Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#1047205
Tijdens onze vakantie hebben onze honden brokken gekregen en nu viel het ons op dat de vacht van een van de honden er veel beter uitzag en ook veel zachter was. Inmiddels zijn we weer een paar weken verder en krijgen ze dus geen brokken meer (volledig barf) en je ziet de vacht weer verslechteren.

Het gaat dan om van die rooiige plekken op de rug en flanken. Ik heb niet het idee dat ze er last van heeft of er veel aan likt maar ben  benieuwd waar dat aan zou kunnen liggen. Zou het eerder andersom verwachten.

Zou ze iets te kort komen aan vitaminen?
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1047236
Wat jij nu aangeeft ervaar ik ook met onze hondjes.
Ze zijn zwart, maar hun vachten zijn ook bruiner geworden.
Vooral de oudste is behoorlijk bruin.
Hun vacht is verder prima.
Ik voer nu ruim een jaar vers en daarvoor een combi van vers en brokken, met soms wat brood en dan weer wat rijst erbij.
Het bruin worden van de vacht is weleens meer naar gevraagd hier, maar ik geloof niet dat er een antwoord op is.
Maar als iemand een idee heeft ben ik daar ook reuze benieuwd naar !
Door Lizzy
#1047274
Of ze een tekort aan vitamines en/of mineralen hebben: daar valt pas wat meer over te zeggen als ik weet wat je voert. Maar sec gezien: als je 4 of meer verschillende diersoorten geeft (en dan niet 4 keer kip, 1 keer rund, 1 keer lam en 1 keer geit, want geen van je vleessoorten mag meer dan 50% van je menu beslaan) en je voert ongeveer 40% a 50% vleesbot, 15% a 20% orgaan (inclusief pens), 10% a 15% groentemix (met dingen als waterkers of andere zeegroente of zeewier), en de rest spiervlees en je voert ook nog een paar rauwe eieren in de week, vette vis (of visolie capsules), etc: dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat je hond een vitamine tekort heeft. Dus als je wil dat we met je menu meekijken, dan kun je je menu opgeven, werpen we daar een kritische blik op. Mogelijk zitten er te weinig voedingsstoffen in je menu.

Verder weet ik niet hoe lang jouw honden al barfen? Veel honden moeten langere tijd door zo'n periode heen, wil er een prachtige nieuwe vacht voor terug komen. Afhankelijk van de leeftijd van je honden, hoe lang ze op vers staan, hoe lang ze brokken hebben gegeten: kan zoiets wel eens tot 1 jaar duren.  Je zou overigens wel (tijdelijk) een aantal vacht en pigmentbevorderende supplementen en/of voedingsstoffen kunnen geven. Ik denk dan bijv. aan visolie met borage olie (te koop bij de Hema en Etos). Dit is goed voor de omega 3 vetzuren. Borage olie bevat omega 6 vetzuren, maar in de actieve vorm en soms wil dat helpen bij vachtproblemen. Verder kun je een ontgiftingskuurtje doen moet Schindele's mineralen. Je kunt hiervan elke dag een klein lepeltje van over het voer doen. En dit kun je een maandje of 2 blijven geven. Daarnaast kun je dus groente zoals waterkers en lamsoren of zeekraal door je groentemix doen. Of een paar keer per week wat zeewier geven.

Ik weet niet waar je op vakantie bent geweest? Maar klimaat doet vachttechnisch ook erg veel. Het kan zijn dat jij denkt dat het van de voeding is, terwijl de werkelijke oorzaak gelegen is in een ander klimaat. Of in bijv. het zwemmen in zout water.
Door M.P
#1047629
ik zou toch ook graag willen weten wat er mis is met jullie honden en wat voor menu ze krijgen, ik barf wel niet, maar geef 4 a 5 merken kvv, en al de diersoorten die ze hebben, ook kippenekken, vleugels,pens,ei...verschillende olieen, gepureerde groenten...., kefier van geite en koeiemelk ... .. maar toch als ik anderre engelse cockers zie denk ik , die van mj zijn goed maar kon toch beter, ik weet dat cockervachten moeilijk zijn, en hangt ook van anderre dingen af, die van mij zijn bijna iederre dag vuil en nat van de wandeling , worden ook maar 4 a 5 keer peer jaar gewassen, er zijn zoveel invloeden.......

groetjes geert
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1047705
ik heb nergens last van sinds de jongens barfen, ze zien er puik uit met super mooie vachten!!!
Ook hier een zwart hondje maar zonder bruinige vlekken.
Vacht is dik van structuur, mooie dichte ondervachten en glimmende bovenvachten met andere woorden hier geen klachten met barf en vacht!
Ook zwemmen ze zeer regelmatig, rollen door de drek, worden 1x per jaar gewassen en 2 x per week geborsteld(of moet een klit tussendoor voelen).
Gebruikersavatar
Door Dian
#1047707
bij mij hond is de vacht gigantisch vooruit gegaan op vers. Hij glimt als een spiegeltje, lijkt wel satijn. Op brok had hij een vettige dunne vacht :P
Door annielaumen
#1047878
Astrid barft nu ongeveer 1.5 jaar.
Ze zit pas nu goed in haar vacht.
Is altijd jeukerig geweest.
Ook had ze veel last van haar anaalklieren.
Dit is nu veel minder.
Bij haar heeft het erg lang geduurd.
Weet niet of dit normaal is.
Voor haar pigment geef ik 2 keer in de week 1 eetlepelzeewier door de kefir.

