Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Rik
#1049427
Hoi allemaal!

Ik voer nu CB met elke dag een eitje en twee keer in de week er een geperst teentje knoflook er door, maar barf klink ook erg interesant dus ga ik maar een poging wagen.  ;D Doe ik iets verkeerd of heb ik iets verkeerd begrepen? Reacties zijn dan eeeeerg welkom!!  ;)

Ik kan via via worsten van een slachthuis kopen. Daar zit het volgende in:
80% kopvlees
10% schaapvet
2% Lever
8% hart, slokdarm, etc (verhouding wisselt licht)

Ik heb een Staffordshire bull terrier van 20 kg. Ik sport er veel mee dus hij is erg. 3.5% van lichaams gewicht, 700 gr, totaal 4900gr leek mij wel een goed begin, dat krijgt hij nu ook.

Maandag:
-560gr kopvlees
-70gr schaapvet
-14gr lever
-56gr hart, slokdarm, etc

Dinsdag:
-700gr Kip, vairatie in pootjes, vleugels, bouten hele kippen

Woensdag:
-560gr kopvlees
-70gr schaapvet
-14gr lever
-56gr hart, slokdarm, etc

Donderdag:
-700gr Vis

Vrijdag:
-560gr kopvlees
-70gr schaapvet
-14gr lever
-56gr hart, slokdarm, etc

Zaterdag:
-560gr kopvlees
-70gr schaapvet
-14gr lever
-56gr hart, slokdarm, etc

Zondag:
-700gr Groente, fruit en yoghurt

En ze krijgen elke dag een ei en twee keer in de week een geperst teenje knoflook over het eten.

Ik weet nog niet goed wat nou onder welke catagorie valt (dus leg het me a.u.b. uit), dus heb ik het maar ff zo gedaan.

Procentueel:
46% kopvlees
6% schapenvet
6% Lever, hart, slokdarm, etc
14% kip met bot
14% Vis
14% Groente en fruit

Ik geloof dat er wat weinig botvlees en misschien wat weinig orgaan in zit. Daar kan ik volgens mij slecht aankomen. Ik heb ook geen grote vriezer, dus kan ik ook geen grotere hoeveelheden bestellen.

Iemand nog tips!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1049435
Hoi Rik, welkom.

Mijn advies is om die worsten van het slachthuis lekker daar te laten, en (voorlopig) gewoon Carnibest blijven geven icm met af en toe een BARF-dag (de kip en visdag zou je bijv. kunnen aanhouden) en dat langzaam uit te breiden. Door nu op die worsten van het slachthuis over te stappen boer je alleen maar achteruit.
Elke dag een ei vind ik eerlijk gezegd ook iets teveel van het goed, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Dit vind ik de ideale BARF-percentages:

50% vleesbotten
20 % spiervlees
15 % orgaanvlees
10 % groentes
5 % diversen (eitje, yoghurt, huttekase e.d.)

En zoals je zelf al uitgerekend hebt komt jou menu daar niet bij in de buurt ;).

Mijn tip is om je nog iets beter in te lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
Succes!
Door dinnee
#1049594
Het is soms inderdaad moeilijker om aan bot te komen dan aan spiervlees, maar ik wil je adviseren om toch te gaan zoeken naar een (tweedehands) vriezertje en een paar leuke adresjes.

Er zijn in nederland verschillende leveranciers van bot en spiervlees met een erg uitgebreid assortiment en samen dekken ze heel nederland. Dus ik zou even kijken naar het a la carte topic. :) Daar zit vast iemand tussen. Misschien zijn Herby of Lupa wel geschikte leveranciers? Er zijn er nog veel meer hoor.

Ik heb zelf een vriezertje van 102 liter (online besteld) voor een hond van 20 kilo. Daar past precies in wat ik iedere maand nodig heb. Dus je hebt geen super grote vriezer nodig speciaal voor je hond. Sommige mensen hebben wel meer vriesruimte maar vaak hebben die ook meer honden, of bestellen ze voor 3 maanden of meer.

Veel plezier!!
Door Rik
#1049819
[quote="Nitus"]
En zoals je zelf al uitgerekend hebt komt jou menu daar niet bij in de buurt ;).

Mijn tip is om je nog iets beter in te lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
Succes!
[/quote]

Daar was ik al bang voor. Maar als ik bijvoorbeeld een hele kip voer is de verhouding dan ongeveer 70% spiervlees en 30% bot?

[quote="dinnee"]
Het is soms inderdaad moeilijker om aan bot te komen dan aan spiervlees, maar ik wil je adviseren om toch te gaan zoeken naar een (tweedehands) vriezertje en een paar leuke adresjes.
[/quote]

Een extra vriezer of een grotere is voor mij geen optie, ik heb geen plaats om deze neer te zetten. Tenzij ik er een kleedje overheen trek en hem als salontafel gebruik  :D



Thanks voor de info in ieder geval!!!
Door dinnee
#1049849
Een extra vriezer of een grotere is voor mij geen optie, ik heb geen plaats om deze neer te zetten. Tenzij ik er een kleedje overheen trek en hem als salontafel gebruik  :D
Ik heb ook erg moeite moeten doen om een geschikte plek te vinden voor mijn vriezertje. Ook al was hij maar 57 bij 63 cm en 80 cm hoog! Ik heb toen maar eens het rommelhok (van 1m bij 2m onder de trap) uitgemest en het stopcontact laten repareren. Nu ben ik er wel heel blij mee! Maar ik begrijp dat weinig ruimte een probleem kan zijn.

Misschien kan je contact op nemen met een poulier en vragen voor zijn 'restjes' zoals nekken en vleugels/poten van bijvoorbeeld, kip, eend, parelhoen of konijn. Misschien heeft hij de koppen ook nog wel? Als je genoeg variatie aanbrengt in het spiervlees kan je iets minder variatie in je bot aan brengen en heb je aan 4 botsoorten al wel genoeg. Als je dan ook nog een dagje vis geeft heb je een mooi menu! :)
Door Lizzy
#1049910
Ik sluit me helemaal aan bij Nitus. Ik zou ook lekker Carnibest blijven voeren en niet overstappen op dit soort onbeduidende worsten. Ik vind dat zelf ook geen barf hoor. Barf is wanneer je je menu zelf samenstelt. Met hele vleesbotten, grote stukken spiervlees en orgaanvlees, etc.

Wat je wel kunt doen is de Carnibest afwisselen met BARF daagjes. Het beste voer je dan dingetjes die niet in Carnibest zitten, dan heeft het nog eens dubbel veel nut. Je kunt bijv. een zalmkop bij de visboer halen en deze direct geven als maaltijd. Je hoeft dan niks in te vriezen (zorg wel dat je een zalmkop hebt uit Noorwegen/Schotland want zalmkoppen uit de Pasific Ocean kunnen een parasietje bevatten). Of je koopt een hele parelhoen en geeft deze. Of een konijnkarkas en deze geef je. Of een hele eend. Daar doe je gerust twee dagen mee (kan de andere helft in de koelkast). Een eitje is gezond, maar voor een hond van dit gewicht vind ik 2 a 3 eieren per week wel zatjes.

Als je overigens meer barf gaat voeren dan Carnibest, dan doe je er wel goed aan om de percentages te gaan berekenen.

Oh, begin qua het eten van vleesbotten wel langzaam hoor. Want ik neem aan dat jouw hond nog niet gewend is aan het eten van vleesbot. Hier staat hoe: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door