Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#1050686
Ik heb beloond met stukjes Frolic.  :-[
Alles bij elkaar ongeveer een klein handjevol. Stom, ik weet het....
Op de training waren de voertjes op en heb ik daar wat frolicjes gekregen.

De avond erna dus aan de spuit, de week daarna weer beter en heb ik ook een halve rodiworst als beloning gebruikt.  :-[ :-[
Gek genoeg motiveert die rotzooi veel beter dan alles wat ik aan verantwoord lekkers kan bedenken, dus vandaar.

Sindsdien blijft het kwakkelen. Hij heeft nu al een week of 3 zeer wisselende ontlasting, met vaak stukjes bot, af en toe zie ik ook een heel klein beetje bloed. Daarbij heeft ie volgens mij ook grooote honger, is 's avonds strontvervelend, net zoals in zijn brokkentijdperk, (vooral als wij eten). Ik denk dat ie slecht verteerd en daardoor minder opneemt. Vannacht heeft ie ons wakker gepiept omdat ie moest mesten, en vanmorgen in de keuken gepoept.
Al met al heb ik het gevoel dat we een beetje terug bij af zijn.

Kan het aan de foute beloninkjes liggen, of zou ik eerder aan iets anders moeten denken, b.v. Giardia. Ik vind dat het zo lang duurt, als zijn darmen geirriteerd waren, zou het dan niet al weer goed moeten zijn?

Ik heb nu zijn eten gemalen zodat het iets makkelijker opneemt, of maakt dat geen verschil. En ik geef yoghurt (proviact) als probiotica en een klein theelepeltje schindele's mineralen.
Zou het eten nu magerder moeten zijn of juist wat vetter?

Iemand een idee wat ik nog meer zou kunnen doen? (probiotica capsules heb ik in het verleden al ooit geprobeerd, gaat ie ook van aan de spuit)


Groetjes Juul
Door Lizzy
#1050750
Ik kan me haast niet voorstellen dat je van een handjevol Frolic nu al 3 weken lange nasleep hebt, eerlijk gezegd. Hoe is hij voor de rest, qua conditie, koorts, slijmvliezen, etc? Want anders moet je even naar de DA, denk ik.

Ik zou zelf in plaats van yoghurt gewone probiotica capsules nemen. Die werken veel sneller, beter en effectiever. Die van Vitotaal en die van Arkopharma zijn beide erg goed. Die van Solgar ook maar die vind ik erg duur.

Je kunt tijdelijk het vleesbot even malen of met een hamer bewerken. De rest van de voeding (vlees/orgaanvlees) hoeft niet gemalen te worden hoor. Want daarop houdt hij juist honger (op gemalen voer). Schindele's mineralen erover is prima! Ik zou niet te vet voeren. Maar, als ik maar een beeeeetje zou twijfelen: ging ik toch even bij de DA langs.
Door Juul
#1050841
Conditie is goed, op de ontlasting en de toegenomen eetlust na, merk ik nix aan hem. Hij blinkt, ziet er mooi uit, is levenslustig, enz...

Chips, ik vond het ook al zo lang duren... Ik ga maar wat ontlasting verzamelen en op Giardia laten controleren. Lijkt me dan het meest waarschijnlijk.

Hij heeft net trouwens 1.5 kilo nieuw gemalen vlees uit de schuur gejat, en ligt voldaan in de bench >:(  Met de eetlust is i.i.g. nix mis......
Door dogsunlimited
#1050864
Om de hoeveel tijd heeft hij dit? Ontlastingonderzoek zou je zeker kunnen doen en dan gelijk voor drie dagen verzamelen. Heb je het hele pakketje in 1. Je zou kunnen terug rekenen of hij niet onlangs gevaccineerd is, waardoor dit de uitwerking er van is. En je zou eventueel pancreasonderzoek kunnen laten doen.
1 van mijn honden had altijd veel baat bij de PB capsules van Solgar. In plaats van yoghurt en de PB zou je kefir kunnen geven, nog beter. Ik geef regelmatig brandnetelkruiden, dat reinigt het darm- en nierstelsel en bevordert de spijsvertering. Toen hij nog vaak aan de spuit was, gaf ik kuurtjes met brandnetelthee en rauwe honing wat erg goed hielp. Als je hond nog steeds aan de spuit is, zou je venkel aan het eten kunnen toevoegen, dat heeft een gunstig effect op de darmen. Maar liever nog eens een volle dag vasten voordat je met eten begint. Dan kan je wel beginnen met vloeibaar op die vastendag.
Misschien dat je hier iets mee kan. Sterkte.
Door Juul
#1050914
Hoi Sandra, gevaccineerd is ie begin juli, rabies. Kan me niet voorstellen dat het daar nog van is. 

