Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Drijver
#1044817
Omdat ik over een paar weken naar Frankrijk ga heb ik de honden vast een Scalibor band omgehangen. Dat krijgen ze altijd op vakantie en ze hebben er nog nooit op gereageert.
Nu wel dus. Alle honden zijn aan het krabben, de maltezer schudt erg met haar kop en haar oortje is rood. Die oortjes heb ik vannacht nog goed nagekeken en schoongemaakt. De puli heeft de hele nacht onrustig heen en weer gelopen.
Vandaag heb ik de band bij de maltezer verwijderd, ze reageerde er te erg op. Als de klachten minder zijn probeer ik hem nogmaals om te hangen maar als ze dan weer zo reageert laat ik hem af.
Op de plek waar de banden zitten is de huid wel iets rood, maar niet dramatisch. Dat zou ook van het krabben kunnen komen.
Zou de samenstelling van de band veranderd kunnen zijn? Dit omdat mijn honden er nooit op deze manier op reageerden.
En wat zou ik dan als alternatief kunnen gebruiken als de klachten niet binnen afzienbare tijd over zijn? De Scalibor shampoo?
Door Lizzy
#1044870
Het zou me niet verbazen als de samenstelliing weer is gewijzigd. Vlooien en teken raken volgens mij ook steeds resistent voor gif. Ik zou zelf even contact opnemen met de DA voor een goed vervangend middel.
Door Drijver
#1045093
Ik heb vanmiddag de praktijk gebeld maar volgens de assistente is de samenstelling niet veranderd. Het schijnt dat als er iets veranderd wordt aan de samenstelling van welk medicijn dan ook (en daar vallen tekenbanden ook onder) de fabrikant de DA er een brief over stuurt.
Op haar avies heb ik nu alle banden afgedaan en laat ze een week af. Dan zouden de ergste chemicaliën eraf zijn en kunnen we het wederom proberen. Mischien dat ze dan niet zo overgevoelig reageren.
Kun je nagaan wat een troep het eigenlijk is, maar ja, je moet toch wat.

Maar als er nou niks aan de samenstelling is veranderd, waarom reageren mijn honden dan zo?
Therorietje van mij: zouden ze nu ze barf eten, en dus een stuk minder troep binnen krijgen, eerder en erger reageren op lichaamsvreemde en giftige stoffen omdat hun lichaam dat niet meer gewend is?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1045104
Misschien hebben ze nu een allergie/overgevoeligheid opgebouwd? Dat de limit van toxische stoffen nu bereikt is? :-\ Ik help het je hopen dat ze over een week niet meer zo heftig reageren.... maar eerlijk gezegd..., ik zou die band nooit meer gebruiken.
Door Drijver
#1045115
Nitus schreef: Misschien hebben ze nu een allergie/overgevoeligheid opgebouwd? Dat de limit van toxische stoffen nu bereikt is? :-\ Ik help het je hopen dat ze over een week niet meer zo heftig reageren.... maar eerlijk gezegd..., ik zou die band nooit meer gebruiken.
Ik moet er ook nog even over nadenken of ik die band uberhaupt nog wel omdoe.  Kijken hoe ze reageren. Maar als ik het niet doe moet ik tóch een alternatief hebben.

En over die overgevoeligheid opbouwen... ik kan me voorstellen dat één van de honden dat zou kunnen ontwikkelen. Maar toch niet alle 5 tegelijk? Of zit ik er nou naast?
Door dinnee
#1045145
Zijn er misschien meer honden bij gekomen? Je schrijft dat ze met z'n 5en zijn. Als ze veel in de zelfde ruimte zitten/samen zijn, dan is er ook veel meer giftige stof aan wezig...

