Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Elise
#104514
Spike, dalmatier reu van 3 jaar, staat nu zo'n anderhalf jaar op speciaal brokvoer, ook eend/rijst, van de dierenarts vanwege voedselallergie. Sinds een aantal maanden krijgt hij daarnaast de CB eend/rijst. Daar zijn we zeer over te spreken en nu we er eind juni een pup bij krijgen die volledig op versvlees staat willen we met Spike ook helemaal over stappen. Alleen vroegen we ons af of we Spike ook op lam/rijst zouden kunnen zetten. De eend/rijst variant is namelijk een behoorlijke aanslag op je portomonnee. Op de brokvariant lam/rijst deed hij het niet goed, maar daar zitten dan ook allerlei andere dingen in dan lam als ik het goed heb begrepen.
Wat zouden jullie doen, eens proberen hoe het gaat op de lam/rijst naast de eend/rijst?

Groetjes Elise
Door Ordell
#104533
Zou ik zeker eens proberen als ik jou was. Misschien dat zelfs de Natuurmix een optie zou kunnen zijn maar dan moet je wat meer vertellen over de reden dat hij op dit voer is gezet, d.w.z. wat voor een voedselallergie hij heeft.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#104578
Ik zou het ook zeker proberen, tenzij je dus 100% zeker weet dat je hond allergisch is voor bv. Lam.
Maar wat ik uit je bericht opmaak is dat er nooit een echte allergie test is gedaan, je hebt wel een lam/rijst versie uitgeprobeerd maar dat was een brok. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je de CB Natuurvoer kunt geven (zoals Ordell ook al zei). Maar dat moet je natuurlijk voorzichtig uit proberen.
Is het alleen niet zo dat je bij Dalmaten op moet letten op de hoeveelheid eiwitten ivm de zuurte van de urine ???. Ik heb iets gehoord maar weet dus niet hoe dat ookal weer zat :-[.
Hopelijk leest Lizzy dit die kan je er meer over vertellen.
Door Paul_Barte
#104580
[quote="Elise"]
Spike, dalmatier reu van 3 jaar, staat nu zo'n anderhalf jaar op speciaal brokvoer, ook eend/rijst, van de dierenarts vanwege voedselallergie. Sinds een aantal maanden krijgt hij daarnaast de CB eend/rijst. Daar zijn we zeer over te spreken en nu we er eind juni een pup bij krijgen die volledig op versvlees staat willen we met Spike ook helemaal over stappen. Alleen vroegen we ons af of we Spike ook op lam/rijst zouden kunnen zetten. De eend/rijst variant is namelijk een behoorlijke aanslag op je portomonnee. Op de brokvariant lam/rijst deed hij het niet goed, maar daar zitten dan ook allerlei andere dingen in dan lam als ik het goed heb begrepen.
Wat zouden jullie doen, eens proberen hoe het gaat op de lam/rijst naast de eend/rijst?

Groetjes Elise
[/quote]

Zou Spike eens gewoon op het Natuurvoer zetten. Durf bijna te wedden dat er van die hele brokkenallergie niets meer overblijft ;)
Van de 100 honden met voedselproblemen zijn er in werkelijk nog geen 5 met een allergie voor eiwitten.....graan Elise, graan dat is de grote boosdoener!!
Door Elise
#104593
Even ter aanvulling: Ik weet van Spike voor 100% zeker dat hij allergisch is voor rundvlees en vis.
De granen lijkt me hier niet van toepassing nu de lam/rijst variant van hetzelfde merk was als de eend/rijst brok. Alleen zitten er in de lam/rijst variant ook nog zoveel % dierlijke bijprodukten in, dus vandaar dat ik me afvraag of ik het eens zal proberen op CB lam/rijst.

Daarnaast nog een vraag:
Zou het kunnen dat een voedselallergie verdwijnt? Het afgelopen half jaar heeft Spike totaal geen last meer van zijn huid, terwijl hij toch regelmatig iets in de bosjes vindt of een frolic of wat dan ook krijgt van andere hondenbezitters. Normaal gesproken merkte ik het gelijk aan zijn huid als er iets anders naar binnen was gegaan dan hij voorgeschoteld krijgt thuis...
Toch eens natuur proberen dan? Ik ben een beetje huiverig omdat we anderhalf jaar met hem lopen leuren hebben met voeding, nu het goed gaat durf ik niet zo goed meer te switchen.

Elise
Door Paul_Barte
#104601
[quote="Elise"]
Even ter aanvulling: Ik weet van Spike voor 100% zeker dat hij allergisch is voor rundvlees en vis.
[/quote]

En ik weet bijna 100% zeker dat dat niet klopt :-\

Je kunt wel prachtig en brok lam/rijst geven of een rundvleesbrok maar als het percentage kip of rund 10% is mag je in je handjes klappen....de grote vraag is naturlijk wat zijn die andere 90% ???
Door Lizzy
#104602
Is Spike voor nog meer eiwitten allergisch (of ovegevoelig)? Want als het alleen rund is, dan zou je ook kip&rijst en lam&rijst kunnen geven.

