Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fido
#1051432
Vandaag ben ik bij de lezingen geweest van Felican en zal hier een korte samenvatting geven wat er verteld is met het rauw voeden verhaal.
Volgens mij waren er wel meer rauwvoerders in de zaal en als die nog aanvullingen hebben graag :)

De lezing werd gegeven door Ing. Tjalling Huisman, Opleiding Diermanagement, Leeuwarden.

Persoonlijk hoorde ik de lezing met een dubbel gevoel aan. Het was een lezing waarbij iedereen, voor en tegenstanders aan hun trekken kwamen, met andere woorden je kon voor je gevoel eruit halen wat je wilde en beide "partijen" konden tevreden zijn :-\
Hij was niet echt voor maar ook niet echt tegen. De lezing verminderd de discussie niet maar zet nog meer vraagtekens, helaas.

Er kwam duidelijk naar voren dat er te weinig tot geen onderzoek is gedaan wat rauw voeren en het effect daarvan betreft.

Wel is er onderzoek gedaan naar de wolf en die onderzoeken gaven aan dat de wolf bijna geen plantaardige voeding tot zich neemt (2-8%) in tegenstelling wat er bij zelf samenstellen wel gedaan wordt. Ook is het een foute gedachte dat de wolf de maaginhoud tot zich neemt.
De volgorde van het eten van een prooi:
1 hart long lever darm milt nieren
2 grote spieren
3 kleine spieren
4 pezen kraakbeen merg kleine botten huid

Geen maag en maaginhoud!
Gemiddelde opname 4-6 kg prooi per dag. Wolf 2-3x zoveel energie verbruik dan onze hond
Opportunistisch voeropname: paaiende zalm vooral de koppen
Beweringen over plantaardig materiaal worden nauwelijks onderbouwd in onderzoek, integendeel dit wordt tegengesproken.

De wilde hond.
oppertunist
Hoe meer verwijderd van de mendelijke invloed hoe meer carnivoor
Dingo >98% dierlijke prooi, groter aandeel kleine prooidieren

De hond.
Fysiologisch gezien geen verplichte carnivoor.
eiwit gebruik voerenergie aangepast aan aanbod
Hoge gehalte koolhydraten worden verdragen :ooeps sorry kon het niet laten

Toen kwam er een heel epistel over het vergelijk van een aantal menu's van honden die rauw gevoerd worden. Er werd door een groot gedeelte van de zaal hard gelachen toen men het menu zag. Ik zelf moest ook wel even glimlachen omdat deze menu's wel erg overdreven waren met oa honing, bijenpollen, kefir, yoghurt enz. Net of wij dat dan iedere dag zo doen en zo'n ondertoon van "dan moet je niets anders te doen hebben als je je hond zo wil voeren".

De lezing begon toen wel een omslag te krijgen dat het helemaal niet zo verkeerd is om rauw te voeren áls men maar weet waar men mee bezig is en dat dierenartsen en andere mensen met een adviesrol hierop moeten inspelen door te assisteren bij de evaluatie van dit soort diëten.
Dat er meer onderzoek gedaan moet worden om zowel de risico's en mogelijke voordelen in beeld te brengen.
Dat er wel gebruld wordt dat het gevaarlijk is oa verstikking, geen vertering rauwe botten maar dat het nog nooit op papier is aangetoond en dat hij er dan ook vanuit gaat dat men het wel zegt maar dat het niet gebeurd.


Ik was na de lezing niet laaiend enthousiast, heb goed geluisterd maar had ook geen negatief "rot"gevoel. In ogenschouw genomen dat de zaal gevuld was met fokkers, da, paraveterinairen, trimmers en fanatieke tegenstanders van rauw voeren hebben deze mensen toch ook te horen gekregen dat het kan en dat er geen bewijzen zijn dat een goed samengesteld menu slecht is voor de hond.
Misschien is het een begin van het langzaam kneden tot een acceptatie?
We blijven positief hè? ;)

Na de lezing ben ik naar meneer Tjalling Huisman gestapt en verteld in het kader van te weinig onderzoek dat wij ivm een scriptie met een onderzoek bezig zijn tussen verschillen van de brok en rauw gevoerde honden. Ik wilde later wel wat meer vertellen (het was nl lunchtijd) maar hij hield me tegen en wilde er meer van weten. Ik kreeg direct zijn kaartje in mijn handen gedouwd en hij wil graag dat Erwin contact met hem opneemt.
#1051462
Zo dat heb je snel gedaan zeg. ;)

kleine aanvulling, over dat menu waar je het over hebt, vd Hollandse Herder zei hij ook nog dat dat helemaal zo'n  gek menu niet was voor die hond als je het doorrekende, dat het goed voldeed aan z'n behoefte.

vond de staatjes met de waardes voor de verschillende nutrienten van de hele kip, eendagskuiken, spinazie etc ook wel interessant.

hele kip voldoet goed mits je echt de hele kip gebruikt,

vlgns hem bleek  uit onderzoek dat als men bv alleen de kippenpoten met vlees gebruikte dat er dan wel tekorten kunnen worden opgelopen, oa omgekeerde calcium/fosfor
balans en dat hem dat ook verbaast had.

Vroeg me af of dat er mee te maken zou kunnen hebben dat dan het botpercentage te laag uit zou kunnen vallen?
Laatst gewijzigd door maddoc op za 20 sep 2008, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#1051467
maddoc schreef: Zo dat heb je snel gedaan zeg. ;)

kleine aanvulling, over dat menu waar je het over hebt, vd Hollandse Herder zei hij ook nog dat dat helemaal zo'n  gek menu niet was voor die hond als je het doorrekende, dat het goed voldeed aan z'n behoefte.

vond de staatjes met de waardes voor de verschillende nutrienten van de hele kip, eendagskuiken, spinazie etc ook wel interessant.

