Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#1051356
Voor buren van me die nog niet zo lang geleden zijn begonnen met KVV, heb ik een 'menu' samengesteld.
Dit bevat nu nog veel gemalen vlees, maar ze willen langzaam overstappen naar het echte werk.

Wat ik heb berekend is het volgende:

De pup eet ongeveer 400 gram per dag.
Ik neem in totaal 3kg voer, en verdeel dat over porties van 200 gram per zakje.

500gr botmix (350gr bot, 150gr spiervlees) (kip en eendkarkas)
200gr kippenekken (100gr bot, 100gr spiervlees)
150gr kippenlever
100gr rundernier
200gr kippenhartjes
150gr gemalen runderpens
150 gr groentemix
2 sardientjes (maal ik zelf)
1500gr gemalen lamsvlees

Dit alles meng ik door elkaar in een grote kom, en verdeel ik dan over de zakjes. Behalve de kippenekken, die doe ik er los bij in de zakjes.
Zo is elke maaltijd compleet en hoeven ze nu nog niet al te moeilijk te doen.
Dat komt vanzelf wel, eerst ga ik ze dan leren hoe ze zelf complete maaltijden kunnen maken voor de aankomende tijd.
En daarna ga ik een menu voor ze maken met wat meer 'echt werk'
En natuurlijk dan wat meer soorten vlees.

Maar eerst wil ik even jullie mening horen over dit menu, of het wel echt compleet is en of ik geen dingen ben vergeten of de percentages goed zijn.

Mochten ze zien dat de pup best wat meer mag eten, dan kunnen ze natuurlijk af en toe een extra zakje geven.
Laatst gewijzigd door Staftime op za 20 sep 2008, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1051368
Ik kom op de volgende percentages:

24% vleesbot
51% spiervlees
20% orgaanvlees
5% groente

Het zal je vast niet verbazen dat ik (ondanks dat die botmix meer bot dan vlees bevat) het percentage vleesbot te laag vind. Ik zou meer vleesbot en minder spiervlees doen. En ik vind persoonlijk dat er ietwat veel kip in het menu zit. Kun je in plaats van kippenhartjes iets van geitenhart ofzo geven? Dat geeft gekijk weer wat extra afwisseling.
Door Staftime
#1051374
Ik kom uit op 15% kaal bot.
Dat is toch niet weinig?

Want het is 350gr bot in de mix, en 100 gr bot in de nekken.
Dat is in totaal dus 450gr bot, dit gedeeld door 30 (=1% van het totaal aan voeding) en dan krijg je als uitkomst 15.

Ik had konijnenlevertjes besteld, maar die zijn niet geleverd, nu heb ik dus kippenlever helaas.
Dus ik moet het even doen met wat ik nu in huis heb, anders moeten ze wachten tot ik de volgende bestelling over een maand (of langer) ga doen, en dat is geen optie.
Dus even iets teveel kip helaas.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1051819
[quote="Staftime"]
Ik kom uit op 15% kaal bot.
Dat is toch niet weinig?

Want het is 350gr bot in de mix, en 100 gr bot in de nekken.
Dat is in totaal dus 450gr bot, dit gedeeld door 30 (=1% van het totaal aan voeding) en dan krijg je als uitkomst 15.

Ik had konijnenlevertjes besteld, maar die zijn niet geleverd, nu heb ik dus kippenlever helaas.
Dus ik moet het even doen met wat ik nu in huis heb, anders moeten ze wachten tot ik de volgende bestelling over een maand (of langer) ga doen, en dat is geen optie.
Dus even iets teveel kip helaas.
[/quote]

Vind ik ook weinig, want je hebt dan nog maar weinig marge, maar als jij het voldoende vindt dan is het toch ook goed.
Door Staftime
#1051853
Nou ja, dan is het toch ook goed, dat wil ik niet zeggen.
Het gaat mij erom dat de pup niets tekort gaat komen.
Hij moet wel gezond opgroeien natuurlijk.
En ik dacht dat 15% kaal bot voldoende zou zijn.
Maar als dat niet zo is, wil ik het graag weten, dan pas ik het menu iets aan.
Door ellyenrob
#1051973
Ik zou om er toch meer variatie aan diersoort te geve de andere botmix doen van eend/konijn/haas.
Qua % zit je wel goed dacht ik, maar de variatie vind ik wat minder.
Doe ook af en toe een kwartel of parelhoender, is ook goed beginners bot.
Door Staftime
#1052451
Dat klopt, er zit nog weinig variatie in, maar dat is bewust gedaan.
Die mensen moeten zelf ook nog wennen aan het rauwvoeren, en dit menu is niet voor altijd.
Het is eenmalig, en daarna maak ik weer een ander menu.
Ze zijn net een beetje aan het wennen aan de kippenekken, dus rustig aan andere dingen introduceren.
Niet zozeer voor het hondje, maar meer voor de baasjes  ;D

