Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1048659
Sinds ik mijn witte herder Canex brokjes geef, kleurt zijn vacht op sommige plaatsen rood. Kan dat liggen aan het kopergehalte in het voer misschien? Of wat kan de oorzaak zijn?  ???
Heb het vaker gemerkt bij bepaald voer. Voorheen kreeg hij prins brokken er toen had hij het niet.
Het is vooral op plaatsen nabij slijmvlies, dus rond zijn ogen en bek en ook op zijn eeltplekken op de ellebogen.

Is het schadelijk?? en waarom is het bij het ene voer wel en bij het andere niet??  ::)

Groetjes, Karin en Yuki
Door Lizzy
#1048682
yuki13 schreef: Nou, dat schiet op zo  8)
Wij zijn in de brokontwenningsfase en de Vers Vlees opbouwfase, vandaar.

Zal de vraag maar eens voorleggen aan Canex.
Volgens mij is dat een goed idee.
Door sandrra
#1048738
yuki13 schreef: Nou, dat schiet op zo  8)
Wij zijn in de brokontwenningsfase en de Vers Vlees opbouwfase, vandaar.

Zal de vraag maar eens voorleggen aan Canex.
Waarom stap je niet ineens over?
Door 202Spots
#1048743
Misschien heb je hier wat aan?

Food & Treats
Diet can play a significant key role in tear staining. I find that feeding a dry kibble that is natural with no additives, preservatives or food color in it seems to aid in maintaining white stain free faces. Many commercial dog foods contain beep pulp which can cause staining of the face and beard.
I also keep my show dogs' face hair in wraps so that their food does not come into contact with their hair. If facial hair is not wrapped it needs to be washed on a regular basis to removed any left over partially digested food.

http://www.bhejei.com/groom-stains.htm

Q: What causes excessive tearing and staining:
A: Staining can be caused by a variety of things:
1. Clogged or Shallow Tear Ducts: Studies indicate that 20-25% of small dogs and cats are born with closed of shallow tear ducts. Tears overflow because there the eyelid space is not deep enough to contain them.
2. Excessive Tearing: When the face hair is wet from excessive tearing, it becomes a breeding ground for bacteria and yeast infections (AKA: Red Yeast, which causes deep reddish-brown stains); Low grade bacteria infections may also cause excessive tearing.
3. Cutting Teeth: Cutting teeth may cause changes in the head & mouth structure of your pet, placing pressure on the tear ducts.
4. Irritation & Allergies: Some animals get hair or eyelashes into their eyes causing irritation. Many breeds are susceptible to allergies. Shampoos and other chemicals can also irritate their eyes, Some foods cause allergic reactions; animals may also build an allergic reaction over time to a type of food.
5. Water: Water with high mineral levels causes staining
6. Food & Treats:  Diet can play a significant role in tearing.Many commercial foods contain additives, preservatives and food coloring. This could lead to staining.
7. Fleas: Fleas survive in moisture, which they get from the eye or moth area. This could cause irritation and in addition red stains left behind may be from flea feces. These are just a few reasons. There are MANY more!!

http://www.sassypup.net/Eye-Envy-Tear-S ... sp-13.html
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1048759
yuki13 schreef: Nou, dat schiet op zo  8)
Wij zijn in de brokontwenningsfase en de Vers Vlees opbouwfase, vandaar.

Zal de vraag maar eens voorleggen aan Canex.
Strak plan 8) ;D  Joh, het is niet eens onwil hoor, maar als ik naar mezelf kijk dan ben ik al zolang uit de brokscene dat ik gewoon geen flets benul (meer)  hebben van de onderlinge detailverschillen/samenstellingen enz. De nieuwtjes ontkom in natuurlijk ook niet aan omdat ook mij die in schreeuwreclames worden opgedrongen, maar het verschil in kopergehalte tussen merk a of B....ik zou het niet weten.
Maar als je hond rood aanloopt van die Canexbrokken, dan geef je die toch een zwiep en ga je toch helemaal over op vers. Wat houd je tegen?
Door W&dy
#1048764
hier geen last van
en ik heb dan ook een witte hond en die zit op vers en geen rood te bekennen

dus mijn vraag is net als de rest waaron zet je, je hond niet gelijk over?
Door tiny
#1049172
Gewoon overstappen, direct. Dan ben je er zo vanaf. Het komt inderdaad door de brokken. Logisch een beetje, want alles wat je in je hond stopt zie je terug aan de buitenkant, zeg ik altijd maar. Een beetje krom gezegd, als je maar begrijpt wat ik bedoel. Ik heb dit vaker gehoord van bijv. witte herders. (Die op de brokken niet echt wit meer zijn) :P
Door Elvira
#1049786
Ik heb wel eens van een golden fokster gehoord wiens goldens roodachtig werden en toen bleek dat de brokkenfabrikant de samenstelling had veranderd en er bietenpulp aan toe had gevoegd en toen werden haar goldens rosig.
Nelson heeft een beetje rosige vacht in z'n nek, maar dat is van het spelen met Zingaro. De vacht wordt vochtig van het bijten en verkleurd daardoor.
Gebruikersavatar
Door pike
#1050447
Voor zover ik weet komt de roodverkleuring door veelvuldig contact met speeksel en/of traanvocht. Vandaar de rose strepen onder de ogen, de verkleuringen rond de bek. Witte hondjes met jeukende voetjes hebben altijd van die rose voetjes van het bijten wat ze er op doen. Anderskleurige honden hebben het trouwens ook, maar daar valt het niet zo gauw op. Pike heeft eens een jeukplek aan een teen gehad waar hij maar niet af kon blijven, en daar verkleurde ook het haar van tarwe naar rossig.
Maar of nou alleen het speeksel van brokgevoerde honden dit veroorzaakt weet ik niet. Pike at indertijd nog brok. Ik denk dat wanneer er iets van een kleurstof in de brok zit zich dat in het totale haarkleed uit.
Door Drijver
#1050551
Hier ook 2 witte honden. De maltezer heeft weleens last van traanoogjes en als ik dat niet direct schoon maak blijft ze strepen houden die alleen weggaan als je ze wegknipt.
De puli (kaalgeschoren vanuit praktish oogpunt) heeft pas een hotspot op haar kont gehad. Die is al lang en breed weg maar omdat ze er aan heeft zitten peuteren heeft ze nu een mooie roze toef op haar kont. Kwestie van uitgroeien.
Er zitten dus enzymen in speeksel en traanvocht die uitbijten en de vacht doen verkleuren.
Mijn honden krijgen barf te eten.
Gebruikersavatar
Door pike
#1051580
In dat geval heeft de verkleuring door speekselcontact dus niets met het soort voer te maken.
Het verkleurde haar moet inderdaad gewoon uitgroeien, tenminste, als je een scheerhond hebt. Bij Pike is het met de pluk verdwenen. Andere honden zullen het tijdens de rui verliezen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door