Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

#853634
Onderstaande informatie heb ik met toestemming overgenomen van de website http://www.jumpingboxers.nl

In chocolade zit theobromine en de concentraties van theobromine variëren met de soorten chocolade. Melkchocolade bevat 154mg/100g, pure chocolade bevat 528 mg/100g. Banketbakkerschocolade is uiterst giftig voor de hond met 1365 mg/100g!

De giftige hoeveelheden zijn:
Gewicht hond Melkchocolade Puur Hoeveelheid theobromine
2,2 kg 113,4 g 14,1 g 200 mg
4,5 kg 226,8 g 28,3 g 400 mg
9,0 kg 453,6 g 70,8 g 900 mg
13,6 kg 907,2 g 92,1 g 1300 mg
18,0 kg 1.134,0 g 127,5 g 1800 mg
22,6 kg 1.360,0 g 156,0 g 2250 mg
27,2 kg 1.814,0 g 198,4 g 2700 mg
31,7 kg 2.268,0 g 240,9 g 3400 mg

Stel uw hond weegt 32 kg dan zou hij dus 2.268 g melkchocolade kunnen opeten, voordat de giftige grens is bereikt (chocoladeallergie niet meegerekend!) Dit is dus meer dan 2kg melkchocolade en is omgerekend 30 tabletten van de normale 75gr chocolade. (Wie zijn hond krijgt nu 30 repen melkchocolade!) Puur zou hij 240 g op kunnen eten. Dit is ongeveer 3 repen. Ook echte witte chocolade bevat theobromine (2 mg per gram), maar dat is nog minder dan in melkchocolade.

Als uw hond chocolade heeft gegeten, is er dus niet meteen reden tot paniek. Probeer wel de hoeveelheid en de soort chocolade te achterhalen en houd uw hond in de gaten. Als uw hond afwijkend gedrag gaat geven, is hij allergisch voor chocolade en moet u alsnog even langs de DA.

Kenmerken van een overdosis:

* verhoogde nervositeit en opwinding.
* trillen.
* hijgen, maar niet gepaard gaan met een hoge hartslag.
* plotselinge aanvallen.
* zeer snelle hartslag (het hart wordt geforceerd om sneller te werken).
* coma.

Voor oudere honden kan een zeer snelle hartslag een hartstilstand teweeg brengen!


Dit is het inleidend verhaal bij de informatie:

Chocolade dodelijk voor honden

-Onderstaand stukje komt uit het clubblad van KC Gooi en Eemland. Het gaat dus (gelukkig!) niet over mijn eigen hond. Hondenliefhebbers, neem dit stukje alsjeblieft over en zet het op zoveel mogelijk andere clubs of sites!-

Onze Schnauzer Nancy heeft in een onbewaakt ogenblik, tijdens onze afwezigheid, een grote doos chocolade van de eettafel gestolen en gedeeltelijk opgegeten. De chocolade was een cadeau en netjes verpakt, zodat wij niet wisten wat de inhoud was, maar Nancy's neus was heel goed ontwikkeld voor alles wat maar enigszins "eetbaar" rook.
's Avonds lag ze bij mij op schoot en merkte ik dat ze een behoorlijk zware en verhoogde hartslag had. De volgende ochtend had ze last van dunne ontlasting, maar ze was tierig. Ze at normaal en toen we naar onze paarden gingen was ze in de auto onrustig, zoals altijd. Bij het openen van het hek kreeg Nancy plotseling een hartstilstand, terwijl ze van plan was al blaffend naar het hek te rennen om naar binnen te snellen.
Door de plotselinge hartstilstand bij het hek belandde ze in de sloot. Hierin heeft ze echter nog geen 10 seconden gelegen, omdat ik er meteen insprong. Omdat ze direct levenloos was en bleef drijven dacht ik dat ze misschien haar nek gebroken had. Toch heb ik haar nog op de neus geblazen en gevoeld of er misschien modder in haar keel was gekomen waardoor ze stikte.
Niets van dit alles was waar en onze hond lag - plotseling uit ons leven gerukt - dood aan de kant van de sloot.

Bij sectie door de dierenarts kwam er geen directe doodsoorzaak naar voren, doch na aandringen is toch nog nader onderzoek gedaan in verband met de chocolade die ze genuttigd had en heeft de dierenarts nog met het vergiftigingscentrum gebeld. Er werd daar wat lacherig gedaan dat een hond een vergiftiging kan oplopen door chocolade.
Bij het eten van 40 gram chocolade per kilo lichaamsgewicht van de hond komt er theobromine vrij in het lichaam van de hond en hierdoor treedt na 18 tot 24 uur een hartstilstand op. Dit is dus ook bij onze hond gebeurd. Zij had echter bij lange na niet deze hoeveelheid gegeten, want dit had dan ruim zes ons chocolade moeten zijn.
Ze was 9 jaar oud en in een superconditie. Deze maaltijd is echter wel haar dood geworden. Op de avond voorafgaande aan haar dood heeft ze zelfs nog gebraakt. We denken dus dat veel minder chocolade al dodelijk kan zijn voor een hond.

Voor dit gevaar wilden wij u als hondenliefhebber waarschuwen, want in een voorkomend geval dient u direct uw dierenarts in te schakelen en een braakmiddel toe te dienen. Onderneem zelf iets, want onze dierenarts was ook niet op de hoogte van de mogelijkheid van een chocoladevergiftiging! Als wij de dag voor Nancy's dood de dierenarts hadden gebeld, had hij waarschijnlijk gezegd dat het er vanzelf wel weer uit zou komen via de natuurlijke weg.
#1046399
Ik wou hier nog wel even bij vermelden, dat je een hond langzaam kan vergiftigen met chocolade.
Als je alle dagen en stukje zou geven, want dat word namelijk niet afgebroken in de hond zijn lichaam en stapelt zich dus op.

Dus een klein stukje per dag kan ook dodelijk zijn.
#1480043
Fijn dat jullie dit even naar boven halen. Ik luister altijd naar Hoezo Radio via de podcast en dit was laatst onderwerp van de kettingvraag. Hier werd notabene door een wetenschappelijk medewerker op gebied van dierenvoeding een vreemd antwoord gegeven. Die haalde een voorbeeld aan van een labrador van ca. 35 kilo die xx melkchocolade repen zou moeten opeten voor dat dit dodelijk was. De preciese getallen weet ik niet meer. Deze man was dus geheel niet op de hoogte dat de hoeveelheid theobromine veel hoger ligt naarmate de chocolade puurder is en dus vele malen giftiger is voor de hond. Dus naar Teleac ter correctie deze link maar even toegestuurd.
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door