Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door YaYa
#1047893
Ben nu een poosje zelfgemalen aan het voeren en het blijkt dat ze de brouwsels met de botmixen van herby niet zo lekker vinden.
Heb ook nog brouwsel met kippennekken en kwartel en die eten ze goed. Kan het kwaad als ze alleen maar bot binnenkrijgen van kip en kwartel?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1047908
het is wel een beetje summier, vind ik.
probeer dan zoveel mogelijk diersoorten te voeren via spiervlees en orgaan.
parelhoen vinden ze hier ook lekker, net als nijn en eend. otje lust eend alleen vermalen met iets anders.
welke botmix van herby geef je? die ene met kip en eend of die ene waar ook haas inzit? haas vinden die van mij ook duidelijk minder eetbaar. zelfs sien.
Door YaYa
#1047910
Ik heb ze alledrie dus (ook de zalmmix) en ze vinden het niet lekker. Aan spiervlees heb ik nu hert, struisvogel, paard, kip, rund. Aan orgaan heb ik rund, lam, konijn, kip.
Dus zou dat dan kunnen op die basis met alleen bot van kip en kwartel?
Parelhoen heb ik niet. Is dat trouwens te malen met de Porkert?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1047931
ik heb een parelhoenkarkas met een kapotte wokkel gemalen. 2 zelfs.
leuk was anders, maar dat was te doen. parelhoen is van dezelfde hardheid als kip ongeveer.
Door Huskymeisje
#1047932
de mixen van Herby hoeven ze hier ook niet. Ook de honden halen er min of meer hun neuzen voor op. Ik koop ze dus niet meer. Behalve de zalmbotmix, daar zijn de poezels dol op. Zelfs Rambo, mijn katertje, die verder absoluut weigert ook maar iets te eten wat in de verste verte op vers lijkt. Jammer dat je niet alleen vis kunt voeren, dan zou ik hem zo over hebben op kvv/barf.

Ik heb zelf tot nu toe kip, parelhoen, eend, zalmbotmix, en fazant gegeven. Rocky heeft eindelijk door dat eten met een vachtje niet eng is. Ze heeft gisteren voor het eerst een kuikentje gegeten. Ik ga nu dus ook muisjes proberen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1047933
fazant krijg ik er hier niet in, bij geen van beiden.
muis gaat alleen in ot, want sien vindt dat die naar knaagdier stinken.
konijn is trouwens wel erg lekker. favoriet bij poet.
Door flin
#1048327
YaYa schreef: Ben nu een poosje zelfgemalen aan het voeren en het blijkt dat ze de brouwsels met de botmixen van herby niet zo lekker vinden.
Heb ook nog brouwsel met kippennekken en kwartel en die eten ze goed. Kan het kwaad als ze alleen maar bot binnenkrijgen van kip en kwartel?
oef, da's nu niet handig, zeg... :(
voor voorlopig denk 'k niet dat't kwaad kan, op langere termijn, geen idee, maar miss eten ze tegen die tijd wel botmix of andere dingen?

had je kwartelkarkas, (bestaat dit uberhaupt?) of hele kwartels?
...dat je niet te weinig bot gaat voeren, bedoel 'k eigenlijk...

