Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#1050378
...anders zou ik het niet geloven.
Drie honden aan de dunne de afgelopen dagen, Duc poepte gisteravond al weer goed en deed dat ook vandaag, Armagnac poepte vanavond ook weer goed. Pike had vannacht de kamervloer behoorlijk opgesierd.  Vanochtend met wandelen poepte hij tot mijn verbazing drolletjes. Weliswaar geel en zacht, maar toch, het waren vormvaste drolletjes. Dus ik denk hoera hij knapt ook al op! Vanmiddag ging hij zitten poepen, en vanwege de omstandigheden ging ik het eens goed bekijken. Een beetje een soort van week drolletje, een berg slijm en... een compleet botje. Het geheel intacte lange botje uit een kippeborrelpootje. Zo'n miniatuur drumstickje. Dat had hij gisteravond om een uur of 10 gekregen. Hij slikte het hele ding in zijn schrokop-haast in een keer in. Het botje kwam er om 6 uur vanavond uit. Zo'n botje is toch gauw zo'n 5 cm lang. En dat is dus helemaal door zijn darmen gegaan. Ik vind dit toch wel een beetje enge gedachte.  :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#1050412
Naar mijn idee had hij dit botje gewoon moeten verteren  :-\
Als hij een karkas krijgt, waar hij dus stukken af moet knippen, gaan er ongetwijfeld ook grote stukken bot naar binnen. Want hij maalt het echt niet fijn. Een paar keer knippen en weg karkas. Toch zie ik daar nooit wat van terug. Ik dacht dat het misschien wat met die diarree te maken zou kunnen hebben maar van de andere kant, hij heeft gisterochtend konijn gegeten en daar heb ik geen botje van gezien.
#1050421
Als ze zonder direkte aanleiding aan de dunne zijn kun je er vanuit gaan dat de spijsvertering ontregelt is. Voor het verteren van botten heb je een optimale spijsvertering nodig anders loop je dus het risico op onverteerde botdelen die zich weer een weg naar buiten proberen te frummen.
Dit was dus een mazzeltje. :-\
Door Lizzy
#1050484
Ik ben er ook zeker van dat het door het "darm virusje" kwam. Maar aan de andere kant. Ik heb hier ook wel eens stukjes bot in de ontlasting hoor. En ook wel eens van langer dan 2 cm. En dat zit meestal keurig verpakt. Ik denk dat als we een maand lang iedere dag de ontlasting van onze honden grondig zouden inspecteren en uit elkaar peuteren: dat we gewoon wel eens stukjes bot terug vinden. Die waren dan net te hard of net te groot of net te weet-ik-veel om geheel verteerd te worden. Zo'n botje zou waarschijnlijk zonder een virusje tot op de helft verteerd zijn en grondig verpakt. En dan had je het niet geweten. Maar, ik moet zeggen dat als mijn honden echt diarree hebben, dan houd ik er wel rekening mee wat voor bot ik geef. Ik geef dan bijv. eendennek of kipkarkas of kalfswervel. Lekker zacht. En geen lange stukjes hard bot. En dat verteerd dan gewoon makkelijker. Maar ja goed, ik schrik hier dus niet van. Want ik heb dit al bij mijn honden meegemaakt. Linga heeft natuurlijk eens een stuk bot van 21 cm uitgekotst. Pinkel heeft een hele tijd geleden "tandjes" gekotst (dat bleken de lange botjes van de kippenvleugels te zijn) en Linga had laatst een stukje geitenribbot in d'r ontlasting dat ik toevallig zag zitten. Als de darmpjes niet optimaal werken, is een stukje pens bij zacht vleesbot ook altijd fijn. Dat pakt ook zo lekker in.
Gebruikersavatar
Door pike
#1050493
Bedankt voor alle reacties. Ik hoop toch dat het eenmalig was. HIj zal ook inderdaad ongetwijfeld wel eens vaker een of meerdere stukjes bot uitpoepen zonder dat ik dat zie omdat ze ingepakt zijn, maar dit was dus gewoon helemaal niet verpakt, ik kon het zo oprapen! En ik zou ook verwachten dat hij zoiets uit zou kotsen.
Ik heb gisteravond inderdaad eendenekken uit de vriezer gehaald, zodat hij kleinere botjes binnenkrijgt. Dat hebben we dan maar weer bijgeleerd voor een eventuele  volgende keer. Pens durf ik op het moment nog niet bij te geven omdat dat ook laxerend werkt toch?
Ik hoop dat het snel over is. Vannacht is hij me komen halen omdat hij er weer uit moest. En dan vind hij zich daarna erg zielig: Mag ik alsjeblieft op bed slapen? Nou vooruit omdat je een beetje ziekjes bent. En dan draait hij tien rondjes en ploft met een diepe zucht neer.  :D
Door Lizzy
#1050495
Ik snap wel dat je niet blij bent hoor! Maar ja nee, ik heb dit dus ook wel eens gezien bij mijn honden. Het kan gewoon gebeuren dat je zo'n vleesbotje geeft en je hond prompt daarna diarree krijgt. Dan ben je dus "te laat". Maar inmiddels denk ik dus zelf, louter uit ervaring, dat dit dus wel goed afloopt. Blijkbaar kunnen ze nogal wat hebben. Pens werkt licht laxerend maar ook zeer goed "inpakkend". Ook bevat het veel goede bacterieen, dus op zich denk ik dat je best een klein stukje pens kunt geven bij diarree. Hoeft niet hoor. Je kunt ook gewoon zachte botjes geven.
Gebruikersavatar
Door pike
#1050498
Lizzy schreef: Ik snap wel dat je niet blij bent hoor! Maar ja nee, ik heb dit dus ook wel eens gezien bij mijn honden. Het kan gewoon gebeuren dat je zo'n vleesbotje geeft en je hond prompt daarna diarree krijgt. Dan ben je dus "te laat". Maar inmiddels denk ik dus zelf, louter uit ervaring, dat dit dus wel goed afloopt. Blijkbaar kunnen ze nogal wat hebben. Pens werkt licht laxerend maar ook zeer goed "inpakkend". Ook bevat het veel goede bacterieen, dus op zich denk ik dat je best een klein stukje pens kunt geven bij diarree. Hoeft niet hoor. Je kunt ook gewoon zachte botjes geven.
Dat is wel duidelijk! Want ik heb van te voren helemaal niets aan hem gemerkt (in de zin van buikpijn of zo).
Ga ik toch maar weer wat pens uitleggen.;)
Door Lil
#1050606
Ik geef hier ook altijd pens als de spijsvertering van slag is, is vaak dan het enige wat het beestje kan verdragen. Heb nooit problemen gehad dat het juist extra laxerend werkte. Als ik al diarree gezien heb, geef ik kvv, maar dat is vooral voor mijn eigen gemoedsrust en om de vloerbedekking in mijn appartement te sparen (ja moet snel op zoek naar een huis met een tuin en een goede vloer van plavuizen of zo  ;D), want dan weet ik dat er grote kans is dat de botten eruit komen en dan niet via de ontlasting. Snap dat je ervan schrikt, maar bewijst inderdaad ook dat gewoon goed gaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door