Hij heeft inderdaad af en toe een beetje slechtere ontlasting, maar 80 % van de tijd is het eigenlijk heel goed. Kraakbeen verteerd ie het slechtste, of dat zie ik dan het eerste terug in tijd van wat minder goede ontlasting. Een keer per maand of anderhalve maand ongeveer een dagje diarree. Leek mij redelijk normaal.

Bloedonderzoek voor pancreas heeft ie vorig jaar gehad, de uitslag was goed. Alleen was de da er vanuit gegaan dat ie een uur of 8 eerder voor het laatst gegeten had, en dat was toen pas een uurtje of 1.5 geleden. Dus wat de waarde van die uitslag is weet ik ook niet.
Ik heb daar ook al aan zitten denken, ook omdat ie op 1.5 kilo per dag maar net mooi op gewicht blijft.

Kefir krijg ik er niet in. Misschien als ik het van volle melk maak, en het niet te zuur laat worden. Kan ik proberen.

Probiotica had ik van 'gezond en wel - super acydophilus complex 500'
daar zit ook nog in;zetmeel; maltodextrinen; fructo-oligosachariden en enzymen. Ik heb het 1 keer geprobeerd en daar werd het toen meteen slechter van, spuitpoep dus.

Ik heb nu deze probiotica capsules
Door dogsunlimited
#1051229
jalukrifa schreef: Hoi Sandra, gevaccineerd is ie begin juli, rabies. Kan me niet voorstellen dat het daar nog van is. 

Tja...zeg nooit nooit....tussen 5 dagen en drie maanden staat er voor.
Maar ik denk dat je dan ook al andere symptomen had moeten zien. Bij Stanley was het standaard drie weken na de Lepto feest, daar kon je de klok op gelijk zetten. Alleen zag je het al aankomen, zeg maar omdat hij ook uitvloei uit zijn ogen, neus en oren had en een rode huid. Ik heb dit ook bij de Rabies gezien die ze dit jaar gekregen hebben, maar dit keer geen diarree gelukkig.  Vandaar dat ik me dat afvroeg.


Hij heeft inderdaad af en toe een beetje slechtere ontlasting, maar 80 % van de tijd is het eigenlijk heel goed. Kraakbeen verteerd ie het slechtste, of dat zie ik dan het eerste terug in tijd van wat minder goede ontlasting. Een keer per maand of anderhalve maand ongeveer een dagje diarree. Leek mij redelijk normaal.

Daar zou ik me ook niet zo druk om maken, eerlijk gezegd. Het zal er ook aan liggen wat hij die dag er voor gegeten heeft. Loose stool hadden ze hier vaak, maar dat is anders dan echt aan de diarree door ziekte. Maar als je daar geregeld stukjes onverteerd bot in ziet zitten, is er toch iets mis met zijn maag, lijkt me.

Bloedonderzoek voor pancreas heeft ie vorig jaar gehad, de uitslag was goed. Alleen was de da er vanuit gegaan dat ie een uur of 8 eerder voor het laatst gegeten had, en dat was toen pas een uurtje of 1.5 geleden. Dus wat de waarde van die uitslag is weet ik ook niet.
Ik heb daar ook al aan zitten denken, ook omdat ie op 1.5 kilo per dag maar net mooi op gewicht blijft.

Ik had ook zo'n gekke uitslag toen, terwijl de rest van de uitslagen perfect was. Volgens mij komt dat door de verse voeding die anders wordt verteerd en minder suikers in het bloed laat zien. Gok maar iets, hoor. Maar ik heb dit ook al eens eerder gehoord van een kennis van mij waarvan de Golden ook voor bloedonderzoek moest. Staat al jaren op vers en daar kwam ook uit dat hij te nuchter was, terwij hij die ochtend nog gegeten had.

Kefir krijg ik er niet in. Misschien als ik het van volle melk maak, en het niet te zuur laat worden. Kan ik proberen.

