Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Buran en Co
#1048068
Dit weekend voor het eerst Gebarft met het hele stel, was erg leuk! Maar..... Buran schrokt echt, niet normaal meer. Connie (conleeuw) was er zaterdagochtend bij en ook die vond het meer dan gemiddeld, het schrokken dus. Het lijkt wel of hij ook moeite heeft met kauwen want als ik hem een dentastick geef, en niet eens zo'n hele grote maar een voor honden van +10 kilo doet hij daar zeker een kwartier of zo over. En maar kauwen, en maar kauwen, en maar kauwen. Maar op zijn eten kauwt hij dus helemaal niet. Het verteren gaat volgens mij wel goed, al heel lang geen diarree meer gehad en geen onverteerd bot in zijn ontlasting. Zal ik voor hem juist groter spul proberen te regelen zodat hij wel moet kauwen? Hebben jullie nog tips? Een kippennek proberen vast te houden gaat echt niet meer, daar zijn ze veel te klein en hij veel te sterk voor. Ben heel benieuwd.... O ja, hij eet inmiddels echt op afstand van de andere honden, en zondagochtend zelfs alleen, dan gaat het heel iets beter maar hij schrokt nog steeds alles zonder kauwen naar binnen. Ook geef ik hem al eerst het spiervlees, orgaan en groente zodat hij al wat op heeft maar ook dat helpt voor geen meter. Help!!
Door Lizzy
#1048070
Je bedoeld dat hij zijn vleesbotten niet kluift maar schrokt? Ja, die types heb je erbij. Ik zou je aan willen raden om vleesbotten te gaan geven die hij niet in 1 keer weg krijgt. Dus, hele kippen, hele parelhoenen, hele eenden, hele konijnen. Om eens te kijken hoe hij daar mee om gaat.
Door sandrra
#1048489
Khami at ook zo toen ze pup was, nu ze wat ouder is ( 2 jaar maar soms nog net een pup) eet ze rustiger.
Verder sluit ik me bij Lizzy aan.
Door Buran en Co
#1048494
Dat kan echt geen kwaad? Ik blijf er natuurlijk bij, dat spreekt voor zich. Maar toch..... :-\

Ok, ik zal eens kijken of ik ergens aan kan komen, dank jullie wel.
Door Lizzy
#1049853
Buran en Co schreef: Dat kan echt geen kwaad? Ik blijf er natuurlijk bij, dat spreekt voor zich. Maar toch..... :-\

Ok, ik zal eens kijken of ik ergens aan kan komen, dank jullie wel.
Ja weet je, je moet geen dingen doen die je eng vindt natuurlijk.... Dan zul je geplette vleesbotjes moeten blijven geven die niet gevaarlijk zijn als je hond ze in 1 keer in slikt. Dan denk ik dus aan geplette kippennekken, geplette eendennekken, geplette kippenvleugels, geplette parelhoenkarkasjes. Als je dat spul goed bewerkt met een vleeshamer (in een stevige plastic zak doen - de diepvrieszakken van de Lidl zijn hiervoor zeer geschikt! En dan flink meppen), kan het geen kwaad als hij het inslikt. Grotere vleesbotten van grotere dieren zoals geit en lam: zou ik dan niet geven.

Op deze wijze bouw je ook langzaam een beter gevoel op over het vleesbot eten!
Door Buran en Co
#1051243
Hoi Lizzy,

Zorgt het pletten er dan voor dat de botjes niet kunnen blijven steken ergens in de hond? Want dat is mijn grootste angst, dat hij het weg schrokt maar er in stikt of zo. Ik zal binnenkort eens wat andere dingen gaan bestellen,met name van geit had ik al begrepen dat dat niet geschikt is voor beginnende Barfers. Zucht. Over een paar maanden lach ik hier waarschijnlijk om maar ik wou dat ie gewoon ging kauwen........
Door Fynn
#1051338
Hier hebben we ook een schrokker.
Vanmorgen hadden ze alledrie parelhoen karkas.
Fynn en Ijuba waren nog aan hun eerste karkas bezig toen had Asani al 1,5 karkas naar binnen gewerkt  :o
Hij kraakt het een paar keer met zijn kiezen en slikt het door.
Hij heeft nergens geen last van geen botjes in zijn ontlasting en overgeven doet  hij ook niet.
Als je het eng vind zou je kunnen doen wat Lizzy zegt dat heb ik de eerste tijd ook gedaan want toen was het nog erger.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Lizzy
#1051366
Buran en Co schreef: Hoi Lizzy,

Zorgt het pletten er dan voor dat de botjes niet kunnen blijven steken ergens in de hond? Want dat is mijn grootste angst, dat hij het weg schrokt maar er in stikt of zo. Ik zal binnenkort eens wat andere dingen gaan bestellen,met name van geit had ik al begrepen dat dat niet geschikt is voor beginnende Barfers. Zucht. Over een paar maanden lach ik hier waarschijnlijk om maar ik wou dat ie gewoon ging kauwen........
Als je ze goed plet, kunnen ze nergens blijven steken. Ik zou zeggen, zet hem in een rustig hoekje (liefst bijv. in een gang die je af kunt sluiten) en laat hem daar in z'n eentje "rustig" z'n eten op eten. Het mooiste is als je hem bijv. door glas kan "bespioneren". Dikke kans dat dit gedrag vanzelf nog wel verbetert!
Door Buran en Co
#1051769
Dank Rian voor de geruststellende woorden, scheelt toch om dat te horen. Buran staat nu in een hoekje achter in de tuin, ik zal de komende keren Balou en Faydor weer even binnen eten geven met de deur dicht maar ik vrees dat dat niet veel uit zal maken, maar je weet nooit. Faydor en Balou hebben dit weekend voor het eerst kipkarkas gekregen en die kraken het inderdaad eerst een paar keer goed, even lekker kauwen en dan is het pas weg dus dat gaat goed!!! Mijn vriend zei vanmorgen 'ongelovelijk hoe gek ze op dat eten zijn, lijkt elke keer wel of ze weken niet gekregen hebben en een uur later lopen ze nog elkaar bakken na of er echt niets vergeten is'.  Ik vind het niet zo ongelovelijk!!!!  ;) :) :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door