Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1046743
Als ik pens koop, dan neem ik meestal lappen per kg, de laatste keer heb ik een hele pens besteld en dat is ook goed bevallen.
Zo kan ik de toch wel grote hoeveelheden vet wegsnijden en evt. andere ongerechtigheden.
Maar wat ik hierover wil vragen is het volgende, vaak kom ik in het vet, een soort gezwelletjes tegen, van creme tot bruin gekleurd en min of meer rond van vorm.
Ik snij het eruit en gooi het weg, ik vind het een beetje eng.
Weet iemand wat dat zijn?
Echt gezwellen of kan het geen kwaad.
Hebben biologische runderpensen ook zoveel vet met die evt gezwelletjes erin ?
`tJa en er is er altijd wel een die niet netjes op haar beurt kan wachten.......

Afbeelding
Door roefus
#1046893
de Meiden schreef: Als ik pens koop, dan neem ik meestal lappen per kg, de laatste keer heb ik een hele pens besteld en dat is ook goed bevallen.
Zo kan ik de toch wel grote hoeveelheden vet wegsnijden en evt. andere ongerechtigheden.
Maar wat ik hierover wil vragen is het volgende, vaak kom ik in het vet, een soort gezwelletjes tegen, van creme tot bruin gekleurd en min of meer rond van vorm.
Ik snij het eruit en gooi het weg, ik vind het een beetje eng.
Weet iemand wat dat zijn?
Echt gezwellen of kan het geen kwaad.
Hebben biologische runderpensen ook zoveel vet met die evt gezwelletjes erin ?
`tJa en er is er altijd wel een die niet netjes op haar beurt kan wachten.......

Afbeelding
Geen idee...wat de gezwelletjes betreft  :-\

Maar WAT een leuke foto !!!  :D
Door conleeuw
#1046959
Ik weet niet precies wat jij bedoel, maar er zijn wel eens vaker knobbeltjes en bobbeltjes op en in pens, soms hoort het er gewoon, soms is het de restanten van een ontstoke plekje of blessure (tja, koeien eten ook echt van alles, een stukje ijzer kan zomaar een plekje veroorzaken, dat geneest wel maar laat wel een soort litteken achter) Over het algemeen maak ik mij er niet druk om, het kan echt geen kwaad. Nog even een vraagje, ik zie in jou oh zo leuke foto de pens in een teil liggen, spoel jij de pens eerst af voor je het voer?
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1047295
Ja beetje dom van mij dat ik er geen foto van gemaakt heb, ik zal dat de volgende keer zeker doen.
Dat een koe van alles naar binnen schuift en daardoor beschadigd kan raken weet ik wel maar dit zit echt in het vet gekapseld en het zijn ronde/ovale gezwelletjes (zo noem ik het maar), het is ook niet voor de eerste keer dat ik dit zie, ik kom het vaker tegen en gooi het dan weg.

En nu dacht ik, ik vraag er eens na.

Nee, hoor Connie, ik spoel de pens niet, maar toen ik die grote klomp pens wilde ontdooien, was de temperatuur behoorlijk, vandaar dat ik hem in een teil met water heb gegooid en zo heb laten ondooien.
Van wege de vliegen, anders had ik nog een kilootje extra aan maden gehad denk ik.... :yucky:
Het duurde nog haast 24 uur.

En toen ik bezig was de pens te "slachten" vond Kim het blijkbaar veels te lang duren, en begon er zelf maar aan en dat viel niet mee met een pens in het water die dubbel zo zwaar woog als zij  ;D
Uiteraard heeft ze wel een stukje "gevangen" ;)
Door conleeuw
#1047919
de Meiden schreef:
Nee, hoor Connie, ik spoel de pens niet, maar toen ik die grote klomp pens wilde ontdooien, was de temperatuur behoorlijk, vandaar dat ik hem in een teil met water heb gegooid en zo heb laten ondooien.
Van wege de vliegen, anders had ik nog een kilootje extra aan maden gehad denk ik.... :yucky:
Het duurde nog haast 24 uur.
Kijk, dat is nog eens een handige tip, pens onder water laten ontdooien, mmmm zal ik onthouden ;) ik weet wat jij bedoel, maar ik voer het gewoon hoor ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door