En ik moet nog met ze bespreken hoeveel geld ze ervoor over hebben.
Ik weet absoluut niet wat ze te besteden hebben.
Dus ik ga ze gewoon eens de prijslijst laten zien zodat ze kunnen kijken wat ze willen uitproberen.
Door flin
#1052501
Staf:

op zich is je menu niet  verkeerd, maar 't gaat er vooral ook om dat mensen begrijpen hoe en waarom ze zelf zo'n menu in elkaar zetten?

uhm, dus dat jij 't snapt is leuk, maar 't draait om de mensen met deze pup?...stel dat puppie niet lekker gaat op dit menu?

  afgezien daarvan, denk ik dat je kaalbot % omhoog mag naar zo'n 20-25%, en een ei hoort erbij? :)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1052641
Eerlijk gezegd... ik zou geen menu voor iemand anders maken. Als er nu iets mis gaat, stel: pup krijgt groeipijnen en ze gaan naar de DA, dan ligt dat natuurlijk aan het voer --> dus jij hebt het gedaan. :-\
Als het mijn buren waren zou ik ze natuurlijk wel willen helpen bij het samenstellen van een menu, maar dat houdt voor mij in dat zij het menu maken en ik daar op of aanmerkingen bij geef (met motivatie). Maar zij blijven/zijn ZELF verantwoordelijk voor wat er aan de hond gegeven wordt.
Door Laura2004
#1052925
[quote="Nitus"]
Eerlijk gezegd... ik zou geen menu voor iemand anders maken. Als er nu iets mis gaat, stel: pup krijgt groeipijnen en ze gaan naar de DA, dan ligt dat natuurlijk aan het voer --> dus jij hebt het gedaan. :-\
Als het mijn buren waren zou ik ze natuurlijk wel willen helpen bij het samenstellen van een menu, maar dat houdt voor mij in dat zij het menu maken en ik daar op of aanmerkingen bij geef (met motivatie). Maar zij blijven/zijn ZELF verantwoordelijk voor wat er aan de hond gegeven wordt.
[/quote]
Helemaal mee eens!
Door Staftime
#1053053
Ik doe dit ook maar eenmalig hoor.
Ik ga ze helemaal uitleggen wat ik erin heb gedaan, en waarom.
Ze hebben zich al een beetje ingelezen op voernatuurlijk.
Dus ze weten al aardig wat.

Hierna laat ik ze zelf aan de slag gaan, dan geef ik ze ook de prijslijst van Herby en dan kunnen ze zelf eens kijken of ze een menu in elkaar kunnen zetten.
Het is puur een opstapje voor ze omdat ze nog maar net gaan beginnen.

Maar ik zal het botpercentage wel iets omhoog gooien.
Door Staftime
#1053054
[quote="Nitus"]
Maar zij blijven/zijn ZELF verantwoordelijk voor wat er aan de hond gegeven wordt.
[/quote]

Dat zijn en blijven ze nu ook.
Want ze stemmen er zelf mee in dat ik dit voor ze doe.
Het is dus hun keuze.
En het is ook maar eenmalig.
Door dinnee
#1054800
Ik vind het hardstike goed dat je dit doet. :) Ik ken genoeg mensen die het eng/moeilijk vinden op het begin maar die wel graag willen leren. Het geeft een steuntje in de rug als je samen iets kan leren, met iemand er bij die je vertrouwd en die je kan helpen.

Natuurlijk moeten ze het uiteindelijk zelf leren en ik heb er ook vertrouwen in dat dat gebeurd, maar waarom zou je niet iemand vragen om je te helpen? Soms vind ik het jammer dat mensen die hier komen en nog wat onzeker zijn meteen naar de bieb worden gestuurd met de mededeling 'je moet begrijpen wat je doet'. Dat komt soms over van: zoek het eerst maar zelf uit en als je dan nog vragen hebt praten we wel verder...

