Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Gwendolyn
#1045671
Ik heb twee vragen over de overstap van brok naar kvv (duck in ons geval).

Sinds een kleine maand krijgt onze hond (Fenna, podenco kruising, 27 kg) alleen nog maar duck lamb&rice.
Hiervoor kreeg ze twee dagen per week duck en de andere dagen dogloversgold brokken.
Door leveringsproblemen met de doglovers moesten we overstappen op een ander merk brokken en binnen de kortste keren stikte ze van de jeuk.

Sinds ze alleen nog maar kvv krijgt is Fenna ontzettend veel minder gaan drinken en poepen!
Van ongeveer zo'n 4 waterbakken per dag naar nu nog niet eens 1!
En van twee maal daags ontlasting naar ongeveer eens per anderhalve dag. (Soms iedere ochtend, soms de ene dag 's ochtends en de volgende dag 's avonds, dan een dag niet en dan weer 's ochtends).

Nou kan ik me goed voorstellen dat ze minder gaat drinken en minder ontlasting produceert, maar toch... ik vind het wel een heel groot verschil. En vraag me dus eigenlijk af of dit normaal is.

Ze heeft sinds een week of twee ook een vies oor en regelmatig te jeuken aan haar poten en staart.
Zijn dit ontgiftingsverschijnselen?
Fenna is in januari aangereden en heeft vier maanden met haar poot in het verband gelopen en is in die periode erg vaak onder narcose geweest.  :(
Ik kan me zo voorstellen dat ze nog het nodige aan gifstoffen in haar lijf heeft om af te voeren, dus opzich zou ik het eigenlijk alleen maar toejuichen als al die troep eruit komt.

Ze lijkt het op het versvoer verder wel heel goed te doen. De oorspronkelijke jeukklachten (vnl op haar torso) zijn al bijna over en ze lijkt beduidend meer energie te hebben en vrolijker te zijn.
Ik wil dus graag doorgaan met kvv, ben me nog aan het inlezen om te kijken of we eventueel wat barf dingetjes gaan toevoegen.
Ik ben alleen door de aanrijding en alle complicaties die daar bij kwamen inmiddels een beetje een overbezorgde hondenmoeder geworden.
Dus vandaar mijn vragen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1045695
Gwendolyn schreef: Sinds ze alleen nog maar kvv krijgt is Fenna ontzettend veel minder gaan drinken en poepen!
Van ongeveer zo'n 4 waterbakken per dag naar nu nog niet eens 1!
En van twee maal daags ontlasting naar ongeveer eens per anderhalve dag. (Soms iedere ochtend, soms de ene dag 's ochtends en de volgende dag 's avonds, dan een dag niet en dan weer 's ochtends).

Nou kan ik me goed voorstellen dat ze minder gaat drinken en minder ontlasting produceert, maar toch... ik vind het wel een heel groot verschil. En vraag me dus eigenlijk af of dit normaal is.
Ja hoor, dit is een heel normaal verschijnsel! Hoef je je absoluut geen zorgen over te maken ;)
Ze heeft sinds een week of twee ook een vies oor en regelmatig te jeuken aan haar poten en staart.
Zijn dit ontgiftingsverschijnselen?
Dat kan heel goed, maar kan ook een andere oorzaak hebben (bv overgevoeligheid/allergie voor ingredienten die (ook) in Duck zitten).
Fenna is in januari aangereden en heeft vier maanden met haar poot in het verband gelopen en is in die periode erg vaak onder narcose geweest.  :(
Ik kan me zo voorstellen dat ze nog het nodige aan gifstoffen in haar lijf heeft om af te voeren, dus opzich zou ik het eigenlijk alleen maar toejuichen als al die troep eruit komt.
Dat moet er zeker uit! Maar denk dat je voor deze ontgifting beter nog een extra middel kan geven, zoals bv. chlorella (type dat maar eens in de zoekfunctie).
Ze lijkt het op het versvoer verder wel heel goed te doen. De oorspronkelijke jeukklachten (vnl op haar torso) zijn al bijna over en ze lijkt beduidend meer energie te hebben en vrolijker te zijn.
Dat is al een heel positief begin! Denk dat als je chlorella gaat toevoegen je haar in het ontgiften nog meer kunt ondersteunen. En blijft ze na een tijdje toch nog (rest)jeukklachten houden, dan is een eliminatiedieet (BARF) denk ik de aangewezen weg.
Ik wil dus graag doorgaan met kvv, ben me nog aan het inlezen om te kijken of we eventueel wat barf dingetjes gaan toevoegen.
Ik ben alleen door de aanrijding en alle complicaties die daar bij kwamen inmiddels een beetje een overbezorgde hondenmoeder geworden.
Dus vandaar mijn vragen.
Je bent al heel goed bezig! Houd met het toevoegen van BARF-dingetjes wel in de gaten dat je niet teveel aparte dingen gaat geven omdat je misschien nog een eliminatiedieet te wachten staat. Bij een eliminatiedieet is het de bedoeling dat je een vleessoort gaat geven die je hond nog NOOIT heeft gegeten. Konijn en eend zijn bijvoorbeeld heel geschikt als eliminatiedieet.
Succes!
Door brie
#1046029
Ik kan me ook helemaal vinden in de antwoorden van Nitus.
Mijn honden drinken ook heel weinig. Vandaag was het erg warm en dan drinken ze wat meer, vooral na de wandeling, maar over het algemeen drinken ze nog niet eens een halve bak met water. Ze halen veel meer vocht uit het vlees dan uit die droge brokken.

Veel succes nog! Het klinkt goed, en volgens mij zit je op de goede weg!
Door Gwendolyn
#1046418
Dank jullie wel voor de antwoorden!

Ik ben me nu aan het inlezen op de Chlorella.
Zoals het er nu uitziet ga ik dat vanmiddag gelijk maar halen.
En zelf ook maar aan een kuurtje beginnen... kan ik zelf ook wel gebruiken. :)

Mag ik uit de dingen die ik hier snel al even over Chlorella heb gelezen opmaken dat het verstandig is om met Fenna langzaam op te bouwen?
Ze heeft helaas een niet leuke hoeveelheid gifstoffen in haar lijf zitten door de narcoses die ze begin dit jaar heeft gehad.
En als ik goed lees, kan dat er ook voor zorgen dat ze vrij heftige ontgiftingsverschijnselen op de Chlorella kan krijgen?

Sorry voor al mijn vragen overigens... ik wil graag het beste voor mijn dieren, en ben gewoon erg onzeker (nog... hopelijk wordt het minder naarmate ik hier langer rondhang en meer ervaring krijg met versvoer en alles wat daar bij komt kijken :)).
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1046855
Als het goed is heb je bij Chlorella juist geen heftige ontgiftigingsverschijnselen zolang je het maar rustig opbouwt. Dus elke dag een (paar) tabletje/schepje meer (ligt een beetje aan het formaat hond).
Bij Fedor heb ik na meerdere narcoses geen heftige verschijnselen gezien bij het gebruik van Chlorella, maar dat is natuurlijk ook een beetje hond afhankelijk. Hij heeft zijn hele leven al rauw gegeten minimaal geënt en geen wormkuren, dus hij had al minder kans op andere ballast.
Houd je hond goed in de gaten, jij ziet het beste hoe het met je hond gaat ;).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door