zo'n heel kwarteltje is zo'n 15 % botjes, de kippennekken zal zo rond de 50 % zijn...
Door maddoc
#1048338
ik zou dan niet alleen kippennekken nemen maar juist ook kipkarkas, lijkt mij dan niet direkt een probleem,
verder heb je variatie genoeg en in de Carnibest zit ook alleen bot van kip.
kwartelkarkas heb je idd ook, ik heb het van GelukkigDier gehad en heb hier gehoord dat je ook bij de Sligro met wildafdeling kwartel- en parelhoenkarkas kunt krijgen.
Door flin
#1048354
maddoc schreef: ik zou dan niet alleen kippennekken nemen maar juist ook kipkarkas, lijkt mij dan niet direkt een probleem,
verder heb je variatie genoeg en in de Carnibest zit ook alleen bot van kip.
kwartelkarkas heb je idd ook, ik heb het van GelukkigDier gehad en heb hier gehoord dat je ook bij de Sligro met wildafdeling kwartel- en parelhoenkarkas kunt krijgen.
carnibest gebruikt ook 'n premix van vitamines en mineralen toch? 's niet helemaal vergelijkbaar met niet synthetische stoffen ?
Door maddoc
#1048381
op mijn soorten Carnibest staat natuurlijke vitaminen en mineralen,
en voor de zekerheid nog even op de site gekeken,
kopieren lukt niet, en daar staat ook natuurlijke vitaminen en mineralen uit de ingredienten zelf en dat maar in 1% een premix van natuurlijke vitaminen en  mineralen wordt toegevoegd, dus sowieso niet synthetisch.
Door flin
#1048393
.....de best denkbare kwaliteit....idd, niet synthetisch dan...

jan 2008

vitaminen/mineralen
Alle Carnibest voeders bevatten optimale hoeveelheden vitaminen en mineralen.
Dat wil zeggen, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden die hiervoor bekend zijn.
Dit zijn dus geen minimum of maximum hoeveelheden, maar de juiste hoeveelheden die vereist zijn.

Het grootste deel van de Carnibest voeders bestaat uit natuurlijke vitaminen en mineralen, afkomstig uit vers vlees, botten, verse groenten, rijst en plantaardige oliën.

Een klein deel vitaminen en mineralen voegen wij handmatig toe aan alle voedingen door middel van een premix.
Hierdoor zijn alle vitaminen, mineralen en sporenelementen in optimale hoeveelheden aanwezig in de verse maaltijden.
De premix is vanzelfsprekend van de best denkbare kwaliteit


maar dan nog... een bot is niet alleen calcium, dus wat ze naar de maatstaven te weinig in de cb vinden, vullen ze aan, met 't 1 of ander om wel aan de zgn maatstaven te voldoen, dat redt je niet met je eigen maalsel, waar je geen analyse van laat maken?

desalnietttemin afwisseling lijkt de truc.. ;)
Door YaYa
#1048441
Het brouwsel dat ik had gemaakt dat ze wel lusten bestond uit 2 kwartels (hele alleen zonder kop en veren), 1 kg kippennekken, 325 gram orgaan en 600 gram spiervlees (naast de kippennek en kwartel).
Heb konijn, rund, lam en kip gebruikt voor orgaan. En nog kipfilet, soepvlees en struis voor het spiervlees. Dit lusten ze dus wel.
Door brie
#1048709
En als je de botmixen overgiet met bijvoorbeeld vocht van tonijn uit blik, of een beetje blikvoer, lusten ze het dan nog niet? Dan eten die van mij het wel nl.

Als het echt niet gaat werken zou ik me er ook niet al te druk over maken, bot van kwartel en kip (als het dan maar wel een complete kip is, dus nek/karkas/ vleugels etc) afgewisseld met voldoende andere diersoorten lijkt me best voldoende.

Lusten ze vis? Een heel sardientje of harinkje kun je ook als compleet rekenen
Door flin
#1048744
YaYa schreef: Het brouwsel dat ik had gemaakt dat ze wel lusten bestond uit 2 kwartels (hele alleen zonder kop en veren), 1 kg kippennekken, 325 gram orgaan en 600 gram spiervlees (naast de kippennek en kwartel).
Heb konijn, rund, lam en kip gebruikt voor orgaan. En nog kipfilet, soepvlees en struis voor het spiervlees. Dit lusten ze dus wel.
als 'k 't zo nareken, en 'k tel 2 kwartels voor 500 gram,
kom 'k op:
totaal: 2500 gr
kaal bot: 23 %
orgaan: 13 %
ende rest vleesch....

's toch keurig zo, voorlopig lijkt me dit prima hoor!!

stelletje onnozele rotkatten... >:(
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door