Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door oDB van Angela
#1045618
ok.. heb een poging gedaan: een mengeling tussen KVV en Barf.. Haal bij Herby de spullen weg.. graag jullie licht erover, of het klopt ongeveer.. Heb 9 honden en moet dus voor iedere hond anders qua gewicht werken.. dit is onze zwaarste hond:

Mechelaar reu ongeveer 40 kg, doet het met enkel KVV goed op 800 gram, dus ga ik daarvanuit:

Heb iets uitgedoktert..



Voor rudy 5600 gr per week nodig aan voedsel:

1. kippenkarkas 400

    Vleesmix2 300

    Groente 100

    Ei

2. botmix vis 400

    Half konijn 400

3. botmix1 300

    Vleesmix2 300

    Groente 200

4. pens 800

    Ei

5. kippennekken 400

    Vleesmix2 200

    Groente 200

6. eendenruggen 3 stks (800)

    Ei

7. botmix1 800



Als ik bereken.. dan klopt het ongeveer  ??? procentgewijs.. krijgen ze 4 verschillende diersoorten, wil ik ze ook extra bot geven om te knagen/eten.. welke dan verstandig? Rund borstbeen?
Door Lizzy
#1045716
Sorry, ik zou je echt graag willen helpen, maar met al die mixen kan ik totaal niet uit de voeten. Ik weet niet wat erin zit, ik weet niet in welke percentages, dus ik kan hier echt niks mee. Misschien dat iemand anders je kan helpen.

Mag ik vragen waarom je persee die mixen wil voeren?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1045747
Ik kan zo ook niets met die mixen... Misschien kun je je eigen berekening hier neerzetten? Vind 't wel goed dat je er al mee aan de slag gaat trouwens ;). Ik zie in je menu, naast pens, verder geen enkel andere orgaansoort... dat zou ik iig veranderen.

Ik kan wel voor je berekenen wat Rudy zou moeten hebben (van jouw 5600gr. uitgaand)
2800 gr. (50%) bevleesde botten (ongeveer helft vlees, helft bot)
1120 gr. (20 %) spiervlees
840 gr. (15 %) orgaanvlees (inclusief pens)
560 gr. (10 %) groentes
280 gr. (5 %) diversen (eitje, huttekase, noten etc.)

De percentages van spier en orgaan kun je eventueel ook nog omdraaien.

Je haalt je spullen bij Herby, dus aan bevleesde botten heb je genoeg keuze: kipkarkas, haasbout, haaskarkas, konijn, parelkhoenkarkas, fazantkarkas, eend: vleugels, rug, nekken, kwartel, kalkoenkarkas, lamsribben, zalmkoppen. Denk er wel aan als je karkas geeft dat die botten tamelijk kaal zijn en dat je daar dan wat meer spiervlees bij moet doen.
Spiervlees heeft Herby ook in alle soorten en aan orgaanvlees ook geen gebrek. Wat ik NOOIT zou nemen is iets te knagen van een rund, veel te hard. Maar als je van je mixen afstapt hebben ze al zat te knagen ;).
Door oDB van Angela
#1045758
[quote="Lizzy"]
Sorry, ik zou je echt graag willen helpen, maar met al die mixen kan ik totaal niet uit de voeten. Ik weet niet wat erin zit, ik weet niet in welke percentages, dus ik kan hier echt niks mee. Misschien dat iemand anders je kan helpen.

Mag ik vragen waarom je persee die mixen wil voeren?
[/quote]

Ikzelf zou best helemaal willen barfen, maar mijn man voert ook en die vind dit al een heel gedoe. Dus ik moet beetje eieren voor mijn geld nemen.. Langzaam wil ik dus over op barf, maar moet hier geleidelijkaan zeg maar.. LOL
vleesmix1 per kg, bestaat uit 60% rundspier en 20% pens en 20% kipkarkas, vleesmix2 bestaat uit rund/schaap/geit, orgaan/kop/spier, licht wisselende samenstelling.. botmix vis per kg is gemalen zalmkarkas met vlees.

heb inmiddels tip van vriendin gekregen die vond dat ik niet de dingen teveel moest vermengen en het daardoor mezelf te ingewikkeld maak.. opnieuw mijn poging hieronder:

1. vleesmix1 800
2. kipkarkas 800
3. botmix vis, 600
   groentes en ei 200
4. eendenruggen 3 stks (800 grm ongeveer)
5. hele schapenpens (800gr/1 kg)
6. vleesmix2
7. rundernier 600
   groentes en ei 200

en dan hier en daar een schaap of geitenbot als toetje? dit is voor een hond van 40 kg, mechelaar reu die zwaar belast wordt in de sport, nu 6 jaar oud en doet het goed op de vleesmixen van 800 grm per dag..
Ik geef de honden allemaal visolie en de mechelaars glucosamine, just in case..

dank je wel..
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1045761
Maar ipv van de botmix vis kun je toch veel beter gewoon zalmkoppen bestellen? Heb je alweer 1 mixje minder en een zalmkop schud je ook zo uit een zakje, is ook niets ingewikkelds aan ;).
Door oDB van Angela
#1045769
[quote="Nitus"]
Maar ipv van de botmix vis kun je toch veel beter gewoon zalmkoppen bestellen? Heb je alweer 1 mixje minder en een zalmkop schud je ook zo uit een zakje, is ook niets ingewikkelds aan ;).
[/quote]

ok, da's idd en optie.. maar ze hebben nog nooit vis gegeten, wel van die gedroogde dingen voor de kat.. heb het gevoel eerst maar in vorm van mix en als het goed gaat de volgende bestelling voor vers te gaan.. wat vind je van de rest van mijn idee?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1045782
[quote="oDB van Angela"]
ok, da's idd en optie.. maar ze hebben nog nooit vis gegeten, wel van die gedroogde dingen voor de kat.. heb het gevoel eerst maar in vorm van mix en als het goed gaat de volgende bestelling voor vers te gaan.. wat vind je van de rest van mijn idee?
[/quote]

Ik heb een poging gedaan om het uit te rekenen.... ik weet alleen niet hoe de verdeling orgaan/spier is in de vleesmix 2, ik heb 'm voor de helft bij spier en de helft bij orgaan gerekend. This are the results:
Totaal 5680 (heb de groentes als 200 gerekend en de eieren als 60 gr. per stuk)
2360 gr. vleesbot = 42 %
880 gr spiervlees = 15 %
1920 gr. orgaanvlees = 23 %
400 gr. groentes = 7 %
120 gr. diversen = 2 %

Zoals je ziet is je % orgaan enorm hoog, je vleesbot iets aan de lage kant.
Ik zou je kipkarkas vervangen door een andere botsoort, aangezien er al kipkarkas in de vleesmix zit, heb je er weer een vleessoort bij ;). En ik zou zo snel mogelijk die vleesmixen e.d af gaan schaffen, daar maak je het jezelf echt niet makkelijker mee ;).
Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb. Succes ermee!
Door oDB van Angela
#1045830
[quote="Nitus"]
2360 gr. vleesbot = 42 %
880 gr spiervlees = 15 %
1920 gr. orgaanvlees = 23 %
400 gr. groentes = 7 %
120 gr. diversen = 2 %

Zoals je ziet is je % orgaan enorm hoog, je vleesbot iets aan de lage kant.
Ik zou je kipkarkas vervangen door een andere botsoort, aangezien er al kipkarkas in de vleesmix zit, heb je er weer een vleessoort bij ;). En ik zou zo snel mogelijk die vleesmixen e.d af gaan schaffen, daar maak je het jezelf echt niet makkelijker mee ;).
Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb. Succes ermee!
[/quote]

TOP!! Mijn hersenen kraken wat af..

Heb besloten de vleesmix2 te vervangen voor eendenkarkas, is wel wat veel (1200 gr stuk) dus minder pens de dag ervoor.. verder heb ik gelezem dat chlorella en zeewier naast visolie ook goed zijn om toe te voegen.. gaan we doen! thnx, ben er goed mee geholpen
Door Red_Hunter
#1046319
[quote="oDB van Angela"]
TOP!! Mijn hersenen kraken wat af..

