castreren is volgens mij alles weg halen, baarmoeder enz.
Steriliseren is alleen de eileider door laten laseren. Voor de rest blijft alles zitten.

Volgens mij krijg ze nog wel hormonen door haar lijfje, alleen wordt ze niet meer loops.
Als wij mensen ons laten steriliseren worden we nog wel ongesteld, maar laten we onze baarmoeder verwijderen zitten we gelijk in de overgang.

Mmmmm,  ???
Best vaag eigenlijk,....hond en mens.

Lilo komt wel meer voor zich zelf op, maar dat was nadat ze 2 is geweest.
Dus ik denk dat het bij haar zo was omdat ze toen ECHT volwassen werd en niet door de sterilisatie. ( kan het ook mis hebben hoor)
Laatst gewijzigd door Adinda op wo 24 sep 2008, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Adinda
#1053340
Ik ben het even gaan opzoeken wat ze nou precies bij Lilo hebben gedaan.

Ten eerste heet het gwn castreren/steriliseren.
Beide hetzelfde doel. Dat de hond niet meer loops wordt en dus niet geslachtsrijp wordt.
Hahahaa, leer ik ook nog eens wat.

Maar je heb verschil in onder andere DA.

De mijne heeft alleen bij Lilo de eileiders door gelasert. (was ook een keus van mij!)

Sommige DA-en kiezen ervoor om ook de eierstokken te verwijderen, andere weer de baarmoeder of alles.
Soms moet de baarmoeder verwijderd worden omdat deze dan ontstoken is.

Dus ik koos voor de optie alleen door laseren, maar als ze zagen dat haar baarmoeder ontstoken was, moest deze er als nog uit.
Door remiteuntje
#1053416
Hallo,dank voor de info.We gaan hier waarschijnlijk voor de laparoscopische castratie[heb ik nog wat te vertellen op verjaardagsfeestjes].We worden morgen ingelicht of we in een van de klinieken haar mogen vergezellen.Wanneer dat op bezwaar stuit dan gaan we weer verder denken.Ze kan lichamelijk wel een stootje hebben maar haar daar achterlaten ondanks een lekker roesje gaan we zeker niet doen.
Dan afgaande op jouw verhaal is steriliseren ook een optie.Maar goed eerst maar de uitslag van hun overleg afwachten.De secretaressen liepen ie geval niet over van enthousiasme maar leken gelukkig geen eindverantwoordelijken.
groetjes patricia
Door Lizzy
#1053435
renssen schreef: Hallo,dank voor de info.We gaan hier waarschijnlijk voor de laparoscopische castratie[heb ik nog wat te vertellen op verjaardagsfeestjes].We worden morgen ingelicht of we in een van de klinieken haar mogen vergezellen.Wanneer dat op bezwaar stuit dan gaan we weer verder denken.Ze kan lichamelijk wel een stootje hebben maar haar daar achterlaten ondanks een lekker roesje gaan we zeker niet doen.
Dan afgaande op jouw verhaal is steriliseren ook een optie.Maar goed eerst maar de uitslag van hun overleg afwachten.De secretaressen liepen ie geval niet over van enthousiasme maar leken gelukkig geen eindverantwoordelijken.
groetjes patricia
Bij een sterilisatie wordt ze nog steeds loops. Er veranderd dan eigenlijk niks, behalve dat ze niet zwanger wordt als ze gedekt wordt. Denk dat je daar qua reu met prostaatproblemen niks mee opschiet, met een sterilisatie....

Wanneer er laparoscopisch gecastreerd wordt, worden de eierstokken verwijderd. De baarmoeder blijft zitten. Door het wegvallen van het hormoonapparaat: wordt de teef niet meer loops.
Door K&D
#1053460
Mag ik vragen waarom je de reu met prostaatproblemen dan niet laat helpen? Dat lijkt mij een logischer keuze dan een jong teefje castreren. Voordat die is uitgegroeid ben je wel een jaartje verder.


oh, ik zie dat Lizzy daar ook al op reageerde....
Door remiteuntje
#1053467
Lizzy schreef: Bij een sterilisatie wordt ze nog steeds loops. Er veranderd dan eigenlijk niks, behalve dat ze niet zwanger wordt als ze gedekt wordt. Denk dat je daar qua reu met prostaatproblemen niks mee opschiet, met een sterilisatie....

Wanneer er laparoscopisch gecastreerd wordt, worden de eierstokken verwijderd. De baarmoeder blijft zitten. Door het wegvallen van het hormoonapparaat: wordt de teef niet meer loops.
Dan valt dat zeker af.Scheelt weer nadenken.
Door remiteuntje
#1053478
D&K schreef: Mag ik vragen waarom je de reu met prostaatproblemen dan niet laat helpen? Dat lijkt mij een logischer keuze dan een jong teefje castreren. Voordat die is uitgegroeid ben je wel een jaartje verder.


oh, ik zie dat Lizzy daar ook al op reageerde....
Nou ivm mogelijke verdragsverandering.Teuntje mag eventueel wel wat zekerder worden maar Remi willen we geen risico s meenemen.Door die prostaatproblemen is hij door onwetendheid en lichte paniek[ons talent]van ons chemisch gecastreerd.We vlogen van gevecht naar gevecht.Nou is dat anders dan een echte castratie maar het geeft te denken.
Bijkomend is castratie voor Remi alleen voor zijn prostaatprobleem en met Teuntje heeft het nog meer praktische oplossingen.
We hadden ipv Teuntje geen reutje genomen want dat gaat niet met Reem.Wel wilden we graag een 2e hond en wisten dat we het zo gingen doen.We houden hier ook niet van snijden in gezond lichaam en als er een pil voor was hadden we hier ieder zo n pakje tot ons genomen.
Door K&D
#1053634
Tja, dan zit er weinig anders op. Op een - vechtende - gecastreerde reu zit je ook niet te wachten.  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door