Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cane Ferro
#1048926
Even een vraag: kan het wat als iets wat je geeft nog niet volledig ontdooid is? Ik zie dat sommige vis bvb vervroren geven. Maar is er dan geen grotere kans op maagkanteling bij grote rassen? Deze vraag omdat ik vanavond wat gaf die nog niet volledig ontdooid bleek te zijn en maak me wat zorgen nu... :-\
Door Mevroi Kruim
#1048961
Volgens mij is/zijn de oorza(a)k(en) van maagtorsie nog steeds niet bekend. Afgezien van brokken en op een verhoogje voeren zijn er geen veroorzakende factoren vastgesteld. Bevroren voer hoort er iig niet bij bij mijn weten. Ik geef een enkele keer ook wel eens iets dat nog niet helemaal ontdooid is, nooit een probleem. Maar ik heb ook geen torsie-gevoelige rassen.
Door geer
#1048980
Of het een torsie kan veroorzaken, dat weet ik niet. Maar het kan de maag wel behoorlijk irriteren. Ik leg niet geheel ontdooid voer altijd even in een bakje warm water, maar nooit bevroren.
Gebruikersavatar
Door pike
#1049107
Zelf zou ik het niet bevroren geven, gevoelsmatig. Ik vind het al niks om het zo uit de koelkast te geven  ::) Maar soms vergeet ik wel eens de avondmaaltijd van de pup op tijd uit de koelkast te halen, tja en die heeft altijd zo'n honger dan geef ik het maar zo, maar bevroren zou ik het nooit geven.  ;)
Door Cane Ferro
#1049109
Ok, dan maak ik de fout niet meer om het te koud te zetten wat ik uit de vriezer haal.
Maar in warm water leggen mag dat? Ook bvb met kipkarkas? Ontdooien in de microgolf mag wellicht niet?
Door 202Spots
#1049115
Gewoon in plastic zak in warm/lauw water,dan ishet met 'n min of 5 wel ontdooid, kan ook gedaan met kip of andere bafmaaltijden.
Zelf geef ik ook liever geen bevroren vis of vlees,maar de meeste slede honden in Alaska krijgen alleen maar bevroren vis om te eten en dat gaat altijd goed. ;)
Ik heb't er ook wel is met me DA over gehad en hij vertelde dat hij  'n hond (patient) heeft,
die niks anders wil dan bevroren eten...
en eet 't voer liever ijskoud en bevroren dan lekker op kamertemperatuur. ::)
Dus ik zou er niet al te veel over inzitten denk ik ;)
Door Cane Ferro
#1049121
Voelde mij al bijna schuldig.
Het was natuurlijk niet meer keihard bevroren. Maar merk dat organen (koehart) iets trager gaat ontdooien dan bvb spiervlees of kipkarkas: want die waren wel ontdooid.
Of droom ik hier?
Door 202Spots
#1049125
Kan zijn dat de vlees MET bot vlugger ontdooid omdat 't  vlees niet helemaal  in 1 stuk is,
maar verdeeld over de botjes geplakt zit.
Hart en andere groot stuk orgaan is dan solid stuk vlees,en kan dus best dat 't langer duurd.
Maar ik heb er eigenlijk nooit op gelet hoor.
En ik vind dat kiplever en hartjes weer vlugger ontdooien dan halve kip b.v. :-\

Wanneer je alles op tijd laat ondooien heb je geen probleem ;)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1049169
Cane Ferro schreef: Maar in het begin komt iedereen dit waarschijnlijk wel es tegen van bvb: ojee, hij moet nog behoorlijk wat orgaan krijgen deze week
Ik geef het verdeeld over 3 x ,dus ze krijgen nooit veel orgaan tegelijk.
Door sandrra
#1049235
Cane Ferro schreef: Ok, dan maak ik de fout niet meer om het te koud te zetten wat ik uit de vriezer haal.
Maar in warm water leggen mag dat? Ook bvb met kipkarkas? Ontdooien in de microgolf mag wellicht niet?
Ik leg t als t nog niet helemaal goed ondooit is of ik ben t vergeten op tijd eruit te halen alsijd in een bak warm water.
Niet in de magnetron doen hoor voor je t weet is een gedeelte gekookt en vooral met botten is dat geen goed plan ivm splinteren.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1049237
Cane Ferro schreef: Maar in het begin komt iedereen dit waarschijnlijk wel es tegen van bvb: ojee, hij moet nog behoorlijk wat orgaan krijgen deze week
Ik werk altijd met menu's, dan weet ik van te voren hoe ik het ga verdelen ;). Vind ik persoonlijk makkelijker werken, en hoef ik als ik haast heb ook niet te bedenken wat ik nu weer uit de vriezer moet halen.

Wat bevroren betreft... Fedor heeft van de week een pensijsje gegeten. Z'n penslap was ook nog niet helemaal ontdooid (iets te laat uit de vriezer gehaald :-[) maar aangezien hij toch altijd heel goed kauwt vond ik dat nu niet zo'n probleem, hij heeft door het kauwen de lap verder ontdooid en daarna lekker opgegeten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door