Je kunt van verschillende melksoorten kefir maken. Je zou het met geitenmelk of kokosmelk kunnen proberen en dan aanlengen met honing of fruitsap. Dan vinden ze het meestal wel te pruimen. En minder kefirbloemetjes gebruiken bij je eerste lichting scheelt ook enorm.

Probiotica had ik van 'gezond en wel - super acydophilus complex 500'
daar zit ook nog in;zetmeel; maltodextrinen; fructo-oligosachariden en enzymen. Ik heb het 1 keer geprobeerd en daar werd het toen meteen slechter van, spuitpoep dus.

Ik heb nu deze probiotica capsules
Ik zie bij Solgar dat ze nu ook hebben vermeld wat er aan vulstof in zit. Dat was voorheen niet.
http://www.solgar.nl/groep/2/Producten/ ... ct=1000259

Je zou ook eens elke dag een eetlepel rauwe honing aangelengd met water kunnen geven. Dat heeft een antiseptische werking op de maag en bevat goede enzymen en bacteriën die ook weer een gunstige invloed hebben op maag en darmen. Ik geef hier vaak wat brandnetel bij. En misschien ook eens kijken naar je menu.
Stanley reageerde bijvoorbeeld erg slecht op enkel 50/50 vlees/bot. Doe ik dat in de verhouding van een 'prooi' of hele prooitjes zoals kwartel, duif, konijn etc., vis etc. dan was/is zijn vertering vele malen beter.
Door Juul
#1051530
Hoi Sandra,

Heeft jou hondje last van de alvleesklier, dan?

Toen zijn bloed gecontroleerd werd, stond ie nog op brok :(. Dronk ie met 4 maanden meer als 2 liter per dag en had ie constant diarree. Was gewoon zelf aan het spoelen.......... Hij bleek toen ook giardia te hebben.

Vandaar dat we toen ook zijn overgestapt op vers, ontlasting meteen goed, en dronk weer normaal. Dus,ik als ik nu nadenk, is het waarschijnljk niet iets met de alvleesklier.
Ook al weet ik niet precies wat de uitslag van het onderzoek geweest zou zijn, als de dierenarts wel alles goed had ingevuld. Als de alvleesklier toch niet goed zou zijn, kon het dan ook niet van de ene dag op de andere bijna 100% beter zijn geweest, met vers.

Ik heb een beetje het vermoeden, dat ie reageert op iets wat in brok e.d. zit, en dat ie daar een soort geirriteerde darm-ontsteking van krijgt, of zoiets. Blijft alleen nog de vraag waarom ie zo'n grote hoeveelheid voer nodig heeft. Maar goed, tis wel een druktemaker.

Ik ga de eerste weken maar even aan het bot malen. De kefir kan ik daar dan mooi doorheen prakken ;D. Hij krijgt overigens nooit alleen vleesbot. Altijd in combinatie met groenten en vlees of orgaan.
Ik ga wel even de ontlasting laten testen. Is ook wel lekker dat ie even gemalen bot eet, krijg ik daar tenminste geen gezeik over.

Thanxxx voor het meedenken!
Groetjes Juul
Door dogsunlimited
#1051734
jalukrifa schreef: Hoi Sandra,

Heeft jou hondje last van de alvleesklier, dan?

Nee, gelukkig niet! Hij had uiteindelijk peri-anale fistel wat veroorzaakt is door de bijwerkingen van de Lepto vaccinatie. Maar de alvleesklier is wel onderzocht in het uitgebreide bloedonderzoek 2,5 jaar geleden. Ontlasting- en nieronderzoek heeft hij vaker gehad. Gelukkig geen Giardia.

Toen zijn bloed gecontroleerd werd, stond ie nog op brok :(. Dronk ie met 4 maanden meer als 2 liter per dag en had ie constant diarree. Was gewoon zelf aan het spoelen.......... Hij bleek toen ook giardia te hebben.

Giardia is vreselijk. Het blijft zich nestelen als het niet goed behandeld wordt.

Vandaar dat we toen ook zijn overgestapt op vers, ontlasting meteen goed, en dronk weer normaal. Dus,ik als ik nu nadenk, is het waarschijnljk niet iets met de alvleesklier.
Ook al weet ik niet precies wat de uitslag van het onderzoek geweest zou zijn, als de dierenarts wel alles goed had ingevuld. Als de alvleesklier toch niet goed zou zijn, kon het dan ook niet van de ene dag op de andere bijna 100% beter zijn geweest, met vers.

