Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cane Ferro
#1047449
Even een vraagje: ik zie vooral van Ferro dat de poep nogal wit is.
Momenteel krijgt hij 5 maal per week 800 g vleesbot en 7 maal per week 315 g spiervlees. Is het dan beter om hem slechts 5 maal per week spiervlees te geven zodat de hoeveelheid die dagen wat omhoog gaat?
Door Lizzy
#1047468
Hoeveel % vleesbot geef je? En wat voor vleesbotten geef je? Zijn deze voor 50% of meer bevleest?
Door pallas
#1047469
Hoe is zijn poep verder? korrelig of héél erg hard en moeilijk poepen ?
Als dat zo is dan zou ik gewoon het % vlees of het %orgaan wat aanpassen .
Door roefus
#1047679
Geef je dan 6600 gram wekelijks in totaal?
Dus 4000 gram vleesbot en 2205 gram spiervlees?

Dan mis ik toch orgaanvlees, of komt dat er nog bij?

Als dat niet zo is en je geeft dus 6600 gram in totaal (vleesbot + spiervlees), dan komt dat neer op een kleine 65% aan vleesbot en dat vind ik persoonlijk veel en veel teveel.
Kan me voorstellen dat de poep dan wit uitslaat van de kalk.
Door Cane Ferro
#1047814
Rauwe vleesbotten (50% bot - 50% vlees) 5510 gr
Rauwe/gepureerde groentes                                 1650 gr
Orgaanvlees                                                 1650 gr
Tafelrestjes en/of voedingssupplementen 0 gr
Spiervlees                                                 2210 gr

Dit is wat hij krijgt per week en ook nog een schapepens wat ik er niet in bereken. Maar hij krijgt dus 7 keer 800 g vleesbot en 7 keer 315 g spiervlees per week, dan nog 5 keer 330 g groenten en orgaan 2 keer 500 g en 3 keer 220 g

Qua vleesbot geef ik hem: struisvogel nek en karkas, kipkarkas, konijn kop en karkas, geitebot, lamsbot en zalmkop. Spiervlees: schaap, geit en koe.

Waar zou het dan kunnen misgaan?
Door Antonia
#1047817
Op zich gaat er niets mis, alleen is blijkbaar voor jouw hond het percentage vleesbot aan de hoge kant. Dat zou ik iets minderen en daarvoor in de plaats iets meer orgaan geven.
Wat ook een rol kan spele is de struisvogelnek en -karkas. Die zijn wat harder en lastiger te verteren. Persoonlijk zou ik daarvor in de plaats een ander vleesbotsoort kiezen (eend of parelhoen of haas).
Door tieneke
#1047819
Hier poepen ze van de lam weer vrij hard,tegenwoordig geef ik orgaan vooraf zodat alles niet te hard is.
Hou eens bij van wat voor soort vlees/bot dit de volgende dag te hard is.
Overigens,hier poepen ze ook wel eens keiharde drollen maar ik maak mij pas zorgen als het er als zandkorrels uitvalt.
Orgaan met groenten vooraf geven is ook een optie.
Door Cane Ferro
#1047820
Het zijn wel nog drollen hoor, maar ene keer zijn ze wat geel achtig en soms behoorlijk wit. Maar zand is het nog niet. Of kan het ook zijn dat hij nog wat moet wennen aan het barfen. Hij barft nu (terug) 3 weken en deze week was konijn en struisvogel nieuw. Kan het ook hiermee te maken hebben?

Ok ik speel poep detectieve en ga iedere dag  de kleur nakijken  ;D kan het schade aanbrengen als dit nog enkele dagen zo blijft?
Door tieneke
#1047825
Cane Ferro schreef: Het zijn wel nog drollen hoor, maar ene keer zijn ze wat geel achtig en soms behoorlijk wit. Maar zand is het nog niet. Of kan het ook zijn dat hij nog wat moet wennen aan het barfen. Hij barft nu (terug) 3 weken en deze week was konijn en struisvogel nieuw. Kan het ook hiermee te maken hebben?

Ok ik speel poep detectieve en ga iedere dag  de kleur nakijken  ;D kan het schade aanbrengen als dit nog enkele dagen zo blijft?
Ik denk dat de struisvogel de boosdoener zou kunnen zijn,niet in paniek raken want zelfs al poept je hond de hele week van deze drollen kan het echt niet heel veel kwaad buiten een zeer achterwerk als het echt te heftig is.
Ik zou zelf iets minder botpercentage gaan geven  ;)
En als de ontlasting beter is gewoon aanhouden,kijken met je ogen dus  ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#1047920
Cane Ferro schreef: Het zijn wel nog drollen hoor, maar ene keer zijn ze wat geel achtig en soms behoorlijk wit. Maar zand is het nog niet. Of kan het ook zijn dat hij nog wat moet wennen aan het barfen. Hij barft nu (terug) 3 weken en deze week was konijn en struisvogel nieuw. Kan het ook hiermee te maken hebben?

Ok ik speel poep detectieve en ga iedere dag  de kleur nakijken  ;D kan het schade aanbrengen als dit nog enkele dagen zo blijft?
Ik denk dat het dan met name aan die drie weken ligt. Dat is nog erg kort. De maag moet zich aanpassen om het bot goed te kunnen verteren. Ook al heb je een grote hond die de botten gemakkelijk kan eten, het verteren is weer een andere zaak. Konijnekoppen zijn dan wat hard evenals zalmkop, geitebot kan ook behoorlijk hard zijn. Ik zou nog even de zachtere vleesbotten geven, poept ook wat gemakkelijker  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door