Maar... Dat is mijn persoonlijke mening.
Door Staftime
#1054806
Zo denk ik er ook over hoor.
Ik help daar waar ik kan.
En ik vraag niet voor niets nog op het forum naar suggessties, zodat het allemaal goed gaat.
Ze willen graag het allerbeste voor hun pup.
En waarom zou ik dan niet dat steuntje in de rug willen zijn als ik daar de tijd en mogelijkheden voor heb?
Door Laura2004
#1054846
Ik denk er dus niet zo over, toen ik begon met barfen heb ik het ook allemaal zelf uitgezocht, pas na een jaar barfen kwam ik hier terecht en heb ik super veel gelezen in de bieb en heb ik allerlei menuutjes hier op het forum gezet om te oefenen met de percentages, op die manier heb ik het geleerd.

En ik weet uit ervaring, dat als je alles voor mensen voorkauwt dat ze het nooit leren, ze worden heel laks en vinden het allemaal wel best. En als je ze dan een boekje cadeau geeft, een heel duidelijk beginnersboekje, dan nemen ze vaak niet eens de moeite om die te lezen en er zelf over na te denken en blijven ze alles aan jou vragen. Ik heb daar geen zin in, ik heb dit één keer gedaan en ik doe het dus niet meer. Ik merk dat als je alles aan mensen voorkauwt dat ze echt niet weten waar ze mee bezig zijn. Dus ik ben gewoon geen voorstander van menu's voor anderen in elkaar zetten, ze leren er niets van en idd als het misgaat krijg jij de schuld.

En daarbij moet ik zeggen dat het tegenwoordig zo makkelijk is om te barfen, alles staat al vrijwel letterlijk voorgekauwd op het internet, Lizzy heeft een heel duidelijk barfbeginnersdocument gemaakt, waar je alles wat belangrijk is om te weten kan lezen en er staan lijsten van barfleveranciers, je hebt tegenwoordig zelfs barfleveranciers die alles portioneren, stickeren en thuis komen bezorgen.

Toen ik begon had ik dit allemaal niet, ik moest stad en land afreizen voor barfprodukten, ik moest allerlei slachthuizen bellen om aan materiaal te komen, ik moest dealtjes sluiten met slagers om de boel betaalbaar te houden. En tegenwoordig is het zo makkelijk en nog hoor ik mensen vaak klagen dat het allemaal zooooooooo ingewikkeld is, dat ze er niets van snappen en dat ze niet weten waar ze vlees kunnen kopen.... :-\
Als het met alle informatie en alle leveranciers die er tegenwoordig zijn nog zoooooooo ingewikkeld is voor mensen, dan vrees ik dat die mensen gewoon geen zin hebben om zich er in te verdiepen en dan lijkt het mij gewoon handiger als deze mensen een kant en klaar prakje geven, ipv dat ik allerlei menu's ga voorkauwen, maar goed, dit is mijn bescheiden mening.

Ik heb totaal geen zendingsdrang meer, als ik zie dat mensen echt oprecht geïnteresseerd zijn en dat mensen echt de moeite willen nemen om zich te verdiepen in alternatieve voedingsmethodes dan ben ik bereid deze mensen op weg te helpen, maar als mensen willen dat ik ze even vertel wat ze allemaal moeten geven, dan hebben ze gewoon dikke pech, ik heb het ook allemaal zelf moeten leren.

Als jullie dit wel willen doen dan moeten jullie het zelf weten, maar ik vind het toch overkomen als laksheid van de baasjes, zo ingewikkeld is het gewoon niet, ik ben totaal geen rekenwonder, maar ook mij is het ooit gelukt om voor het eerst de percentages van het barfmenu van mijn honden te berekenen.

En dat hier iedereen naar de bieb wordt gestuurd vind ik echt onzin, er is hier een groep leden (inclusief Lizzy zelf natuurlijk) die super uitgebreide antwoorden geven op vragen (die vaak al honderd keer gesteld zijn), goede kritiek geven op de menu's en ze rekenen zelfs regelmatig de percentages na, dan vind ik niet dat hier vaak wordt gezegd dat je maar in de bieb moet lezen en het zelf uit moet zoeken. Maar ja, als er wordt gevraagd of een runderknie geschikt is als bot, dan lijkt het me idd handig om deze mensen naar de bieb te verwijzen, zodat ze het bottendocument nog eens goed doorlezen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door