Nee, daar is iets meer tijd voor nodig om verbetering te zien. Ik wist niet dat je hondje eerder Giardia heeft gehad.
Je zou er nog eens een Giardiatest tegenaan kunnen gooien, want dit is moeilijk te bestrijden.


Ik heb een beetje het vermoeden, dat ie reageert op iets wat in brok e.d. zit, en dat ie daar een soort geirriteerde darm-ontsteking van krijgt, of zoiets. Blijft alleen nog de vraag waarom ie zo'n grote hoeveelheid voer nodig heeft. Maar goed, tis wel een druktemaker.

Als ik het goed begrijp, geef je naast vers ook nog brok. Waarom zet je hem niet volledig over op vers? Brok is verhit en op graan gebaseerd, extra supressie op het darmstelsel en indirect ook op het immuunsysteem van je hond. Als hij goed reageert op vers, waarom niet volledig over?

Ik ga de eerste weken maar even aan het bot malen. De kefir kan ik daar dan mooi doorheen prakken ;D. Hij krijgt overigens nooit alleen vleesbot. Altijd in combinatie met groenten en vlees of orgaan.
Ik ga wel even de ontlasting laten testen. Is ook wel lekker dat ie even gemalen bot eet, krijg ik daar tenminste geen gezeik over.

Thanxxx voor het meedenken!
Groetjes Juul
Goed plan dat ontlastingonderzoek. Giardia is hardnekkig.
Door Juul
#1051776
Ow, dat had ik een beetje ongelukkig opgeschreven. Hij staat al vanaf 5 maanden volledig op vers.  Hier komt er geen brokje meer in!
Ik heb alleen een paar weken geleden even een paar keer beloond met commerciele voertjes. Maar ik heb het idee dat ie slecht reageert op 1 of andere houdbaarheidsspul of smaakversterker of zo. Wat waarschijnlijk dan ook in de brok zat.

Kan ook nog granen zijn, of maismeel misschien, en als ik er over nadenk, geeft ie ook ooit over op eend, en verteerd ie dat af en toe wat slechter. Maar we zoeken gewoon verder.

Groetjes Juul
Door dogsunlimited
#1051787
Je voertjes lekker zelf drogen, joh. Dan weet je exact wat je geeft. :)
Het merk Candy for Dog heeft 100% natuurlijke beloninkjes zonder smaak- en conserveringsmiddelen.
Ik heb in Duitsland 100% natuurlijk gedroogde runderlongetjes en kippenlevertjes meegenomen. Ze leveren ook in Nederland, je zou eens kunnen informeren.

[email protected]
Door Juul
#1062830
Giardia is het niet, heb gisteren laten testen. Hij had trouwens al weer een paar dagen keurig kleine barfdrolletjes.

Maar vannacht voor hem op moeten staan, aan de spuit. Vanmiddag ook. En  net kwam ik thuis en had ie (op de zolder n.b.!!!!!!! hoe verzint ie het?) een leuk kadootje achtergelaten.

Ik ga nu maar precies opschrijven wat ie wanneer eet en hoe de ontlasting daarop is. En ik hoop dat ik daar iets uit kan halen. Ik weet het anders ook niet meer. Manlief begint al te zeuren over brokken...
Door Staftime
#1063658
Toen ik nog niet zo lang met versvoeren bezig was heb ik het ook gehad dat mijn vriend begon over brokken voeren.
Maar ik heb doorgezet, en alles opgeschreven elke dag wat ze te eten kreeg, en elke dag hoe de ontlasting was enz.
En nu weet ik precies waar het wel goed gaat en waar niet.
Mijn vriend is inmiddels helemaal overtuigd, hij ziet nu zelf ook dat beide honden heel erg opgeknapt zijn.

Overigens, als ik Julia een handje frolic zou geven, is ze ook minstens twee weken van slag en heeft ze diarree.
Ze heeft een tijdje terug (lief bedoeld van een kennis) een runderhuidbal met één of andere vulling met granen gegeten.
Daar heeft ze twee weken last van gehad, stinkende scheten, diarree, en ze werd daardoor weer mager.
Pas na twee volle weken ging het iets beter, maar ik merkte echt nog een nasleep.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door