Heb besloten de vleesmix2 te vervangen voor eendenkarkas, is wel wat veel (1200 gr stuk) dus minder pens de dag ervoor.. verder heb ik gelezem dat chlorella en zeewier naast visolie ook goed zijn om toe te voegen.. gaan we doen! thnx, ben er goed mee geholpen
[/quote]

Maar je gebruikt al eendenruggen in je menu dus neem dan bv konijn dan heb je weer meer afwisseling.

Groetjes Trudie
Door oDB van Angela
#1049416
inmiddels een kleine week op vers.. het gaat prima, al zijn de gewichten die ik de honden wilde geven niet altijd te bereiken, simpelweg omdat je hele dieren niet op de gram nauwkeurig in stukken snijdt.. Ik moet dus beetje gokken.. Heb gemerkt dat eendenkarkas niet bij al mijn honden favoriet was.. Moet nog een beetje uitvogelen hoe ik mijn vrieskist het beste kan indelen, en dat ik alles herken.. Als ik hen vleesmix geef, krijgen ze ook groente/ei/kwark prut.. ik maak 2 kg en 4 kg vleesmix en verdeel dan wel in de porties die ze nodig hebben..
Mijn menu wijkt wel beetje af van wat ik hiervoor publiceerde, en kijk een beetje naar wat ze de dag ervoor hebben gekregen enz.. maar zorg dat ze in 2 weken alle procentjes naar binnen krijgen.. Ik moet zeggen dat ik leuk vind om ze op deze manier te voeren.. grtzz
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1049428
Ik doe nog overal stickers op de zakjes of aan de binnenkant ,dan blijven ze beter zitten.

De ene dag krijgen ze bv. 300 gram en de andere dag kan het weer 200 gram zijn,je hoeft niet zo precies iedere dag hetzelfde te geven hoor.


En als je een kist hebt kan je ook plastic boodschappen tassen gebruiken zodat je alles van bv, spiervlees in een kan kan stoppen.
Door oDB van Angela
#1049543
[quote="*Marga*"]
Ik doe nog overal stickers op de zakjes of aan de binnenkant ,dan blijven ze beter zitten.

De ene dag krijgen ze bv. 300 gram en de andere dag kan het weer 200 gram zijn,je hoeft niet zo precies iedere dag hetzelfde te geven hoor.


En als je een kist hebt kan je ook plastic boodschappen tassen gebruiken zodat je alles van bv, spiervlees in een kan kan stoppen.

[/quote] da's een goede tip.. maar nu herken ik het meeste pas als het ontdooit is..  :P nouja.. komt goed, en ik voer idd nu wat meer met gevoel dan met preciezie..
Door dinnee
#1049585
Je kan ook met een watervaste stift op de boven of onderkant (net wat makkelijk te herkennen is) schrijven wat het is. Ik heb verschillende kleurtjes. ;)
Door Huskymeisje
#1049646
Het meeste krijg ik gestickerd binnen en kan zo de vriezer in. Wat ik zelf nog moet verpakken of opnieuw verdeel doe ik in diepvrieszakken van de Lidl. Daar zitten van die witte stukken op waarop je kunt schrijven. Met een balpen gaat dat perfect. Voordeel van deze zakken is ook nog dat ik ze dicht kan sealen met het sealapparaat.

Verder heb ik een aparte vrieskast voor de beestjes hier in huis. Eentje met 5 laden. Ik heb een menu voor 4 weken. Er past precies een week in 1 lade. De 5e lade is voor de spullen die ik natuurlijk weer teveel heb besteld! Nee hoor, doe ik met opzet, zo heb ik altijd reserve in huis voor het geval ik niet op tijd geleverd kan krijgen.
Door oDB van Angela
#1050555
Ik werk met een kist.. krijg er straks nog eentje bij.. heb 9 honden, Belgische herder, dus het is best veel wat ik heb liggen.. moet het leren, en ik had een mooi schema van wat ze welke dag gingen eten.. haha, dat werkt niet helemaal.. nu kijk ik.. vandaag hebben ze dit gehad, krijgen ze morgen dat.. afwisselen.. Gisteren hadden ze damhert botten, weinig vlees, kregen ze nadien nog wat kip..
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door