Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Greece
#1045898
Wie is bekend c.q. heeft ervaring met dit genoemde middel. Het is een afweeronderdrukkend middel welke gebruikt wordt voor/tegen huidklachten. Het schijnt hetzelfde effect te hebben als cortico's maar dan zonder de bijwerkingen.
Door bea
#1045909
Leroy ( Duitse herder) van mij krijgt het tegen zijn allergie.
Het helpt net zo goed als Prednison, alleen is het minder schadelijk en harstikke duur.
Leroy weegt 45 kilo en moest twee capsules ( 100 mg) per dag.
Hij krijgt het nu al bijna een jaar en zit nu op de twee capsules om de twee dagen.
Maar eerst moet je een soortement van spiegel opbouwen en moet je het iedere dag geven.
Weet niet of je verzekerd bent voor je hond. Ik wel en Dier en Zorg vergoed het wel.
#1045913
Welke allergie heeft Leroy? Ik ben nieuwsgierig naar dit middel omdat een kennis van mij dit gekregen heeft voor haar hond waarbij niet vaststaat welke allergie hij heeft. Kan dus atopisch zijn maar ook een voedsel. Is n.l. niet uitgezocht. En heeft jouw da ook nog iets gezegt over eventuele bijwerkingen op de lange duur?
Laatst gewijzigd door Greece op do 11 sep 2008, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#1045914
Van Wikipedia

"Ciclosporine (cyclosporine) is een geneesmiddel om afstotingsverschijnselen te onderdrukken na een orgaantransplantatie. Ook wordt het middel soms toegepast bij ernstige vormen van psoriasis. Cyclosporine is een middel dat voortkomt uit de transplantatiegeneeskunde. Het onderdrukt de afstotingsreacties van getransplanteerde organen. Inmiddels wordt het ook met succes gebruikt bij aandoeningen waarbij T-cellen een oorzakelijke rol spelen (voor o.a. psoriasis en constitutioneel eczeem). Cyclosporine is o.a. in de handel onder de merknamen Sandimmune en Neoral. Omdat het middel nogal ernstige bijwerkingen kent moeten de patiënten voortdurend goed gecontroleerd worden. Met name bij langer gebruik neemt het risico toe. Omdat het middel niet geneest, maar een symptoom bestrijdt, moet het blijvend gebruikt worden. Voor levensbedreigende situaties, zoals het handhaven van getransplanteerde organen, is het onontbeerlijk."

Hier http://www.huidziekten.nl/folders/neder ... porine.htm een lijst met bijwerkingen.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 11 sep 2008, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#1045917
Ja, klopt maar dat is bij mensen. Bij dieren schijnt het iets anders te liggen.
Ik citeer even:
Ciclosporine (Atopica) is een nieuw oraal geneesmiddel dat recent op de markt kwam voor de behandeling van atopische dermatitis, dit in analogie met de humane geneeskunde. Het is aangetoond dat het de symptomen uiterst effectief bestrijdt zonder de bijwerkingen die corticosteroïden op lange termijn hebben.
Laatst gewijzigd door Greece op do 11 sep 2008, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#1046052
Mijn ervaring is dat de werking erg tegenvalt. Ik vind het ook te simpel om te zeggen dat het bij huidklachten werkt, want dat is namelijk niet zo. Het werkt alleen bij atopische dermatitis en niet bij andere huidklachten.
Het heeft dan ook niet dezelfde werking als cortico´s. Ik ken meerdere honden die op de cortico´s jeukvrij zijn, maar op de atopica niet.
#1046364
Ciclosporine legt de complete T-cel afweer plat. Dus de weerstand is ernstig verminderd, entingen slaan niet aan en de natuurlijke afweer tegen tumoren wordt ook platgelegd.
Ik gebruik het alleen als het alternatief euthanasie is.
En verhoogde tumorgroei komt zeker ook bij dieren voor.
Gebruikersavatar
Door Loti
#1046420
In een experimentele fase heeft mijn kat het jaren geleden gekregen. Het moest toen nog in vloeibare vorm toegediend worden. De kat is toen doodziek geworden en heeft veel pijn gehad; kon op het nippertje gered worden.
Helaas was ik er niet van op de hoogte dat het middel zulke schadelijke bijwerkingen had ( ik kreeg het mee in een blanco flesje zonder etiket en heb via een apotheek meer info gekregen ) en dat mij kat eigenlijk als proefdier gebruikt werd. Onlangs hoorde ik van mijn eigen dierenarts dat het helemaal niet aan katten voorgeschreven mag worden.
Hier komt dus nooit meer ciclosporine in huis, ook niet voor een van mijn honden die al jaren een onrustige huid heeft:(
#1046468
Rosalie schreef: Het zou dan niet werken bij huidklachten veroorzaakt door een voedsel-allergie. Maar klopt het dan dat de bijwerkingen niet zo schadelijk zijn als die van cortico's?
De bijwerkingen springen wat minder in het oog, maar zijn zeker neit minder!
Door bea
#1047045
Hitam schreef: Ciclosporine legt de complete T-cel afweer plat. Dus de weerstand is ernstig verminderd, entingen slaan niet aan en de natuurlijke afweer tegen tumoren wordt ook platgelegd.
Ik gebruik het alleen als het alternatief euthanasie is.
En verhoogde tumorgroei komt zeker ook bij dieren voor.
Tannetje zeg je dat ik dan beter prednison kan gaan geven of is er nog iets anders
#1050939
Ik ben hier ook zeer geinteresseerd in. Mijn hond Borka, een Hollandse Herder van 4.5 jaar heeft ook atopische dermatitis en heeft zich heel lang beroerd gevoeld en zich suf gekrabd. Sinds december 2007 krijgt hij Atopica (ciclosporine). Eerst iedere dag 150 mg en na 3 maanden om de dag 150 mg. Hij weegt 30 kg. Hij is niet helemaal jeukvrij maar het is nu goed te doen, hij is enorm opgeknapt van deze medicijnen. Zijn vacht is bijvoorbeeld helemaal teruggekomen (was voorheen slap, dun en erg vet).
Als er een beter alternatief is, zou ik het heel graag weten.
#1051169
Het alternatief voor Atopica is niet een pilletje maar een lange weg van draineren en opbouwen met kruiden en supplementen en eventueel Bloesems of homeopathie. Dat is niet heel simpel. Een allergie is niet zo maar weg.

En als de keuze is tussen Atopica en prednison dan is naar mijn idee, een beetje afhankelijk van hoe het individuele dier reageert, Atopica iets minder direct schadelijk. Maar onschuldig is het absoluut niet.
Zoals ik eerder heb gezegd, ik gebruik het ook wel eens maar eigenlijk alleen als het alternatief euthanasie is, dus alleen in zeer ernstige gevallen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door