Veel honden zijn overigens allergisch of overgevoelig voor bepaalde eiwitten in "doodgekookte" vorm (zoals in brokken) en niet voor de rauwe versie. Mocht dat bij Spike ook het geval zijn dan zou je hem ook Natuurvoer kunnen geven, hoewel rund+rundorganen wel vrij veel purine bevatten. Ik zou dit (als hij ertegen kan) niet al te vaak van geven.
Door Elise
#104603
[quote="Paul_Barte"]
[quote="Elise"]
Even ter aanvulling: Ik weet van Spike voor 100% zeker dat hij allergisch is voor rundvlees en vis.
[/quote]

En ik weet bijna 100% zeker dat dat niet klopt :-\

Je kunt wel prachtig en brok lam/rijst geven of een rundvleesbrok maar als het percentage kip of rund 10% is mag je in je handjes klappen....de grote vraag is naturlijk wat zijn die andere 90% ???
[/quote]

Ik heb voor Spike in die tijd zelf samengesteld in samenwerking met de DA, dus vandaar dat ik nu zeg dat ik dit voor 100% zeker weet. Waarom we toen over zijn gestapt op brok, tja toen dacht ik dat brok ook wel goed was als je hond eenmaal een brok heeft waar hij goed tegen kan.

Ik heb Spike toendertijd ook kip gevoerd en dat ging goed Lizzy
Elise
Laatst gewijzigd door Elise op wo 02 jun 2004, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#104604
Hoi Elise, dus op rauw rundvlees deed hij het ook slecht? Nou, dan denk ik dat je kip&rijst en lam&rijst moet proberen....

En nogmaals, zo goed is rund niet voor een Dalmaat. Je zou dan toch niet meer dan 2 maaltijden per week rund moeten geven, vind ik.
Door Elise
#104605
Ik ga de lam/rijst erbij proberen. Spike heeft namelijk ook nog eens een verleden met het vormen van uraatstenen, dus de natuur durf ik echt niet aan om te geven.

Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het gaat met Spike!

Bedankt allemaal!

Groetjes
Elise
Door Lizzy
#104607
[quote="Elise"]
Ik ga de lam/rijst erbij proberen. Spike heeft namelijk ook nog eens een verleden met het vormen van uraatstenen, dus de natuur durf ik echt niet aan om te geven.

Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het gaat met Spike!

Bedankt allemaal!

Groetjes
Elise
[/quote]

Ohhhwww, hij hEEft al eens uraatstenen gehad? Nee, dan valt rund af. Dan zou ik zelfs met lam&rijst uitkijken. Ik weet niet hoeveel orgaan daarin verwerkt zit, maar volgens de laatste lijst die ik gezien heb (purine yielding foods) zit ook in lam en lamsorgaan vrij veel purine. Ik zou zelf dan voor de kip&rijst gaan..... En bijv 1 of 2 maal per week (hooguit) de lam voorzichtig gaan proberen. Desnoods een paar uur voor of na de maaltijd een flinke slok karnemelk geven voor het a)doorspoelen en b)karnemelk bevat geen purine.
Door Elise
#104608
[quote="Lizzy"]
Hoi Elise, dus op rauw rundvlees deed hij het ook slecht? Nou, dan denk ik dat je kip&rijst en lam&rijst moet proberen....

En nogmaals, zo goed is rund niet voor een Dalmaat. Je zou dan toch niet meer dan 2 maaltijden per week rund moeten geven, vind ik.

[/quote]

Ja op rauw rundvlees deed hij het heel slecht.

Sorry maar ik ben nog niet zo handig in dit quoten geloof ik, moet nog wat meer oefenen geloof ik ::)
Door Elise
#104609
Dus beter de kip/rijst proberen dan? Ik zal dan ook zijn urine weer eens vaker controleren, op dit moment doet hij het super namelijk!
Door Lizzy
#104610
[quote="Elise"]
Dus beter de kip/rijst proberen dan? Ik zal dan ook zijn urine weer eens vaker controleren, op dit moment doet hij het super namelijk!
[/quote]

Ja, persoonlijk zou ik voor kip&rijst gaan en inderdaad de pH waarde van zijn urine een keer meten nu hij nog Eend & Rijst eet (dan weet je wat de waarde NU is) en dan de pH waarde meten van als hij een paar dagen kip & rijst heeft gegeten. Wel beide keren of 's morgens of 's avonds meten (want de pH waarde is 's morgens sowieso anders als 's avonds en je moet wel een goed vergelijk kunnen maken). Je kunt best eens lam & rijst proberen, maar ik zou dan dus ook de pH waarde meten. Als deze omhoog gaat, dan niet meer geven of proberen karnemelk te geven, weer meten en kijken of de pH waarde dan wel goed blijft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door