Annie Laumen
Door crutz
#1047934
hier juist op vers veel betere vachten
zie dat vooral omdat de zwarte langhaar van mijn ex-vriend over is gegaan op brok omdat hij hem aan zijn baas verkocht heeft
de vacht is korter en geslotener geworden en hij is "roder" ipv zwart....
heb het dan over het verschil van jaren vers voeren en nu iets meer dan een jaar brok voeren...(met overigens wel 1 dag in de week nog vers)
Door El_Kato
#1051016
Had misschien duidelijk moeten vermelden dat het een witte hond betreft, kortharig (amerikaanse bulldog). Ze is helemaal wit en heeft vroeger altijd dit soort plekken gehad maar sinds we vlees voeren is het veel minder. We geven nu ongeveer 3 jaar barf en tijdens de vakantie zijn ze bij mijn ouders geweest en die weigeren vlees te geven. Ze verhaart ook altijd veel, kan haar echt blijven borstelen.

Zal weer eens kritisch naar het menu kijken. Enige tijd geleden alles weer goed op elkaar afgestemd maar denk dat ze nu misschien toch weer wat vaak rund krijgen. Hoewel voer ook de mixen van Herby zit ook vanalles in. Paar goede tips voor de groenten gekregen. Probeer dat zoveel mogelijk af te wissellen maar word daar misschien makkelijk in. Ga in iedergeval de gegeven tips toevoegen en kijken of de vacht er beter uit gaat zien.

Mijn ervaring is in ieder geval wel dat vers vlees een stuk beter voor vacht en welzijn is  :)
Door WissKey
#1051051
Onze Collie in de witte amerikaanse variant is juist veel fraaier in vacht geworden. Die roze vlekken zijn er uit en ook de overtollige talgproduktie is een stuk minder geworden. Z'n broek mag nog iets minder stro-erig worden, maar dan zijn we er. Ik hoop dat een nieuwe ruiperiode daarin helpt. Zelfs onder z'n voetzolen is het rood zo goed als weg.

Groetjes,
Sandra
Door Suzanne
#1051142
En, WAAR was je op vakantie??

Wij komen met regelmaat op Texel en daar worden de vachten dus stuk voor stuk wat 'stugger' maar ook wat glanzender. De iets ziltigheid in de lucht doet dat. (Okay, onze jongste was nog niet op Texel, maar we horen het van veel mensen met shelties).

Ik kan me voorstellen dat een heel andere 'lucht' ook wat doet voor de vacht van je honden. Het hoeft dus niet aan de brok te liggen. Ik vind het overigens ook logischer dat in zo'n korte tijd als een vakantie een 'externe factor' sneller enig resultaat geeft dan een interne factor als voer.

Suzanne
Door dorinekok
#1051227
Ik zou niet weten waarom sommige honden het juist niet erg goed op brok doen. Barf is geen heiligheid en het is fijn dat de meeste honden het juist erg goed doen op barf (inclusief de mijne ;)) en ook vanuit natuurlijk inzicht zou je verwachten dat barf het beste is voor een hond maar toch zijn er honden die het juist erg goed op brokken doen. We hoeven dat niet te negeren denk ik. Het kan inderdaad best zijn dat in de betreffende brok precies een aantal supplementen zaten die jouw hond nodig heeft voor een mooie vacht.
Door evenstar
#1051228
Voor onze bullen nooit meer b**k. Ik voer nu een jaar vers en heb in dat jaar geen hotspots- tussenteenontstekingen- onverklaarbare kale plekken enz gehad.
Ze gaan ook veel makkelijker door de rui periode. De witte vachten zijn gewoon wit. Ik voer de herby botmixen en het hele asortiment aan spiervlees wat hij heeft. orgaan van de IC maar ook van Herby. Daarnaast zeewier en de groentemix volgens Lizzy recept  ;) de vis en de rest. Ze krijgen eindelijk van alles binnen behalve graan
Door pallas
#1051377
Didots vacht was wel beter op de speciale dieet brok, maar zijn vertering niet. Hij moest kilo's eten en nog kon hij zijn gewicht niet goed vast houden.

Ik heb het hem niet lang gegeven dus het kan zijn dat hij uit eindelijk een waardeloze vacht eraan over zou hebben gehouden.

Met barf heeft het meer dan een jaar geduurd voordat hij een fatsoenlijke vacht had.
Maar : geen jeuk én een goeie vertering, verder is hij in zijn hele gedrag een stuk gezelliger.
Wel geef ik heb multi vit van Groene oss erbij om te proberen ijn vacht optimaal te krijgen (is na 2 operaties nu wel erg uitgevallen)
Door Borke
#1053077
Borke heeft een gitzwarte kop en gitzwarte platen en Barft nu volledig gedurende 3 jaar.
De enige reden waarom ik soms verschil in zijn vacht zie - maar dat is de textuur en niet de kleur - is als hij veel gezwommen heeft. Dat op zich is een bekend fenomeen bij de Stabij.
Sofi's vacht is beduidend warmer van kleur geworden toen we haar cold turkey hebben overgezet van brok naar Barf.

Ook de katten hebben veel mooier gekleurde en vollere vachten gekregen sinds ze nu 2+ jaar kvv eten i.p.v. brok. De kleuren zijn dieper geworden, de textuur is beter, de vachter zijn droger en minder vettig en klitterig.
Bij de katten kan je qua kleur wel verschil zien als ze heel veel in de tuin geweest zijn in de zon, ik weet niet of dat bij de tijdelijke brokken-honden gebeurt is?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door