Misschien kan je de honden die het heftigste reageren een band geven met een andere werkzame stof? Of de ene helft de ene soort band en de andere de andere soort band?
Door dorinekok
#1045336
waarom zou je ze trouwens om doen? Hier lopen ze ook niet met vlooienbanden van welk merk dan ook maar. De buuf doet zelfs helemaal niet aan ontvlooien tenzij ze vlooien hebben. Ik ook trouwens en het is pas tekenweer in de herfst. en als je er achter komt dat er wel teken zijn, kun je als nog die scalibor band omdoen of iets anders. WEg met die rotzooi zou ik zeggen!  Ga dan in elk geval niet naar eikenbossen.
Door Drijver
#1045343
Ik begrijp wel waar je heen wilt met die vraag. Vijf banden in een kleine ruimte zouden meer gif produceren dan maar eentje. Maar ze zijn al een jaar of 5 met zijn vijven, dat kan het dus niet zijn. En bovendien staat de achterdeur hier altijd wagenwijd open, 's nachts op een kier.
dinnee schreef:
Misschien kan je de honden die het heftigste reageren een band geven met een andere werkzame stof?
Is op zich wel een idee maar ik zou eigenlijk niet weten welke soort ik dan moet gebruiken. Eentje die ook tegen zoveel mogelijk "kwade" dingen werkt die ze in Frankrijk kunnen oplopen.
Door Drijver
#1045350
dorinekok schreef: waarom zou je ze trouwens om doen? Hier lopen ze ook niet met vlooienbanden van welk merk dan ook maar. De buuf doet zelfs helemaal niet aan ontvlooien tenzij ze vlooien hebben. Ik ook trouwens en het is pas tekenweer in de herfst. en als je er achter komt dat er wel teken zijn, kun je als nog die scalibor band omdoen of iets anders. WEg met die rotzooi zou ik zeggen!  Ga dan in elk geval niet naar eikenbossen.
Hier doe ik ook praktisch nooit aan ontvlooien eigenlijk, idd tenzij ze vlooien hebben. En dat is dus praktisch nooit.
Misschien angst van mij voor het onbekende? De waarschuwingen die iedereen je zo goed mee geeft? De bangmakerij dus?
Volgens mijn DA zou ik ze zowiezo al niet mee moeten nemen :-\
Door Drijver
#1045364
Maar afgezien van hetgeen hierboven staat vraag ik me toch nog steeds af waaróm mijn honden nu zo heftig reageren.
Ik had er een discussie met mijn moeder over, die overigens nauwelijks iets van honden weet, maar wel fatsoenlijk kan nadenken.
Zouden ze nu door het goede voer té gezond zijn om toxische stoffen te kunnen verdragen? Salmonella ed elimineren ze zelf wel, een hond die salmonella oploopt is bijna altijd een brokjeshond. Daarentegen verdraagt diezelfde hond in de regel ook beter de entingen en de anti-vlooienmiddelen heb ik het idee.
Mensen die uit hun puur-natuurlijke omgeving worden weggeplukt krijgen ook ineens allerlei kwalen. Bijvoorbeeld de wilde Indianenstammen, voor zover ze nog bestaan, die contact kregen met blanken stierven ook allemaal aan de griep. Of draaf ik nou in gedachten te ver door?
Maw: als je je hond standaard volpropt met toxinen in de vorm van brokken hebben ze er (uiterlijk gezien) geen last van als je er nog een schepje bij geeft in de vorm van gif tegen ongedierte.
Dan hebben de brokkenmakers toch een grotere vinger in de pap als menig mens denkt :-\
Aan de andere kant zou het dan ook zomaar zo kunnen zijn dat mijn honden niet eens wat oplopen omdat ze gezond zijn?
Zomaar wat gedachten...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1045495
N a voorheen nooit iets tegen teken gebruikt te hebben, hadden we dit voorjaar voor het eerst scalibor banden gebruikt. Van mij hoeft die zooi normaal gesproken ook niet maar na 60 teken in een weekend te moeten verwijderen :-X vond ik het beter om wel wat te gebruiken. Ze hebben heir geen reactie op de banden gehad en de teken waren drastisch verminderd, af en toe eentje. Wel heb ik toendertijd ergens op internet een soort van bijsluiter gevonden, waar dus in stond dat met name de eerste week van dragen overgevoeligheids reacties kunnen onstaan. Die zouden na verwijderen van de band overgaan. Daarna zou je het na een week opnieuw kunnen proberen.
tja vooral de eerste week scheidt de band dus veel stof af, na de eerste week is dit geleidelijker.
Maar waarom je honden nu ineens wel een reactie hebben, tja geen idee.
Door dorinekok
#1045614
Drijver schreef: Maar afgezien van hetgeen hierboven staat vraag ik me toch nog steeds af waaróm mijn honden nu zo heftig reageren.
Ik had er een discussie met mijn moeder over, die overigens nauwelijks iets van honden weet, maar wel fatsoenlijk kan nadenken.
Zouden ze nu door het goede voer té gezond zijn om toxische stoffen te kunnen verdragen? Salmonella ed elimineren ze zelf wel, een hond die salmonella oploopt is bijna altijd een brokjeshond. Daarentegen verdraagt diezelfde hond in de regel ook beter de entingen en de anti-vlooienmiddelen heb ik het idee.
Mensen die uit hun puur-natuurlijke omgeving worden weggeplukt krijgen ook ineens allerlei kwalen. Bijvoorbeeld de wilde Indianenstammen, voor zover ze nog bestaan, die contact kregen met blanken stierven ook allemaal aan de griep. Of draaf ik nou in gedachten te ver door?
Maw: als je je hond standaard volpropt met toxinen in de vorm van brokken hebben ze er (uiterlijk gezien) geen last van als je er nog een schepje bij geeft in de vorm van gif tegen ongedierte.
Dan hebben de brokkenmakers toch een grotere vinger in de pap als menig mens denkt :-\
Aan de andere kant zou het dan ook zomaar zo kunnen zijn dat mijn honden niet eens wat oplopen omdat ze gezond zijn?
Zomaar wat gedachten...
je zou maar zo eens gelijk kunnen hebben met die gedachtenspinsels.
Kijk ik ben ook geen officiele deskundige maar woon wel in Frankrijk en mijn honden dragen nooit een vlooien/teken band.
En ik merk dat er juist sinds ik met de honden barf ook zo goed als geen vlooien of teken zich aandienen. nogmaals denk ik dat je met je gedachten wellicht wel goed zit.
Stoppen met die rotzooi dus!  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door