Dat klopt met gelijk de opmerking dat bijijijijijijijijijná geen normaal mens dit doet :D en dat het héél bewerkelijk is dat het wel kan maar dat je half idioot ben om het doen omdat er een alternatief is die zeker ook goed is voor de hond 8)

Kortom: jij en ik blij dat er toegegeven wordt dat het dus kan en niet gevaarlijk is
de brokvoerders blij dat je wel idioot moet zijn als je zelf samenstelt en geen brok voert.

Ps we hebben elkaar gemist :-\ waar zat je in de college zaal? hoog of laag?
#1051523
maddoc schreef: een na bovenste rij aan de rechterkant.

hoorde jij misschien bij die meneer beneden rechts die weerwoord gaf?
Nee daar hoorde ik niet bij maar ik ken hem wel. Het is de man van Tannetje ;)
Ik was diegene met de naaldhakken aan (volgens mij was ik de enige met naaldhakken)
#1051609
Nou, als ik dit zo lees...en me bedenk dat het op de Felcan hondendag was,  dan was het zo te lezen helemaaaal geen slechte presentatie voor het rauwvoederdom...toch? Tuurlijk zullen ze niet direct halleluja roepen en rauw actief promoten, maar ik denk dat dit geluid - dat rauw helemaal niet slecht hoeft te zijn mits goed uitgevoerd - helemaal niet verkeerd is als eerste stap. Toch?
#1051653
Ik snap niet dat die Tjalling die lezing geeft. Weet nul komma nul van rauwe voeding en alles wat hij weet, wordt op zijn school nog steeds niet als lesmateriaal geaccepteerd. Hij had zich er buiten moeten houden en anderen met verstand die eer moeten gunnen. Hij weet dondersgoed dat er dierenartsen zijn die perfect goed onderbouwde lezingen kunnen geven. Dan had men een heel ander beeld gehad van het rauw voeden an sich.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op zo 21 sep 2008, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#1051760
Lizzy schreef: Oh ja, diermanagement Leeuwarden.... Die van dat waardeloze project van een tijdje geleden. Heeft hij daar de menuutjes van gebruikt, die mensen toen met bloed, zweet en tranen hebben ingevuld?
Ja dat heeft ie!

En nu vraag ik me af weten deze goedwillende vrijwilligers dit wel? Dat hun menu vol in een powerpoint presentatie naar voren komt? en dat dan een groot gedeelte van de zaal in een deuk ligt :-X. Er dan gereageerd wordt dat dit voor een "normaal" mens niet te doen is.

MAAAAAAAARRR om vervolgens te reageren dat het een goed menu is en dat de hond aan al zijn nutriënten komt :)

Alle partijen weer blij ;D
#1051762
*Dorothea* schreef: Niks gemist zo te lezen, ben blij dat ik van het mooie weer heb genoten.
Zo kort voor de bocht zou ik het niet willen noemen. Ik ben wel blij dat ik geweest ben en dat ik het gehoord heb. En ik ben het helemaal eens met Geertje, het was niet zo anti rauw verhaal.

Langzaam, maar we vinden het hier natuurlijk te langzaam ;), merk ik een verschuiving van radicaal anti naar gematigd het kan mits...............
En dat we een beetje voor gek verklaard worden om het te doen? daar moet ik om glimlachen (er zijn wel meerdere mensen vroeguhh voor gek verklaard en die nu geniaal zijn ;D)
#1051780
Fido schreef: Ja dat heeft ie!

En nu vraag ik me af weten deze goedwillende vrijwilligers dit wel? Dat hun menu vol in een powerpoint presentatie naar voren komt? en dat dan een groot gedeelte van de zaal in een deuk ligt :-X. Er dan gereageerd wordt dat dit voor een "normaal" mens niet te doen is.

MAAAAAAAARRR om vervolgens te reageren dat het een goed menu is en dat de hond aan al zijn nutriënten komt :)

Alle partijen weer blij ;D
Mmmm....dan heb ik niets gezegd. Ik vind het maar raar, hoor. Bij alle kennis waar hij aan kan komen, toch zo'n lezing zelf gaan geven. ;)
#1051808
Fido schreef: Ja dat heeft ie!

En nu vraag ik me af weten deze goedwillende vrijwilligers dit wel? Dat hun menu vol in een powerpoint presentatie naar voren komt? en dat dan een groot gedeelte van de zaal in een deuk ligt :-X. Er dan gereageerd wordt dat dit voor een "normaal" mens niet te doen is.

MAAAAAAAARRR om vervolgens te reageren dat het een goed menu is en dat de hond aan al zijn nutriënten komt :)

Alle partijen weer blij
;D
Een kinderhand is gauw gevuld dan....

Eerst laat hij een menu zien waarvan de hele zaal roept dat dit voor een 'normaal mens' niet te doen is. En vervolgens zegt meneer dat dit wel een goed menu is! Met andere woorden: het is voor een normaal mens niet weggelegd om verantwoord zelf samen te stellen?

Ik kan hier echt niet blij van worden :-\

Overigens vraag ik me af hoe meneer kan weten dat dit een goed menu is.... Zoals we allemaal weten hebben ze bij de diermanagement opleiding niet eens de beschikking over fatsoenlijke analyses van vlees, vleesbot en orgaanvleessoorten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door